Virus???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:25

Ze zijn zowiezo niet slim als meer paarden zelfde verschijnsel vertonen hadden ze al maatregelen moeten nemen want je weet nooit of iets besmettelijk is! Als een paard bij ons op stal koorts is bij een paard worden gelijk de andere paarden gecontroleerd want als het besmettelijk is gaat het heel snel bij paarden!

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 23:27

Ja maar toen waren er eerst maar twee met koorts..maandag kwam de rest er pas bij en natuurlijk zijn we meteen gaan tempe enzo .
Maar ja dingen zijn nu gebeurt en niet alles even handig,maar ook daar leer je van toch.Nu is het achteraf praten voor ons/mij dan Lachen

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 09:29

Mist schreef:
mmm. ik kan het nu fout hebben, ben geen DA, maar als het sowieso een bactieriele infectie is, (=werkt antibiotica dus, bij een virus niet- tenzij ondersteunend) dan hoeven ze toch niet extra op droes te controleren ? want ik dacht dat droes juist NIET behandeld diende te worden met antibiotica omdat dat het onderdrukt ?
Kitten ? weet jij dit misschien ?

Ik denk dat het eerder andersom is, want bij zuiver virale infectie's (o.a. Influenza en Rhino) wordt dacht ik wel antibiotica gebruikt.

Oei, dit wordt een beetje technisch,want droes is nogal een complex verhaal. Als ik het goed begrepen heb, (maar straks duik ik even mijn boeken in, om te kijken of ik het allemaal goed uitleg..) is Droes ansich, een virale infectie, maar......de bijkomende symptomen, dus de opslag van smetstof (etter/pus) in de lympheklieren schijnt weer van bacterieele aard te zijn.

En het is juist die opslag (bulten vol met etter) waar antibiotica weinig mee kan. Antibiotica bestrijdt niet alleen de infectie, maar legt ook de afweer (koorts) daartegen plat en vertraagt of zet het ziekte proces dus practisch stil, maar de infectiehaard ( etter/pus zit nog in de lympheklieren), suddert door en verspreidt zich via de lymphebanen door naar andere, inwendige, lympheklieren en organen, waar dus ook diezelfde bulten gaan ontstaan gevult met etter en dan heb je een verslagen droes.
En dit is dus een levensbedreigende situatie.

Koorts is (mits het niet helemaal uit de hand loopt) helemaal niet verkeerd tijdens een infectie. Het betekent dat de afweer tegen de infectie op scherp staat en zorgt er ook voor, dat doormiddel van de temperatuur verhoging, bij Droes, de bulten afrijpen en open springen, zodat de troep eruit kan. En daarna zie je ze vaak snel opknappen, de koorts verdwijnt en ze gaan weer eten.

Haal je de koorts weg, door middel van antibiotica-koorts-en/of onstekingsremmers, dan leg je ook het genezingsproces halfweg stil, want de infectiehaard zit nog opgesloten in de klieren en kan er nu niet uit.

Is het allemaal nog een beetje te volgen jongens?

Dat is dus de reden waarom er doorgaans, geen antibiotica e.d. grbruikt wordt bij droes.
En natuurlijk, er zijn uitzonderingen, bij oude en vezwakte dieren, maar ook hele jonge veulentjes die nog niet voldoende afweer hebben opgebouwd, kun je soms niet anders dan ingrijpen, maar het betekent vaak wel, dat het veel langer duurt voordat ze volledig herstelt zijn.

Ook over de immuniteit nadat ze droes gehad hebben, zijn de meningen nogal verdeeld. De ene zegt dat ze levenslang immuun zijn, als ze het een maal goed gehad hebben, een ander zweert dat zijn paard het al vaker gehad heeft, maar dat de 2e keer het minder ernstig was.
Ik denk dat de waarheid in het midden ligt.
Virale infectie's muteren (veranderen) na verloop van tijd, vandaar dat entstof (vaccinatie's) iedere paar jaar aangepast worden.
Aangezien droes in aanvang ook viraal is, zal dit dus hier ook wel gebeuren, wat inhoud dat je voor langere tijd een volledige immuniteit hebt, maar op de lange duur, door de mutatie toch weer een tik(je) mee kunt krijgen. En dat is precies ook de reden waarom een vaccinatie nooit 100% full proof kan zijn.

