gevoelige zolen bij natuurlijk bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:00

Ik heb 2 paarden: 1 die met ijzers in het afgelopen jaar heel slechte hoeven heeft gekregen, en 1 die ik pas sinds kort heb, met prachtige, gave ijzerloze 'natuurlijke' hoeven. Het paard met de slechte hoeven laat ik nu sinds 2 maanden natuurlijk bekappen en ik vind het resultaat nu al fantastisch. Ik had hem op ijzers staan vanwege het feit dat hij veel op 't harde in een stapmolen liep (had weer met een blessure te maken). Nu die ijzers eraf zijn ben ik ervan overtuigd dat het weer goed komt. Ik ben helemaal om

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:20

Heb je foto's van de hoeven?

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 15:47

Skipper schreef:
Ik weet nog wel bij mijn pony die stond niet op ijzers en werd bekapt door een conventionele smid om het zo maar te noemen.
Hij heeft vele jaren hierop gelopen. Alleen zelfs na jaren bleef hij iet wat gevoelig op steentjes.

Ik vergelijk het met mijn voeten, ik kan eelt kweken echter dat gebeurt op mijn hiel en de bal van mijn voet. Als je een keer door het grind loop raakt de hele zool het grint en dan doet het tussen je hiel en bal pijn omdat hier normaal geen druk op staat e.d. en dan zitten er die steentjes te prikken.

ik weet niet of het een goede of kromme vergelijking is, maar dat was mijn ervaringing.

En zonder hoefijzers zetten hoeft niet perse met natuurlijk bekappen ed te maken te hebben, een reguliere hoefsmid moet hem in principe net zo goed zo kunnen bekappen.


Dus zelfs na jaren zondr ijzers nog steeds gevoelig ? dan ben ik gewoon te ongeduldig !
Enne natuurlijk heeft zonder ijzers zetten niet perse met natuurlijk bekappen te maken. Ook een gewone hoefsmid kan je paard alleen bekappen ( en dus niet beslaan ). Dat probeerde ik ook te vertellen. de gewone hoefsmid die zo nu en dan eens naar de hoeven van mijn paard kijkt ziet niet eens dat mijn paard anders wordt bekapt. Het enige is dat hij de hoef kort vindt, maar niet TE kort.

Groetjes,

Maris

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:36

we kunnen wel een topic in de huiskamer openen: de natuurlijk bekappers, hoeven de mensen die ertegen zijn zich niet meer te ergeren aan onze ervaringen

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:50

Goed plan smurf! kan ik daar ook op komen, je moet je dan toch aanmelden?

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:51

ja je moet je aanmelden bij gebruikersgroepen......het duurt een poosje voor je toetstemming krijgt daar te mogen posten

ik heb hem vast geopend: [HK] de natuurlijk bekappers

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 00:07

Nou aangemeld, dus maar wachten...
Kan ik misschien ook eens op het endurance forum mee babbelen

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 07:41

Citaat:
Kan ik misschien ook eens op het endurance forum mee babbelen


suc6, heb ik ook geprobeerd, ik wil ooit in de verre toekomst endurance gaan rijden, maar als je niet daadwerkelijk die tak van sport beoefend, ben je er niet echt welkom.... Scheve mond

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:27

Ik ben er heilig van overtuigd dat als je paard zonder ijzers kan ze er ook absoluur niet onder moeten en mijn voorkeur gaat ook uit naar natuurlijke voeten. Mijn paard heeft heellang zonder ijzers gelopen bij de vorige ijgenaar maar had heel erg platvoeten gekregen en te korte hoeven. Wijhebben op een gedeelte ven het terrein nu i.v.m. een verbouwing grof puin liggen en als ik nu de ijzers af haal is mijn paard gewoon stokkreupel en kan ik wachten op een zoolkneuzing.

Ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen dat paard eerst maanden pijn te laten hebben, en te kreupelen als ze een keer op een steen stapt.
Dan lees ik hier wel geduld hebben .. maar ik ga mijn paard gewoon niet weet ik hoeveel maanden met zere voeten laten lopen.
Ik denk toch dat niet ieder paard per definitie beter wordt van natuurlijke hoeven of natuurlijk bekappen.

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:38

Morrie loopt wat gevoelig op een puinpad, maar dat lopen paarden met ijzers ook, het is ook een heel naar stukje van het terrein bij ons, ik loop dan meestal even om, dan hoef ik er niet overheen.

