Hoe bevorderen van de hoefgroei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 18:11

Veel beweging stimuleert de groei. (vandaar ook dat een paard in de kudde betere hoeven zal hebben gemiddeld)

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:40

Gemiddeld ja, want Ivanka loopt 24/7 buiten en krijgt echt veel beweging, die loopt hele dagen een beetje buiten rond te dabberen. Misschien dat ze 's nachts wel in haar stalletje staat, dat weet ik niet, maar overdag is ze áltijd buiten (of het moet keihard regenen, dan kruipt ze ook snel dr stal in).
En ze heeft de laatste 2 jaar ook altijd buiten gestaan..

Hoefschoenen een optie voor mij, ik weet het niet. In de wei loopt ze goed, op stenen loopt ze "op eieren". Maar daarom kom ik nu ook niet op stenen. Ik rijd in een wei, ze woont in een wei. Alles is in haar wei, stal ook. En ik hoop dat ze weer snel op ijzers kan... Maar ja, dat is nog maar even te bekijken...

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:46

bekend probleem, ik heb ook zo'n paard met lastige hoeven
toen ik hem kocht stond hij op ijzers, maar de hoeven brokkelden vreselijk
de smid kon op het laatst geen ijzer eronder krijgen, speciale leren zooltjes opgevuld met henneptouw met teer kreeg hij ertussen
Toen heb ik hem op blote voeten gezet, wat heel lastig was want hier in het zuiden is de grond heel hard met veel stenen
hij liep alleen in de bak goed, verder was het strompelen
Ik heb duren hoefschoenen gekocht, maar ook daar liep hij nie t lekker op en na een jaar heb ik hem weer op ijzers gezet en de hoeven zijn wel heel goed bijgegroeid in dat jaar. Tot op heden brokkelen ze nog niet
ik heb biotine gevoerd, maar ben gestopt
heb ook een fles Kerabol gevoerd (50 euro, dik) en zeewier
wat nu verbetering heeft gegeven is onduidelijk, maar tot op heden gaat het eindelijk goed

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 13:00

Baron heeft ook hele slecht hoeven, hij loopt telkens bijna op de straal, vrijdag laat ik de hoefsmid komen en zet ik hem vierkant op ijzers als dat btw nog kan. hij heeft een hele zachte straal, helemaal kapot, hij loopt er nog het niet op. ik zit dus ook nog in de begin periode daarvan, en zijn hoeven groeien niet snel..

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 14:22

Ik ga de zeewier nu ook proberen. Geeft dit snel resultaat?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:27

Ik persoonlijk vond dat het vrij snel werkte, in tegenstelling tot biotine. Ik durf echt niet te zeggen hoe snel (zal ook van paard tot paard verschillend zijn), maar ik DENK dat je toch wel binnen 2 maanden een beetje resultaat kunt verwachten.

Ik ben erg benieuwd wat het gaat doen. Wel even laten weten he

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:30

Ik laat het weten! Ik heb het besteld, dus ik hoop dat het snel binnenkomt Lachen!

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:22

pavo heeft heel veel verschillende poeders , waarbij er meerdere bijzitten wat bevordelijk is voor slechte hoeven.. ik weet niet precies welke, heb het zelf niet nodig OK dan!

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 05:08

ik heb hetzelfde probleem en ik heb sinds een 1 1/2 jaar een hele goede smid die de nieuwe ijzers zo smeed dat ie de oude nagelgaten kan gebruiken. dat is wel een kunst lijkt me maar dat is voor jou ook een optie denk ik.

corky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:56

hai,
ik lees ook mee omdat ik ook zo'n probleem geval heb.
en ga ook een aantal dingetjes hiervan proberen.
mijn pony heeft echt al super veel gehad maar nix helpt Verward
zoals ijzers die die maar een paar dagen eronder heeft zitten,hoefschoenen die die kapot trapt,biotine wat niet hielp,zeewier hielp bij mijn pony ook niet ,homeopatische middelen hielpen niet,goede hoefsmid hielp niet en nu staat ie uiteindelijk op blote voeten en nu houd ie ook nix over Verdrietig ik ga nu proberen om plak zooltjes of iets anders waar me hoefsmid het over had, een soort spul wat je onder de hoeven spuit en dat slijt inplaats van z'n hoefjes.hoop dat het gaat lukken en bij jullie ook.
veel succes!!!

