Dikke paarden in de wei........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:03

Wat je ook zou kunnen doen, is alleen krachtvoer en hooi bijvoeren op de dagen dat ze daadwerkelijk arbeid verrichten.

bluehunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:15

mijn paard staat. allen het zomer seizoen ( mei t/m aug) dag en nacht in een vrij volle wei.

en hij krijgt toch 1 kilo sport brok. 1/2 musli

en 1 1/2 haver

en hij is nog niet vol genoeg naar mijn zin.

en nee hij heet geen wormen. word vaak ontwormd en heb ivm schraal zijn. mest laten onderzoeken.

hij is gewon een grote eter maar loopt ook wel 7 uur per week min

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:49

Mijn pony's (Haflinger en Welsh Cob) zijn beiden vaak te zwaar. Maar nu staan ze op een stukje gras, wat helemaal geel wordt zo kort is het. Maar bix bijvoeren denk ik niet over. Elke dag moet de Welsh Cob een uur aan het werk. Ik voer nu wel wat hooi zodat ze wat te doen hebben. Ze staan dag en nacht buiten.
Mijn Welsh Cob is dit jaar helemaal extreem gevoelig op gras. Van elk groen sprietje loopt hij kreupel. Maar hij is wel gevoelig voor bloedarmoede, dus omdat te voorkomen krijgt hij Pavo Vital, een compleet supplement.
Op het moment zijn ze wel te dik, maar niet meer zo dat ze er echt last van hebben met lopen.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:08

Mijn paardjes lopen ook van mei t.e.m. november dag en nacht buiten en mijn pony is dan op de kortse keren een echt dikkertje,dus hem zette ik vroeger met een vriendin haar paard(ook type dikkertje )op een tamelijk kale wei,maar nu zit ik met een volbloedje erbij die juist wel (veel) gras nodig heeft en daarnaast nog bijgevoerd word(1 schep mengeling en 1 schep gerst)Dus ik probeer een beetje de gulden middenweg te nemen,en dat komt er dus op neer dat mijn pony in de zomer nogal goed "in het vlees staat". Bloos

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:11

Ook mijn haflinger is te dik.. Het enige wat ze krijgt is een redelijk kaal land (dag en nacht) en pavo vitaal (vitaminebrokjes, in plaats van krachtvoer).

Ze heeft ruim 3 maanden alleen maar op het land gestaan door kreupelheid en ik ben sinds 2 weekjes weer heel rustig aan aan het rijden (vooral veel stappen enzo), ze is in die weekjes wel een stuk afgevallen volgensmij, dus daar ben ik erg blij mee Lachen

die greenguard leek me nooit zo paardvriendelijk, maar ik heb er wel over zitten denken.. blijft dat ding goed zitten verder?
ik ga eerst maar proberen om Evita met wat meer beweging op een goed gewicht te krijgen, maar als dat niet lukt... misschien toch eens proberen dan.
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 28-07-04 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:16

De greenguard word vaak gebruikt voor pony's die hoefbevangen zijn geweest. Mijn shetlander heeft er een. Hij vind het helemaal niet erg als hij hem om heeft. Misschien is het even wennen, maar ze kunnen er gewoon lekker mee grazen enzo! Maar ze krijgen veel minder gras binnen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:17

als je paard in een groep staat met een paar speelse beestjes erbij, blijft zo'n greenguard niet lang heel hoor

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:23

Mijn pony heeft ook een grasbuik helaas. Gelukkig gaat ze nu wat afvallen! Ik rijd ook zo'n 6 dagen in de week 2 uur of langer met haar. Maar nog steeds blijft die buik Boos!
Gras is kaal en op! Bijvoeren doe ik weinig. Af en toe wat bix na het werken zonder eiwitten oid, en wat haver maar meer echt niet!!

Volgend jaar ga ik het zeker helemaal anders doen, en gaat ze op een afgezet klein stukje in de wei zodat ze niet zo erg dik als het begin van het jaar word.. Hopelijk!!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 15:39

Gail"]
Mmm, maar het klinkt allemaal wel een beetje aanvallend..
Ik vind vijf keer per week heel netjes, moet genoeg zijn lijkt me. En 1 kilo biks voor een werkend paard is ook niet veel...sommige paarden hebben inderdaad meer aanleg om dik te worden, net als hun vrouwtjes Haha!
[/quote]
Klopt! Wij hebben 5 paarden, maar een van onze merries en haar zoon groeien dicht - 't zit dus in de familie............

