Scheur in de pees, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 12:29

nou zo ver hoop ik niet dat het bij mij hoeft te komen. k ben er gek op mijn lieve ponytje dus doe er zeker voorzichtig mee!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:53

floortjuh84 schreef:
k heb gister weer voor het eerst stukje met haar gewandeld, toen ik stukje wilde draven om te kijken of ze nog kreupel liep kreeg ze een bloedneus, niet ernstig ofzo maar wel erg sneu. zou dit met het draven te maken hebben? zelf denk ik dat het komt doordat ze zo blij was om weer ffkes de weg uit te stappen en daardoor hele tijd aan het briezen was.

iemand enig idee?

k ga nu om de 2 dagen stukje wandelen, dan volgende week om de dag en die week erop elke dag stukje, tis maar halve km ofzo! goed idee?

Dat moet je dus absoluut niet doen, elke keer een stukje gaan draven om te kijken hoe ze loopt. Echt alleen maar stappen, anders kan je zo weer een paar weken terug zijn in het genezingsproces.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:36

Veel stappen want een pees is slecht doorbloed weefsel en herstelt moeilijk als je het dier niet laat bewegen. Hoe meer je stapt, hoe meer de pees zal doorbloed worden en hoe sneller het geneest, begin je te snel dan scheurt het weer en kan je weer van voor af aan beginnen. Maw min 6 weken stappen.

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 21:49

Twinklebel schreef:
Dat moet je dus absoluut niet doen, elke keer een stukje gaan draven om te kijken hoe ze loopt. Echt alleen maar stappen, anders kan je zo weer een paar weken terug zijn in het genezingsproces.

Dr heeft toch niemand gezegt dat ik dat elke keer doe? ze stond 3 weken stil op advies vd dierenarts, toen na die 3 weken, dus gister mocht ik even kijken of ze nog kreupel liep, als dit geval was gingen we andere acties ondernemen.

k vind prima dat je met tips komt, maar moet je niet zomaar dingen zeggen die niet kloppen!

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 21:52

alabastro schreef:
Veel stappen want een pees is slecht doorbloed weefsel en herstelt moeilijk als je het dier niet laat bewegen. Hoe meer je stapt, hoe meer de pees zal doorbloed worden en hoe sneller het geneest, begin je te snel dan scheurt het weer en kan je weer van voor af aan beginnen. Maw min 6 weken stappen.

k dacht het als volgt te doen:
3 weken absolute rust(heeft ze nu gehad) ontstekingsremmers, 3x pd afspuiten, gel en ijs er op.

2 weken om de 2 dagen stappen

2 weken om de dag stappen

2 weken elke dag stappen

2 weken dag stappen dag draven (fietsen met haar)

en daarna zie ik wel weer verder! goed schema?

en tuurlijk na elke keer wat gedaan te hebben afspuiten gel en ijs dr op!

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 07:38

Neen, absoluut geen goed schema! Je moet elke dag stappen. Het zal misschien afhangen van de grootte van de scheur maar normaal moet het dier bewegen vanwege de slechte doorbloeding van peesweefsel. Als je niet kan stappen, moet je misschien eens denken aan blisteren.

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 07:56

alabastro schreef:
Neen, absoluut geen goed schema! Je moet elke dag stappen. Het zal misschien afhangen van de grootte van de scheur maar normaal moet het dier bewegen vanwege de slechte doorbloeding van peesweefsel. Als je niet kan stappen, moet je misschien eens denken aan blisteren.

Wat bedoel je met blisteren? Dus het is helemaal niet erg als ik va nu elke dag ga stappen met haar? ze loopt sochtens nml al buiten op het koe pad (verharde beton blokken).

kan ik dan beter va nu elke dag 1x stappen 2 weken lang

dan over 2weken 2x per dag

en 2 weken daarna 3x per dag?

Maakt het ook nog uit hoelang je stapt?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:36

Gewoon eerst eens twee maanden elke dag tien minuten met haar stappen, kan ook twee keer per dag op het harde. En daarna eerst eens kijken hoe het er voor staat, maar tot die tijd absoluut niet draven. Echt mijn paard heeft er dik een jaar over gedaan om goed te komen, omdat meneer het elke keer zelf weer overbelastte en dat wil je echt niet meemaken.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:06

Best elke dag stappen behalve als je DA gezegd heeft van dat niet te doen. Maar dan zou ik een 2de opinie vragen aan een andere DA. Blisteren is eigenlijk iets wat je enkel in de ergste gevallen doet. Het is eigenlijk het verbranden van het peesweefsel en de huid errond om zo een optimale doorbloeding te krijgen. Vele jonge DA willen dit echter niet meer doen en zeggen dat het niet helpt. Maar in grote sportstallen is het heel frequent om op een dergelijke manier peesblessures te genezen. Wel zullen er dan witte haren op komen.

