Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
floortjuh84 schreef:k heb gister weer voor het eerst stukje met haar gewandeld, toen ik stukje wilde draven om te kijken of ze nog kreupel liep kreeg ze een bloedneus, niet ernstig ofzo maar wel erg sneu. zou dit met het draven te maken hebben? zelf denk ik dat het komt doordat ze zo blij was om weer ffkes de weg uit te stappen en daardoor hele tijd aan het briezen was.
iemand enig idee?
k ga nu om de 2 dagen stukje wandelen, dan volgende week om de dag en die week erop elke dag stukje, tis maar halve km ofzo! goed idee?
Twinklebel schreef:Dat moet je dus absoluut niet doen, elke keer een stukje gaan draven om te kijken hoe ze loopt. Echt alleen maar stappen, anders kan je zo weer een paar weken terug zijn in het genezingsproces.
alabastro schreef:Veel stappen want een pees is slecht doorbloed weefsel en herstelt moeilijk als je het dier niet laat bewegen. Hoe meer je stapt, hoe meer de pees zal doorbloed worden en hoe sneller het geneest, begin je te snel dan scheurt het weer en kan je weer van voor af aan beginnen. Maw min 6 weken stappen.
alabastro schreef:Neen, absoluut geen goed schema! Je moet elke dag stappen. Het zal misschien afhangen van de grootte van de scheur maar normaal moet het dier bewegen vanwege de slechte doorbloeding van peesweefsel. Als je niet kan stappen, moet je misschien eens denken aan blisteren.
alabastro schreef:Best elke dag stappen behalve als je DA gezegd heeft van dat niet te doen. Maar dan zou ik een 2de opinie vragen aan een andere DA. Blisteren is eigenlijk iets wat je enkel in de ergste gevallen doet. Het is eigenlijk het verbranden van het peesweefsel en de huid errond om zo een optimale doorbloeding te krijgen. Vele jonge DA willen dit echter niet meer doen en zeggen dat het niet helpt. Maar in grote sportstallen is het heel frequent om op een dergelijke manier peesblessures te genezen. Wel zullen er dan witte haren op komen.
kimmie1 schreef:Gewoon eerst eens twee maanden elke dag tien minuten met haar stappen, kan ook twee keer per dag op het harde. En daarna eerst eens kijken hoe het er voor staat, maar tot die tijd absoluut niet draven. Echt mijn paard heeft er dik een jaar over gedaan om goed te komen, omdat meneer het elke keer zelf weer overbelastte en dat wil je echt niet meemaken.
floortjuh84 schreef:Dr heeft toch niemand gezegt dat ik dat elke keer doe? ze stond 3 weken stil op advies vd dierenarts, toen na die 3 weken, dus gister mocht ik even kijken of ze nog kreupel liep, als dit geval was gingen we andere acties ondernemen.
k vind prima dat je met tips komt, maar moet je niet zomaar dingen zeggen die niet kloppen!
kimmie1 schreef:Ikzelf spoot daarbij nog twee keer per dag af, en smeerde het in met koelgel. Ik had daarbij zijn been volledig kaalgeschoren bij de pees om het koelen zoveel mogelijk effect te laten hebben. Vitamine E met selenium kreeg hij zowieso al. En blisteren is volgens mij zelfs verboden omdat het gewoon zeer pijnlijk is voor het paard en omdat het achterhaald is. Tegenwoordig kun je de pees in laten spuiten met ontstekingremmer/cellen dood laten spuiten noem maar op. Ikzelf heb goede ervaring met pees in laten spuiten maar geen haar op me hoofd die er aan denkt om mijn paard te laten blisteren.
Linda86 schreef:Wat doet zwavel als ik vragen mag?
floortjuh84 schreef:hey, dat hospital waar je het onder je tekst over heb, hoe kan je dat steunen? zijn daar ook acties voor enz? groetjes