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:22

jemig corky. ik ben erg benieuwd hoe het gaat met plakijzers.
gelukkig is het bij die van mij nog niet zo beroerd

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:26

Mijn homeopaat heeft zelf druppels ontwikkeld voor de doorbloeding, daar gaan de hoeven ook weer goed van groeien, mijn paard van 1.76 had superkleine slechte voeten, hoefijzer maat 2, is veel te klein voor zo'n paard, in 1 1/2 jaar is de hoef nu super geworden en heeft ze maat 5!!
Je kunt even op zijn site kijken en ik denk ook wel bestellen www.TE-BO.com
Het heet perfect Hoof

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 11:43

Citaat:
Veel beweging stimuleert de groei. (vandaar ook dat een paard in de kudde betere hoeven zal hebben gemiddeld)

Veel beweging stimuleert inderdaad de groei, alleen kan mijn pony nu dus niet nog meer bewegen, omdat haar hoeven juist slecht zijn, in de bak gaat het goed, maar ik sta op een manege en dan is het niet mogelijk om haar 24/7 in de bak te zetten, op het land is juist funest voor haar hoeven, dan brokkelen ze nog harder af...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:23

Waarom brokkelt het op het land nog harder af?

Mijn paard loopt 24/7 buiten, wat volgens de hoefsmid júist het beste was om te doen!

corky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:11

ik ga zeker dat perfect hoof proberen. OK dan!
weet je wat het is er zijn zoveel verhalen in de wereld iedereen zegt wat anders. Verward
ik heb gemerkt dat mijn pony stechtere hoeven krijgt bij nat weer maar hem op stal zetten werkt ook niet omdat hij dan weer te weinig beweegt.(en sago is)
het is zo tegenstrijdig allemaal.
echt elk paard reageerd er weer anders op en dat is juist het moeilijke vind maar is het geen wat bij jou paardje werkt.
bij mij zijn er al voor honderden euro's doorheen gegaan en nix helpt.
soms word ik er wel een beetje moedeloos van maar ik blijf proberen.
de homeopaat van mijn pony zei dat z'n nekwervels naar rechts hangen(waarschijnlijk ooit door een val)en dat daardoor z'n doorbloeding minder is maar hoe weet ik nou of dit verhaal waar is,ben geen veearts helaas.
ze hebben mij al 1,5 jaar geleden gezegd dat ik hem misschien beter kan laten inslapen maar hij is pas 7 Huilen ,dus dat doe ik niet.
ik blijf het hier dus volop volgen en elk idee is welkom bij mij tenminste.
ik hoop echt voor iedereen met dit of zo'n probleem dat die gene een oplossing vind.

HappyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:27

Tinne schreef:
Hoefschoenen een optie voor mij, ik weet het niet. In de wei loopt ze goed, op stenen loopt ze "op eieren". Maar daarom kom ik nu ook niet op stenen. Ik rijd in een wei, ze woont in een wei. Alles is in haar wei, stal ook. En ik hoop dat ze weer snel op ijzers kan... Maar ja, dat is nog maar even te bekijken...

