hoefkatrol

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:05

Ik weet wel zeker dat HKO niet alleen door het rijden kan komen, want ik ken zelf een paard wat HKO 4 had voordat ie was ingereden.
Zelf ben ik ook een keer naar Antoine de Bodt gegaan, en ik vond het (sorry) echt waardeloos. Hij doet helemaal niets anders als wat elke (goede) instructeur hoort te doen, en hij vraagt er bakken met geld voor.
Het lijkt me ook erg onwaarschijnlijk dat een goede PAARDENarts een HKO paard op rust wil zetten. Het is dan juist heel belangrijk dat die paarden blijven bewegen, en niet stil komen te staan. Eventueel met een inspuiting, maar stil staan moeten ze nooit.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:10

Paarden zijn van nature scheef , heeft een bepaalde buiging in lichaam. Dit kan rijtechnisch opgelost worden of via dubbele longe, dus jonge paarden kunnen zo ook rechtgesteld worden. Gaat dat niet gebeuren komt er zeker een probleem en blessure. Hoeft niet altijd in hoefkatrol uit te werken, maar de bekende vormen van Hoefkatrol, Artrose, Atactie komen vaak eruit door natuurlijk scheef zijn van een paard. Daar dient een eigenaar/berijder rekening mee te houden in welke tact van sport dan ook.
Antoine heeft mijn paard ook weer rad en zuiver gekregen met zijn werk en voorkomt de blessures. Ik heb er wel baat bij gehad.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:32

carola schreef:
1. Ik weet wel zeker dat HKO niet alleen door het rijden kan komen, want ik ken zelf een paard wat HKO 4 had voordat ie was ingereden.

2. Zelf ben ik ook een keer naar Antoine de Bodt gegaan, en ik vond het (sorry) echt waardeloos. Hij doet helemaal niets anders als wat elke (goede) instructeur hoort te doen, en hij vraagt er bakken met geld voor.

3. Het lijkt me ook erg onwaarschijnlijk dat een goede PAARDENarts een HKO paard op rust wil zetten. Het is dan juist heel belangrijk dat die paarden blijven bewegen, en niet stil komen te staan. Eventueel met een inspuiting, maar stil staan moeten ze nooit.

1. Daar heb ik het toevallig laatst met Antoine over gehad. Als een paard al voor het inrijden die vorm van HKO heeft is er gewoon gefokt met superslechte, scheve paarden.

2. Dat Antoine doet wat alle instructeurs ZOUDEN MOETEN doen, is toch helemaal niet waardeloos? Dat vind ik een beetje een domme opmerking, hij doet toch goed, hij helpt een heleboel mensen, wie ben jij dan om te zeggen dat dat waardeloos is.
Ik ben het met je eens dat iedere goede instructeur dit zou moeten doen, maar helaas gebeurd het gewoon veel te weinig.
Dat hij zoveel geld vraagt kan ik goed begrijpen, die man komt om in het werk, hij heeft al zoveel klanten, als de prijs dan ook nog eens laag zou zijn, dan zou die nóg meer klanten krijgen...

3. Dat snappen DA's ook nog wel ja, het gaat ook niet om algehele rust, maar om niet rijden of zwaar aan het werk zetten, maar gewoon weidegang, 24-7 wordt vaak aangeraden als je daar de mogelijkheid toe hebt. Je mag het paard van de DA best gewoon longeren zonder bijzet ofzo, als je dat graag wilt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:15

Ik ben het er helemaal mee eens dat sommige paarden doe hoefkatrol ontsteking hebben, dit hebben gekregen door het rijden. Maar dit is lang niet altijd zo, en ook lang niet elk paard met hoefkatrol kan genezen dmv bv anders rijden, of allerlei zweverige poedertjes. Ik zeg niet dat dat altijd is hoor, er zijn zoveel paarden die door anders bereden te worden veel beter zijn gaan lopen, maar er zijn er ook genoeg waar dat gewoon niet bij werkt zoals ons paard. Was het maar zo geweest, dan had hij nu misschien nog wel geleefd!

