Waarschuwing: Dodelijke paardenziekte (Limburg)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 12:46

Informatie van DA nav ontvangen email:

symptomen:
- sufheid, sloomheid, stijfheid, weinig reageren/reactie.
- trillen op benen (nav spierpijnen)
- paard gaat liggen (omdat beenspier het niet meer kunnen) en kan niet meer alleen recht
- onregelmatig hartslag
- onregelmatig ademhaling, zwaar tot zeer moeilijk
- dood, als gevolg van hart stilstand of ademnood.

Ze weten NIET waar het vandaan komt ... hypotheses zijn schimmel op gras, paddenstoelen, grondbacterie enz enz. Men spreekt zelfs van besmette grondwater (??).

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:54

Gatverdamme. Wij wonen dan wel een paar KM van België af. Maar het kan zo hier zijn als het moet. Bah. Ik ben wel blij dat het geen besmettelijke ziekte is. Dat is nog altijd mijn grootste angst. Dat ze dan paarden uit voorzorg gaan ruimen. Maar da's even offtopic.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:30

He ik schrok me dood toen ik hier van hoorde...

Ik heb mijn Tinker dag en nacht buiten staan en vanaf dinsdag komt daar mijn pas aangekochte shetlander hengstveulentje bij.... En vlakbij de Belgische (Antwerpen) grens...

Ik hou m'n hart vast, ze kunnen nl niet naar binnen....

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:26

Die van mij staan binnen sinds een uurtje. nu ben ik toch geruster. Ik ben de hele dag bezig geweest aan een afsluiting voor de stallen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:33

Bah wat een eng idee zeg...Ik heb ze 's nachts op stal nu maar toch niet echt prettig....

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:43

Tjee Tobi en Bruin worden niet elke dag bij gevoerd meestal 1 of 2 keer in de week,maar ze staan zo al 4 jaar lang dag en nacht op de weide Scheve mond
Tjee wel even schrikken!

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:50

mensen calm down.... als het echt erg is dan horen jullie ervan...

ik spreek morgen iemand afkomstig van die bewuste kliniek misschie dat die meer weet, maar in hemelsnaam geen MKZ-gedachten krijgen

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:06

Dit is niet goed gelukkig woon in in het oosten van het land (overijssel).
Maar het is jammer dat het in nederland is.
Voor je het weet duikt het ergens anders op.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:10

Die van mij loopt ook nog dag en nacht buiten, hij word wel bijgevoerd en hij heeft een stal. Hopelijk vinden ze vlug een tegenmiddel, maar dat zal wel even duren denk ik.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:48

Maarten21"]
mensen calm down.... als het echt erg is dan horen jullie ervan...

ik spreek morgen iemand afkomstig van die bewuste kliniek misschie dat die meer weet, maar in hemelsnaam geen MKZ-gedachten krijgen
[/quote]

Nou ik schrik me dus net echt rot van dit bericht!!!!!.....
Ik woon op de grens van Belgie (Ossendrecht ) en heb nog niets erover gehoord......
Vooral na dit filmpje te hebben gezien heb ik zoiets van ..oliebol
[quote="tinkerpraat schreef:
Hier is een link. Het filmpje over de ziekte begint bij ongeveer 10 minuter.
http://www.vtm.be/asx/vtmnieuws/vtmnieuws13uur_Za.asx

Mijn Tinker staat of op de wei of thuis in het bos.....als het bv schimmels van paddestoelen zijn kan ik(of beter Quint) mooi de banketstaaf zijn want daar stikt het hiervan....
Ik weet zeker dat bijvoeren geen optie is want ik heb een eeuwig hongerig paard.
Ik raak niet in blinde paniek maar moet er toch niet aan denken dat mijn paard ook een van de 50 word

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:56

de dierenartsen die genoemd werden,zijn geloof ik van de kliniek waar ik ook heen ben geweest met mickey,en de dierenarts van heb.
hij moet binnen kort weer komen,ik vraag hem hier wel eens na,ben erg benieuwd Lachen

vind dit heel eng klinken,zeker omdat ik in limburg woon....
ben wel blij,mijn paard staat vanwege een botbreuk al 3 nu 4 maanden binnen,en is niet meer op de wei geweest.
komende tijd mag ze ook nog niet naar buiten.
verder stond ze sowieso nooit 24 uur per dag op de wei.

dit komt dus echt alleen voor bij paarden die 24 uur op de wei staan?
is dat vastgelegd?

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:38

Wat ik van mijn veearts heb begrepen, en ik woon ook in Belgisch Limburg en ook nog eens vlakbij Peer, is dat het hier paarden betreft die 24/24 buiten staan en van het gras afhankelijk zijn voor hun voedsel en die dus ook minder smakelijke grassen zullen eten.
Paarden die bijgevoerd worden zijn meestal "voldaan" en zullen niet al het gras opeten. Ook scheelt het dat ze niet hele dagen buiten staan.
Bij mij staan de paarden 5 uur per dag buiten op een kale wei. Merrie en veulen staan de hele dag buiten maar slechts een aantal uren van de dag op de gras weide, voor de rest in de kale paddock.
Deze ziekte is schijnbaar ook niets nieuws alleen wordt er nu toevallig meer ruchtbaarheid aan gegeven.
Dus geen paniek!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:52

Klinkt wel logisch ja, die verklaring. Ik heb hier 2 jaar geleden ook al van gehoord en dat er toen al vermoedens waren over bepaalde vegetatie in de wei. Echt rottig dat er nu nog steeds geen echte oorzaak is aan te wijzen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:25

arghh... onze paardjes kunnen niet binnen (hebben maar 2 stallen en 9 paardjes). Ziek Nu is belgië nog wel ca 1 -1.30u rijden maar toch erg dichtbij ahhh