[quote="Gail"]
Maar hóe dik zijn ze en hebben zij daar ook echt last van? Ik bedoel, vind jij ze slanker mooier of zijn ze zo dik dat ze er zelf last van heben? In dat geval zou ik ze bijv 5 ipv 8 uur buiten zetten. Helemaal ideaal is ze voor dat ze de wei in gaan even aan een stapmolen te (laten) zetten maar ik weet niet of je daar de mogelijkheden voor hebt? Of in dat uur werk zwaarder werk verrichten zodat ze wat meer afvallen...!
[/quote]
Twijfel zelf ook altijd of het vooral 'voor 't mooi is of dat het ook ergens om gaat', maar maandag was ik met een van mijn paarden bij een nieuwe instructeur en die zei 'Als je er een atleet van wilt maken, moeten ze er ook uitzien als een atleet!' Is natuurlijk wel zo, anderzijds twijfel ik er wel eens aan of ik uberhaupt (rijtechnisch) in staat ben er een atleet van te maken Haha! Verward . Moet wel eerlijk zeggen dat ik op wedstrijd altijd heel snel de te dikke paarden er uitvis en dan met de meute meeroep: "He, een drachtige ruin" Bloos Bloos .
[quote="Gail schreef:
Ben wel benieuwd naar een fotootje van die buiken Haha!

Dan wel met z'n allen........heb tot nu toe geen foto's gemaakt - of alleen maar zo dat het op de foto niet te zien is!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:26

Daantje1981 schreef:
De greenguard word vaak gebruikt voor pony's die hoefbevangen zijn geweest. Mijn shetlander heeft er een. Hij vind het helemaal niet erg als hij hem om heeft. Misschien is het even wennen, maar ze kunnen er gewoon lekker mee grazen enzo! Maar ze krijgen veel minder gras binnen!

wat is dat dan precies..?? Verward

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:31

Citaat:
'Als je er een atleet van wilt maken, moeten ze er ook uitzien als een atleet!

tja, dan moet je ze 23 uur per etmaal op stal zetten Rolleyes en zelf het eten doseren, dan blijven ze atletisch..... maar over de kwaliteit van leven hebben we het dan maar niet.....

wat zou het paard zelf kiezen??? Atleet zijn of 24/7 op de wei lopen Schijnheilig

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:50

Ik heb ook een veel te dikke merrie...... Toch heb ik er voor gekozen om haar 24/7 buiten te zetten. Zou ze 's avonds en 's nachts op stal gaan dan krijgt ze toch ook weer kuilvoer (hooi is er niet). Ik voer haar niks bij (alhoewel ik me soms afvraag of ze niks tekort komt) maar heb wel een liksteen in de wei gehangen.

Helaas is ze fysiek niet 100% dus flink aan het werk zetten is geen optie. Wel laat ik haar 4x in de week wat lichte arbeid doen.

Ze hoeft voor mij geen atletisch figuurtje te hebben maar ik denk toch dat ze zich beter zou voelen als ze wat minder zwaar zou zijn.
En wat een grasbuik betreft, is het nou echt zo dat een paard geen M-proef zou kunnen lopen met zo'n buik?? Naar mijn idee is het een beetje zoals Smurf ook zegt, meer het idee.

Oh ja, de wei waarin ze staat is behoorlijk kaal. En daarbij loopt ze natuurlijk ook meer dan wanneer ze maar 8 uur buiten zou zijn en 16 uur op stal.

Wanneer is dik te dik eigenlijk??

En wat betreft de greenguard. Ik denk dat het op zich voor sommige paarden geen verkeerde oplossing is. Het is alleen wel jammer dat je paard niet meer kan schoftje krabben e.d. met andere paarden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:58

Citaat:
Wanneer is dik te dik eigenlijk??

volgens oud boerengebruik als je recht achter je paard staat en de buik komt er aan weerszijden als halve maantjes uit...... ik heb een paard met een dikke kont, dus die is niet te dik volgens deze methode Haha!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:20

smurf schreef:
volgens oud boerengebruik als je recht achter je paard staat en de buik komt er aan weerszijden als halve maantjes uit...... ik heb een paard met een dikke kont, dus die is niet te dik volgens deze methode Haha!

ummm mag het ook 'wassende' maan zijn? Clown

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:22

geen idee, heb geen verstand van de maan, maar de buik mag er niet uitsteken!

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:22

ik heb ook een greenguard voor mijn pony. Ik ben er super tevreden over, ze kan weer in de wei, beetje bij beetje.

