Ontwormen met Equimax met als gevolg koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 20:21

Suzan1 schreef:
verschillende van mijn paarden reageren met dunne mest op een wormspuit van welk merk dan ook. Ik denk altijd maar zo, je geeft wel een middel aan het paard (schijnbaar voor het paard ongevaarlijk), maar het doodt wel de parasieten. Koliek zou duiden op een wormbesmetting. Het mag alleen niet lang duren en de dunne mest moet nu wel over zijn.

op ivermectine of moxidectine reageren mijn paarden helemaal niet. geen koliek, geen diarhee, niks. andere middelen gebruik ik niet. dit was de eerste keer dat ik tegen lintworm ontwormd heb, met equimax.

volgende keer ben ik ook van plan de droncit ergens vandaag te halen. mijn dierenarts wist ook niet zeker of hij uit de handel was. ze hadden het merk op de praktijk niet meer.

mest is sinds gisteren al weer normaal en de koliek was ook snel weer over.

de merrie met de koliek was de laatste tijd ook moeilijk op gewicht te houden. misschien had ze inderdaad wel een lintworm. en de ruin met diarhee kreeg ook behoorlijk veel eten om in conditie te blijven. dat heb ik eerder aan zijn leeftijd (19) toegeschreven. aan zijn tanden ligt het niet, overigens, voordat iemand op de idee komt dat daar wat mis mee is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:27

jackie schreef:
. aan zijn tanden ligt het niet, overigens, voordat iemand op de idee komt dat daar wat mis mee is.

Clown !! Je weet wat ze zeggen over schilders en het onderhoud aan hun eigen huis he Knipoog ...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:09

Lees de bijsluiter maar eens goed die bij een ontwormingspasta geleverd wordt. Diaree en koliek kunnen idd als bijverschijnsel opkomen. Bij besmetting is de kans op deze bijwerking zelf groter. Maar bij nadere bestudering van de bijsluiter zul je ontdekken dat ontwormingspasta eigenlijk best "rotzooi" is. Daarmee bedoel ik dat het vrij agressief spul is waarbij het paard ook kans heeft op schade. Geef ook nooit teveel, houd je aan de aangegeven dosis voor het gewicht van jou paard.

Is trouwens het paard inmiddels al van zijn koliek af??
Vertrouw je iets niet raadpleeg dan zoiezo een dierenarts.
Beter te vaak, dan die ene keer te weinig.
Zo kan het een allergiesche reaktie zijn op een van de bestanddelen.

Succes

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 06:22

Arnoud schreef:
Lees de bijsluiter maar eens goed die bij een ontwormingspasta geleverd wordt. Diaree en koliek kunnen idd als bijverschijnsel opkomen. Bij besmetting is de kans op deze bijwerking zelf groter. Maar bij nadere bestudering van de bijsluiter zul je ontdekken dat ontwormingspasta eigenlijk best "rotzooi" is. Daarmee bedoel ik dat het vrij agressief spul is waarbij het paard ook kans heeft op schade. Geef ook nooit teveel, houd je aan de aangegeven dosis voor het gewicht van jou paard.

Is trouwens het paard inmiddels al van zijn koliek af??
Vertrouw je iets niet raadpleeg dan zoiezo een dierenarts.
Beter te vaak, dan die ene keer te weinig.
Zo kan het een allergiesche reaktie zijn op een van de bestanddelen.

Succes

wormenkuren zijn inderdaad noodzakelijke rotzooi. dat was me al bekend en ik heb ook de bijsluiter gelezen. dit is alleen de eerste keer in de 15 jaar dat ik paarden heb dat ik zo een dramatische reactie meemaak.qua dosering hou ik me aan het advies van mijn dierenarts. die heb ik overigens meteen erbij gehaald voor de merrie met koliek. ze kreeg een pijnstiller en een darmondersteunend middel. overigens was het geen verstoppingskoliek. ook zij was aan de dunne. kreeg verder het advies om veel ruwvoer te geven, wat ik zowieso al doe.

de merrie is rond de middag behandeld en was s'avonds weer van haar buikpijn af. mest was van allebei de volgende ochtend weer normaal.

van de merrie had ik het allemaal nog normaal gevonden, die is wat gevoelig uitgevallen, maar mijn 19jarige ruin heeft nooit problemen met zijn spijsvertering. heeft in de 15 jaar die ik hem in mijn bezit heb nog geen enkele keer koliek gehad en ook nog nooit diarrhee, behalve wat lossere mest als gevolg van opwinding bij een buitenrit of zo.

mac, ik "schilder" regelmatig ook thuis ...........:>))

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:14

Citaat:
dit was de eerste keer dat ik tegen lintworm ontwormd heb, met equimax

Citaat:
de merrie met de koliek was de laatste tijd ook moeilijk op gewicht te houden

als nu je merrie gaat groeien, dat weet je het zeker! en heb je het niet voor niets gedaan Knipoog

(doe ik trouwens ook, als een paard bij mij zonder reden mager wordt, geef ik ze equimax)

mojob

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:55

Waarom ineens die paniek voor lintwormen? Het lijkt wel sinds Equimax
aan het adverteren is of alle paarden last hebben van lintwormen.
Voor 3 jaar terug was er alleen ivermectine en waren er toen overal problemen? dacht het niet. Goedkoop alternatief om je paard tegen lintwormen te behandelen is Equiworm P op basis van pyrantelpamoaat maar dan wel in dubbele dosering. Hij is gelijk aan de Strongid P maar stukken goedkoper.