Grass sickness

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 14:44

die hebben het over wat anders,het paard heeft ook een soort aandoening dat heeft er ook misschien mee te maken maar ze hebben niet echt een diagnose waar je wat mee kunt,wel over een zenuw etc. niet de preciesze oorzaak.
het kon ook nog met koliek te maken hebben.
Ik heb het niet precies gehoord want het is zo banketstaaf om er bij te gaan staan kijken.
Maar ik had al een sover grass sickness gehoord en deze symptomen komen best wel overeen,als ze een stukje loopt zweet ze al,en ze loopt erg wankel.
Ik kan het vanavond wel even noemen.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:23

Tja, maar met deze info kun je nog wel en rondje sterren gaan schieten. Clown No offence

Grass sickness an sich, ongelijk welke variant hier boven genoemd dan ook, is hier in Nederland relatief zeldzaam.

Dus om op grond van deze toch wat sumiere info, aan grass sickness te denken, vind ik eerlijk gezegd, een beetje te kort door de bocht.

Persoonlijk zou ik dan eerder denken aan Jacobskruiskruid vergiftiging, dan kom je een aardig eind in de zelfde richting, wat syptomen betreft en de problemen hierdoor zijn momenteel schering en inslag.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 15:37

jacobskruid is het niet,de hele weide is gecontroleerd etc.
Ik neem ook niet aan dat het grass sickness zou kunnen zijn,de symptomen lijken gewoon erg op deze info,ik wou er even het fijne van weten.

Ik loop zo even heen om te kijken of er nieuws is.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 20:47

ze is helaas ingeslapen..
oorzaak niet helemaal bekend

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 07:27

He, zo acuut???

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:37

Hey!

Ik heb een paar jaar geleden ook mn pony verloren aan iets wat heel sterk op die symptomen van jou leek. Samen met haar zijn nog 3 andere pony's bij ons gestorven, en 2 zijn er nog net op tijd kunnen gered worden. De vaststelling was botulisme (een bacterie in het inmaakgras die zeer giftige toxines produceert). Het ging bij ons ook verschrikkelijk snel. Eerst lag ze de hele tijd in de stal, ging ook heel wankel, kon moeilijk rechtstaan, was onderkoeld en at uiteindelijk niet meer (haar slikspieren waren verlamd). Na 2 dagen heb ik haar moeten laten inslapen. Zelfde met de andere pony's.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 16:18

Kitten schreef:
He, zo acuut???

het is idd heel erg snel gegaan.
de oorzaak is niet vastgelegd,het zou ook een tumor geweest kunnen zijn,naast de ruggen wervel die een zenuw zou hebben afgekneld.
het paard had al een aandoening,ik weet niet precies wat,en dat kon ook verergerd zijn geraakt.
en nog wat opties, ik weet niet of de preciesze oorzaak nog wordt uitgezocht,maar dat is ook niet meer nodig denk ik
,het is al moeilijk genoeg voor de eigenaresse.

primula: dat is toch bijna hetzelfde als grass sickness?
dit paard at nog wel,bix ging er nog wel in.

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:52

Lianne007 schreef:
primula: dat is toch bijna hetzelfde als grass sickness?
dit paard at nog wel,bix ging er nog wel in.

Ja, het klinkt wel hetzelfde hè, maar ik had eerlijk gezegd nog nooit over het woord "grass sickness" gehoord. Kan goed zijn dat dat de Engelse term is voor botulisme. Naar het schijnt zouden hierdoor ook bepaalde zenuwen uitvallen, maar welke dat zijn hangt af van paard tot paard. Ze kunnen die toxines ook heel moeilijk opsporen.
Eigenlijk is het echt wel erg hè, dat dat zo vlug kan gaan allemaal, zonder dat je er iets aan kan doen Scheve mond .

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:33

Dat is het zeker.. Het enigste wat je kan is kijken hoe je je paardje kwijtrijkt... Boos!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:59

Volgens een lezing die ik er over heb is Grass sicknes een allergie. Het lichaam reageerd allergies op een stof die in grasssen voorkomt.

Deze ziekte leid helaas meestal tot de dood.

Sterkte