ervaringen met nier-en/of leverproblemen bij paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:23

Talida schreef:
Zou een dierenarts dat doen, als je vaag denk dat het dat en dat kan zijn, dat hij dan bloed gaat prikken om het te onderzoeken op jouw aanvraag?

Als ik dat aan mijn DA vraag, doet ie dat zonder meer, ook als hij het klinklare onzin vindt (dat zegt ie dan overigens wel). Ik betaal nl. altijd keurig netjes m'n rekeningen en mijn paard zal echt geen schade van een beetje bloed aftappen oplopen.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:29

bij ons op stal staat een pony die last van zijn lever heeftg ehad en dat soms nog wel is heb.
er is toen een bloedonderzoek gedaan en daar bleekt dat uit.
hij heeft een antibiotica gehad.
hij plast best moeilijk en als hij echt te erg uit zijn dakje gaat krijgt hij er last van. dan krijgt hij van die gele ogen en draaien dan weg soms zeg maar en hij eet niet meer.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:39

Als je het vraagt aan de DA zal hij vast een bloedonderzoek verichten. Hieruit kan dan opgemaakt worden of je paard last heeft van zijn lever of nieren.

Succes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:39

Talida schreef:
Zou een dierenarts dat doen, als je vaag denk dat het dat en dat kan zijn, dat hij dan bloed gaat prikken om het te onderzoeken op jouw aanvraag?

Ja hoor, gewoon vragen!

Ik had laatst ook twijfels over mijn paard vanwege de dunne mest en dat ze een paar keer koliek had gehad en erg mat was met rijden.
De veearts leek het niet echt nodig, hij adviseerde eerst hooi te gaan voeren ipv kuil...
Bloed prikken kon als ik dat graag wilde. Ik heb het toen toch gelijk laten doen en toen bleek uit het bloed dat ze ontstekingen in haar darmen had door een worminfectie (ondanks mijn goeie ontwormschema... Verward )!
Ik was er nu nog mooi op tijd bij gelukkig, doordat ik bloed had laten prikken!

Doen dus als je twijfelt!
Jij kent je paard het beste!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:39

Bets schreef:
Dat is niet zo dus.

En welke kleur hoort tandvlees dan wel te hebben volgens jou??? Groen, blauw? Geloof mij maar, TANDVLEES HOORT ROZE TE ZIJN!!! Weet je, als je geen dierenarts bent, doe dan geen uitspraken waar je niets van afweet. Vraag maar eens aan alle bokkers om eens in de mond van hun paard te kijken, volgens jouw bewering zullen ze allemaal slecht werkende nieren hebben. Misschien kunnen ze dan allemaal in behandeling komen. En geloof mij vrij, ik ga geen zes jaar studeren om daar te leren dat alle paarden die lichtroze tandvlees hebben nierproblemen hebben, dit is echt BULLSHIT, ik wordt hier zo moe van, maak mensen niet nodeloos ongerust als je er niks van kent, ik weet niet wie je dit heeft wijsgemaakt, maar het is FOUT! En uit je vorige bericht kan ik afleiden dat het geen reguliere dierenarts is die je dit heeft verteld. Kijk maar eens in een paar paardemonden, bij alle normale paarden zal hun tandvlees lichtroze zijn...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:55

varieert wewl hoor, bij de ene is het donkerder dan bij ene ander, kijk eens bij andere paarden in de mond en ga de kleur vergelijken

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:59

Ja, tuurlijk wel, maar je kunt toch zeker niet gaan beweren dat alle paarden met lichtroze tandvlees nierproblemen hebben zeker??? Licht roze is de normale kleur.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 09:15

