Eten voor mager bevangen paard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:26

Vandaar mijn gigantische hekel, aan alles wat maar in de buurt komt van suikerbieten pulp.

Maar dat schijn ik niemand aan het verstand te kunnen krijgen, gezien het grote aantal verwijzingen hierna, zodra dieet adviezen ter sprake komen.
Toegegeven, paarden zijn er gek op en het is stik goedkoop, maar voor de meeste paarden, betekent het een snelweg naar eiwit vergiftiging, met zware hoef- en/of spierbevangenheid als regelrecht gevolg.

Indien niet voldoende (24 uur beginnend op heet water) geweekt, geeft het zware verstoppingskoliek, met kans op verscheuring van maag en/of darmen, maar door het hoge suikergehalte kan ook nog vergisting en daardoor acute diaree ontstaan.
Wat moet iedereen toch met die troep.

Bietenpulp is bij uitstek geschikt, als bijvoer voor hoog lacterende (= hoge melkgift) koeien. Maar die hebben een heel andere spijsvertering dan paarden. En ook daar gaat het nog wel eens mis.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 11:13

JoT schreef:
Nike (was spierbevangen) krijgt momenteel een vitaminepoedermixachtigiets, wat hij met pulp en zemelen krijgt. Hij heeft dit op verzoek van de eigenaresse van de veearts gekregen, omdat hij het op alleen hooi toch niet echt trok. Het heet Equi-nogiets, het zit in een klein emmertje. Ik zal vanavond wel even kijken anders hoe het spul heet. Hij eet het goed en blijkbaar vult het ook goed, misschien is het wat voor jullie?

Het middel wat jij bedoelt is Equipecutrin en ook ik heb daar hele goede ervaringen mee, niet alleen waar het hoefbevangenheid betreft, maar ook bij (bot) artrose en beginnende OCD.

Maar om dit nu te voeren met Pulp, is erg tegenstrijdig, zie de commentaren hier boven.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:41

is dat dan iets om de doorbloeding te stimuleren Kitten ??

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:14

Nee, niet dat ik weet. Ik kreeg het via Emmeloord, voor een paard dat acuut bevangen raakte, bij boxrust ivm een peesblesure, zelfs de hoefkanteling, kwam volledig goed.
Later heb ik het diverse keren gebruikt bij jonge paarden, die op de foto's meer dan twijfelachtig waren, bij allen trad er een enorme verbetering op.
Ook mijn oude merrie, met een welliswaar niet extreme, maar toch wel gevorderde (ouderdoms) artrose had er veel baat bij. Ik denk dat je het dus eerder moet zoeken in de richting van kwaliteits herstel van het bot.
Het is overigens geen wonderkuur en ook aan het resultaat hiervan zitten grenzen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:24

Ik ben nu toch heel erg nieuwschierig Kitten over de relatie OCD met dat spul van jouw! Zou je me daarover kunnen pben?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:28

mij ook ! Haha!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:55

Ja hoor Irish-Lady en Mist, dat wil ik best, maar dat wordt waarschijnlijk wel maandagochtend, ik ga zo weg en ben pas zondagavond laat weer terug. (Morgen lekker een dag met vrienden een lange mentocht maken over de Veluwe). Maar maandag krijgen jullie bericht van me.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:04

Kun je je paard niet op een stuk gras zetten dat erg oud is? Wij hebben een pony die erg snel bevangen raakt en die we zoveel mogelijk in oud, lang gras zetten. Juist op een kaal stukje zal je paard (vooral 's morgens) ieder sprietje, met veel enkelvoudig zetmeel - gehalte is 's morgens hoger) oppeuzelen. Zet je haar in lang stengelig gras (hooi op stam, zeggen wij vaak), dan kan ze in ieder geval nog wel wat eten en heeft ze ws. minder last van bevangenheid.

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 11:28

Dat kan wel, maar volgens de eigenaar kan het ook weer komen van het zaad in het gras, dus van oud lang gras !