veulen word erg agrasief

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:05

Die van Tessebes zit in de buurt van Leiden

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:42

gijsenkim schreef:
Ik geef je net 3 mogelijkheden ???? En hij is ook nu op een leeftijd om 1,2,3 van zn moeder af te kunnen.

met 4 maanden oud genoeg om bij zijn mama weggrerukt te worden?? ik vind van niet. hij is nog maar een baby en alleen met zijn moeder kan hij zijn ei niet kwijt. kun je geen ander paard (ruin) bij zetten? eentje die nog een beetje speels is en bij voorkeur vriendelijk, maar ook wel wat dominant? dat heeft bij mij heel goed gewerkt. mijn nu 19jarige ruin heeft twee veulens van mijn merrie manieren bijgebracht en ook veel met ze gespeeld. het zijn hele lieve paarden geworden.

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 09:45

hoi jackie,

het probleem is ook dat ze niet meer los mogen en niet naar buiten van de eigenaar:S
nu zit ik met de problemen...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:32

Je hebt dus meer problemen: een vervelende eigenaar van de stal (als ik het goed begrijp) waarvan je paarden niet meer naar buiten mag; een vervelend hengstveulen; een te hoog melijden gehalte, waardoor je je veulen niet kunt afspenen en je m niet ergens in een opfok wilt stallen??

Enne wat is het eigenlijk voor veulen?? Een kwpn?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:40

4 maanden is een minimale leeftijdseis. Kunnen ze weg bij mamma... mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar 5 maanden. Maar beter met 4 maanden als het veulen zich zo gedraagd.

Suus. Waarom moet je veulen dichtbij blijven?

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 12:39

Omdat het veulen bij ons blijft me moeder heeft vroeger ook paarden gehad ook veulens enzo dus wilt hem houden en wel weg bij ze moeder maar in leiden zijn geen stallingen bijna en ja een verveelende staleigenaar hebben we ook nog eens...

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 12:40

Omdat het veulen bij ons blijft me moeder heeft vroeger ook paarden gehad ook veulens enzo dus wilt hem houden en wel weg bij ze moeder maar in leiden zijn geen stallingen bijna en ja een verveelende staleigenaar hebben we ook nog eens...

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:51

Je zal het veulen idd een keer een flinke oplawaai moeten geven als hij zoiets doet. Die van mij deed het een keer, kreeg een knal terug en heeft een half uur aan de andere kant van het weiland gestaan. Eigen schuld. Tot nu toe heeft hij het nooit weer gedaan.
Dan heb ik ook nog eens het voordeel dat hij in een kleine kudde staat. Hij heeft een leeftijdsgenootje om mee te spelen, merrie, de 2 moeders, en een 1,5 jarig hengst, die hem op zijn plaats zet als hij vervelend is.
Daar leren ze heel wat meer van als van een mens!
Als ik jou was zou ik hem toch naar de opfok doen, anders krijg je misschien wel een heel vervelend en dominant paard later!

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 19:15

Hmm pff...
Vandaag wasdie me weer erg kwaad aan het maken trappen naar me:S
Dus een harde knal verkocht en hij bleef uit debuurt!
maar later het zelfde liedjes hij mag nu snel ophoepelen!:S:S:S:!:@:@:@

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:32

suus.

Jullie hebben duidelijk niet genoeg ervaring met dit soort jonge peerden. Het enige wat een jong paard nodig heeft zijn soortgenoten die hem op zn plek zetten wanneer en hoe hard nodig. Wij mensen kunnen dat niet, echt niet.

Het domste wat mensen met hun hengstenveulen kunnen doen is hem thuis houden zonder soortgenoten, zonder opvoeders als ooms, tantes, neefjes, nichtjes, vriendjes en vriendinnetjes ZEKER als de moeder te lief is. Daar krijg je hele nare paarden van, hele nare paarden.

Hij is nu aan het kijken hoe ver hij bij mensen kan gaan, en als je daar iets teveel aan toegeeft dan heb je straks 600 kilo dat met je aan de haal gaat!

Ik ga even een stuk opzoeken waarin ik uitleg waarom een paard met soortgenoten moet opgroeien.

Ik vind het op zich niet erg dat je een topic opent over je veulen, maar als er dan oplossingen aangedragen worden en je doet daar dan niks mee, dan kan je beter geen topic openen...... want dan worden alle partijen alleen maar gefrustreerd.

