fidootje schreef:Ik ben nu begonnen met een beetje -eiwit-arme- meusli en blijf de vitamine E met selenium en neutradex geven.
Naar mate het werk weer wat opgebouwd kan worden ga ik het voer ook wat verder opbouwen, maar alles rustig aan.
Ik ben al blij dat ik weer mag opbouwen dus het hoeft ook niet te snel.
Bedankt voor de tip om de dag ervoor al te gaan minderen, hier had ik zelf ook al over zitten denken.
Dinsdag krijgt hij zijn laatste rugbehandeling omdat hij niet goed liep voordat ik hem minder in het werk zette en daarna kan ik hem onder het zadel weer langzaam gaan oppakken.
Achteraf gezien denk ik dat zijn eerdere klachten van verkrampte bilspieren ook al met spierbevangenheid te maken hebben gehad en ga ik er nu zeker extra op letten om het te voorkomen.
Het kan 3 oorzaken hebben waardoor een paard spierbevangen kan raken: het voer, de beweging maar ook door bijv. stress volgens mijn DA.
Het lijkt wel of ik het verhaal van mijn paard vorig jaar lees.
Opbouwen heel rustig aandoen, ik deed eerst longeren en een keer in de week de fysio, zelf masseren, buigoefeningen en oppassen met voer.
Bij mijn paard is het een jaar geleden en ik ben nog heel voorzichtig met hem.
Ook hij liep altijd al wat kort en was gevoelig op zijn bilspieren ook wilde hij nooit hindernissen springen, ook aan de teugel rijden was een probleem ( en nu gaat het heel langzaam een beetje beter, springen vind hij ineens leuk ), op de manege waar ik stond werd ook altijd gezegd dat hij moeilijk was, nu heeft hij wel karakter maar sinds dat hij verhuisd is naar een rustige omgeving met goed voer en schone stal zonder stress gaat het al een stuk beter. ( eerst leasde ik hem en nog een ander, later heb ik hem gekocht en moesten we helaas met die ander stoppen toen konden we pas weg ).
Met rijden let ik goed op hoe hij is als hij stijver is dan rijden we langer los als ik voor hem zwaar bezig ben dan alleen maar een halfuurtje, als hij lekker loopt dan beloon ik hem uitbundig want hij heeft de angst voor pijn in zijn hoofd zitten, waardoor hij graag wegvlucht. 1 dag in de week staat hij stil en dan krijgt hij ook minder voer.
Let op met lekkernijen zoals appels, suikerklontjes, brood en alles met een hoog eiwitgehalte, let ook op dat andere hem niet steeds iets lekkers geven. Nu kun je weer overal grote zakken peen krijgen en daar zit totaal niks verkeerd voor hem in, mijn paard krijgt als lekkernij dan ook peen.
Vorig jaar toen hij ziek was mocht hij alleen maar peen met hooi en medicijnen.
Rustig aan dus en als je twijfelt of hij teveel gedaan heeft smeer hem dan in met heet spul.
Groetjes pharlap.