halve straal weg!! HELP WAT NU??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:00

Hetja"]
On topic....

@ Garama, we proberen je gewoon te helpen hoor, als je dan voor je zelf al dingen besluit, vraag het dan niet (heb het nu over het rijden) en je geeft zelf al aan dat het niet goed is ..........
[/quote]

Ik was niet van plan te gaan rijden. Maar tenzij iedereen zou zeggen dat het wel kan.

[quote="navidad"]
Het is alleen maar een aanrader om de pony te laten staan tot de smid komt.
[/quote]

Ze staat dag en nacht buiten in de wei ook als het geregend heeft. En ik woon niet zo heel dicht in haar buurt dus ik kan haar ook niet steeds binnen zetten. Zodra het dus regent staat ze vochtig. (ze kan wel haar schuilstalletje in maar dat doet ze bijna nooit.

Maar goed....... wat ik al eerder zei"

[quote="garmana schreef:
ik ben er vandaag geweest en nog geen verandering. Heb niet gereden alleen gepoetst en lekker geknuffeld. ze was toen weer lekker blij!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:03

ik bedoelde bij navidad de quote: Dat ze niet op een vochtige ondergrond moest staan. Maar dat ging een beetje verkeerd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:44

Hoi,

Waarschijnlijk heeft ze door al die regen van de laatste tijd hele zachte stralen ..? Misschien zo zacht dat ze gemakkelijk beschadigen als ze op iets scherps trapt ?

Groetjes,

Maris

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 19:17

Nou ze zijn redelijk zacht maar niet dat het puddding is of zo. Maar ze kan niet op iets scherps trappen want ik heb van de week en vandaag weer het hele weiland gecontroleerd. Beetje raar dus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:59

Zonder foto kan ik me er niet echt een voorstelling van maken, maar mijn paard heeft ook amper een straal.

Afbeelding

Een straal hoort enigszins zacht te zijn, dat is geen ramp. Het is lastig te beoordelen wat er aan de hand is. Juist omdat het sponzig materiaal is slijt een straal niet net zoals een hoef zeg maar. Net zo min als onze voethuid zou slijten op straat. Slijtage door op de weg rijden sluit ik vrijwel uit.

De functie van de straal is een groeisensor. Als de straal de grond raakt, neemt de druk op de straal toe. Dit is een signaal voor de hoef om sneller te gaan groeien. Wanneer de hoef aangroeit en de straal weer loskomt van de grond en de druk afneemt, is dit een teken om weer te stoppen met groeien. Veel paarden die op hoefijzers staan en waarvan de straal de grond niet meer raakt, krijgen te maken met groeiafname van de hoef. Immers de hoef registreert geen druk -> dus 'denkt' de hoef dat ie te lang wordt en dat hij moet stoppen met groeien.

Laatst was ik bij een meisje dat een paardje op ijzers had, die had een ribbel (hoefbevangen) in zijn hoef, die bleef op dezelfde plaats zitten, bij de shet, die zonder ijzers stond, groeide de ribbel wel uit. Dit was voor mij een bevestiging van bovenstaand verhaal.

Kun je echt niet iemand regelen met een digi Cheese! ?? Als de hoef niet stinkt kan je rotstraal uitsluiten.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 00:26

meschien hoefschoenen
ja ik weet er niet veel van hoor maar ik denk wel dat het helpt als je de voet wilt beschermen tegen steentjes en alles
als je toch met hem gaat wandelen wat er komt erg nat weer aan
en op de wei lijkt me nou niet echt handig
met al die vocht
maar goed ik ben geen da Knipoog

groet jaimy

ps ik hoop dat het goed komt

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 15:18

Arabesk schreef:
Zonder foto kan ik me er niet echt een voorstelling van maken, maar mijn paard heeft ook amper een straal.

[image]

Een straal hoort enigszins zacht te zijn, dat is geen ramp. Het is lastig te beoordelen wat er aan de hand is. Juist omdat het sponzig materiaal is slijt een straal niet net zoals een hoef zeg maar. Net zo min als onze voethuid zou slijten op straat. Slijtage door op de weg rijden sluit ik vrijwel uit.

De functie van de straal is een groeisensor. Als de straal de grond raakt, neemt de druk op de straal toe. Dit is een signaal voor de hoef om sneller te gaan groeien. Wanneer de hoef aangroeit en de straal weer loskomt van de grond en de druk afneemt, is dit een teken om weer te stoppen met groeien. Veel paarden die op hoefijzers staan en waarvan de straal de grond niet meer raakt, krijgen te maken met groeiafname van de hoef. Immers de hoef registreert geen druk -> dus 'denkt' de hoef dat ie te lang wordt en dat hij moet stoppen met groeien.

Laatst was ik bij een meisje dat een paardje op ijzers had, die had een ribbel (hoefbevangen) in zijn hoef, die bleef op dezelfde plaats zitten, bij de shet, die zonder ijzers stond, groeide de ribbel wel uit. Dit was voor mij een bevestiging van bovenstaand verhaal.

Kun je echt niet iemand regelen met een digi Cheese! ?? Als de hoef niet stinkt kan je rotstraal uitsluiten.

De hoef van Doortje ziet er nog erger uit. Bij haar is de straal bij de hoefballen (aan die kant) bijna helemaal weg Verward

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:21

Hmmm! Op de wei kan geen kwaad hoor, dat is altijd nog beter dan in de stal, dan kan er alleen maar stront in komen. Zolang ze niet kreupel loopt zou ik niet al te veel stressen. Onderschat het zelfgenezend vermogen van een paard niet.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:24

Als je maar steeds een klein stukje over de weg rijdt en de rest in het bos lijkt het mij geen slijtage.

Zou het geen rotstraal kunnen zijn, dat hoeft niet eens heel erg te stinken hoor.

Afbeelding

Dat zwarte is teer.
Met rotstraal verdwijnen er dus ook stukken van de straal.
Het lastige is dat je de hoeven dan schoon en droog moet houden.
Op de wei is het redelijk schoon maar wel nat, en op stal is het redelijk droog maar nooit echt schoon.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 17:39

Nou zo erg als de laatste foto is het ook weer niet. Maar wel dat het helemaal versprijd zo weg rot! Ik zal aan de hoefsmid vragen wat er aan de hand is, maar deze kan helaas pas over 2 weken of zo komen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:33

In de tussentijd zou ik het proberen zo goed mogelijk schoon te houden, dus af en toe leeghalen en uitspoelen met water, en eventueel ontsmetten. Teren zou ik doen nadat de hoefsmid geweest is, anders wordt het zo hard dat hij er niet meer goed doorkomt.
Heel veel succes!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 10:23

bedankt voor de tips!!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 09:58

NIEUWS!!! De hoefsmid komt waarschijnlijk heeeeel snel want de eigenaren komen deze week terug! Enne met de hoeven gaat het nu al wel iets beter omdat ik er niet meer op rijd!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 21:30

Laat ons de uitslag ff weten Lachen

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 09:28

Zal ik doen, zodra ik wat weet krijgen jullie dat meteen te horen! Lachen Knipoog