Teken vraag!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 10:16

beautyke schreef:
dit is een remedie die ik bij mensen heb geleerd die in het bos zaten met hun paarden
ze doen er gewoon doorzichtige nagellak op en na een dag laten ze van zelf los

groetjes wendy

Je mag een teek dus nooit verdoven of insmeren met dit soort spul.
Door de schrik leegt hij juist zijn maaginhoud in het dier en maak je de kans op besmetting véél groter.

nielsforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:27

Meavey schreef:
Je mag een teek dus nooit verdoven of insmeren met dit soort spul.
Door de schrik leegt hij juist zijn maaginhoud in het dier en maak je de kans op besmetting véél groter.

ik denk dat ze bedoelt:voor er een teek opkomt.niet op de teek zelf dus. Bloos

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:34

nielsforever schreef:
ik denk dat ze bedoelt:voor er een teek opkomt.niet op de teek zelf dus. Bloos

Eh, het hele paard insmeren met nagellak? Ik denk dat die mensen het toch echt op de teek smeerden Haha! En dat is inderdaad geen goed idee

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:14

Krijg je wel een hard paard als je m insmeert met nagelak... Haha!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:56

Een teek ademt door zijn kont. (dit omdat hij met zijn kop in jouw huid zit. Als je er dus nagellak opsmeerd krijgt hij geen lucht meer, raakt in paniek en spuugt zijn maaginhoud eruit. En daar zit nou net die ziekte van Lyme in. Nooit met nagellak doen dus , levensgevaarlijk. Haal nou maar voor een paar euro een tekentang dan heb je het ding er zo zonder problemen uit.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 13:21

Hoi,

Ik werk op dit moment op een dressuurstal in Amerika. We hebben hier heel veel last van teken. En dan vooral van hertenteken. We testen hier alle paarden minimaal 2 keer per jaar op de ziekte van Lyme.
Op dit moment heb ik 3 paarden op antibiotica omdat ze positief testen. De kuur duurt minimaal 10 weken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:50

Laat een teek eigenlijk gewoon vanzelf ook los?

Vol = vol immers.

Mijn paarden gaan straks naar een natuur gebied en daar zitten ze ook.
Ik had toen een paard gespot met een teek.

Of kan ik het beste na die maanden mijn paarden laten testen?

En heb je in de winter ook last van teken?

Mijn paarden gaan 28 augustus heen en zullen iets van mei/juni volgend jaar weer thuis komen.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 10:44

jawel maar op het moment dat een teek loslaat spuit hij eerst een bepaalde stof in het lichaam van het paard.. En daar kan de ziekte lyme in zitten..

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:10

Ja dat heb ik ook begrepen, dat ze een beetje speeksel achterlaten. Lijkt me dus niet overbodig om ze daarna even te laten testen.

*edit* 's winters heb ik trouwens geen teken gezien, maar ik heb de eerste paar al begin mei uit mijn paard gevist hier....(wat dat betreft zou ik wel terug willen naar NH hoor! Brr, rotbeesten)

snoopy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:19

ik ken iemand die brand ze er af met een sigaret

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:21

In de winter zijn de meeste insecten niet actief.
Dus de teek ook niet.
Je moet natuurlijk wel uitkijken maar de kans is zo erg klein dat je in de winter een teek kan krijgen.
(is bedoeld voor Cowgirl Knipoog)

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:00

Misschien een tip, tekenbandjes (van de honden) om de achterbenen. Op een stal in Brabant waar ze veel last hebben (hadden) van teken blijkt het de oplossing te zijn. Ik heb er gelukkig geen last van.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:12

Helpt dat serieus? Bij die van mij zitten de teken altijd op de voorhand en haar neus Verward

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:11

een teek is een spinachtige. dus als je veel spinnen ziet zijn er ook veel teken. een teek zuigt zich vast en begint met het drinken van bloed. Na 24 uur zal de teek gaan spugen in zijn gastheer om de bloedstolling tegen te gaan en weer verder gaan met zijn " maaltijd".
Na 48 uur en de eventuele voortplanting ( op het dier !) verlaat de teek zijn gastheer.

Het is dus van belang evt. teken te verwijderen binnen 24 uur zodat hij zijn speeksel en evt. parasieten daarin niet in het dier spuugt.
Dus binnen 24 uur verwijderd = geen risico voor ziektes.
Je moet daabij uiteraard wel streng controleren.

