Zonder foto kan ik me er niet echt een voorstelling van maken, maar mijn paard heeft ook amper een straal.
[image]
Een straal hoort enigszins zacht te zijn, dat is geen ramp. Het is lastig te beoordelen wat er aan de hand is. Juist omdat het sponzig materiaal is slijt een straal niet net zoals een hoef zeg maar. Net zo min als onze voethuid zou slijten op straat. Slijtage door op de weg rijden sluit ik vrijwel uit.
De functie van de straal is een groeisensor. Als de straal de grond raakt, neemt de druk op de straal toe. Dit is een signaal voor de hoef om sneller te gaan groeien. Wanneer de hoef aangroeit en de straal weer loskomt van de grond en de druk afneemt, is dit een teken om weer te stoppen met groeien. Veel paarden die op hoefijzers staan en waarvan de straal de grond niet meer raakt, krijgen te maken met groeiafname van de hoef. Immers de hoef registreert geen druk -> dus 'denkt' de hoef dat ie te lang wordt en dat hij moet stoppen met groeien.
Laatst was ik bij een meisje dat een paardje op ijzers had, die had een ribbel (hoefbevangen) in zijn hoef, die bleef op dezelfde plaats zitten, bij de shet, die zonder ijzers stond, groeide de ribbel wel uit. Dit was voor mij een bevestiging van bovenstaand verhaal.
Kun je echt niet iemand regelen met een digi

?? Als de hoef niet stinkt kan je rotstraal uitsluiten.