Tumoren in hoofd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 22:00

Even een update:
Het lijkt alsof de verdikking iets minder is geworden, in ieder geval het ooglid is niet meer zo dik.
Agressief is hij niet, eet lekker en hinnikt nog steeds vrolijk naar ons. Af en toe lijkt hij er een beetje last van te hebben maar niet ernstig. We wachten het nog even af.

fionaenco schreef:
er is ook een goede paardentandarts die aan huis echo's kan maken, hij is radioloog geloof ik en dus tandarts, hij heeft gewoon alle apparatuur in de auto, misschien kan hij wat voor je betekenen? als je wilt stuur ik je zijn nummer. succes!

Ik heb je een pb gestuurd.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:55

Ik heb het artikel in Bit gevonden? Ik zal het iig voor je plaatsen. Ga het nu overtypen en dan plaats ik het in een reactie hieronder.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:31

Kolder in de kop

Hoofdpijn en het gevoel dat je hoofd in figuurlijke zin barst, daar word je niet vrolijk van. Niet als mens en ook niet als paard. In het geval van de merrie Isha (Albert Voorn) drukte de tumor in het voorhoofd tegen de hersenen en de schedel. Haar hoofd stond bijna letterlijk op barsten. Niemand mocht aan haar hoofd komen, anders werd ze gek. "Dat verbaasd mijn niets, nadat ik de tumor heb gezien", vertelt eigenaar Albert Behagel. Nu de training weer is opgepakt laat hij zonder vrees zijn dochtertje van 5 het tot voor kort onhandelbare paard uitstappen. Voor de operatie was het paard door zijn onhandelbare gedrag al bijna afgeschreven. Isha had een zogenaamd Ethmoid Hematoom dat zijn oorsprong voornd in het zeefbeen en uitgroeide tot een frontale sinus.
"De meeste tumoren komen niet in de hersenen zelf voor, maar in de holten voor de hersenen en onder de ogen", weet dierenarts Tom Mariën. Hij stond bij Isha voor een hele zware klus. De tumor is weliswaar via een endoscopie via de neusgaten te zien, maar alleen opereren gaat dwars de schedel heen. De frontale sinus bestaat uit een linker en een rechterhelft, van elkaar gescheiden door een membraan. Deze sinussen zitten midden tussen de ogen van het paard. Dus daar op die plek moet je een rechthoekig stuk schedel wegzagen en je kunt aan de slag.
In de praktijk zijn er maar weinig dierenartsen die aan zo'n zware operatie beginnen. Mariën heeft inmiddels al heel wat ervaring en deinsde niet terug voor de uitdaging met de naam Isha. "De tumor moet eruit, geen discussie over mogelijk. Punt is wel dat een ethmoid hematoom sterk doorbloed is. Bij de minste aanraking begint hij al te bloeden. Snel handelen is het devies."...........

beschrijving operatie weggelaten.

....De dieren met een ethmoid hematoom hebben vaak bloederige neusuitvloeiïngen uit 1 gat. Dat is altijd een alarmsignaal. Deze bloeding kan worden verward met een longbloeding.
Bij rijpaarden zijn er eigenlijk maar twee oorzaken van een neusbloeding. De tumor en een schimmelinfectie aan de onderkant van het paardenhoofd.

stukje weggelaten

Ook de bijhoofdsholte is een plek waar tumoren kunnen voorkomen. De maxilaire sinussen zitten voor en onder het oog en boven de kiezen van de bovenkaak. Juist de kiezen zorgen voor problemen in deze sinussen. De wortels van de kiezen komen uit in deze holle ruimtes. In het geval dat een paard een slechte kies heeft, kan dat leiden tot een ontsteking van de wortel. De etter van de ontstoken wortel wordt afgevoerd via de maxilaire sinus door een neusgat. Een ontsteking van de sinus kenmerkt zich voor de een stinkende adem van het paard en een lopend neusgat. Wordt deze ontsteking verwaarloosd dan kan deze chronisch worden en leiden tot een deformatie van de sinus en een vervorming van het hoofd.

Een hele lastige hoofdtumor is de osteoma. Deze tumor vindt zijn oorspong in het bot en is zelf betonhard. Indien op tijd wordt geopereerdkan de dan nog kleine tumor met goed gevolg worden weggehaald.