Zo, inmiddels heb ik kramp in de klauwtjes en een barstende trek in een kop koffie, wie krijgt me ook zo gek op de vroege zaterdag ochtend.

Oke, de bal ligt weer bij jullie, vragen ? Vraag maar, maar denk erom ik ben geen VA en ook geen wandelende (zittende) enceclopedy, hoewel...............

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:27

@kitten, 1 van mijn paarden heeft een paar maanden geleden influenza doorgemaakt (dankzij een NIET geente bron Boos! ) ze heeft toen wel excenel gehad ivm bescherming van de longen, en de hoge koorts (over 40gr) te onderdrukken.
Maar ik heb zelf nog nooit droes meegemaakt, dus studeer-ze en laat het ons weten Haha!

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 11:05

Pff vind het maar een ingewikkeld iets Knipoog
Ben zoiezo benieuwd wat onze Da maandag weer zegt en hoe alles verder gaat.

Iig echt bedankt ik begin nu dingen er van wel een beetje te begrijpen Lachen
En als je paard stel waar ik iig nu vanuit gaat droes heeft hoe moet je daar mee omgaan als het door gebroken is hoelang doet alles dan nog?Wanneer mag je weer conditie opbouwen en nu?Mogen ze wel naar buiten appart??

Pff wat een vragen krijg je hier allemaal mee Lachen

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:39

Oke, daar gaan we weer.
Ik heb er toch een klein foutje (hoewel....) in staan. Droes blijkt wel degelijk een bacterieele besmetting te zijn, al geeft een aantal van mijn boeken wel door, dat het meestal volgt op een virale infectie en dat kan dus een stompzinnig verkoudheidje zijn bij het eerste paard dat het opliep.

Hieronder een artikel(tje) wat me onlangs werd toegestuurd door Coby(is ook een actieve Bokster) die toen zelf ook Droes problemen had.

Ik denk dat deze tekst de lading aardig dekt, maar als er hierna nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

...................................................................

Droes bij het paard

Menigeen die het woord droes hoort, spitst direct zijn of haar oren, want deze zeer besmettelijke ziekte heeft voor velen een bijna magische klank. Teneinde misverstanden te voorkomen dient onderscheid gemaakt te worden tussen de z.g. Kwade Droes, ook wel Malleus genoemd, en de Goedaardige Droes.

Kwade en goedaardige droes
De Kwade Droes, welke in West Europa niet meer voorkomt, wordt veroorzaakt door de bacterie Pseudomonas Mallei en is een meestal chronisch verlopende infectieziekte bij paardachtigen, die zich kenmerkt door kleine pusvormige processen, welke vooral in de longen en op het neusslijmvlies voorkomen. Bij gevallen van genezing kan men veelal de littekenresten in de neusgaten waarnemen, echter meestal verloopt de ziekte ongunstig en eindigt met de dood van het besmette dier. Deze ernstige ziekte kwam in het verleden vooral voor in de tijd dat paarden nog werden ingezet bij de oorlogvoering, waardoor de ziekte zich op deze manier eenvoudig kon verspreiden. Gelukkig is dat verleden tijd en is de Kwade Droes in de westerse wereld niet meer inheems. Om die reden wordt er hier verder niet op deze ziekte, die overigens in Zuid-Oost Azie nog stees voorkomt ingegeaan.
Anders ligt het echter met de Goedaardige Droes. Deze eveneens buitengewoon besmettelijke ziekte, wordt veroorzaakt door een heel andere bacterie en heeft op zich, behalve een zekere naamsovereenkomst geen verwantschap met de hiervoor genoemde aandoening. De droes zoals wij die in onze westerse wereld maar al te goed kennen wordt veroorzaakt door de bacterie Streptococcus equi. In 1887 werd deze bacterie voor het eerst aangetoond in de pus die vrijkomt tijdens het verloop van de ziekte.
Droes komt vooral voor bij jonge paarden. De ziekte is vrij zeldzaam bij veulens die jonger zijn dan 1 maand en bij paarden die ouder zijn dan 6 of 7 jaar. Dit heeft bij jnge veulens te maken met de aanwezigheid van immuniteit verkregen door de afweerstoffen in de biest van het moederdier en bij ouder dieren door de actief zelf opgebouwde immuniteit.