Verder is het een keuze, toen de ijzers er pas af waren, heb ik Morrie gespaard, hij stond op de wei, ik heb hem alleen belast in de bermen laten lopen en onbelast (aan de fiets/hand) wel op straat. Hij heeft nooit gevoelig gelopen, nu gaat ie ook onder het zadel uit zichzelf op de weg lopen. Hij heeft er dus geen last van, anders zou ie wel in de berm blijven lopen.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:18

Antheman, even een vraagje aan jou: mijn paard heeft hetzelfde probleem: te kort "gestrasserd" en sindsdien gevoelig op steentjes.
Jij loopt bewust af en toe over steentjes heen vertelde je. Ben je niet bang voor zoolkneuzingen? Ik wilde namelijk hetzelfde doen, bij ons op de oprit ligt nu een vrij dikke laag ronde kiezels...

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 16:36

radicalM schreef:
Antheman, even een vraagje aan jou: mijn paard heeft hetzelfde probleem: te kort "gestrasserd" en sindsdien gevoelig op steentjes.
Jij loopt bewust af en toe over steentjes heen vertelde je. Ben je niet bang voor zoolkneuzingen? Ik wilde namelijk hetzelfde doen, bij ons op de oprit ligt nu een vrij dikke laag ronde kiezels...


Hoi,

Ook mijn paard liep altijd super gevoelig nadat hij gestrassert was. Daarom ben ik hem zelf gaan bekappen........ . En nu loopt hij veel beter. Dus als je paard zo gevoelig is na het strasseren en dat wil je niet, probeer het dan eens zelf. Of zoek naar een hoefsmid die via een andere methode bekapt (= minder zool weghaalt ).

Groetjes,

Maris

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:40

Juist over het grint gaan lopen is zeker geen oplossing en bovendien pijnlijk.
Hoe is het met de witte lijn? Zolang deze niet volledig hersteld is kan het hoefbeen zich niet terugtrekken en kan de zool niet holler worden. Gevolg hiervan is dat de zool gevoelig blijft.
Kijk ook even goed de steunsels na, vaak zijn deze ook net iets te lang waardoor gevoeligheid ontstaat.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:22

Ik heb ondertussen een andere, fijne hoefsmid gevonden die meer volgens de "Jamie Jackson" methode bekapt. Het gaat ondertussen iets beter. Gisteren op de kiezels op de oprit gelopen, hij vond het wel een gek geluid maken maar liep er gelukkig probleemloos overheen.

callippo

Berichten: 3209
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:31

Wijsheidje van Strasser: de hoef wordt zo hard als de ondergrond waar hij het grootste gedeelte van de dag mee in aanraking komt

Dus als je paard altijd op zachte wei staat, kun je niet verwachten dat hij probleemloos over kiezels of rotsen loopt.
Paardjes in de bergen (bijvoorbeeld zoals ik in Frankrijk heb gezien) lopen zonder ijzers over grind en zelfs over een stenen rivierbedding, zonder een centje pijn! Gewenning lukt je echt alleen als je het paard gedurende langere tijd blootstelt aan de ondergrond waar je hem aan wilt wennen, niet wanneer je af en toe een stukje over grind gaat lopen. Anders kun je hooguit kneuzingen krijgen zoals al eerder verteld werd.
Maar misschienlukt het je wel als je rondom de voerplaats eerst ronde kiezels legt...

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:15

Overigens loopt Moon ook een aantal keer per week minimaal een half uur over het asfalt/weg. Vaak met mijn dochter ernaast, die dan met hem draaft over de verharde weg en zelfs galoppeert..daarna moet ze wel bijna aan de beademing Haha! maar het is voor het goede "harde hoeven"-doel. Het terrein rondom stal (poetsplaats, erf) is ook hard.
Even voor de goede orde: ik ben niet anti-Strasser, maar mijn ervaring is, dat mijn 2 1/2 jarige nu gevoeliger loopt op steentjes na een aantal keer volgens deze methode te zijn bekapt. Er is denk toch teveel van de zool afgehaald. Daarvoor heb ik echt nooit ergens last van gehad. Vandaar...

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:59

OEf, lag ziek in mijn bedje en lees dat er weer een hoop is bijgeschreven.