Een echte hersentumor is niet te zien aan de buitenkant van hoofd, alle andere tumoren worden vroeg of laat wel zichtbaar. De gezwellen zijn in het algemeen niet kwaadaardig maar wel lokaal agressief. Ze groeien langzaam en duwen bestaande structuren in het hoofd opzij. Dat doet in sommige gevallen pijn, waardoor het paard van gedrag kan veranderen. Bij hele erge tumoren kan er een druk op de hersenen komen, met functie-uitval tot gevolg. Eigenaren zien kleine waarschuwingssignalen nog al eens over het hoofd. Een etterend neusgat, een beetje bloed uit een van beide neusgaten, kunnen duiden op een tumor, of op z'n minst een serieus probleem. Heeft een paard een bult op zijn hoofd? Wat is daar dan de geschiedenis van? Is de bult van gisteren op vandaag ontstaan en is de huid kapot, dan kan er sprake zijn van een verwonding door verwonding op stal of vechten met weidegenoten. Is de bult langzaam gegroeid dan is er een kans dat het om een tumor gaat.
Tumoren in de sinussen drukken de schedel langzaam naar buiten. Omdat het probleem zich altijd of links of rechts voordoet, krijgt het paard een scheef aangezicht. Soms wordt 1 oog wat groter, omdat de bloedafvoer wordt belemmerd. Grote tumoren drukken de hele oogkas naar buiten.

"Belangrijk is dat eigenaren bij een tumor niet meteen het ergste denken. Er is een aantal dierenartsen en -klinieken die tumoren operenen. Omdat tumoren vrij langzaam groeien en het paard niet accuut overlijdt, komen de eigenaren op den duur wel op het goede adres terecht. " aldus Mariën.
Helaas zijn sommige tumoren tegen die tijd zo gevorderd en is de schade in het hoofd zo groot, dat er niet meer kan worden geopereerd. Kan men wel nog opereren, dan wordt de tumor in z'n geheel verwijderd en om eigenaren gerust te stellen: Het scheefgegroeide hoofd trekt meestal in enkele maanden weer recht.

uit: Bit nr 82, maart 2002, tekst F. Brockötter

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:42

Zo, hier wordt ik dus ook even stil van.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 17:44

Mikkie, hartstikke bedankt.
Tja, ik weet niet goed wat ik er mee moet. De bult zelf in oorsprong is van de een op andere dag ontstaan. Maar het vervolg tot de grote van nu is in 6 weken tijd ontstaan (onder begeleiding van da).
Raar doet hij niet, eet goed, is vrolijk. Neusvloeistof, heeft hij zelden tot nooit gehad evenals bloed.
En dan komt de volgende vraag, moet je een paard van 33 nog laten opereren? Die verder nog kern gezond is, dat wel.
Voorlopig laat ik dit artikel maar even niet aan mijn moeder lezen. Het is haar paard en ik ken hem al heel mijn leven maar ik denk dat als ze dit leest ze het echt niet meer trekt...
Als jullie nog advies hebben heel graag.
Weet je, en toch blijf ik aan een ontsteking denken. Vraag me niet waarom.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:42

Hoop doet leven lieverd, wacht maar eerst de uitslag af en daarna de volgende stap. Alles op zijn tijd.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:21

het stuk van de kolder in de kop is een inwendige hersentumor aan de hersenstam, dat kun je niet vergelijken met een uitwendige tumor. Uitwendig is vaak gunstiger voor het paard, hoeft helemaal niet op de hersenen effect te hebben.
Ik zou niet teveel dokteren op zijn 33 jarige leeftijd, zeker als hij nog vrolijk erbij staat, gewoon nog genieten zolang het nog kan.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 21:04

Ja, hopen, dat blijven we allemaal doen...
Of we een stukje weefsel laten weg halen is de vraag, mijn moeder neemt de eindbeslissing, uiteindelijk is hij namelijk haar paard.
De artsen adviseren ook niet om dat te doen. Evenals bloed afnemen, daar heb ik mijn twijffels over, ik zou dat namelijk graag eens zien gebeuren.
Bedankt voor jullie lieve woorden, dat doet me wel goed!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:31

Echte tips heb ik niet, ik wil wel even met je meedenken. En dan komen de volgende dingen in mij op.

