Hoe komen zoveel jongen paarden aan HKO?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 08:01

wat die reclame betreft , daar heb je wel gelijk in, promptertje. Had het me zelf ook al bedacht. Ik kom wel erg fanatiek over hè!!!!
Is eigenlijk niet echt mijn bedoeling. Ik ben alleen heel erg geinteresseerd in hko en allerlei andere kreupelheden die blijkbaar rijtechnisch te verhelpen zijn (heb zelf ook hko paard gehad...maar dat zul je dan ook wel gelezen hebben...!!!!) Maar goed dat is off topic.
Interessant dat je nog nooit een hko´er bij dravers bent tegengekomen!!!!! Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat hko niet alleen bij bereden paarden voorkomt. Ook aangespannen paarden kunnen hko krijgen, welke dan ook weer rijtechnisch te verhelpen is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:37

Oh, dat geloof ik gelijk hoor! Daarom denk ik, dat de erfelijkheid toch een grote factor zal zijn, als tuigers het wel krijgen Lachen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 19:41

Hmmm geen eenduidige verklaring dus.... helaas.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:52

En guusje,je zegt dat tuigers niet bereden worden,daar ben ik het dus niet mee eens.De meeste tuigpaarden worden wel onder de man gereden.
Ik vind dat je erg generaliseerd,jij hebt een bepaald idee hierover en zo is het en niet anders.Je mag gerust wat meer open staan voor de meningen van anderen.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 08:37

Taverno, die tuiger waar ik het over had , was al een paar jaar lang niet meer bereden geweest en kreeg toch hoefkatrol. Dus daarmee wilde ik aantonen dat als een paard niet bereden wordt, het toch hoefkatrol kan krijgen.
De eigenaar van die tuiger heeft dus iemand, die het rechtrichten kent, gevraagd om het paard weer te gaan berijden. Sindsdien loopt dat paard weer rad.
Ik denk, maar ik weet dat dus helemaal niet zeker omdat er nog geen wetenschappelijk onderzoeken naar zijn gedaan, dat de hardheid, gevoeligheid, de soepelheid, de stressgevoeligheid enz. van een paard bepaalt of hij snel overbelast raakt en hko krijgt. En dat soort eigenschappen zijn natuurlijk erfelijk.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 09:01

Hoe weten we überhaupt dat paarden in het wild GEEN HKO hebben?
Die zijn nog nooit op de foto geweest!
Maar goed, het zal idd hoogst onwaarschijnlijk zijn.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 09:05

Genetische aanleg
Verkeerde opfok
Eenzijdige voeding
Slecht bekappen
Te weinig beweging
Te vroeg te zware belasting
Foutieve training

etc etc.........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 16:52

Jnien schreef:
Hoe weten we überhaupt dat paarden in het wild GEEN HKO hebben?
Die zijn nog nooit op de foto geweest!
Maar goed, het zal idd hoogst onwaarschijnlijk zijn.

O.a. Strasser heeft onderzoek gedaan in kuddes. Gestorven dieren werden bekeken, of ze soms hoefproblemen hadden. Uitkomst nee. Ook de nog levende dieren werden bekeken. Bij geen van allen werd HKO gevonden, rotstraal of andere hoefellende. De paarden stierven aan andere dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:22

Maar dat heeft toch niet met het wel of niet rijden te maken?
Hier genoeg paarden uit de opfok met een foto met een 3 (wat verder niet hoeft te betekenen dat ze ooit kreupel daarop worden)

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:46

Zou je een paard wat begint met een 3-tje niet beter uit kunnen sluiten voor de fok. We willen toch gezonde paarden overhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:32

Zeker, die zou ik niet direct aanwijzen voor de fok.

maar aan de andere kant, genoeg paarden met een 3tje, die nooit kreupel lopen en met een 1 zo kreupel als wat en klinische HKO als uitslag krijgen.

