Sterkere pezen door asfaltweg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:56

ik had altijd begrepen dat het vooral voor jonge paarden goed is, zodat de banden, pezen en botten sterk worden en afharden. Voor een wat ouder paard zal het meer een belasting zijn voor zijn botten dan dat het een versterking is voor de pezen en banden

Natuurlijk heb je dan nog verschil tussen op de weg wandelen of trainen op de weg

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:48

Voor zover ik weet is het ook voor een volwassen paard goed om regelmatig op het harde te stappen.

Hoefbevangenheid kan meerdere oorzaken hebben. Niet alleen door gras maar ook door overbelasting, bepaalde medicijnen en het niet afkomen van de nageboorte kunnen dit veroorzaken.

Als je nu ineens een halve dag over het asfalt gaat draven met je paard - die dat niet gewend is - zou ie een kans hebben om bevangen te raken.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:31

ellenlouise schreef:
Voor zover ik weet is het ook voor een volwassen paard goed om regelmatig op het harde te stappen.

Hoefbevangenheid kan meerdere oorzaken hebben. Niet alleen door gras maar ook door overbelasting, bepaalde medicijnen en het niet afkomen van de nageboorte kunnen dit veroorzaken.

Als je nu ineens een halve dag over het asfalt gaat draven met je paard - die dat niet gewend is - zou ie een kans hebben om bevangen te raken.

Maar als je een halve dag over het asfalt gaat draven ben je ook wel een beetje dom bezig. Elke dag 20min stappen op de harde is prima en goed voor pezen en gewrichten. Raken ze echt niet bevangen van hoor. Als je al gaat draven over de harde...een paar meters en dan weer stappen.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:11

stappen op de weg is wel heel erg goed om de pezen en spieren te versteren.
Toen mijn paard peesproblemen had ging ik aleen maar op de weg met hem stappen dat heeft hem echt doen op knappen.
Want op de weg kunnen ze makkelijker uit de voeten omdat niks geen modder of stenen de bewegingen van de benen belemerd.
groetjes mirella

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:58

SuusEventing schreef:
Mijn paardje heeft een lichte peesblessure en het wordt juist door de dierenarts aangeraden om op de harde weg te stappen!! Dus ik neem niet aan dat het dan kwaad kan!!

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:23

word niet voor niks aangeraden om als je paard kreupel is op het harde te gaan stappen Lachen

ik stap ook elke dag zoiets 10 minutjes aan de hand op het harde.
omdat mijn paard aan het genezen is van een botbreuk,en spieren sneller opbouwen als aanhechtingen/pezen enzo (ofzoiets werd me verteld Haha!) en dus doe ik dat erbij.

maar doe het dus ook omdat het gewoon goed voor de benen is Lachen