Kenmerken
Overbezetting, het mengen van paarden van verschillende herkomst (bijv. bij keuringen, markten en wedstrijden) en andere stressfactoren zijn factoren die besmetting bevorderen. De ziekte kenmerkt zich door een acute ontsteking van de voorste luchtwegen (neus, keel en strottenhoofdgebied) en pijnlijke zwelling van de lymfeklieren in de keelstreek, die na verloop van tijd abcederen waarbij de pus naar buiten toe doorbreekt. De tijd die ligt tussen het moment van besmetten en op het moment dat de eerste symptonen zich openbaren, varieert van 2 tot 10 dagen.
Koorts, tot meer dan 40 graden, is een van de eerste verschijnselen die men waarneemt naast sufheid en lusteloosheid. De pijnlijke keelontsteking leidt tot slikbezwaren en in ernstige gevallen staan de dieren met een gestrekte hals. Deze neus-, keel - en strottenhoofd-
ontsteking leidt eerst tot een heldere neusuitvloeiing uit beide neusgaten welke later overgaat in geel pusachtig neusslijm. Door ophoping van deze vieze neusuitvloeiing ontstaan abnormale rochelende ademhalingsge-
luiden. Veelal treedt eveneens ooguitvloei op.
Een van de meest opvallende symptomen is de zwelling van de lymfeklieren. Veelal zijn de klieren tussen de beide onderkaaktakken aangetast. Warme, pijnlijke zwelling van deze klieren treedt enkele dagen na de infectie op. Rijpe abcessen breken meestal door naar buiten door de huid, waarbij een dikke roomachtige etter vrijkomt. Ook andere lymfeklieren ter hoogte van hoofd-keelstreek zijn vaak aangetast en abcederen. Deze dieper gelegen abcessen kunnen druk uitoefenen op het strottehoofd en de luchtpijp, waardoor benauwdheid ontstaat met nare bijgeluiden. Het ziektebeeld gaat samen met hoest en pijnlijkheid in het aangetaste gebied.

Sterfte
Hoewel de paarden over het algemeen bij een droesinfectie zeer ziek zijn, is de sterfte meestal niet hoog (1 tot 5 , omdat de infectie meestal beperkt blijft tot hoofd-halsgebied. Longontsteking ten gevolge van ver-slikking, waarbij voedseldelen terechtkomen in de longen, verloopt echter wel vaak fataal. Soms, in ernstige gevallen, kan het noodzakelijk zijn een kunstmatige uitgang van luchtpijp naar buiten te maken teneinde de ernstige benauwdheid te verlichten.