Coliena schreef:
En welke kleur hoort tandvlees dan wel te hebben volgens jou??? Groen, blauw? Geloof mij maar, TANDVLEES HOORT ROZE TE ZIJN!!! Weet je, als je geen dierenarts bent, doe dan geen uitspraken waar je niets van afweet. Vraag maar eens aan alle bokkers om eens in de mond van hun paard te kijken, volgens jouw bewering zullen ze allemaal slecht werkende nieren hebben. Misschien kunnen ze dan allemaal in behandeling komen. En geloof mij vrij, ik ga geen zes jaar studeren om daar te leren dat alle paarden die lichtroze tandvlees hebben nierproblemen hebben, dit is echt BULLSHIT, ik wordt hier zo moe van, maak mensen niet nodeloos ongerust als je er niks van kent, ik weet niet wie je dit heeft wijsgemaakt, maar het is FOUT! En uit je vorige bericht kan ik afleiden dat het geen reguliere dierenarts is die je dit heeft verteld. Kijk maar eens in een paar paardemonden, bij alle normale paarden zal hun tandvlees lichtroze zijn...

Nou nou nou wat vriendelijker mag ook wel. Waar slaat dit op, heb ik je soms wat verkeerd gezegd???????? Doe asjeblieft beetje normaal, ik doe toch ook normaal tegen je. Als je niet het fatsoen hebt om normaal te doen, dan zoek het maar uit. Ik doe dit voor Talida.
Als je goed gelezen had dan had ik eerst al de DA geraadpleegd, maar goed gooi alles er maar uit, we leven in een "vrij"land, waar je zo neergeschoten word. Ik vind niet fair van je dat je zo reageert.

IK HEB GELEERD: dat tandvlees niet te lichtroze (bijna naar de witte kant) mag zijn.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 09:20

Hoort tandvlees niet gewoon roze te zijn, mooi varkentjesroze in tegenstelling tot wat Bets denk ik bedoelt, dat de kleur er al bijna uitgetrokken is, dat je verschoten roze hebt?

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:33

Coliena schreef:

Poe poe verkeerde been uit bed gestapt... Je kan ook eerst verder vragen voor je iemand meteen begint af te kraken.. Dat zou iets netter zijn vind je ook niet. En als je overal zo moe van wordt... Reageer dan niet.. scheeld hoop vermoeidheid.

Even voor de topicstartster Lachen
Ik geef mijn paarden één keer per jaar solidago. Is een homeopatisch middel dat ervoor zorgt dat vooral de nieren gereinigd worden. Wanneer er iets niet lekker zit in de nieren zorgt dit ervoor dat ze meer gaan drinken en dus meer gaan plassen om de "giftige" stoffen kwijt te raken..
Je kan het altijd proberen..

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 13:41

joycje schreef:
Even voor de topicstartster Lachen
Ik geef mijn paarden één keer per jaar solidago. Is een homeopatisch middel dat ervoor zorgt dat vooral de nieren gereinigd worden. Wanneer er iets niet lekker zit in de nieren zorgt dit ervoor dat ze meer gaan drinken en dus meer gaan plassen om de "giftige" stoffen kwijt te raken..
Je kan het altijd proberen..

Dank je wel voor de tip, ga ik zeker onthouden! OK dan!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:53

Volgens de paardentandarts die ik nog eens bij mijn paard had hoort tandvlees donkerroze te zijn, als het te bleek is is het paard niet helemaal in orde...

Mijn paard had toen te licht tandvlees en zat niet helemaal lekker in haar vel, ik ben toen op zijn advies MaxH gaan voeren en dat hielp inderdaad...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:03

ik heb ook erg goede ervaringen met Solidago bij nierproblemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:50

nog veeeeeeel makkelijker!

om een eindeloos onzinnige discussie over tandvlees te vermijden:

kijk naar je eigen tandvlees, zo hoort de kleur te zijn, als het veel lichter is is t niet goed.

en nou niet meer zeuren!
Vingers aflikken

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:01

er zijn ook reguliere arten met een holistische kijk op paarden. Dus een arts die diergeneeskunde heeft gestudeerd maar wel een totaal beeld van het paard wil en kan vormen.
Bloedonderzoek is een aanrader en urineonderzoek ook eigenlijk omdat uit bloedonderzoek niet altijd alles naar voren komt en als je een nierprobleem verwacht kan een urinemonster ook nuttige info geven

