3 voor de sesambeentjes, toch kopen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:00

IK vind 3000 een flink bedrag voor een paard met een dergelijk keuringsrapport. Laten staan en verder kijken...als het één drietje is, zou ik het persoonlijk wel durven...

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:46

Vermits de kans op problemen vrij groot is, zou ik het paard nooit kopen tenzij aan slachtprijs. Is het dier correct op de buigproef en op de volte? Want dan kan je een verzekering afsluiten en hoef je niks te zeggen van de fotos. Eens verzekerd kan er met je geld weinig gebeuren.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:49

al eerder gevraagd maar hoe was de klinische keuring??
weet je daar wat van?

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 14:54

Klinisch is hij dus gewoon goedgekeurd. Kwam prima door de buigproeven en de voltes heen. Hij is ook sinds zijn 3e nogniet kreupel geweest.

Ik heb net afgebeld. Want gisteren stond er nog dat €2700,- de vaste prijs was. Dat vind ik idd een tegroot risico.

Gezien hij klinisch wel goed is kun je hem tot €4000,- wel laten verzekeren, maar dit is dan alleen voor plotseling overleiden en ongeschiktheid voor rijden. Heb ik nagevraagd.

Maar de mensen in kwestie dachten er nu aan hem naar de slager te doen. Ik heb nu via mail aangeboden dat ze hem dan voor die prijs ook bij mij weg mogen zetten. Tis een super lief en mooi paard, dus ik zou het alleen al super zonde vinden en banketstaaf voor zo'n jong paard.

Er is alwel €1700,- door een handelaar op geboden, maar ze willen hem absoluut de handel niet inhebben.

Ik houd jullie op de hoogte!!

Nogmaals bedankt voor alle tips!!! Haha!

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:47

Voor het slachtgeld kan je het ook riskeren. Maar verzekeren voor overleiden en ongeschiktheid voor rijden is toch genoeg of niet?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:12

gaat het om de burggraaf x killian??
van marktplaats??

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:14

liousca schreef:
Klinisch is hij dus gewoon goedgekeurd. Kwam prima door de buigproeven en de voltes heen. Hij is ook sinds zijn 3e nogniet kreupel geweest.

Maar de mensen in kwestie dachten er nu aan hem naar de slager te doen. Ik heb nu via mail aangeboden dat ze hem dan voor die prijs ook bij mij weg mogen zetten. Tis een super lief en mooi paard, dus ik zou het alleen al super zonde vinden en banketstaaflig voor zo'n jong paard.

Waarom in godsnaam een paard dat goed loopt in de sport en klinisch goed is naar de slacht doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:17

Samsam schreef:
Waarom in godsnaam een paard dat goed loopt in de sport en klinisch goed is naar de slacht doen?

Misschien dat ze al langer proberen om hem te verkopen, en dat niemand hem wil hebben (met dat "gebrek" en voor de oorspronkelijke vraagprijs)
Of ze denken er idd een gevoelige snaar te raken als ze meteen roepen van " slager"

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:20

Volgens mij kun je een paard voor 2900 euro makkelijk verkopen als hij alleen klinisch gekeurd is, doet de handel ook niet moeilijk over.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:23

ik heb mij paard gekocht voor minder dan 2000 euro en die had maar één drietje op haar keuringsrapport dus ik vind dat inderdaad erg veel geld voor een paard wat röntgen niet goed is.

kiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:49

ik zou het zelf niet doen.
het is dan toch weer een verhoogd risico wat je neemt.
groetjes kiekje

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:33

Makkelijk; ze willen hem duidelijk niet naar de handel doen maar wel naar de slager Nagelbijten / Gniffelen

Nee hoor, ze gokker erop dat een sentiment-koper er toch de 2.700 euro voor neer gaat leggen.
Dat doe jij niet!
Je bod is maximaal 1.500 euro, en geen euro meer.

Dit is een erg negatief keuringsrapport, dat paard heeft de waarde van een manege-hobbel, voor nu en voor altijd.
Het is aan jouw of je bereid bent je te hechten aan een paard waarbij je dikke kans hebt dat je na een tijdje leuk rijden afscheid moet nemen, maar je loopt ook de kans voor weinig een leuk recreatief rijpaard te kopen.
Een realist beseft dat elk paard een verhoogd risico met zich mee brengt. Dit soort paarden moet je zien als 'nog zoveel rij-uren te gaan'. en op M niveau rijden maakt het een redelijk leuk leerpaard. En 1500 euro is dan eigenlijk gewoon gelijk aan 100 x rijles.
Meer is het paard niet waard, willen de kopers jou het paard niet gunnen, kijk dan zeker maar verder. maar voro 1500 of minder (proberen!) zou ik het wel aandurven, mits de ruiter geen hoge sportambities heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:46

liousca schreef:
Ik heb nu eindelijk het keuringsrapport thuis.
Want had het nogniet gezien, dus ging op aanwijzingen vd verkoper uit.