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 23:45

littleroosie schreef:
Betsie die weet heel veel over paarden met hoefkatrol ontsteking. Ook geeft zij mensen les die een paard hebben met hoefkatrol onsteking. En Bestie zelf die lest weer bij Antoinne de Bod ( als je dat zo schrijft).

Kijk eens op http://www.hoefkatrol.com dit is de site van Antoine de Bodt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 16:15

Citaat:
1. Daar heb ik het toevallig laatst met Antoine over gehad. Als een paard al voor het inrijden die vorm van HKO heeft is er gewoon gefokt met superslechte, scheve paarden.

OOk dit geloof ik niet echt, scheve paarden hebben toch gewoon een spier probleem?
Kun je korte en lange spieren ook fokken dan?

Verder ben ik het met je eens over al die 'onwetende' instructeurs in nederland.
Lees hier vaak genoeg op bokt dat er weer een instructeur een slof adviseerd tegen het vastzitten aan 1 kant.
Dan gaan je haren overeind.

De instructeur die mij net zo les kan geven als antoine moet ik hier in NH nog tegen komen. Helaas maar waar, door slechte instructie ging het bij mijn paard fout.
Ik heb daardoor ook erg weinig vertrouwen gekregen om nogmaals iemand te zoeken die mij les kan geven. Ben erg snel argwanend of het wel allemaal goed gaat.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:15

Hier in de buurt heb ik ook nog steeds geen instructeur kunnen vinden die lesgeeft zoals Antoine (correct).

Dat van dat fokken weet ik eigenlijk ook niet precies, het zit er wel van nature in, en bij het ene paard meer dan het andere, dat zal dan wel genetisch bepaald zijn.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:16

Nee instructeurs vinden op wijze van Antoine valt niet mee. Ik weet inmiddels dat Caroline de Lannoy inmiddels ook vaker in Nederland komt lesgeven. Haar site is binnenkort ook online www.carolinedelannoy.com Zij heeft heel wat jaren bij Antoine gereden en met hem samengewerkt.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:20

Helaas, hoefktrol ontsteking is NIET te genezen!!! Beschadigd bot bijft beschadigd.Gelukkig is er tegenwoordig veel aan te doen! OK dan!
Van mijn paard weet ik al vanaf dat hij 5 is dat hij HK ontsteking heeft, een 2-tje. Nu hij 14 is heeft hij nog steeds een 2-tje!!! OK dan! Dankzij goed beslag (hoefpad met eggbar) en aangepast rijden (en toch heeft hij in die jaren Z gelopen!) gaat het nog steeds heel goed en heeft hij geen last van zijn HK ontsteking.
Het is en blijft heel belangrijk dat de doorbloeding goed is, dus veel bewegen. Stal-rust is dus absoluut niet goed lopen wel.
HK ontsteking is wel erfelijk maar niet het einde van je paard. Pling

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 18:55

Eggbar, is dat van achter omhoog?

Hoezo een tweetje, een tweetje op het straalbeen is toch heel normaal?

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:23

Ja inderdaad een met een tweetje zijn paarden niet zo snel kreupel hoor..

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:31

Toen ik mijn huidige paard kocht heb ik haar röntgenologisch laten keuren, ze had ook een tweetje op het straalbeen, dat was helemaal niet slecht zei de dierenarts, ze is zelfs ook evt voor de fok goedgekeurd, dus zoals jij het zegt, ShirleyA, zou dat niet mogelijk zijn, omdat ze dan hoefkatrolontsteking zou hebben en aangezien jij zegt dat dat erfelijk is, zou die van mij voor de fok dan niet goed zijn.
De DA zei toen tegen mij dat het straalbeen bij een 1 helemaal super is, en bij een 2 alleen de randjes niet zo mooi zijn (dat was tenminste bij die van mij het geval).
Een 3 is twijfelachtig-lichte hoefkatrolontsteking, en een 4 is (zware) hoefkatrolontsteking.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:11

Mariek87 schreef:
Eggbar, is dat van achter omhoog?

Hoezo een tweetje, een tweetje op het straalbeen is toch heel normaal?