Wel staan onze paardjes s nachts (van ca 17.30 - 9 uur) op de paddock met inloopstal en overdag dus met wei erbij. En krijgen ze 's ochtends hooi en brok en s avonds ruim voordroog bijgevoerd... en als gereden heb ook nog brok.
Hoop dat dat voldoende is Scheve mond ... mijn maag draait momenteel rond ik ben er niet gerust over ... Moet ik ze dan van de wei afhalen of ... Scheve mond

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:41

Zwelgje schreef:
Wat ik van mijn veearts heb begrepen, en ik woon ook in Belgisch Limburg en ook nog eens vlakbij Peer, is dat het hier paarden betreft die 24/24 buiten staan en van het gras afhankelijk zijn voor hun voedsel en die dus ook minder smakelijke grassen zullen eten.
Paarden die bijgevoerd worden zijn meestal "voldaan" en zullen niet al het gras opeten. Ook scheelt het dat ze niet hele dagen buiten staan.
Bij mij staan de paarden 5 uur per dag buiten op een kale wei. Merrie en veulen staan de hele dag buiten maar slechts een aantal uren van de dag op de gras weide, voor de rest in de kale paddock.
Deze ziekte is schijnbaar ook niets nieuws alleen wordt er nu toevallig meer ruchtbaarheid aan gegeven.
Dus geen paniek!

Hopelijk voeren we onze paardjes dus genoeg bij --> zie in de wei wel altijd dat ze best kieskeurig zijn en ook planten of andere dingen niet eten dus OK dan! of toch nog .... Scheve mond

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:03

ik vind het wel een beetje overdreven reacties allemaal...er zijn gevallen in duitsland en frankrijk ook, niemand herinnert zich de heisa eind augustus in vooral frankrijk? zoiets gelijkaardigs dus.

valt niks aan te doen denk ik...en ben er vrij vast van overtuigd dat bokkers zoals wij er wel voor zorgen dat onze paarden die dan op de wei lopen en niet binnen vast kunnen, genoeg te eten hebben, zodat ze geen rommel hoeven te eten...

paniek is echt voor niks nodig en het is trouwens niet streekgebonden, dus als je nu aan de belgische grens woont ofniet maakt lijkt mij niet veel uit..

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:23

mijn paarden staan dag en nacht buiten ook,maar worden twee a driemaal per dag bijgevoerd,met brok,wortelen,bieten,hooi en stro,dus ik ga ervan uit dat ze geen risicofactor zijn..
verzorg sinds vandaag een paardje bij voor een gekwetste vriendin van me,en heb vandaag al een zak voer gaan halen,want dat paardje staat namelijk wel dag en nacht op weide zonder brok,zal vanaf morgen gelukkig verandering in komen nu,ik ga hem elke dag even binnenhalen en bijvoeren..

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 08:32

Toevallig had ik het er vorige week met mijn VA nog hierover en gisterochtend heb ik hem via E-mail de TS gestuurd, dit kreeg ik gisteravond terug:

ik kan me herinneren dat eenpaar jaar geleden hier ook mededelingen over gedaan zijn en wel in het wandelgangencircuit.
nu duikt deze problematiek dus weer op.
tot mijn spijt kan ik je echter niet diepgaander informeren daar e.e.a. nogal onzeker is.

Wij zitten in het oosten van het land en ook hier is er dus geen verdere info.
Wel valt op, dat er duidelijke parallen zijn met het " Grass Sickness" syndroom, zoals al eerder beschreven, maar dat er betreffende de werkelijke oorzaak eigenlijk nog steeds niets bekend is.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 08:34

ik woon in kerkrade meer limburg kan niet hahahah.. dit is echt niet fijn ook ik maak me zorgen nu...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 12:14

xxsandraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:16

Ik vind dit echt eng !!

Mijn paard staat op een privé stal daar een paar kilometer vandaan.

Hij mag van mij nu niet meer op de weide komen...
Ik heb ooit al een 6-jarige verloren, en ik ben er als de dood voor ....

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:34

Toch geloof ik niet dat we nu allemaal in paniek moeten raken. Niet hele dagen op de wei en bijvoeren schijnt een hoop te voorkomen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:25

elibeest schreef:
Toch geloof ik niet dat we nu allemaal in paniek moeten raken. Niet hele dagen op de wei en bijvoeren schijnt een hoop te voorkomen

Wel in paniek raken als je paarden wel hele dagen op de wei staan en niet bijgevoerd worden? Mwah... ook dan vind ik paniek overbodig. Paniektoestanden helpen niets. Gewoon rustig blijven. *probeer ik ook...*

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:42

xxsandraxx schreef:
Ik vind dit echt eng !!

Mijn paard staat op een privé stal daar een paar kilometer vandaan.

Hij mag van mij nu niet meer op de weide komen...
Ik heb ooit al een 6-jarige verloren, en ik ben er als de dood voor ....

Sorry hoor, maar dit vind ik echt een voorbeeld van paniekvoetbal.

In het tv-stukje wordt duidelijk gezegd dat het alleen om paarden gaat die 24/7 buiten staan en dan alleen nog in de periode van medio oktober tot eind november.

Gewoon je paard naar buiten doen dus.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:26

Ik krijg de bibbers zeg... Onze paardjes staan niet 24/7 buiten en krijgen gelukkig ook gewoon gevoerd. Maar ik ken genoeg paarden die gewoon 24/7 buiten staan zonder dat ze bijgevoerd worden. Sommige mensen kunnen het veranderen, anderen niet. Bijvoorbeeld de verzorgpony van Sunshine hier... En die staat in Bladel, dat is ook tegen de Belgische grens...