Ik ga even zoeken

Ik heb altijd meer moeite met paarden die veel in handen zijn geweest. Niet zozeer in handen zijn geweest van paardenmensen maar meer paarden die in handen zijn geweest van penniemieppies die al op veel te jonge leeftijd veel te veel doen met het dier en het paard al op hele jonge leeftijd hebben geleerd dat het toch veel sterker is dan een mens.

De grootste reden waarom ik vind dat er weinig tot niks gedaan moet worden met jonkies is omdat....

Een veulen leer je meelopen, een veulen is nog niet sterk genoeg om echt zn eigen zin door te drijven. En zal dus meekrijgen op het moment dat hij afgespeend wordt en naar het land gaat dat mensen sterker, handiger en sneller zijn dan hij. Dit is wat hij zich herinnerd op het moment dat er weer contact komt, net zo goed als hij zich herinnerd dat er meegelopen moet worden aan dat touwtje, dat hij een voetje moet geven als nodig is en dat een halster er nou eenmaal bijhoort.

Nu komt zo een dier als sterke 2,5 jarige uit het land met de “kennis”van hierboven. Uiteraard is hij uitgegroeid tot een sterke kleuter, alleen HIJ weet dat niet. Een paard is zich niet bewust van de kracht die hij heeft, en dat is maar goed ook. Hij weet niet dat hij veel sterker is geworden in de loop der jaren.

Alleen dieren die door mensen met een paard “opgevoed” worden leren dat er een grens ligt bij de kracht van een mens, en dat hun die grens kunnen overschrijden. De daaruit voortvloeiende problemen manifesteren zich bij elk onderdeel van het zadelmak maken, beleren en verzorgen.

Feilloos haal ik de paarden eruit die door mensen met paarden “opgevoed” zijn. Eigenlijk is het zielig want zo een dier moet ik de eerste week zo ontzettend kort houden, en voor elke misstap die het maakt krijgt hij mega op zn flikker, de hele wereld van dat paard staat op zn kop, hij begrijpt er helemaal niks meer van. Hij moet ineens gaan luisteren naar wat ik als ielig mensje tegen hem zeg en van hem vraag, das nogal een cultuurshock. Vaak worden paard en ik na een week of twee worstelen de dikste maatjes, vooral omdat hij precies weet wat hij aan me heeft.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:47

Ik ben 1 keer door een merrie veulen (niet eens door een hengst) gebeten in mn arm, dat was tevens de laatste keer, dat ik zo onoplettend was, is gewoon dommigheid van mij geweest, naja die dommigheid is wel ergens goed voor geweest want het is me daarna niet meer gebeurd.

Waarom dan niet?
Een veulen moet je constant in de gaten houden, nooit uit het zicht bij je in de buurt laten zijn/lopen, daar maken ze gelijk gebruik van.....en vaak is het dan hap of knal!

De fijnste paarden op latere leeftijd zijn meestal de paarden die in een kudde opgegroeit zijn, nu is het niet voor iedereen haalbaar om ergens een kudde vandaan te plukken, maar men wil TOCH graag een veulen.
als je kiest om een veulen te fokken of te kopen dan moet je daar de juiste huisvesting voor hebben en de beste mogelijkheden te creeren om een veulen de kans te geven een fijn karakter paard te worden met een degelijke opvoeding.

iK begrijp uit je topic dat dit niet echt het geval is en dat je onder andere omstandigheden een veulen hebt, dan loop je ook sneller tegen dit soort dingen aan, dat is op zich niet vreemd maar je moet het wel snel oplossen.

Duidelijkheid en Snelheid zijn in de opvoeding van een veulen erg belangrijk, naast een goede Timing natuurlijk.

Ik weet niet hoever je met het veulen bent wbt halstermak maken enz enz.
maar hoe ouder hij wordt hoe lastiger het voor jou wordt om een veulen iets aan te leren, hij wordt sterker, slimmer en sneller!

Een veulen veel op stal is ronduit slecht en draagt op geen enkele wijze bij aan de ontwikkeling, als je echt bij de huidige staleig geen mogelijkheid ziet om hem buiten te houden, dan zou ik op zoek gaan naar een ander (tijdelijk) adres.
In ieder geval een adres waar een kudde is en niet waar hij alleen op een stukje wei komt te staan.

Waarom staat dit bij MD?