zeker! k ben ook heel erg blij dat t revalideren uitgevonden is! Je ziet je paard gewoon opknappen en veranderen! Als je paard gelukkig is dan ben jij het ook toch??!!
CaroleKlomp
Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-04 08:20
Zou een goede omschrijving van het revalideren bij paarden misschien het oplossen van problemen kunnen zijn? Dan heb je de beweging en de sociale problemen allebei, toch?
Anya
Geplaatst: 19-10-04 08:38
Dan wordt het weer te algemeen denk ik. Bijvoorbeeld een veulen dat niet is opgevoed en tegen iedereen aansteigert hoef je niet te revalideren. Die moet je opvoeden.
CaroleKlomp
Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-04 08:49
Ja, dat is het dus ook niet. Of misschien toch...je revalideert het dier in zkere zin toch ook?(nu ga ik denk ik wel heel ver) Je leert hem zijn natuurlijke gedrag af omdat je hem wil domesticeren. In zekere zin spreek je dan toch ook van revalidatie? Je leert hem niet alleen wat, jeleert hem ook wat af.
Anya
Geplaatst: 19-10-04 09:01
Ik vindt om te beginnen niet dat je hem zijn natuurlijke gedraf afleert. Een kudde corrigeert een niet opgevoed veulen ook. Mijn merrie pikte dat gesteiger van haar veulens niet hoor. Was ze zo meer klaar. 1x gericht een trap een keer of wat in de billen bijten...veulens lieten het wel uit hun hoofd.
Dat een veulen dat bij mensen wel probeert ligt vaak aan de betrokken mensen. Er is geen sprake van een fysiek of psychisch gebrek bij het veulen, maar bij de mens. Zodra die begint de verhoudingen duidelijk te stellen, houdt het veulen meestal wel op.
Kortom: die vlieger gaat niet op volgens mij
CaroleKlomp
Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-04 09:10
Ik vind dit best een moeilijk onderwerp. In mijn ogen leer je het veulen wel degelijk wat af. En paarden straffen hun veulens op hun eigen manier, dat is anders dan wij dat doen. En ik vind dat onze gedomesticeerde paarden toch niet hun natuurlijke gedrag mee hebben. We hebben ze immers gedomesticeerd natuurlijk is er nog wel wat van over maar niet zoals jij het bedoell denk ik. Of ik begrijp je verkeerd?
Anya
Geplaatst: 19-10-04 09:16
Aqua dan kom je in de NH-discussie terecht. Ik heb het al eerder geschreven. NH is je paard transporteren naar pakweg een prairie. Dan 1x per jaar overvliegen, op een stipje wijzen en zeggen kijk dat is mijn paard.
Omdat we dat met zijn allen niet willen (paard zou de prairie bijvoorbeeld niet overleven en we willen graag rijden) hebben we ze gedomesticeerd. Toch vind ik kuddegedrag in een wei niet zoveel anders als kuddegedrag op een prairie (wat ik er dan van gezien heb op films). Een paard moet nog steeds aan de kant voor de hogere in rangorde. Een merrie roept nog steeds haar veulen, beschermt haar veulen met haar lijf. Dreigt met oren, kont bijdraaien of een welgemikte trap op de borst. Het dominante paard mag nog steeds eerst drinken of bij het hek.. De kudde wijst een zich niet gedragend paard nog steeds terecht... Ik vind dat ze nog steeds natuurlijk gedrag ten toon spreiden.
En nee.. ze hoefen inderdaad geen kilometers te lopen voor een watergat (maar dat zouden ze in het wild ook niet doen als er een stroompje over het terrein gaat). En nee, ze liggen inderdaad geen weken te creperen bij ziekte of botbreuken... maar het gedrag is er niet wezenlijk anders van....
kimmie1
Geplaatst: 19-10-04 10:40
Met mijn paard ben ik ook aan het revalideren. Hij heeft dik een jaar stil gestaan ivm peesblessure/verstuikte voorknie/geirriteerde zenuw bij peesschede. Zijn been is nu goed, na een jaar alleen maar stappen op de harde weg, boxrust enz. Nu ben ik heel langzaam bezig zijn training weer op te pakken. Omdat hij dus dat jaar niets heeft mogen doen, zit hij in zijn hals/boeg/schouder vast. Hier loopt hij nog niet zuiver op. Door gericht te trainen, galloperen in de berm ipv draven op de harde weg, probeer ik hem nu weer los te trainen. Gericht stukken galloperen, stukken stappen en draven, wat schoudervoor laten lopen, hals buigingen, noem maar op. Met alles rekening houden dat zijn been nog niet helemaal sterk is, hier mijn training op aanpassen, maar ondertussen wel proberen zijn voorkant los te maken. Ik doe met hem rek en strek oefeningen, massage, onder het solarium en hij is gekraakt. Ik denk dat je dit wel revalideren kunt noemen.
CaroleKlomp
Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-04 11:57
Van NH heb ik geen verstand. Maar ik denk dat het onderwerp best gecompliceerd is. Wat wij doen is problemen oplossen bij paarden. Zodra een probleem opgelost is zijn de iegenaar en ik tevreden. En ik noem dat revalideren maar misschien is dat woordtechnisch gezien niet helemaal juist. Maar het is in ieder geval wel aangenaam voor het paard en de ruiter
Miffie
Geplaatst: 19-10-04 22:44
wat jij beschrijft aqua is wel revalideren. Tenminste t geen dat jij zegt versta ik ook onder revalideren. en het woorden boek zegt: re·va·li·de·ren (ov.ww.) weer valide maken va·li·de (bn.) tot werken in staat => gezond
En dat is wat jij doet! het probleem van het paard oplossen waardoor hij weer instaat is om te werken! toch?