Langzame groei hoeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:28

Bijvoorbeeld, ze slijten sneller dan ze aangroeien, da's wel een serieus probleem.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:58

Ja....maar DAT schrijft ie niet Lachen
Dan zou ik me toch eens meer verdiepen in het "natuurlijk bekappen" verhaal over contact van de zool en straal en de daarvan afhankelijke groei van de hoeven.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:03

Ik weet natuurlijk niet of dat ook zo is, dit is wat ik bij mijn pony ondervonden heb.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 13:54

Bedankt allemaal voor de reacties!

Kinke schreef:
Ja....maar DAT schrijft ie niet Lachen
Dan zou ik me toch eens meer verdiepen in het "natuurlijk bekappen" verhaal over contact van de zool en straal en de daarvan afhankelijke groei van de hoeven.

Ben ik weer.. Knipoog
Idd is de kwaliteit goed, dus waar maak ik me zorgen over? Omdat dit paard weleens een ijzer aftrapt en dan loopt hij gelijk erg kreupel. Dit heeft niets te maken met een blesure (vanwege het aftrappen), maar puur omdat hij niet op die hoeven kan staan zonder ijzers. Hij heeft namelijk ook een licht verkanteld hoefbeen. Zolang hij dus op ijzers staat, gaat het goed.
Tevens vind ik het geen goed teken dat die hoeven niet groeien, m.i. lijkt me dat niet gezond. Ik ben me nu idd ook wat meer aan het verdiepen in natuurlijk bekappen, om te kijken of we daarmee die hoeven toch niet beter krijgen (ook dus ivm het verkanteld hoefbeen). Misschien dat hij dan toch zonder ijzers kan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:34

Appie schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties!

Ben ik weer.. Knipoog
Idd is de kwaliteit goed, dus waar maak ik me zorgen over? Omdat dit paard weleens een ijzer aftrapt en dan loopt hij gelijk erg kreupel. Dit heeft niets te maken met een blesure (vanwege het aftrappen), maar puur omdat hij niet op die hoeven kan staan zonder ijzers. Hij heeft namelijk ook een licht verkanteld hoefbeen. Zolang hij dus op ijzers staat, gaat het goed.
Tevens vind ik het geen goed teken dat die hoeven niet groeien, m.i. lijkt me dat niet gezond. Ik ben me nu idd ook wat meer aan het verdiepen in natuurlijk bekappen, om te kijken of we daarmee die hoeven toch niet beter krijgen (ook dus ivm het verkanteld hoefbeen). Misschien dat hij dan toch zonder ijzers kan.

ohoh, nog een ex-hoefbevangen knollie? Verdrietig
Die van mij wel in ieder geval, maar ze heeft geen gekanteld hoefbeen gelukkig. En zaterdag gaan voor het eerst haar ijzers weer onder d'r voeten vandaan.
Wat ook een goede optie is op weg naar blote voeten zijn hoefschoenen.
Kijk anders eens op www.smit-rijssen.nl
Zo ben ik aan mn nieuwe hoefsmid gekomen Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:04

Mijn pride heeft ook een gekanteld hoefbeen. Juist door goed te bekappen zijn ijzers overbodig. Voor de endurances heeft hij smit schoentjes.
Bij een gekanteld hoefbeen is het zaak de hielen kort te houden zodat het hoefbeen weer parallel is met de grond.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 14:18

Kinke"]
ohoh, nog een ex-hoefbevangen knollie? Verdrietig
Die van mij wel in ieder geval, maar ze heeft geen gekanteld hoefbeen gelukkig. En zaterdag gaan voor het eerst haar ijzers weer onder d'r voeten vandaan.
Wat ook een goede optie is op weg naar blote voeten zijn hoefschoenen.
Kijk anders eens op www.smit-rijssen.nl
Zo ben ik aan mn nieuwe hoefsmid gekomen Lachen
[/quote]

Idd, dit paard is hoefbevangen geweest bij de vorige eigenaar (al wel zo'n 10 jaar geleden).
Bedankt voor de tip, zal eens op die site gaan kijken.

[quote="cornelie schreef:
Mijn pride heeft ook een gekanteld hoefbeen. Juist door goed te bekappen zijn ijzers overbodig. Voor de endurances heeft hij smit schoentjes.
Bij een gekanteld hoefbeen is het zaak de hielen kort te houden zodat het hoefbeen weer parallel is met de grond.

Dat laatste begrijp ik. En we willen ons idd ook meer verdiepen in een goede manier van bekappen voor dit paard. Zodat hij uiteindelijk hopelijk zonder ijzers kan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:51

Citaat:
Bijvoorbeeld, ze slijten sneller dan ze aangroeien, da's wel een serieus probleem.

dat probleem ken ik, ik heb mijn paard nu een maand of 3 van de ijzers af en beperk het rijden tot 2 of 3 x per week.
Ik houd de hoeven angstvallig in de gaten, dat ze dus niet sneller slijten dan dat ze groeien.

Het vraagt wat aanpassing en "opoffering" van de ruiter, je moet er wel wat voor over hebben en vooral veel geduld hebben, want het duurt een jaar voor de hoeven "genezen" zijn van de ijzers (nagelgaten)