Frontline werkt binnen 48 uur bij teken en dus te laat.
tekenband om de benen, zou kunnen werken als je ze al minimaal 14 dagen om hebt en dan wel dag en nacht ! Zelf vind ik het wel link, je weet niet wat het doet bij paarden. ( bijwerkingen evt. inwendig)

Er is helaas geen enkel middel wat voorkomt dat je dier teken krijgt, wat men ook beweerd.

DUS OP TIJD VERWIJDEREN ZONDER VERDOVEN VAN DE TEEK.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:41

Nienke dat heeft pearl ook altijd teken om en op de neus Boos! stomme krengen

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:43

Trouwens kiana, Er is wel een middel tegen teken *LOL* Knoflook en veel knoflook... Teken vinden dat vies en drinken het bloed dan niet Dus er is wel een middel tegen *LOL* Maar wel een middel dat stinkt..

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:48

Zazou heeft er regelmatig tussen z'n voorbenen, dan neem ik een zakdoekje en trek ik ze eruit (mét de poten Knipoog) en dan verbrand ik ze, vind het echt vieze beesten, m'n moeder moest ze altijd uittrekken, nu doe ik het zelf wel, als er maar een dikke laag zakdoek tussenzit.

vroeger verdoofden we ze altijd met ether maar dat doen we niet meer omdat ze dan ook gaan spugen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 00:54

pearl_tje schreef:
Trouwens kiana, Er is wel een middel tegen teken *LOL* Knoflook en veel knoflook... Teken vinden dat vies en drinken het bloed dan niet Dus er is wel een middel tegen *LOL* Maar wel een middel dat stinkt..

Dat zeggen ze allemaal, ook bij honden, maar ondertussen zitten ze nog vol teken. Zeker nu, de tekenplaag houd niet op.
Het is erg extreem dit jaar...........

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 07:48

Citaat:
wat dat betreft zou ik wel terug willen naar NH hoor

ik woon in NH en mijn paard had van de week een teek!
Helaas heb ik alleen het lijf verwijderd (had niet gezien dat het een teek was.

Ik ben nu met trekzalf bezig om de kop eruit te halen.

In de 35 jaar dat ik paardrijd is dit de 1e keer dat ik een teek op mijn paard gezien heb, vandaar dat ik er ook totaal niet op bedacht was.....

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 07:51

tsja, sinds ik naar enschede verhuisd ben sta ik er in deze tijd iedere dag minstens 1, soms meer uit te halen Lips are sealed Het is natuurlijk niet dat ze in NH helemaal niet zitten, maar het is wel een heel verschil! Alhoewel het in de duinen ook wel wat erger zal zijn..

Poco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:19

Wormkuren die Ivermectine bevatten beschermen ook tegen teken.
Tenminste dat staat op de beschrijving. Bij ons zitten heel veel teken maar bij de paarden hoef ik dit jaar nu ik ook in de zomer deze wormkuren geef heel zelden een teek te verwijderen en dan zijn ze ook nog maar heel klein. Dus probeer het even uit of het bij jullie ook helpt.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:21

Mijn paard had 4 weken geleden 7 teken op zijn lichaam, echt overal. Verward Ik wilde ze eruit gaan halen (met tekentang OK dan! ) maar er zat bij elke teek een pus laagje dus heb ik de DA maar gebeld. Die haalde ze eruit en ze waren gewoon allemaal dood Bloos! . Toen heeft de DA voor de zekerheid een antibiotica kuur gegeven. Rolleyes Ik vind ze echt heel erg eng van mij mogen ze ophouden te bestaan .

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 08:46

Mijn merrie zit er ook mee onder. Ik kan er op een warme dag zo een stuk of 12 uit halen en dan heb ik ze nog niet allemaal eruit. Toen ik het 3 jaar geleden voor het eerst ondekte heb ik ook de arts gebeld. Hij zei dat ik ze eruit moest halen en niet verdoven!!!! Hij zei ook dat ik aan het gedrag van het paard kan merken of hij/zij er iets aan over heeft gehouden. Je paard wordt slomer en gaat minder en slecht eten. Maar de kans dat ze de ziekte oplopen is heel klein. Die van mij heeft er altijd heel veel maar nog nooit iets gehad. Als je de teek er metteen goed uithaald met de tekentang en altijd naar links draait kan er bijna niks fout gaan.