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:39

Mijn knollie is vorig jaar mei/juni geopereerd aan een niersteen (en is meer dood dan levend geweest). Hij krijgt nu nog steeds medicijnen tegen niersteenvorming, hij kan helaas niet meer zonder.
Het verhaal over hem staat in mijn profiel, als je meer info wilt kan je me PB-en

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:03

Kijk, het was niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen, maar het is hier wel een feit dat de meeste dingen die hier verteld worden soms een vreemde achtergrond hebben. Je moet opletten wat je zegt, want je kan zo echt onnodige paniek zaaien, ik weet wel dat jullie dit allemaal goed bedoelen, maar misschien moeten jullie toch wat meer vertrouwen hebben in jullie VA. En soms een beetje correcter omspringen met de termen die jullie gebruiken. Kijk maar naar het geval van cinv hier een tijdje geleden. Met alle ( goedbedoelde, dat weet ik wel ) raadgevingen, was zij er al bijna van overtuigd dat haar paard op sterven na dood was en was ik niet gaan informeren, dan zou ze 2 weken rondgelopen hebben met het idee dat ze haar paard ging verliezen. Let gewoon op als je uitspraken gaat doen als " nierproblemen kun je merken aan tandvlees dat licht roze is " dit zijn veralgemeningen die niet kloppen en die mensen die dit lezen acht de stuipen op het lijf kunnen jagen. Ik heb misschien wat bot gereageerd, maar enkel omdat ik dit al veel gezien heb, mensen panikeren en in één twee drie wordt er weer verkeerde informatie de wereld ingestuurd. Ik wilde de topicstarter alleen behoeden voor paniek, straks liep ze bij haar paard binnen, kijkt in die mond, heeft geen enkele referentie en beslist direct dat hij een nierprobleem heeft, resultaat, grote paniek. Wees voorzichtig in jullie besluiten en vertrouw soms eens wat meer jullie VA, want ik heb de indruk dat hier geeneen van jullie een goede VA heeft als ik dit allemaal zo lees. Pas op, ik zeg niet dat jullie alles blindelings moeten opvolgen, een beetje scepticisme is absoluut niet verkeerd, maar probeer jullie beweringen eens een beetje te onderbouwen! Bij deze mijn excuses voor het misschien botte commentaar, maar ik hoop dat jullie het nu een beetje begrijpen. Ik lees bokt al heel lang en meestal reageer ik niet teveel, enkel als ik vind dat er echt kapitale fouten begaan worden.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:04

En een test als de kleur van het tandvlees is heel subjectief, dus je kan er NOOIT een besluit uit maken, voor eendefinitieve diagnose is veel uitgebreider onderzoek nodig en dan nog kun je soms geen echte oorzaak vinden.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:36

Coliena .. als je wat langer op bokt bent zal je zien dat dit gewoon meer voorkomt e3n ik denk dat je je er een beetje erg druk om maakt. Helaas heeft niet iedereen hier en goede DA. Er zijn ook veel jonge meiden doe heel goedbedoeld advies geven en het soms niet helemaal goed hebben. Ik denk niet dat wat hier staat blindelings wordt opgevolgd. Als je van mening bent dat dit niet kan, of j je er erg over opwind dan hoor is bokt misschien niet iets voor jou.
Er zijn hier mensen die menen dat je een paard even uit een wei kan redden omdat het sielugh is omdat hij onder de modder zit en dan vervolgens vinden dat groetesoep prima paardenvoer is.

Je hebt in deze gelijk hoor daar niet van, maar een beetje milder kan het ook wel. Mensen van 6 tot 80 jaar kletsen hier mee en zijn nou eenmaal niet allemaal experts.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 08:57

Ik kan alles mooi combineren Boos! Vanmiddag komt de DA, de muts heeft het gepresteerd om zich aan alle kanten te verwonden, en ze had vanochtend koorts, dus dat zal wel een shotje anti-biotica worden. Heb gelijk een lijst aangelegd van wat ik allemaal wil vragen en na laten kijken, nu ze er toch zijn Bloos

