Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Venetia schreef:maar jij hebt het dan over echte huidproblemen, daar is een bontje bij uitstek geschikt voor, want dat is echt anti-allergisch.Voor gevoelige spieren e.d. schijnt de gelpad weer beter te zijn.
Iduna schreef:Omdat mijn paard een gevoelige rug heeft rijdt ik met een equi gelpad. Volgens een fysiotherapeute is dat juist heel erg slecht. De gelpad zou "strak" trekken over de rug en daardoor zijn ruggegraat (die iets uitsteekt omdat hij spieren is verloren) pijnlijk belasten. Ze is sowieso geen voorstander van gelpads, volgens haar zijn ze gewoon heel slecht voor de paardenrug. Heeft ze nou gelijk of niet ?
paardfysio schreef:Iduna schreef:Omdat mijn paard een gevoelige rug heeft rijdt ik met een equi gelpad. Volgens een fysiotherapeute is dat juist heel erg slecht. De gelpad zou "strak" trekken over de rug en daardoor zijn ruggegraat (die iets uitsteekt omdat hij spieren is verloren) pijnlijk belasten. Ze is sowieso geen voorstander van gelpads, volgens haar zijn ze gewoon heel slecht voor de paardenrug. Heeft ze nou gelijk of niet ?
Hoi,
Ik ben ook dierfysio, maar ik denk er toch iets genuanceerde over.
ik ben zeker geen voorstander van een gelpad (redenen staan hierboven al veelvuldig genoemd), maar om te zeggen heel erg slecht.
ik zou persoonlijk nooit een gelpad aaraden.
Je moet de oorzaak aanpakken en niet de symptomen behandelen.
ik zou zelf altijd goed het zadel controleren en eventueel weer passend laten maken.
daarnaast is het ook belangrijk om te kijken hoe een ruiter erop zit en wat er gebeurd kwa balans tijdens het rijden!
zelf vind ik dat een goed passend zadel zonder poespas goed hoort te liggen.
als je er dan toch iets onder legt dan een schapenvacht (natuulijk materiaal en wat egaler)
met virendelijke groeten,
linda
Urielle schreef:Ik gebruik zelf ook gelpads.
Het warm houden van de spieren zie ik juist als een voordeel: de rugspieren kunnen zo niet te snel afkoelen na het rijden. 's Zomers leg ik hem niet rechtstreeks op de rug. Ik rij met een zadel veel verschillende paarden dus daar kan ik echt geen zadel op aan gaan passen, de gelpad is voor mij daar een uitkomst.
Schapenbontjes vind ik vies en veel te dik, de kamer van het zadel wordt kleiner en het contact tussen ruiter en paard is minimaal.
Ook de GP-ruiter waar ik voor heb gewerkt en de internationale springruiter, reden met gelpads - en met succes blijkbaar.
Een artikel in Bit kan mij niet overtuigen, de onderzoeken zijn slecht uitgevoerd, op minimale gegevens gebaseerd en Bit hangt van sponsoring en adverteerders aan elkaar. Zie bijv. het onzinnige artikel dat het schuimen van een paard komt omdat een paard niet meer kan slikken met een bit in - hoe wetenschappelijk verantwoord