Mariek87 n eggbar is van achter dicht, dit ijzer maakt het 'afrollen' van de voet makkelijker zodat de doorbloeding beter gaat.
En een 2tje is gelukkig ook niet zo heel erg (idd zijn dan de randjes zijn iets onregelmatig). Alleen was ik wel bang dat het 2tje wat hij had toen ie jong was n 3 of een 4 was geworden. Maar recente foto lieten zien dat dat niet t geval is. Volgens da wordt t nu ook niet erger! OK dan!
De cijfers geven ook meer de mate v beschadiging aan, die dan weer de kans op ontsteking bepalen. Ilion heeft dan n 2 maar nu geen last en dus geen ontsteking, hij loopt dan ook super!
Met een 2 mag je nog fokken, al zal dat met Ilion moeilijk worden, hij is een ruin. Maar het keurinsrapport is goed en bij verkoop zal t ook n positief advies zijn. Maar natuurlijk is hij niet te koop. Want ik ben veel te blij met hem Pling

angeliq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:51

bij mijn paard is vorige week hoefkatrol vastgesteld graad 4 ik heb haar net 4 maanden maar ze heeft nu een eggbar ijzer onder en loopyt ook weer goed gelukkig en ik was ook aan het denken om naar antoine bod te gaan ik weet het anders ook niet

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:12

@ShirleyA, volgens mij kan het op latere leeftijd nog wel erger worden dmv rijden hoor, maar aangezien jij deze al langer rijdt, zal dat wss niet gebeuren omdat het anders al wel verslechterd geweest zou zijn wss OK dan!

@Angeliq: Zeker naar Antoine gaan!!! Ik had ook een HKO'er (inmiddels verkocht), liep kreupel, had hem bij Antoine heel snel weer zuiver, heb daarna nog met succes dressuur en springwedstrijden met hem gereden en hem daarna verkocht.
Volgens mij is hij doorgegaan naar het buitenland.

PB anders Bets eens, die kan je meer vertellen over Antoine, of kijk op www.hoefkatrol.com

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 10:19

Mariek87 schreef:
@ShirleyA, volgens mij kan het op latere leeftijd nog wel erger worden dmv rijden hoor, maar aangezien jij deze al langer rijdt, zal dat wss niet gebeuren omdat het anders al wel verslechterd geweest zou zijn wss OK dan!

Dat klopt Mariek87, op latere leeftijd kan t op zich wel erger worden, maar t staat al zo lang stil, dat het niet snel heel veel erger kan worden, mits je rekening houdt met zijn HKo. Dus voor altijd eggbars, en hem lekker rond rijden (goed voor de rug die altijd extra belast wordt bij beenproblemen) en hem meer op de achterhand rijden (voor elk paard wel goed). Ik heb ook een zadel laten maken (met aanwijzingen van de da) die hem echt veel makkelijker laat bewegen. Alle beetjes helpen, dat blijkt wel weer.

Angeliq, ik ben benieuwd of je je paard er door heen kan helpen. Volgens mijn da zit er veel zinnigs in wat Antoine zegt over HKo. Sterkte.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:17

De oorzaak van Hoefkatrol ontsteking (een ontsteking aan het hoefkatrol oftewel straalbeen, de pees die daarover loopt en de aanwezige slijmbeurs) is slijtage of erfelijkheid.

De voorhoeven moeten niet alleen het lichaamsgewicht van het paard opvangen maar ook dat van de ruiter. Onder andere om die reden proberen we in de dressuur zo veel mogelijk gewicht op de achterhand te laten dragen.
Steile koten of hoge en smalle hoeven versnellen het slijtageproces. De kritieke leeftijd, waarbij hoefkatrolontsteking regelmatig optreedt ligt tussen de 7 en de 11 jaar. Toch wordt er ook regelmatig de diagnose bij jongere paarden gesteld. In uitzonderingsgevallen komt hoefkatrolontsteking ook voor bij jonge paarden die nog nooit bereden zijn.
Het is zeker dat erfelijke factoren een rol spelen daarom is het belangrijk niet met een merrie te fokken die lijdt aan hoefkatrolontsteking.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:15

Citaat:
eggbar is van achter dicht, dit ijzer maakt het 'afrollen' van de voet makkelijker zodat de doorbloeding beter gaat.