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:08

Jeetje, het zit jullie niet mee. Hopelijk zijn de verwondingen niet te ernstig.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:11

Erg verstandig dat je een lijstje hebt gemaakt dat is een goede tip dan heb je tenminste niet achteraf dat je wat vergeet te vragen.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:40

Talida schreef:
je hebt helemaal gelijk hoor vind ik. Ik wil het nog 1x zo proberen, en mocht ik geen verschil merken of er komt niks uit, laat ik bloed prikken en onderzoeken enzo. Maar eerst dit.

realiseer je wel dat een minder goede lever of nier-energie heel wat anders is dan de lever en nieronderzoeken van het orgaan zoals de gewone DA die test!

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:25

Coliena schreef:
Kijk, het was niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen, maar het is hier wel een feit dat de meeste dingen die hier verteld worden soms een vreemde achtergrond hebben. Je moet opletten wat je zegt, want je kan zo echt onnodige paniek zaaien, ik weet wel dat jullie dit allemaal goed bedoelen, maar misschien moeten jullie toch wat meer vertrouwen hebben in jullie VA. En soms een beetje correcter omspringen met de termen die jullie gebruiken. Kijk maar naar het geval van cinv hier een tijdje geleden. Met alle ( goedbedoelde, dat weet ik wel ) raadgevingen, was zij er al bijna van overtuigd dat haar paard op sterven na dood was en was ik niet gaan informeren, dan zou ze 2 weken rondgelopen hebben met het idee dat ze haar paard ging verliezen. Let gewoon op als je uitspraken gaat doen als " nierproblemen kun je merken aan tandvlees dat licht roze is " dit zijn veralgemeningen die niet kloppen en die mensen die dit lezen acht de stuipen op het lijf kunnen jagen. Ik heb misschien wat bot gereageerd, maar enkel omdat ik dit al veel gezien heb, mensen panikeren en in één twee drie wordt er weer verkeerde informatie de wereld ingestuurd. Ik wilde de topicstarter alleen behoeden voor paniek, straks liep ze bij haar paard binnen, kijkt in die mond, heeft geen enkele referentie en beslist direct dat hij een nierprobleem heeft, resultaat, grote paniek. Wees voorzichtig in jullie besluiten en vertrouw soms eens wat meer jullie VA, want ik heb de indruk dat hier geeneen van jullie een goede VA heeft als ik dit allemaal zo lees. Pas op, ik zeg niet dat jullie alles blindelings moeten opvolgen, een beetje scepticisme is absoluut niet verkeerd, maar probeer jullie beweringen eens een beetje te onderbouwen! Bij deze mijn excuses voor het misschien botte commentaar, maar ik hoop dat jullie het nu een beetje begrijpen. Ik lees bokt al heel lang en meestal reageer ik niet teveel, enkel als ik vind dat er echt kapitale fouten begaan worden.

Wat een toeval zeg...lees ik dit net... ja colienea ik wil je daarvoor nog bedanken hoor. Ik zit wel met schriek de ganse tijd.. nu heb ik sinds gisteren 2 bobeltjes harde gevonden op zijn rug en schouder...blijf hopen da het insecten beten zijn alhoewel ze groot zijn ervoor en hij heef een deken op...
Ik was dit topic aan het lesen omdat ik ieder jaar een bloedproef laat doen om ze te laten checken.
En Invierno heeft leverproblemen ...ook... ik moet een siroop geven in zijn eten 25cc s morgens en s avonds. Na deze kuur zou het in orde komen.
En ik kan jullie verzekeren en de DA zei het ook dta je NIETS aan hem merkt hoor.. Verlede jaar had hij niets dus ik was er vroeg bij denk ik en t is niet erg.
Laat best als je twijfeld bloed onderzoek doen, dat kost niets bijna en dan ben je gerust en kan je je paardje op tijd helpen

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:23

Bets schreef:
Dat is niet zo dus.

Hmm, kan je dan ook vertellen wat de kleur volgens jou dan wel hoort te zijn? Alleen maar zeggen welke kleur het niet moet zijn schiet je niet zoveel mee op.