Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
carola schreef:1. Ik weet wel zeker dat HKO niet alleen door het rijden kan komen, want ik ken zelf een paard wat HKO 4 had voordat ie was ingereden.
2. Zelf ben ik ook een keer naar Antoine de Bodt gegaan, en ik vond het (sorry) echt waardeloos. Hij doet helemaal niets anders als wat elke (goede) instructeur hoort te doen, en hij vraagt er bakken met geld voor.
3. Het lijkt me ook erg onwaarschijnlijk dat een goede PAARDENarts een HKO paard op rust wil zetten. Het is dan juist heel belangrijk dat die paarden blijven bewegen, en niet stil komen te staan. Eventueel met een inspuiting, maar stil staan moeten ze nooit.
littleroosie schreef:Betsie die weet heel veel over paarden met hoefkatrol ontsteking. Ook geeft zij mensen les die een paard hebben met hoefkatrol onsteking. En Bestie zelf die lest weer bij Antoinne de Bod ( als je dat zo schrijft).
Citaat:1. Daar heb ik het toevallig laatst met Antoine over gehad. Als een paard al voor het inrijden die vorm van HKO heeft is er gewoon gefokt met superslechte, scheve paarden.
Mariek87 schreef:Eggbar, is dat van achter omhoog?
Hoezo een tweetje, een tweetje op het straalbeen is toch heel normaal?
Mariek87 schreef:@ShirleyA, volgens mij kan het op latere leeftijd nog wel erger worden dmv rijden hoor, maar aangezien jij deze al langer rijdt, zal dat wss niet gebeuren omdat het anders al wel verslechterd geweest zou zijn wss
Citaat:eggbar is van achter dicht, dit ijzer maakt het 'afrollen' van de voet makkelijker zodat de doorbloeding beter gaat.
Cowgirl schreef:Normaal gesproken is de doorbloeding het beste zonder ijzers!.
Ik denk dat jij je paard rijtechnisch zo in orde hebt dat het paard geen last heeft van zijn hko.
Heb je wel eens aan natuurlijk bekappen gedacht.?
Okkie1 schreef:Om te beginnen, Hoefkatrol heeft elk paard. De hoefkatrol (oftewel het straalbeen) is een klein, langwerpig bot, dat in de hoef tussen het hoefbeen, het kroonbeen en de diepe buigpees ligt.
Hoefkatrolontsteking is een slepende ontsteking van het straalbeen, de pees die over het straalbeen loopt en de slijmbeurs die daar zit. Hoefkatrolontsteking ontstaat door slijtage. Meestal tussen de 7 en 11 jaar treedt dit op. Maar ook bij jongere paarden gebeurd het regelmatig. Ook kan het erfelijk zijn.
Bij hoefkatrol wordt de kreupelheid (die in het begin zo gering is dat alleen echte deskundigen deze opmerken) steeds erger. Je ziet vaker dat paarden alleen de eerste 5 of 10 minuten kreupel gaan, ze lopen er doorheen. De schouderspieren gaan achteruit en vaak wordt het dan verward met schouderkreupelheid. Naarmate de kreupelheid erger wordt krijgt het paard een korte, voorzichtige gang en struikelt vaker.
Genezing is niet mogelijk. Als je het paard toch wilt blijven gebruiken zoals voorheen dan is een zenuwsnede een optie. Hierbij wordt een zenuw die naar het straalbeen operatief verwijderd. Dan voelt het paard de pijn niet meer. Na een tijd, meestal tussen de 2 en de 5 jaar later, kan de kreupelheid terug komen.