Het gek doen, hoeft idd niet. Een paard gaat pas afwijkend gedrag vertonen op het moment dat de tumor tegen de hersenen drukt.

In principe is het vreemd dat er geen sprake is geweest van neusvloeiing. Als de oorsprong een ontstoken kieswortel is, dan zou daar de etter van via de neusholte moeten worden afgevoerd. Tenminste zo heb ik het uit jouw verhaal en uit het artikel opgemaakt. Dus een vraag die ik mezelf dan stel: waar is de etter gebleven van die ontsteking? Als er dan al sprake is van een ontsteking. Zou het misschien ook een cyste kunnen zijn? En hoe groot is de kans dat dat een gezwel wordt in de zin van een kwaadaardige tumor.

Dan even gericht op de de situatie van jouw moeder.
Ik zou er denk ik ook voor kiezen om haar dit bericht niet te laten lezen, maar dat ter zijde.
Het paard is 33 en welke lijdensweg "duw" je hem in als je besluit hem te laten opereren. Hij is levendig en eet goed zeg, waarschijnlijk is dit dan dus zijn lot. Hoe hard het ook klinkt. Mocht het idd een tumor zijn, dan is het waarschijnlijk dat hij er ooit een keer aan bezwijkt. Een "natuurlijke dood" dus, maar misschien duurt dat nog een hele tijd. Breng je hem onder narcose, hoe groot is dan de kans dat hij er niet meer uit bij komt. Het vergt toch heel wat van een oud lichaam, dus welke kansen weeg je dan tegen elkaar af.

Tot slot,
wat jullie beslissing ook is. Het is en blijft hard, ondanks de leeftijd van jullie paard. Maar vergeet niet, hij is oud en heeft naar alle waarschijnlijkheid een heel mooi leven gehad. En er komt een dag en dan zit je leven erop, je bent "klaar" hier op aarde. En die dag komt...........voor ons allemaal, maar dat hoeft niet morgen te zijn en ook niet volgende week. Dus geniet samen met je bejaarde maatje en maak je niet teveel zorgen over de dag van morgen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 22:18

Vandaag bloede hij wel weer uit zijn mond met gele rotzooi. Ik zei ook, je kan het er beter uit laten komen dan dat het er in blijf zitten.
Wie weet is het wel een ontsteking die heel rustig is gebleven maar zich wel heeft opgehoop en hard is geworden. Misschien ver gezocht maar het kan wel. Etter uit zijn neus heeft hij zeker nooit gehad. Dat zou ik me herinneren.
De narcose, het transport, uit zijn vertrouwde omgeving waar hij al 24 jaar in leeft, bij zijn geliefde merrietje weg. Ik denk dat hij dat niet aan kan. Hij is namelijk heel "menselijk" om het zo maar even te zeggen. Dan heb ik liever dat hij een half jaar minder leeft maar wel gelukkig is. Wat als hij vol spanning (voor de operatie bedoel ik) op de operatie tafel sterft, nou ik zou het me nooit vergeven dan heb ik het liever in zijn eigen stalletje.
Ik vertrouw de DA ook niet die hem de eerste paar keer heeft behandelt. Er is al vaker wat gebeurd wat me niet aanstond en aan die van mij komt hij niet meer. Op zijn hoogst voor een enting. Maar goed met dit paard kan ik het niet beslissen wel sturen.
Ondertussen heb ik het nummer gehad van een tandarts met draagbaar röntgentoestel van Fionaenco en ik zelf zou graag zien dat diegene nog eens komt.
Heel erg bedankt voor het mee denken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:21

Ik weet het niet.............

Ik zou zelf niet teveel een paard van die leeftijd door de mangel heen halen.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:17

ach, we gaan hier min of meer van het ergste uit. Maar wie weer is het idd een ontsteking, en dan is het alleen maar gunstig als de troep er uit komt.

Het zou ook een goedaardig gezwel kunnen zijn, waar hij, mits het niet op een irritante plaats zit, nog jaren mee kan leven! Zoals al gezegd werd: hoop doet leven. En een positieve instelling is altijd de beste instelling!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:19

voor wie ???

