Paard met (behoorlijk) ernstige zonnebrand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:08

ik heb van een waszakje met touwtjessluiting een neusflapje gemaakt (wel even dusdanig verknippen dat de neusgaten vrijblijven, dus een soort driehoekige flap) en dat vastgemaakt aan het halster. Perfect: hij had de vellen erbij hangen, ik had ook de Jordens Hippo paarden zonnebrandcreme gebruikt en een vette sunblock, hielp geen fluit!! Dit dus wel, weer mooie roze neus en geen korsten meer. Zijn witte benen blijven wel gevoelig en die smeer ik regelmatig (ook de kootholtes) in met zinkzalf.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:32

nog even een klein schouderklopje aan mezelf Haha! (mag soms wel eens, maar ook omdat ik het zo fijn vind voor het betreffende paard):
2 weken geleden (net voor mijn vakantie) belt me een meisje dat haar pony ernstige zonnebrand heeft opgelopen in de wei, aan haar hals hingen de vellen erbij en ook de neus helemaal kapot. Betrof een jaarling die met een aantal andere pony's in een kudde in een groot weiland liepen. Ze had de pony meteen op stal gezet en vroeg advies. Heb haar de verzorgende huidspray (tevens antivlieg) gegeven met 6 etherische olien en dat gaf meteen verlichting. Nu belde mijn vriendin me net op, waar de pony nu staat en het is helemaal genezen, er groeit alweer haar op de hals en de huid is weer helemaal heel. Ze hadden dit zeker niet verwacht, maar de eigenaresse zei al dat de pony het erg fijn vond als ze de spray gebruikte, want die verkoelde de hete huid en verzachtte ook. Ik ken de werking natuurlijk goed van mijn eigen product, maar dit vond ik wel erg fijn om te horen!!!!! Bloos

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:26

Een ponietje dat ik verzorgde had ook erg veel last van zonnebrand. De dierenarts zei dat het twee keer per dag redelijk dik ingesmeerd moest worden met zinkzalf (je weet wel, voor babybilletjes!).

Het werkt echt supergoed en het kost niet zoveel. Daarnaast is het over het algemeen gemaakt voor babies (dus heel erg zacht en uitvoerig getest). De DA zei ook dat zink (zalf) 'het' werkende bestandsdeel van sunblock is. Je kunt het beter alleen niet opsmeren als de zonnebrandwond derdegraats is, dan moet er echt een da bijkomen (antibiotica en pijnstillers).
Succes!

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:36

Mok ? Ik moest van de V.A met Bethadine scrub proberen rustig de korsten week te maken ( dus niet krabben enz Haha! Knipoog ) en er dan mokzalf van de VA op smeren. Het was binnen een week weg.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:33

Ik gebruik altijd calendula zalf, werkt echt uitstekend. Calendula heeft namelijk een verzachtend en licht ontsmettende werking en prikt absoluut niet. Ik las ergens hierboven iemand die menthol talkpoeder gebruikt, maar dat lijkt mij op verbrandde plekken niet erg prettig? Misschien heb ik het fout, maar menthol talkpoeder is meer voor jeuk. lijkt mij dat het dan alleen maar meer gaat branden.

Succes in ieder geval

Roxii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:35

Mijn Paardje was vorig jaar ook helemaal verbrand op haar neus, en idd Calendula zalf werkte echt goed om het sneller te laten helen..!

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:53

Mijn paard heeft dit ook eens gehad en had op dat moment problemen met haar lever wardoor ze deze reactie kreeg op zonlicht met medicijne was dit snel verholpen en nooit meer terug gekomen.
Ik zag ook in het antwoord van Carmella al staan St Jacobskruid in combinatie met zonlicht dat kan ook kloppen want St jacobskruid tast de lever aan. Bij Jordens hippo bv hebben ze ook kruiden voor de lever.
Je kunt dit misschien bij je dierenarts navragen en met een bloedproef kunnen ze dit ook vaststellen.

Groeten Nathalie

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:00

ik zou het goed insmeren over dag met factor 30 zonnebrand(gwone mensen spul) en 's avonds een zalf erop ter verkoeling en genezing