Hoe herkennen Jacobskruiskruid in hooi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:21

das interessante informatie josefien ! heb de foto opgeslagen ! als ik dan iets raar vind in mijn hooi kan ik bij twijfel even je foto raadplegen ! hardstikke bedankt !!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:48

Hier nog een keer bedankt OK dan!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 18:48

Ja!!!eindelijk!!! Super bedankt!

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:51

Ik snap er echt niets van, bij mij op stal hebben ze volgens mij ook jacobskruiskruid, maar een vrouw die veel uit plantenboeken haalt zegt dat dit niet jacobskruiskruid is. Ik dacht dat jacobskruiskruid altijd bloemetjes hadden?? Bij ons staat een plant met bloem en enkele planten met alleen gele kopjes, maar dan zonder bloemblaadjes eraan. Hoe ziet het er nou uit dan, want het lijkt wel wat op jouw foto!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:02

montecito schreef:
Ik snap er echt niets van, bij mij op stal hebben ze volgens mij ook jacobskruiskruid, maar een vrouw die veel uit plantenboeken haalt zegt dat dit niet jacobskruiskruid is. Ik dacht dat jacobskruiskruid altijd bloemetjes hadden?? Bij ons staat een plant met bloem en enkele planten met alleen gele kopjes, maar dan zonder bloemblaadjes eraan. Hoe ziet het er nou uit dan, want het lijkt wel wat op jouw foto!!

probeer er even een foto van te maken!

Dat is niet te beoordelen zo!

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:24

Ok zal proberen een foto te maken!! Dat wordt wel een werkje zeg als het toch jacobskruiskruid blijkt te zijn!!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:41

montecito schreef:

Dat laatste zou wel eens boerenwormkruid kunnen zijn, dat lijt erop maar is niet giftig.
Dan heb je ook nog St Janskruid, lijkt er ook op en is weer wel giftig. Erg lastig allemaal. Verward

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:55

er zijn héél veel planten met gele bloemetjes, als je het JKK niet écht kent is het bijna niet te doen om aan de hand van een foto het verschil te maken, zeker niet als de plant gedroogd is.
en als het JKK (nog) geen bloemetjes draagt (alleen een dikke, groene bladrozet) kan je je qua veiligheid al beter helemaal niet baseren op het 'gele-bloemetjes-aspect'.
ga in de zomer eens flink wat JKK-planten bekijken, in verschillende groei/bloeistadia. pas dan kan je een betrouwbaar beeld hebben van de plant.

trouwens, bij onderzoek van hooi (volledig gedroogd) kom je enkel aan de weet of er JKK in zit als toevallig in het meegegeven monster een plant(endeel) zit.
bij voordroog schijnen ze het door het hele pak te kunnen aantonen als er één enkel plantje in zou gezeten hebben, omdat daar nog voldoende vocht in het gras aanwezig is om de stoffen waarop ze onderzoeken door het hele pak te laten diffunderen.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:17

ik heb de plant per post gekregen en toen was het nog niet ingedroogd. De gele bloemetjes hebben een oranje hartje en de blaadjes aan het hartje zijn korten als aan een paardenbloem en ook veel minder dicht op elkaar. Ook zijn de zaadjes meer bolletjes als staafjes, zoals bij de paardenbloem. Met name dat laatste kun je in het hooi duidelijk onderscheiden. Op www.kruiskruid.nl staan hele duidelijke foto's, maar die kun je helaas niet kopieren Schijnheilig . Maar op de belgische site waar ze foto's vandaan hebben weer wel!!! Haha!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:00

dat zijn idd duidelijke foto's! (lang leve belgië Tong uitsteken Haha! )

vooral ook de derde foto (met de typische vorm van de bladeren) goed in je geheugen prenten, die kan je in gedroogde vorm ook nog wel herkennen!

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:45

Afbeelding
Afbeelding
Hierbij de foto van de twee voorkomende planten in onze wei. De een heeft echt bloemetjes, de ander heeft alleen bolletjes!! Wie weet of 1 van de 2 jjk is??