Dus soms snap ik dat foto gedoe ook niet. (al doe ik erzelf ook aan mee)

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:17

Als ik lees klinische HKO denk ik dat hier geen foto's gemaakt zijn. Verbeter me als het niet zo is. Dan kan er dus net zo goed iets anders aan de hand zijn. Ik vind klinische HKO heel wazig meer een term van "ik weet niet wat er aan de hand is". Geef het beestje maar een naam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:33

Tuurlijk zijn daar wel foto's van gemaakt.
Alleen niets zichtbaars wat in een slecht cijfertje te plaatsen is.
Dus idd uiteindelijk geef het beestje maar een naam.
Had dat paard een 3, was het zonder twijfel HKO, maar geloof dat dus in veel gevallen dan ook niet meer.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:06

Heb je hierna ook nog een echo laten maken van de pezen en spieren want als uit je foto's niets komt, heb ik het vermoeden dat het dan ergens anders moet zitten (scheurtje) hierbij is dan helemaal geen sprake van een HKO.
Laatst bijgewerkt door Ulissa op 04-10-04 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:07

Het gaat niet over een eigen paard
Maar over bevindingen om me heen Lachen
Waar er niks uitkomt, word er gesproken over klinisch HKO
En dat vind ik raar.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:14

Arabesk schreef:
O.a. Strasser heeft onderzoek gedaan in kuddes. Gestorven dieren werden bekeken, of ze soms hoefproblemen hadden. Uitkomst nee. Ook de nog levende dieren werden bekeken. Bij geen van allen werd HKO gevonden, rotstraal of andere hoefellende. De paarden stierven aan andere dingen.

Maar ik neem aan dat HKO daar allang is uitgeselecteerd of nagenoeg bijna helemaal. Wet van de sterkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:17

idd, die stierven zeker aan andere dingen
Tijger tanden bijv. Haha!

Dat gaf ik hierboven dus ook al aan,
runningkawa schreef:
En over de natuur

heel simpel, die gene die niet hard kan lopen word opgevreten, zorgt niet voor nageslacht

Dus ik vraag me toch nog steeds af wat het rijden er mee te maken heeft.

Genoeg paarden uit de opfok, met geen goede foto's
Genoeg paarden in de Z die nooit kreupel lopen, met slechte foto's

Een paard naar de kl*te rijden, dat kan ook met 100% goede benen (daar komt de klinische HKO weer)

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:26

De foto's geven een indicatie van de aanleg voor HKO aan wat nooit wil zeggen dat het dus ook ontstaat.

Alleen dan is de vraag denk ik wat zorgt ervoor dat die HKO zich bij de ene wel en bij de andere niet uit?

Is dat puur rijden of ook de omgevingsfactoren of erfelijkheid? Of is het een 'modeverschijnsel' en hoor je er nu gewoon meer van maar ipv dat ze meteen worden afgemaakt wordt er eerst nog de medische mallemolen over heen gehaald? Immers ADHD hoorde je 5 jaar geleden ook amper wat van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:28

Citaat:
De foto's geven een indicatie van de aanleg voor HKO aan wat nooit wil zeggen dat het dus ook ontstaat.

Alleen dan is de vraag denk ik wat zorgt ervoor dat die HKO zich bij de ene wel en bij de andere niet uit?

Juist
Waarom krijgt de een het wel en de ander niet.
Daar zou ik dan wel eens antwoord op willen van een DA of zo Lachen

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:31

Volgens mij weten ze dat zelf ook niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:32

Dat denk ik ook niet
En daarom vind ik soms dat indelen van 0-4 zo raar.
Ik snap wel wat ze daarmee aan willen geven.
Maar als je dan ook kijkt hoeveel paarden er ook daadwerkelijk last van hebben met een 3 en waarom.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:34

Misschien blijkt over 10 jaar dat het weinig zegt en dat er een andere betere en effectievere methode is om daadwerkelijk een goede gooi te doen of ze het daadwerkelijk krijgen of niet.