De behandeling
De behandeling van geinfecteerde paarden vraagt allereerst om isolatie van aangetaste dieren en dieren die in contact kwamen met voornoemde dieren. Een symptomatische therapie is bij deze ziekte op zijn plaats.
Door de pijnlijke keelontsteking nemen de dieren minder voer en water op. het verstrekken van zacht en vloeibaar voedsel is dan aangewezen, terwijl het toedienen van pijnstillers noodzakelijk kan zijn evenals vochtinfusen indien uitdroging dreigt door teveel vochtverlies en/of te weinig vochtopname. Zoals tevoeren reeds is vermeld kan bij ernstige benauwdheid het aanbrengen van een kunstmatige verbinding tussen luchtpijp en buitenwereld noodzakelijk zijn teneinde het dier extra lucht te verschaffen.
Absolute rust en zoveel mogelijk frisse lucht zijn onontbeerlijk, terwijl de gezwollen klieren met rijpende zalven (bijv. laurierzalf) ingemasseerd moeten worden teneinde het doorbreken van de abcessen te bevorderen.
Na het doorbreken van de abcessen kunnen deze gespoeld worden met een oplossing van een zacht desinfectans (bv. een 1% oplossing van chloorhexidine). Het toepassen van penicilline, waarvoor de Streptococcus equi, goed gevoelig is, is af te raden. Immers men moet er rekening mee houden dat de bacterie in de aangetaste klieren onbereik-baar is voor medicament en derhalve het doorbreken van de abcessen slechts zal vertragen en zodoende, door mogelijke abcesafkapselingen, zelfs een averechts effect kan opleveren.
Slechts in uitzonderlijke gevallen, bij zeer ernstig zieke dieren met uit-zonderlijke benauwdheidsverschijnselen, kan een penicillinebehandeling worden overwogen voordat de klieren zijn doorgebroken, waarbij er rekening mee moet worden gehouden dat de ziekteduur hierdoor kan worden verlengd.
Zijn de klieren eenmaal doorgebroken, dan kan een penicilline behandeling het herstel wel positief beinvloeden. Over de preventieve werking van een antibioticum behandeling wordt verschillend gedacht. Wel is zeker dan een dergelijke behandeling zeer vroegtijdig, in ieder geval voordat er klierzwelling is opgetreden, begonnen moet worden en voldoende lang moet worden volgehouden (ong. 7 tot 10 dagen) om een positief resultaat te kunnen verwachten. Na het stopzetten van de penicillinekuur ontwikkelen zulke dieren soms toch nog droes.
Experimenten met geinactiveerde entstoffen tonen aan dat sommige van deze vaccins een gedeeltelijke bescherming kunnen geven. Een nadeel is evenwel dat ernstige nevenreacties kunnen voorkomen, zij bieden dus geen definitieve oplossing voor deze, door dier en mens zo gevreesde ziekte.

Complicaties
De volgende complicaties kunnen voorkomen:
1. Aantasting van de luchtzak(dit is een holte boven het keelgebied). Als symptomen ziet men een chronische neusuitvloeiing, met of zonder zwelling achter de kaaktakken.
2. Verslagen droes In ongeveerd 1% van de gevallen treedt naast aantasting en abcedering van de kaak en/of de keellymfeklieren eveneens abcedering van andere lymfeklieren in het lichaam op, waardoor een veelheid van niet typische verschijnselen kunnen ontstaan. Aantasting van darmbeenlymfeklier, hersenen, lever en nieren zijn mogelijk met de daarbij behorende verschijnselen. De symptomen zijn in deze gevallen dus afhankelijk van de lokalisatie van de letsels. Het abcederen en doorbreken van de darmbeenlymfeklier leidt bijvoorbeeld tot buikvliesontsteking, terwijl aantasting van de hersenen leiden tot allerlei hersenverschijnselen waarvan de ernst afhankelijk is van de plaats waar het proces zich in de hersenen bevindt. Abcederingen in de lever en/of de nieren kunnen gewichtsverlies, slijtage, chronische koliekverschijnselen en verminderde eetlust te zien geven. Al met al een veelheid aan kwalen waarvan de vooruitzichten vaak somber zijn.
3. Petichiaalkoorts of Morbus Maculosus. Dit is een bloedvatontste-king, waarbij de doorlaatbaarheid van het bloedvat is gestoord en waarvan de herkomst niet geheel bekend is. De aandoening wordt toegeschreven aan infecties met de droesbacterie, influenzavirussen of andere luchtweginfecties. Kleine puntbloedinkjes, vochtophopingen aan het hoofd (olifantshoofd), benen en/of buik zijn de verschijnselen. Droes is een bijzonder besmettelijke ziekte. Er zijn slechts een vrij gering aantal kiemen nodig om de besmetting via de mond of neus tot stand te brengen. De aandoening verspreidt zich echter minder snel dan virale aandoeningen zoals influenza. De mate van verspreiding is afhankelijk van de graad van immuniteit van de dieren op een bedrijf. De opgebouwde immuniteit, na een eenmaal doorgemaakte droesinfectie is vrij goed, maar duurt niet in alle gevallen levenslang. Herinfecties zijn meerdere malen beschreven. Een paard dat een droesinfectie doormaakte, scheidt de kiem tot 1-2 maanden na herstel uit. Bij uitzondering zijn langere uitscheidingstijden bekend. Ook de doorgebroken pus blijkt enkele maanden besmettelijk voor bevattelijke dieren. Goede stalreiniging en ontsmetting is dus van groot belang na een doorgemaakte infectie.

