Ontwormen: doe ik het zo goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 07:55

beautylover schreef:
dat is inderdaad te weinig wormenkuur,4 keer per jaar!
je moet het echt om de 8 weken doen of om de 12 weken

Om de twaalf weken ( voor het 6 gemak even drie maanden) is in mijn ogen toch echt vier keer keer per jaar...Lips are sealed
En nogmaals, ligt aan de werkzame stof of je met vier keer toekomt of niet.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 08:30

LindaT schreef:
Verder wordt aangeraden maar 1 soort ontwormingsmiddel per weideseizoen te gebruiken. Dus in 2005 gebruik je pyrantel, in 2006 ivermectine, 2007 weer pyrantel...

Dan lag mijn stalgenootje er niet zover naast met haar schema Knipoog (5 x Eraquell, 3 x Jernadex).
Kan je mij vertellen van wanneer tot wanneer een weideseizoen loopt ?
(bijv. van jan tot dec of van april tot mrt).
In mijn geval staan de paarden alleen ´s nachts in de box. Van ca. april tot midden okt. staan ze een halve dag op de wei, de rest van de tijd staan ze op de paddock.
De veulens/jaarlingen staan in zgn. openstallen; zij kunen 24/7 naar binnen en naar buiten gaan, wat ze zelf willen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 08:45

Cassidy schreef:
Om de twaalf weken ( voor het 6 gemak even drie maanden) is in mijn ogen toch echt vier keer keer per jaar...Lips are sealed
En nogmaals, ligt aan de werkzame stof of je met vier keer toekomt of niet.

ow okej Bloos

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 10:13

Ik ga 2 keer per jaar (eind oktober en begin mei) Equimax geven (werkzame stof ivermectine en Praziquantel. Verder geef ik 4 keer een middel met ivermectine en omdat er geen resistentie bekend is doe ik dit elk jaar hetzelfde. Bedankt voor alle reacties OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:15

Nu weet ik nog niet wie die betrouwbare bron is.
Mag eventueel via PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:38

beautylover schreef:
dat is inderdaad te weinig wormenkuur,4 keer per jaar!
je moet het echt om de 8 weken doen of om de 12 weken

Jij vind het te weinig maar het is niet te weinig.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 10:41

Cassidy schreef:
Nu weet ik nog niet wie die betrouwbare bron is.
Mag eventueel via PB.

Oké, ik PB je Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:42

Jeetje, wat ontwormen jullie vaak! Als je paard niet in de wei staat met andere paarden en de drollen worden gewoon dagelijks geraapt, is het besmettingsgevaar praktish nihil. Het is handiger om af en toe een monster van de drollen te laten analiseren of er wel echt een wormbesmetting is. wormmiddelen zijn toch medicijnen die je anders onnodig in je paard stopt. Vaak ontwormen is alleen belangrijk bij veulens en jonge paarden en op plekken waar vaak nieuwe paarden er bij komen (fokkerij, handelstal, manege, pensionstal etc).

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 15:48

Sterre schreef:
Kan je mij vertellen van wanneer tot wanneer een weideseizoen loopt ?
(bijv. van jan tot dec of van april tot mrt).
In mijn geval staan de paarden alleen ´s nachts in de box. Van ca. april tot midden okt. staan ze een halve dag op de wei, de rest van de tijd staan ze op de paddock.
De veulens/jaarlingen staan in zgn. openstallen; zij kunen 24/7 naar binnen en naar buiten gaan, wat ze zelf willen.

Dat is afhankelijk van wanneer jij ze in de wei zet. Dus voor jou van april tot midden oktober.
De veulens/jaarlingen kunnen altijd op de wei komen en moeten dus ook het hele jaar door ontwormd worden.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 16:35

Lusitana schreef:
Jeetje, wat ontwormen jullie vaak! Als je paard niet in de wei staat met andere paarden en de drollen worden gewoon dagelijks geraapt, is het besmettingsgevaar praktish nihil. Het is handiger om af en toe een monster van de drollen te laten analiseren of er wel echt een wormbesmetting is. wormmiddelen zijn toch medicijnen die je anders onnodig in je paard stopt. Vaak ontwormen is alleen belangrijk bij veulens en jonge paarden en op plekken waar vaak nieuwe paarden er bij komen (fokkerij, handelstal, manege, pensionstal etc).

Mijn paard wisselt elk half jaar van stal (vanwege stage/school), dus komt in aanraking met veel paarden waar o.a. handel mee wordt gedaan.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:43

Alleen drollen rapen en analiseren is niet genoeg. Dan is er altijd nog gevaar op besmetting van larven van muggen en horsels. Die komen van eitjes die in de vacht gelegd zijn. Paarden krijgen die binnen als ze elkaar poetsen. Dus drollenrapen helpt hier nier tegen.

Arnoud
Voedingsadviseur

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:29

Pipo schreef:
Jij vind het te weinig maar het is niet te weinig.

het is wel te weinig als je paard veel op de weide staat!

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:29

Op de manege waar ik werk worden de meeste paarden erg weinig ontwormd. Dit is niet erg omdat ze geen weide gang hebben en dus niet herbesmet kunnen worden. Dus als je paardje na de weidegang niet meer in aanraking komt met de mest van andere eventueel wel besmette paarden dan hoeft er geen probleem te zijn. Maar als je alles helemaal save wil doen dan gewoon volgens de buisluiter ontwormen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:14

Wil ik toch voor LindaT (en ook de rest) even een citaat uit het Tijdschrift voor dierengeneeskunde bijvoegen uit een artikel over een recent onderzoek naar ontwomen en resistentie

'Wanneer voor het inzetten van ontwormingspreparaten wordt gekozen, is het van belang de bij elk preparaat aangegeven behandelingsintervallen stipt in acht te nemen en alle weidegenoten te behandelen op de voorgeschreven toedieningswijze met de juiste dosering. Een behandelingsfrequentie, zoals door de fabrikant van het gebruikte preparaat, is goed en ook noodzakelijk voor het behalen van het beoogde effect. Een hogere frequentie daarentegen is niet alleen duurder, maar ook beslist niet beter, omdat de immuniteitsopbouw dan in het gedrang kan komen en het gevaar voor resistentieontwikkeling door veelvuldig ontwormen in de hand wordt gewerkt. In verband met het voorkomen van dit laatste (lees resistentieontwikkeling) is het ook wezenlijk dat binnen elke wormgeneratie (met andere woorden binnen een seizoen) niet wordt gerouleerd tussen preparaten met een verschillend werkingsmechanismen (lees verschillende werkzame stoffen).
In ons land is het vertandig geen anthelmintica te gebruiken die een benzimidazol (fenbendazol) bevatten. Onderzoek heeft aangetoond dat op de meeste bedrijven met paarden resistentie tegen middelen uit deze groep aanwezig is.'

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:18

I won't shoot enybody......Just for information as I know it