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:49

voor jezelf! Het is wel belangrijk realistisch te blijven, maar een positieve instelling houdt je op de been!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 08:33

Das zeker waar Haha! Haha! Haha! Haha!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 08:44

Chantal, je zegt dat er gisteren bloed en gele troep uit zijn mond kwam.
Dit doet toch vermoeden dat er een ontsteking naar binnen toe doorgebroken is. Ik zou toch even met die nieuwe DA overleggen, want misschien dat antibiotica nu wel een optie is.
Sterkte.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:48

ik vind ook dat die gele troep wijst op een ontsteking (dat zou beter nieuws zijn) inderdaad een extra antibiotica kan geen kwaad.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 16:30

gijsenkim schreef:
voor wie ???

Wij gaan niet een paard een lijdensweg laten doormaken, neem aan dat je het zo bedoelt???
Maar we geven ook niet zo maar op, ik ga niet een paard laten afmaken dat nog plezier in zijn leven heeft. Jij wel?

Hij krijgt op dit moment een middel dat als het een ontsteking is, het sneller open zal breken.
Overigens komen er ook propjes bloed uit, heel vreemd is dat. Maar de bobbel is al iets geslonken, durft ook wel eens van dag tot dag te varieren en dat vind ik persoonlijk ook al niks voor een tumor.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 20:49

Even een update:

Vorige week zijn mijn ouders met hem naar een kliniek in België geweest. Daar is bloed afgenomen en weefsel weg gehaald, ze gaan dit onderzoeken en we wachten op dit moment nog op de resultaten van het weefsel onderzoek. Hij is in een topconditie vertelde de DA, zijn lever- en nierwaarden zijn goed alleen zijn rode bloedlichaampjes zijn wat afgenomen.
Er is 10 % kans volgens hun dat het geen kwaadaardige tumor is, mocht het dus zo zijn dat het goedaardig is dan kan het weg gehaald worden omdat hij in zo'n goede conditie is als het zo is laten we dat ook doen.
Hij is heel braaf de trailer op gegaan en heeft heel braaf met alle onderzoeken mee gedaan. Hij was ook niet overstuur, het was net alsof hij nog elke week in de trailer op stap ging. Dit was dan ook echt een pak van mijn hart. Nu is het alleen nog maar hopen...
Maar ik ben wel heel trots op hem!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:58

Goed nieuws !!! je mag ook trots op jezelf zijn hoor, een goede conditie op die leeftijd krijgt ie niet cadeau !

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 15:54

Dank je Bloos
Maar het definitieve nieuws is niet goed, het is een kwaadaardige tumor. We kunnen er niks meer tegen doen, we gaan hem nu nog een mooie tijd geven en zodra dat hij zich niet meer lekker voelt hem in laten slapen, Dat hij zo ontzettend gezond is maakt het op dit moment allemaal eigenlijk erg cru. Zonder dit had hij volgens de da nog makkelijk 10 jaar kunnen leven.
Het erge is ook dat we net mijn oude pony er door hebben gekregen, maar de een kan niet zonder de ander, ze leven al 22 jaar met elkaar dus hoe dat verder moet...
We laten hem in ieder geval in zijn eigen stal inslapen zo is hij zelf het rustigste en begrijpen de andere paarden waarom hij weg is. Hij heeft zelf zijn eigen maatje geholpen toen hij doodging en het minste wat wij voor hem kunnen doen na alles wat hij voor ons heeft gedaan is hem te laten inslapen in een omgeving waar hij zich prettig voelt.
Verdrietig

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:33

hey wat erg voor.

Ik hoop dat hij nog een tijdje van zijn mooie tijd mag genieten...

Sterkte de komende tijd...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:17

Jeetje zeg, wat erg is dit. Ik hoop toch dat jullie nog een hele tijd van elkaar mogen genieten samen. veel sterkte de komende tijd!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:25

oliebol Chantal, ik had beter nieuws verwacht (en op gehoopt!) Betekent dit dat hij niet naar Soest gaat ?
Veel sterkte nog!

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 08:49

Geniet van elke dag samen en weet dat de dingen in het leven lopen zoals ze moeten lopen (hoe verdomd hard ze vaak ook kunnen zijn).
Sterkte