Gescheven door J.R. de Nooij, gepubliceerd in Phryso jan. 2000

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:08

Idd, droes is een bacteriële infectie, met streptococcus equi! En inderdaad, als je ee virale infectie hebt, heeft antibiotica geen zin, ee virus moet uitgeziekt worden. Wat men wel doet is soms als het paard erg verzwakt is, toch antibiotica geven om te verhinderen dat er een secundaire bacteriële infectie optreedt, aagezien deze dieren daar veel gevoeliger voor worden doordat ze verzwakt zijn door dat virus.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:17

Coliena schreef:
Idd, droes is een bacteriële infectie, met streptococcus equi! En inderdaad, als je ee virale infectie hebt, heeft antibiotica geen zin, ee virus moet uitgeziekt worden. Wat men wel doet is soms als het paard erg verzwakt is, toch antibiotica geven om te verhinderen dat er een secundaire bacteriële infectie optreedt, aagezien deze dieren daar veel gevoeliger voor worden doordat ze verzwakt zijn door dat virus.

Haal je nu niet een paar dingen door elkaar???????? Want juist virale infectie's kunnen wel met antibiotica bestreden worden. Lees dat artikeltje nog maar eens.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 13:02

Ik lees trouwens net ook op diverse sites dat je bij andere paarden die nog niet ziek zijn en boven de 38,6 stijgen ze meteen met antibiotica moeten beginnen ?????

En na het rijden wat is dan een normale temp ongeveer?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:11

Bij ons zijn de paarden die met antibiotica zijn behandeld, 2x ziek geworden. Paarden die het gewoon zelf overwonnen hebben, zijn er ook echt vanaf. Dierenartsen raden ook aan om niets in te spuiten.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:31

chatelaine schreef:
Ik lees trouwens net ook op diverse sites dat je bij andere paarden die nog niet ziek zijn en boven de 38,6 stijgen ze meteen met antibiotica moeten beginnen ?????

En na het rijden wat is dan een normale temp ongeveer?

--------------------------------------------------------------------------------

Bij ons zijn de paarden die met antibiotica zijn behandeld, 2x ziek geworden. Paarden die het gewoon zelf overwonnen hebben, zijn er ook echt vanaf. Dierenartsen raden ook aan om niets in te spuiten.

---------------------------------------------------------------------------------

Ik blijf antibiotica riskant vinden, omdat je vaak niet kunt zien hoever de infectie al is gevorderd.

De temperatuur kan na inspanning wel een stukje hoger uitkomen dan 38.5oC, maar die moet na maximaal 1 uur daarna, toch hier weer onderzitten.

Ik zou het trouwens met rijden bij jullie maar even rustig aan doen, totdat je zeker weet, dat het betreffende paard de besmetting niet heeft.
Bij ons kreeg de laatste het pas 4 weken na de eerste uitbraak en je weet meestal niet, welke er al immuun zijn.

En rijden betekent ook vaak weer extra mensen over stal, die de besmetting weer kunnen meenemen naar het volgende adres.

Toegegeven dat het voor jullie als manege een enorme schade post zal zijn, maar gezien het quarantaine verhaal, denk ik dat rijden, lessen en klanten over de vloer, op dit moment eigenlijk geen optie is.

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:03

melody is afgelopen weekend erg ziek geweest 40 graden koorts enz.
door meteen handelen van de da is ze er snel weer bovenopgekomen.
volgens mij hebben tot nu toe geen andere paarden het.
ze heeft wel nog een flinke opstopping gehad en die is met ebhulp van een maagsonde verwijderd Scheve mond

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:46

Nee hoor kitten! Heel zeker: bacterie is antibiotica! Dit ben ik 200 procent zeker. Zit trouwens in laatste jaar diergeneeskunde en heb het voor de zekerheid nog gevraagd, maar zo is het echt. Het is wel zo dat antibiotica slecht penetreren in abcessen, vandaar dat ze eerst open moeten, anders verhindert de ab het rijpen van de abcessen, zonder ze te laten weggaan. Vandaar misschien de verwarring. Een zuiver virale infectie kun je niet te lijf gaan met ab. Wel verhinderen dat een secundaire bacteriële infectie aanslaat bij erge verzwakking, maar het virus zal zeker niet verdwijnen door ab, dat is een kwestie van tijd en uitzieken!