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:49

eh jkk bedoel ik!!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:53

ik denk de bovenste want die onderste heeft hele andere blaadjes aan de steel. Die van JKK is getand, beetje afgerond van boven, dit zijn duidelijk andere blaadjes.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:25

de tweede zeker niet.
de eerste is op foto zeer onduidelijk.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:02

De eerste plant komt bij mij in de wei nu niet veel voor. De tweede wel. De eerste is volgens wat ik nu zie de enige in zijn soort in de wei. Ik kan evt. een duidelijkere fot proberen te maken, maar het waaide vandaag nogal hard!! Ik vind het namelijk eng want van het weiland naast mijn weiland wordt altijd gehooid!! En als ik het eerste plantje bekijk heeft het veel weg van jkk!! De bloemetjes lijken erg veel op bovenstaande foto's van jkk, toch??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:06

De 2e is bijna zeker te weten wormkruid!

Ik probeer het even op te zoeken voor je.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:08

Correctie Boerenwormkruid!

De eerste is zeker weten JKK

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 07:32

Nu gaan jullie ervan uit dat er bloemetjes aan zitten, dan is het makkelijker. Maar als de plakken vrij strak geperst zijn en er zit duidelijk onkruid tussen, maar dan zonder de bloemetjes (was misschien nog niet in bloei), dan is het bijna onmogelijk om JKK te herkennen.

Tot nu toe maar weinig planten met paarse stengels gezien, zeer zeker ook JKK gezien met gewone groene stengels. Zijn dit dan de jonge planten en krijgen ze dan het jaar erop pas paarse stengels.

Trouwens, mijn paard staat nog op de wei, klein stukje, super kaal, maar hij staat tenminste buiten, het wemelt van de kleine JKK rozetjes, wordt er stapelgek van. Ben al maanden bezig om ze uit te roeien in de wei, door ze met de riek uit te steken, geen beginnen aan. Hebben jullie dat nu ook?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:21

russel schreef:
Nu gaan jullie ervan uit dat er bloemetjes aan zitten, dan is het makkelijker. Maar als de plakken vrij strak geperst zijn en er zit duidelijk onkruid tussen, maar dan zonder de bloemetjes (was misschien nog niet in bloei), dan is het bijna onmogelijk om JKK te herkennen.

Tot nu toe maar weinig planten met paarse stengels gezien, zeer zeker ook JKK gezien met gewone groene stengels. Zijn dit dan de jonge planten en krijgen ze dan het jaar erop pas paarse stengels.

Trouwens, mijn paard staat nog op de wei, klein stukje, super kaal, maar hij staat tenminste buiten, het wemelt van de kleine JKK rozetjes, wordt er stapelgek van. Ben al maanden bezig om ze uit te roeien in de wei, door ze met de riek uit te steken, geen beginnen aan. Hebben jullie dat nu ook?

kijken even hier:

Daar zijn een tijd geleden alle methodes van bestrijding de revue gepasseerd. Je moet gif gebruiken.

http://www.kruiskruid.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:17

Klopt, maar hoe kom ik aan dat gif? De welkoop/boerenbond verkoopt het niet en praat over landbouwgif dat alleen aan boeren wordt verkocht, omdat je een agrarische vergunning nodig hebt en de verkoop geregistreerd wordt via je vergunningnr.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:40

Dan moet je het via een loonwerker spelen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:58

Klinkt makkelijk, de boeren zijn hier niet zo behulpzaam hoor.

Ben dus benieuwd hoe anderen het voor elkaar hebben gekregen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:37

Een vriendin van me heeft haar wei laten spuiten door een loonwerker, die dus vrij makkelijk aan het spul kon komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:58

Laten spuiten, maar het is mijn wei niet, dus laten spuiten is denk ik wel kostbaar. Wil graag zelf aan de gang en trek er dan gewoon een weekendje voor uit.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 17:51

kunnen jullie dan in nederland in bv. tuincentra niks kopen voor gewoon privaat gebruik? dat kán toch bijna niet anders Verward ? roundup bv. (op basis van glyfosfaat) wordt toch algemeen gebruikt?