Wat helpt tegen mok??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lumorko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:03

Ik heb de ervaring dat veel paarden op verschilende middeltjes ook verschillend kunnen reageren. Inderdaad moet je eerst goed weten of het droge of natte mok is en komt het van binnenuit of van bv natte stal of weide. volgens mijn veearts zijn er wel 100 verschillende soorten mok die ook weer allemaal anders behandeld dienen te worden.
Ik heb altijd goed resultaten gehad met hydrocortiderm( bij droge mok!).
Nadeel van hydrocortiderm is dat je het maar twee weken mag gebruiken, de huid wordt er week van en je paard kan er een soort immuniteit van krijgen. Het werkt dus niet meer. Sinds kort heb ik een ander middel via mijn instructrice . Gewoon zwavelpoeder mixen met olie( zonnebloem of iets dergelijks) en dit mengsel dus smeren. Ik zal je zeggen ik heb het geprobeert omdat bij mijn paard alweer de mok terugkwam en hij al corticosteroiden had ingespoten gekregen, antibiotica, en dus ook gesmeerd met hydrocortiderm. Ik smeerde dit en het was na drie dagen gewoon zo goed als weg.
Er zijn veel middelen maar je moet ook weten hoe en wanneer.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:14

ja tandpasta help heel goed niet wassen want dan maak je het nat dat word het nog erger en baby olie daar laten de korstjes van losdie vallen er dan van zelf af.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:16

Ik gebruik altijd zinkzalf op de beginnende plekjes, als het te erg wordt heb ik Vetaderm van de DA. Werkt super. En UV lamp helpt ook

kellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:27

Lianne007 schreef:
iemand vertelde het hier dat het van wortels kwam,leek mee ook sterk

dat was ik Lachen

inderdaad iets te stellig geformuleerd. Ik heb de conclusie getrokken dat het waarschijnlijk komt door de winterwortels. Ik had mijn paard al drie jaar toen ik voor het eerst wortels voerde. Vlak daarna ontstond de mok. toen ze op waren verminderde het, en na een maand behandelen was het al flink aan het genezen. Het was bijna over.
Tot ik weer wortels ging voeren twee dagen na de eerste wortels zat haar hele kootholte onder.. Toeval????

Ik denk overgevoeligheid voor een stof die misschien in die wortels zat...
Mok komt uiteindelijk wel van buiten denk ik, maar van binnenuit komt de weerstand tegen de invloeden van buitenaf. Vandaar dat het ook zo lang duurt dat het overgaat....

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:54

Vandaag is de veearts bij mijn paard geweest...mijn paard heeft mok op alle 4 zijn benen (niet in kootholtes) maar zij gaf als advies teershampoo (alleen de betreffende plekjes ermee wassen) en dat 1x in de 2 weken en dan voor de rest niks eraan doen. Alleen heel erg afentoe betadine shampoo. Ik wee niet of het helpt maar we hebben alles al geprobeerd dus hoop dat dit wel werkt!

En ik weet nu ook hoe mok echt ontstaat: Een beschadigd plekje daar komen dan verschillende bacterrien/schimmels op af dat is dus mok. Het is dus wel degelijk van buitenaf....Lijkt me ook raar als het van binneuit zou komen waarom het dan toevallig vooral is bij paarden met veel behang Scheve mond

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 19:38

Cheveyo schreef:
Hoe is het nu met de mok Channie23??

hm, kan nog niet echt zeggen dat het beter gaat, maar het wordt ook niet erger. Ik hou het goed schoon en smeer zalf. Dus hopen dat het snel over is. Hij heeft er verder gene last van hoor.

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:24

levertraanzalf werkt bij mijn paard ook heel goed. Na een paar keer smeren was het echt verdwenen. Het is bij ieder paard idd verschillend, maar over het algemeen heb ik gemerkt dat de echte mokzalf niet helpt.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:37

Calendulan zalf van VSM...gewoon bij de drogist kopen Knipoog Helpt bij mijn paard in ieder geval zeer goed OK dan!

brasko1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:00

Vlak bij ons staat ook een paard die mok heeft en ze heeft er verlopenolie opgesmeerd en het was een week later weg duz verlopen olie zou k proberen..Lachen

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:20

mijn paard heeft het ook heel erg. Ik moest eerst heel dik uierzalf erop doen, totdat de korstjes loslaten. Dan 1x met betadine shampoo wassen goed drogen en daarna behandelen met CLINDACUTIN (bij va) een antibiotica zalf

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:24

mijn paard heeft het ook heel erg. Ik moest eerst heel dik uierzalf erop doen, totdat de korstjes loslaten. Dan 1x met betadine shampoo wassen goed drogen en daarna behandelen met CLINDACUTIN (bij va) een antibiotica zalf