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 10:34

alabastro schreef:
Best elke dag stappen behalve als je DA gezegd heeft van dat niet te doen. Maar dan zou ik een 2de opinie vragen aan een andere DA. Blisteren is eigenlijk iets wat je enkel in de ergste gevallen doet. Het is eigenlijk het verbranden van het peesweefsel en de huid errond om zo een optimale doorbloeding te krijgen. Vele jonge DA willen dit echter niet meer doen en zeggen dat het niet helpt. Maar in grote sportstallen is het heel frequent om op een dergelijke manier peesblessures te genezen. Wel zullen er dan witte haren op komen.

Dat blisteren is dat ook iets in de pees spuiten? dit wou de DA nml doen als ze weer kreupel word, schijnt alleen in de accute fase te kunnen. Ik heb idd andere dierenarts om advies gevraagd ze adviseerde mij het volgende:

1e week dus nu 5 min stappen pd
2e tm 4e week 10 min stappen pd
5e/10e week rustig beginnen met draven, 10 min per dag
daarna rustig verder opbouwen.

dit alles op verharde bodem.

lijkt dit beter?

groetjes,owja iemand hier had het over geen peesbeschermers om doen, wat vind jij?

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 10:36

kimmie1 schreef:
Gewoon eerst eens twee maanden elke dag tien minuten met haar stappen, kan ook twee keer per dag op het harde. En daarna eerst eens kijken hoe het er voor staat, maar tot die tijd absoluut niet draven. Echt mijn paard heeft er dik een jaar over gedaan om goed te komen, omdat meneer het elke keer zelf weer overbelastte en dat wil je echt niet meemaken.

Gelukkig houd mijn pony zich wel rustig als ze buiten op het harde pat staat. dus daar hoef ik niet bang voor te zijn. ik ga ook zeker wel rustig aan doen, alleen het is zo lastig, iedereen zegt wat anders.

die andere dierenarts zei ook tegen mij dat vitamine e/ msm niet nodig is als de pony gewoon gezond is. ik geef haar soms vitamine stoot.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:41

Ikzelf spoot daarbij nog twee keer per dag af, en smeerde het in met koelgel. Ik had daarbij zijn been volledig kaalgeschoren bij de pees om het koelen zoveel mogelijk effect te laten hebben. Vitamine E met selenium kreeg hij zowieso al. En blisteren is volgens mij zelfs verboden omdat het gewoon zeer pijnlijk is voor het paard en omdat het achterhaald is. Tegenwoordig kun je de pees in laten spuiten met ontstekingremmer/cellen dood laten spuiten noem maar op. Ikzelf heb goede ervaring met pees in laten spuiten maar geen haar op me hoofd die er aan denkt om mijn paard te laten blisteren.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:30

floortjuh84 schreef:
Dr heeft toch niemand gezegt dat ik dat elke keer doe? ze stond 3 weken stil op advies vd dierenarts, toen na die 3 weken, dus gister mocht ik even kijken of ze nog kreupel liep, als dit geval was gingen we andere acties ondernemen.

k vind prima dat je met tips komt, maar moet je niet zomaar dingen zeggen die niet kloppen!

1 keer draven kan al een keer te veel zijn als er een scheur in een pees zit. Zie het als een kapotte rits die open is gescheurd. Als er een klein beetje te veel druk op komt scheurt hij verder open. Ik kreeg het advies om maanden te stappen en dan weer een nieuwe peesscan te maken. Tussendoor mocht ze absoluut niet gek doen, draven en andere belastende dingen doen.
Jammer trouwens dat je zo snel beledigd bent, probeer je alleen maar te helpen. Weet helaas uit eigen ervaring hoe lastig een peesblessure is.

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 12:02

kimmie1 schreef:
Ikzelf spoot daarbij nog twee keer per dag af, en smeerde het in met koelgel. Ik had daarbij zijn been volledig kaalgeschoren bij de pees om het koelen zoveel mogelijk effect te laten hebben. Vitamine E met selenium kreeg hij zowieso al. En blisteren is volgens mij zelfs verboden omdat het gewoon zeer pijnlijk is voor het paard en omdat het achterhaald is. Tegenwoordig kun je de pees in laten spuiten met ontstekingremmer/cellen dood laten spuiten noem maar op. Ikzelf heb goede ervaring met pees in laten spuiten maar geen haar op me hoofd die er aan denkt om mijn paard te laten blisteren.

ik heb idd haar benen ook al geschoren, spuit af en smeer koelgel. ik kan me nog steeds niet echt iets bij dat blisteren voorstellen! maar als het verboden is hoef ik er dus niet eens over na te denken!

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:09

Simmie schreef:
Tijd en geduld. Een scheurtje is niet niks. Mijn paard heeft dat ook gehad en wij zijn 9 maanden zoet geweest. Stappen en koelen is goed. Zelf heb ik ook nog electromagnetische therapie gedaan (minipulse) en zwavel bijgevoerd.

Wat doet zwavel als ik vragen mag?

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 09:36

Linda86 schreef:
Wat doet zwavel als ik vragen mag?

kijk maar op www.paardendrogist.nl daar staat het allemaal goed uitgelegd OK dan! *LOL* *LOL* OK dan!