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 19:01

Hm,hihi nou begin ik er nog minder van te snappen.Zal alles vanavond nog even goed door lezen.Maar de meeste van de paarden die al lang ziek zijn hebben nu flikke bulte bij 1 zie je het niet goed maar voel je het toch wel erg goed zit alleen bij zijn luchtpijp zeg maar Scheve mond.Maar goed het begint nu allemaal door te breken bij 1 is het iig al open

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 19:11

Het is niet zo moeilijk hoor! Even samenvatten: droes is een bacteriële infectie met streptococcus equi. Normaal zou je dus denken om antibiotica te geven, maar aangezien deze bacterie op een voor de antibiotica moeilijk te bereiken plaats zit, geef je hier dus beter geen ab. Het belangrijkste hier is dat de abcessen rijpen en opengaan. Voila, dit was alles in een notendop. Er komen natuurlijk nog wel een paar digen bij kijken, maar dat zou ons weer te ver leiden en alles te ingewikkeld maken. nu duidelijker? Als je vragen hebt, mag je ze altijd stellen, hoor!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:35

Je moet gewoon je paard laten uitzieken, en de dierenarts er niks aan laten doen, behalve als hij het benauwd heeft. Als je de bulten ziet zitten, dan moet je gewoon wachten totdat het openbreekt.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:17

Coliena schreef:
Nee hoor kitten! Heel zeker: bacterie is antibiotica! Dit ben ik 200 procent zeker. Zit trouwens in laatste jaar diergeneeskunde en heb het voor de zekerheid nog gevraagd, maar zo is het echt. Het is wel zo dat antibiotica slecht penetreren in abcessen, vandaar dat ze eerst open moeten, anders verhindert de ab het rijpen van de abcessen, zonder ze te laten weggaan. Vandaar misschien de verwarring. Een zuiver virale infectie kun je niet te lijf gaan met ab. Wel verhinderen dat een secundaire bacteriële infectie aanslaat bij erge verzwakking, maar het virus zal zeker niet verdwijnen door ab, dat is een kwestie van tijd en uitzieken!

Hoera, iemand met een medische achtergrond die ons af en toe weer even het juiste spoor op schopt Haha! Haha! .
Het zijn inderdaad de bijkomende factoren(Symptomen) die het vaak zo verwarrend maken.
Bedankt en blijf ons in de nek zitten svp *LOL*

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 15:23

Ik volg het allemaal weer hoor Knipoog
Bij 1 paard op stal komt de pus er goed uit nu !

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:38

Tja Kitten, op de nek zitten doe ik liever niet hoor! Ik schrijf ook niet zo heel veel op deze site, enkel als ik (in mijn ogen toch) behoorlijk erge fouten zie staan, zou ik mij wel eens bemoeien. Ik spel mensen niet zo graag de les... Bovendien willen de meeste mensen enkel maar het beste voor hun paard en dan maakt het niet echt uit op welke manier ze dat bekomen, als het resultaat maar goed is. Soms moet ik wel eens op mijn tanden bijten hoor! Bij erge fouten zal ik wel eens iets zeggen, maar ik blijf erbij, zolang het paard er niks nadeligs van ondervindt, dan beslist iedereen zelf. Dan doet mijn mening of kennis er niet toe. Maar vragen wil ik altijd beatwoorden, al ben ik ook (nog) niet alwetend... Het valt mij wel op dat er hier bijzonder weinig mensen zijn die veel vertrouwen hebben in hun veearts, of is dit maar een indruk?

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 21:23

Nouja ik iig niet echt maar dat komt meer door sommige dingen die hij zei enzo