Hoi, ik wilde even reageren op jou reactie. Mijn verzorgpaard (kwpn tuiger) heeft ook heel slecht hoeven. Hij ston op ijzers met platen, maar dit werkte niet, binnen no-time lagen ze er weer af. Hij heeft toen een tijd zonder ijzers gestaan, maar dit werkte niet omdat hij hele erge brokkelhoeven heeft. Biotine hebben we ook door zijn eten gedaan, maar ook geen succes. Hij heeft ook heeeel gevoelig net zoals jouw paardje
Toen kwam iemand op stal met het idee om hoefschoenen te nemen. Dat hebben we gedaan en het werkt super. Het zijn van die Marquis. Ze zijn wel prijzig, maar goede kwaliteit.
Succes ermee.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 12:13

Citaat:
Waarom brokkelt het op het land nog harder af?

Doordat ons land op veen ligt, als het regent is de grond kledder nat, blijven lang plassen liggen en als het een paar dagen mooi weer is, is de grond echt super droog, van het ene uiterste naar het andere uiterste dus.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:28

ik heb dus een fles Kerabol gebruikt en ik weet niet of he tdaardoor komt, maar zijn hoeven zijn echt goed geworden afgelopen zomer

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 14:44

Kerabol, waar haal je dat?

corky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:02

hoefschoenen werkt niet bij ieder paard helaas Huilen
ik heb ze helemaal op maat laten maken via z'n voeten in gips en zo de schoen eromheen laten maken.en ze waren ook zeker niet goedkoop.maar sommisge paarden kunnen er niet mee overweg zeker niet als ze ijzers makkelijk uittrappen.zo heb ik dus nog 3 andere hoefschoen merken gebeld en durfde niet te zeggen of ze wel heel bleven
maar je kan zeker informeren want als het wel lukt ben je al een heel eind verder OK dan!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:42

Kerabol is bij de DA verkrijgbaar
ruim 50 euro per fles

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:21

En hoe lang moet je die Kerabol bijvoeren dan? En hoeveel zit er in een fles en hoelang doe je daarmee?

Ik heb trouwens foto's gemaakt van Ivanka's hoeven;
deze was van eind augustus, toen ik net bezig was met biotine:
Afbeelding
En deze is van vandaag: (en hier krijgt ze al een maand de Cavalor Hoof Aid Special)
Afbeelding

En als ik de bovenste en onderste foto met elkaar vergelijk, dan lijk ik al wel wat vooruitgang te zien. Als ik naar haar hoeven kijk nu zegmaar, dan zie ik op de helft ongeveer een 'streep' zitten en als ik daar met mn hand overheen ga, dan voel ik ook zegmaar een "bobbel" (als ik van boven naar beneden voel, dan gaat het van 'dik' naar 'dun'). En een stukje daarboven, voelt het nóg dikker!

Is dit vooruitgang of is dit alleen maar wat ik wil zien? (is wel even fijn om ook anderen hiernaar te laten kijken dan alleen mezelf, want ik ben bang dat ik zie, wat ik wil zien Clown )

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:37

met de Kerabol doe je een aantal maanden, er zit 1 liter in en hij hoeft per keer maar een beetje
het is van www.dopharma.com

ik vind de hoeven op de foto er ook beter uitzien
denk eraan dat he t een jaar duurt voordat de hoeven helemaal vernieuwd zijn, dus snel resultaat krijg je niet

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:49

en met een goede smidt (zolas ik eerder zei)is een hoop opgelost, maar toch is er helaas bij mij weer een stuk afgesbrokkeld. morgen komt de smiudt omdat er weer een nagel blootligt. pff. maar een vraagje voor de gene die zeewier voeren. welke zeewier is dat van de paardendrogist. Ik heb gekeken op de site, maar zie nergens staan dat het goed is voor de groei van de voeten en daar gaat het bij mij omk. De voeten van mijn fjord groeien veels te langzaam. Ik voer al 2 jaar biotine plus van de paardendrogist en het doet wel iets, maar nog lang niet genoeg. Nog steeds een dunne wand en nog steeds te weinig groei.

help ik wil ook tips

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:59

ik heb mijn super tip al gegeven en die helpt echt!!
perfect hoof van Ted Borsboom www.TE-BO.com