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:23

floortjuh84 schreef:
kijk maar op www.paardendrogist.nl daar staat het allemaal goed uitgelegd OK dan! *LOL* *LOL* OK dan!

Oke, bedankt!

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 10:50

Linda86 schreef:
Oke, bedankt!

hey, dat hospital waar je het onder je tekst over heb, hoe kan je dat steunen? zijn daar ook acties voor enz? groetjes

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:51

floortjuh84 schreef:
hey, dat hospital waar je het onder je tekst over heb, hoe kan je dat steunen? zijn daar ook acties voor enz? groetjes

www.brooke.nl
Daar staat meer over acties en hoe je het kan steunen!

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 14:11

geen dank!

mariska23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:09

Mijn paard heeft ook een peesbeschadiging en staat al 5 maanden op rust. Ze mag elke dag gewoon in het weiland om de pees door haar zelf zoveel mogelijk te belasten zodat de doorbloeding goed blijft. Ze heeft de eerste 4 maanden dag en nacht op het land gestaan en daarbij hebben we 1 keer per dag koelingklei gesmeerd en in de bandage met kranten en een onderlap. Ik doe elke dag lekker stappen over de harde weg. Wij hebben ook shockwave therapie toegepast en dit heeft heel veel verbetering gegeven. Deze therapie zorgt ervoor dat de pees strek doorbloed raakt waardoor er meer peesweefsel dan bindweefsel wordt aangemaakt. Deze therapie kun je laten doen in Lienden vlak bij Tiel en Emmeloord en Wassenaar bij van Schie. Als ik jouw was zou ik dit toch laten doen ookal is je paard op leeftijd. Je kunt ook nog de homeopatische druppels geven die geef ik mijn paard ook die zijn goed voor de pezen om ze weer sterk te maken. De druppels heten
Ruta Graveolens ze zijn van VSM . Als je wil weten waar ik de klei vandaan heb dan met je me maar even een persoonlijke mail sturen ik heb die namelijk van iemand prive. Het komt uit Amsterdam vandaan en dan geef ik je het telefoonnummer wel. Ik kan je nog een advies geven je moet er aan denken dat een peesbeschadiging minimaal een half jaar duurt en dat je echt niet te vroeg moet beginnen want anders heeft ze het zo weer. Ik wens je veel sterkte met je paard en al heb je nog vragen dan hoor ik dit graag.
Groetjes Mariska

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 20:48

leuk dat iedereen zo fanatiek reageerd zeg! De dierenarts zegt dat schoktherapie niet nodig is. K zet haar nu tot half januari idd stil, heb heel schema gemaakt samen met een andere dierenarts! ik smeer idd ook gel maar geen klei zoals jij;) Ik denk dat ik eerst nog even wacht met schoktherapie omdat het ook niet echt om de hoek is voor ons! Weet je ook hoe duur die schoktherapie is? en waarom kranten en een bandage? Volgens mijn dierenarts zijn druppels enz niet nodig omdat ze goed gezond is!

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 20:49

k zou ook graag willen weten of die klei dan beter is ofzo? k wil je wel mailen maar weet je mail adres niet;) heb je denk ik niet ingevuld ofzo! mijn mail is fstender@hotmail.com dus zou je mij kunnen mailen?

mariska23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:58

Beste Floortje
De kosten van de shockwave therapie zijn ongeveer 130 euro. De kranten en de bandage zijn voor het effect van de klei. Die zorgen ervoor dat de klei een therapeutische werking krijgt. De klei wordt eerst heel koud daarna heel warm en dan weer ijskoud. Zodat het goed doordringt in het been. Hierdoor krijg je een stimulanse van de doorbloeding. Als de klei klaar is met het inwerken dan kan je het er weer afhalen en dan valt het er zo af. Dit is na ongeveer 3 uur, je kan het ook een hele nacht laten zitten en er dan s'ochtens weer afhalen dan heeft het dezelfde werking maar dan zorgt de bandage ervoor dat het been van je paard mooi dun blijft. Je hoeft met de klei ook niet meer af te spuiten om de kou erin te houden. De druppels kan je gewoon geven het heeft niet met de gezondheid van je paard te maken mijn paard is ook kern gezond maar ik geef de druppels ter ondersteuning. Maar dit is de keuze die je zelf kan maken. Ik zal je het nummer van die man vanavond even door mailen en dan kan je de klei bestellen. Ik weet niet of je dicht bij Amsterdam woon maar anders kan je vragen aan hem of hij het naar je toe kan sturen. De kosten van de klei zijn 30 euro dan heb je een pot van 15 kilo hier doe je ongeveer 3 maanden mee als je het er dagelijks op smeert. De verzend kosten komen er dan nog bij maar ik weet de kosten daar niet van. Je hoor vanavond van mij het nummer en ik wens je veel succes met je paard.
Groetjes Mariska

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:11

mijn pony heeft dat ook gehad, heeft 4 maanden in de wei gelopen en was daarna weer helemaal hersteld