Normaal gesproken is de doorbloeding het beste zonder ijzers!.
Ik denk dat jij je paard rijtechnisch zo in orde hebt dat het paard geen last heeft van zijn hko.

Heb je wel eens aan natuurlijk bekappen gedacht.?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:40

Cowgirl schreef:
Normaal gesproken is de doorbloeding het beste zonder ijzers!.
Ik denk dat jij je paard rijtechnisch zo in orde hebt dat het paard geen last heeft van zijn hko.

Heb je wel eens aan natuurlijk bekappen gedacht.?

Daar heb ik zeker over nagedacht, zelfs met de da (LeendertJan Hofland van DAP Bodegraven) over gehad. Maar hij vond dat geen goed plan, omdat Ilion zo goed gaat met de eggbars met hoefpad. Dat is dus de rede dat we het zo laten.
En dank je voor je compliment, Cowgirl, ik doe erg mijn best om hem zo goed te houden en heb idd de training aangepast op zijn hko.

Lenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:38

Sorry mag ik eventjes dom doen? Mjah het paardje van de buren is gestorven Verdrietig aan hoefkatrol (ik reed en verzorgde hem ook een beetje) en ik vind het nog altij heel erg en ik weet nog steeds niet wat hoefkatrol juist is...? Bloos Verward somebody help me!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:47

Omdat ik geen zin heb om het weer te gaan typen heb ik mezelf even gequote uit een ander topic over hoefkatrolontsteking:

Okkie1 schreef:
Om te beginnen, Hoefkatrol heeft elk paard. De hoefkatrol (oftewel het straalbeen) is een klein, langwerpig bot, dat in de hoef tussen het hoefbeen, het kroonbeen en de diepe buigpees ligt.

Hoefkatrolontsteking is een slepende ontsteking van het straalbeen, de pees die over het straalbeen loopt en de slijmbeurs die daar zit. Hoefkatrolontsteking ontstaat door slijtage. Meestal tussen de 7 en 11 jaar treedt dit op. Maar ook bij jongere paarden gebeurd het regelmatig. Ook kan het erfelijk zijn.
Bij hoefkatrol wordt de kreupelheid (die in het begin zo gering is dat alleen echte deskundigen deze opmerken) steeds erger. Je ziet vaker dat paarden alleen de eerste 5 of 10 minuten kreupel gaan, ze lopen er doorheen. De schouderspieren gaan achteruit en vaak wordt het dan verward met schouderkreupelheid. Naarmate de kreupelheid erger wordt krijgt het paard een korte, voorzichtige gang en struikelt vaker.
Genezing is niet mogelijk. Als je het paard toch wilt blijven gebruiken zoals voorheen dan is een zenuwsnede een optie. Hierbij wordt een zenuw die naar het straalbeen operatief verwijderd. Dan voelt het paard de pijn niet meer. Na een tijd, meestal tussen de 2 en de 5 jaar later, kan de kreupelheid terug komen.

Lenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:35

bedankt voor de uitleg! hij struikelde idd heel de tijd van de kreupelheid heb ik zelf niet echt veel ondervonden groeten!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:07

Onze vroegere pony had ook hoefkatrol 3 &4, hierdoor ging ie ook iets onregelmatig lopen, maar nadat we speciale hoefijzers voor haar hadden, had ze er geen last meer van. De dierenarts zei tegen ons dat je 30% kans op hoefkatrol hebt als je er mee gaat fokken.(de vader en moeder van haar hebben t niet..).

Lenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:31

mjah daar heb ik iets van gehoord als ze ronde hoefijzers zouden neme (god weet hoe dat heet;-) maar ikke ni) en dan zou hij daar ook geen last van hebben maar ze hebben hem tog een spuitje moeten geven tegen de pijn want het ging er heel erg slecht mee!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:41

@ Okkie1, als je je eigen verhaal zo leest, en je gaat er over nadenken, vind je het dan niet heel logisch klinken dat dit hele proces wel eens op gang gebracht kan zijn door het rijden?