Cijfers:
Straalbeen: LV 2 RV 2
Kootgewricht: LV 2 RV 3
Sesambeentjes: LV 3 RV 3
Spronggewricht: LA 1 RA 1
Kwaliteit sesambeenderen achter 3
RA Los distaal deel lat. griffelbeen (wat dat ook mag betekenen???)
Maar hij heeft dus alleen 1-en voor zijn spronggewricht. Voor de rest alles een 2.

Voor de sesambeentjes (alle 4 de benen) allemaal een 3 en dan nog een 3 voor (niet zijn pijpbeen, dus hoe ze daar nuweer bijkwamen) maar voor zijn rechtervoorkogel.

Hij kost €2700,- en dat was eigenlijk vaste prijs.

Dus ik denk niet dat

Hengsten die goedgekeurd zijn voor het kwpn mogen zelfs drietjes hebben op hun sesambeentjes. Daar krijgen paarden geen last van en de belangrijke dingen op zijn rapport zijn goed. Dus zelfs voor de sport is dat dier prima te gebruiken.

Maar de prijs moet daar wel naar zijn! Ik zou max 2000 bieden. En dan voor 4 in de verzekering....

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:46

Ik volg Pipo Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:12

Als ik het rapport zo zie zit er RA ook een stuk bot los?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:45

Franske schreef:
Ik volg Pipo Lachen

Ik niet!
Het gaat er bij mij niet in dat dit paard niet op z'n minst van één van al die 3-tjes last gaat krijgen. Ik denk zelf dat hij last krijgt van meer. Ik zou zo'n paard altijd laten staan en mijzelf het verdriet besparen, dit is vragen om ellende!
Er zijn genoeg paarden die minder mankeren (dit vind ik te veel ellende op een rijtje)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:09

Het vraagt een begaafd ruiter om te maken dat het paard door zijn eigen pijn heen gaat lopen; een paard met een drietje onder een minder handige ruiter zal 'gewoon' scheef gaan lopen, en zo zichzelf ontlasten.
Dat soort paarden gaan veel langer mee dan zo'n keuringsrapport aangeeft.
Maar zo'n paard in de handen van een doorzetter met trucjes = binnen 3 maanden kapot.

Maar eh... overweging; waarom je paard Grand Prix gezond als je zelf (ik noem maar wat) kwalijk een L2 proef met winst kunt uitrijden?
Een paard met 3-tjes hoeft helemaal niet kapot te gaan, net zo min als een paard met 1-tjes nooit wat zou mankeren.
Sorry, heb al heel veel paarden ongeschikt zien worden op punten die helemaal niet bij een aankoopkeuring beoordeeld worden. Keuringsrapporten zijn voor de verzekering.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:34

Er zijn er vast genoeg met alleen maar 1-tjes die zo al veel ongezonder lopen als deze met zijn 3-tjes.
Foto's zeggen wat dat betreft 3x nix. Het is alleen verzekeringstechnisch en verkooptechnisch belangrijk, voor de rest zegt het weinig over de gezondheid van een paard.
Er is er nog nooit 1 op de rontgenfoto kreupel geworden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:15

Ik zou t niet aandurven hoor. Of je moet m idd voor een hoger bedrag in de verzekering doen maar de emotionele schade kan je nooit dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:27

Het gaat hier over een drie op de sesambeentjes! Wat ik al eerder zei: Zelfs een hengst die voor het kwpn mag dekken mag dit hebben. Het is al eerder aangetoond dat je daar geen problemen mee krijgt. Wat Franske ook al zegt: Op rontgenfotos zijn paarden bijna nooit kreupel!

En laten we de prijs niet vergeten!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 07:00

n mijn ogen als je een nieuw paard koop wil je gewoon waar voor je geld voor deze foto's vind ik dit paard nog te duur. Maar daarnaast wil je een dier waar je jaren pezier van hebt.
Foto's zijn nooit een garantie maar ik vind het zelf een prettiger idee om een paard te komen dat 1- tjes en welligcht een 2-tje te kopen dan een met al deze foto's. Ook al zou een paard dat beter foto's heeft best meer kreupel kunnen zijn naast de harde been gebreken kan het paard naturlijk nog op 100 andere manieren reupel raken. Goed beenwerkt gaat toch echt meestal langer mee, ik koop inmiddels door ervaring geen paard meer zonder dat hij rongenologisch is goedgekeurd.

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 14:04

Riant, ik ben het met je eens.
Maar ik ben er ook inmiddels al uit...

Zoals eerder al door me gepost:
Ik heb al afgebeld en aangeboden dat als ze niemand voor 'm kunnen vinden ze 'm voor de slachtprijs bij mij kunnen brengen, kan hij mooi wat gras meehappen Knipoog Want ze willen hem absoluut de handel niet inhebben. Dus ja, als ze daar interesse in hebben hoor ik dat nogwel. Maar ik vond dit voor de sport (wat mijn doel is) toch een tegroot risico.

Bedankt iedereen voor het reageren!! Ik zal deze topic (als ik dat kan??) nu maar sluiten, want het probleem is opgelost Haha!

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 14:05

Hmm, ik kan dit dus niet zelf, denk ik??

Dus wat mij betreft moderator, mag er een slotje op Haha!