Ik ben ook niet anti strasser, maar nu kan ik het zelf en durf het ook zelf! Met strasser wordt er teveel weggehaald. Daarom alleen bijvijlen voor mij.
Inderdaad de steunsels goed kort houden, zodat de witte lijn verbeterd.
Ik rij over alle ondergronden, daarom ga ik ook een paar stappen over grind als ik het tegenkom. Die blootstelling helpt ook, ook al is dat minder dan wanneer ze er voortdurend mee geconfronteerd worden. Mijn ponies worden bij de boer regelmatig omgeweid, dus ik kan geen puin hoekje maken.
Ik ga wel zeer consequent over het harde. Is het niet onder de man, dan wel wandelend of fietsend!

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 18:18

Citaat:
Wijsheidje van Strasser: de hoef wordt zo hard als de ondergrond waar hij het grootste gedeelte van de dag mee in aanraking komt


dat zeggen ze bij de natuurlijk bekappers ook....

Morrie loopt nu gewoon uit zichzelf over puinpaden, hij duikt niet meer meteen de grasbermen in.

Hij heeft nog een wat bolle zool, maar keihard en ik laat er niets vanaf halen, want dan gaat ie wel gevoelig lopen

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 20:44

smurf schreef:
dat zeggen ze bij de natuurlijk bekappers ook....



Hihi Smurf, Strasser is dan ook iemand die natuurlijk bekapt ! Haha!

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:59

ik snap nog steeds niet veel van dat natuurlijke kappen.
mijn pony staat op ijzers omdat met buitenrijden hji gewoon veel te korte hoeven kreeg.
mijn achterijzers zijn na 8 weken ook al volop dun ,want ik rijd veel buiten en moet veel over de stenen. maar mijn shetlander die staat al paar jaar zonder ijzers en is nu al jaar niet naar de smid geweest en soms bijgevijld, maar die loopt zelf nof erg gevoelig op grind en als ik veel over de weg ozu lopen met haar s;ijten de hoeven ook teveel.
ik snap niet dat je hoeven niet tekort kunnen worden zonder ijzers, terwijl je elke dag paar uur buiten rijdt haast.

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:02

Citaat:
terwijl je elke dag paar uur buiten rijdt haast

nou, maak daar maar 2 xper week van en zo weinig mogelijk op straat.
Ik moet er wel wat voor laten om Morrie zonder ijzers te kunnen houden hoor!

Nu heb ik door een drukke baan door de week toch geen tijd om te rijden, dus dat komt wel aardig uit

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:21

2 keer per week. zo dat vind ik echt weinig. want hij staat op stal en ind e bak rijden vinden we alletwee niks aan. en aangezien ik echt altijd veel over de straat moet omdat ik anders nergens kom. ik blijf welo p mijn ijzertjes dan haha.

callippo

Berichten: 3209
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 23:45

zucht, als je paard op stal staat hoef je al niet te denken aan natuurlijk bekappen. Dan beter eerst 'natuurlijke omstandigheden' creëren voor je paard...

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 16:14

callippo schreef:
zucht, als je paard op stal staat hoef je al niet te denken aan natuurlijk bekappen. Dan beter eerst 'natuurlijke omstandigheden' creëren voor je paard...


Hai Calippo,

En daar ben ik het dus niet mee eens !! Ook paarden die op stal worden gehouden zijn beter af zonder ijzers.

Ukster -Ik rijd mijn paard 4 maal per week buiten ( veel over de weg ). Hij kon volgens de smid echt niet zonder ijzers. Nou, dat gaat dus echt wel.
En als je vindt dat zijn hoeven ( in het begin, dus bij de overgang van ijzers naar bloothoefs ) te snel slijten, wat dacht je dan van hoefschoenen ? De hoeven slijten dan niet teveel af en als je paard buiten in de wei loopt of op stal staat heeft hij niet de nadelen van een ijzer.

Groetjes,

Maris

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:28

Nou, ik rij elke dag. Heb dus 2 ponies. Ik rij 2 keer per week samen met iemand. De overige dagen rij ik ze alleen. Meestal rij ik dan een pony. Ik rij ze ook samen, nl handpaarden, op de een zitten en de ander aan het touwtje meenemen. Als ze nat(drijfnat) zijn, maak ik meestal een fikse wandeling met hen samen.
Ze gaan ALTIJD over het asfalt, andere keus heb ik niet! Dat gedurende een half uur, de rest kan ik in het bos of de berm rijden. En ik moet er echt waar: iedere 2 weken een stuk afvijlen!!!!
Merrit, mijn Haffie loopt soms aangespannen, dan krijgt hij wel schoenen om. Dat ging me steeds te hard met stukjes eruit enzo. Maar zodra zijn hoeven echt in optimale conditie zijn, heb ik de schoenen niet meer nodig!