In het begin was het drama met dat ding, woest werd ze ervan, maar nu heeft ze hem elke dag om en als ze hem ziet dan is ze al blij omdat ze weet dat ze de wei in mag!!

Ik ben er heel blij mee, en het helpt echt met eten, ook kunnen ze de korte sprietjes niet pakken en dat zijn juist waar ze zo dik van worden.

trouwens een schrale wei met kort gras is slechter dan een wei met lang oud gras, daar is de voeding al uit verdwenen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:24

Naahh, het zijn nog halve maantjes. Maar ik bedoelde eigenlijk wanneer dik ongezond dik wordt.

Daarbij moet ik zeggen dat ze op latere leeftijd een eerste veulen heeft gekregen en nooit meer haar oude figuur heeft terug gekregen Knipoog

Ik zou toch wel graag van de winter zien dat ze flink afvalt. Ze kreeg nog niet eens een halve kilo biks per dag maar wel kuilgras. En ik denk dat ze daar gewoon vreselijk van aanzet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:28

zet haar in de winter bij ons op stal, dan wordt ze graatmager......

bij ons grazen er eerst een paar weken koeien in een vette wei en dan komen de paarden, dan wordt de wei gesleept (bij gebrek aan schapen) en als het weer is aangegroeid komen de koeien weer enz.
Schijnt een goede manier van weiden te zijn.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:30

Misschien kunnen we een dikkertje van de maand verkiezing houden Cool

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:31

smurf schreef:
zet haar in de winter bij ons op stal, dan wordt ze graatmager......

Hoezo? Vergeet de boer te voeren dan? Haha!

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:53

die van ons ook nu staan ze op iets kalere wei en krijgen elke dag minimaal 3 handjes bix en dan veel beweging

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:59

Citaat:
Hoezo? Vergeet de boer te voeren dan?

nee maar een nieuw paard staat onderaan in de groep en die krijgt niets, zo is de mijne ook zo afgespekt van de winter, zo erg zelfs dat ik maismeel moest gaan bijvoeren.....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:32

Citaat:
die greenguard leek me nooit zo paardvriendelijk, maar ik heb er wel over zitten denken.. blijft dat ding goed zitten verder?

Het masker kun je met riempjes aan een halster bevestigen. Dus dat blijft meestal wel zitten.... maar soms krijgt hij zijn halster wel eens af, maar niet elke dag. Mijn halster is die op drie punten verstelbaar (de goedkooptste van Divoza, 7,95 ofzo). Blijft dus op zich goed zitten. Geen bontje achter de oren doen: dat wordt zo glad dan krijgt hij hem wel af. Op de neus heb ik zelf een bontje eromheen genaaid.

Zoals linlovesyou ook zei: alle begin is moeilijk en je paard raakt eerst ontzettend gefrustreerd. Maar ook de pony van linlovesyou is er inmiddels aan gewend. Daarna is het echt niet meer zielig. Ik zag laatst een foto van vorig jaar van mijn pony en schrok hoe dik hij was! Ehh het is een hackney kleine maat, dus dan kun je misschien beter indenken wat het meest ideale gewicht zou zijn.. Haha!

Vorig jaar: Afbeelding

Dit jaar: (begin juni dus al een paar maanden in de wei). Dit zijn even de enige foto's waar zijn buik ook opstaat...Afbeelding

Afbeelding

Toen hij zo dik was, was hij heel erg sloom ook. Dan wordt het rijden ook niet leuker (voor zijn verzorgster, ik rij er zelf niet meer op). Kijk maar eens naar de speknek op de bovenste foto en vergelijk. Dan kun je wel nagaan hoe 'overweight' hij eigenlijk was! Het verschil tussen buik en billen nu en vorig jaar is er ook. Hij krijg niet veel meer beweging.

Je moet de ribben kunnen voelen zonder dat je hoeft te porren, maar je mag ze niet zien. Hij heeft nu net als vorig jaar gewoon in het land gestaan, maar dan met greenguard. Daar heb ik wel een foto van maar die moet ik even op internet zetten.

Sorry voor het lange verhaal...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:48

nog 1 x Tong uitsteken
Wat is dat precies zo'n greenguard..??

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:55

www.paardendrogist.nl en dan even op greenguard zoeken. Daar vind je een foto. Het is een plastic mondmasker met gaten. Paard kan wel grazen maar eet veel minder gras omdat hij er veel meer moeite voor moet doen.