weerszijde bult aan de kaak met foto

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 17:02

Beide hengsten zijn vanmiddag naar huis gehaald. Het ging weer slechter dan afgelopen dinsdag. Het "mok"paard kon bijna niet meer lopen.

Ik snap werkelijk niet dat ze van de paardenkliniek dit geval met een ander mokzalfje af deden.

Heb mijn huis,tuin en keuken DA gebeld (want in de kliniek hadden ze geen tijd dat ik even met ze langs zou komen). Het mokpaard heeft een AB spuit gehad, benen zijn nu opgeschoren dus de behandeling kan zo ook beter.

Het geval kaak: aan allebei kanten zaten de kiezen zo scheef en los, daartussen zat allemaal rottend gras. De DA heeft ze getrokken en zowaar, de rechterkant is al helemaal niets meer van te zien. Links heeft hij nu nog een zachte verdikking (was knetterhard).

Heb weer goede hoop Knipoog

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:40

Het warenb dus toch zijn tanden.
gelukkig is hij er nu van af Haha!

horsedentist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:00

Hoe oud is je paard?

wat er tijdens het wisselen van de kiezen vaak voorkomt zij folliculaire cysten.
Dit zij cystueuze woekeringen van weefselmateriaal van de blijvende premolaren (kiezen).
De cysten veroorzaken benige verdikkingen doordat ze het omliggende bot doen opbollen.
Deze verdikkingen zie je aan de onderrand van de onderkaak en aan het voorste gedeelte van de bovenkaak.
normaal zijn deze verdikkingen niet pijnlijk en veroorzaken ze geen problemen met eten en rijden, in de loop van de tijd verdwijnen ze vanzelf.
De verdikking is wel pijnlijk als de cyste geïnfecteerd raakt en een wortelontsteking veroorzaakt.
De kieswortelontsteking kan leiden tot een kiesfistel als zich deze een uitweg naar buiten zoekt.

De behandeling in een vroeg stadium bestaat vaak uit antibiotica en ontstekingremmende middelen om de ontsteking de kop in te drukken
Als het te ver is gevorded zal vaak de veroorzaker dus de kies, of een deel er van verwijderd moeten worden wat in een kliniek gebeurd.

vrgr Paul Minnaar "HORSE DENTIST"

[edit]Spam uit bericht verwijderd, Jantien[/edit]

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 00:40

Citaat:
Hoe oud is je paard?

hij is twee jaar, dus druk aan het wisselen. Ik was ook erg bang voor een kieswortelontsteking, maar dat zal wel een trauma aan mijn kant zijn, omdat we begin dit jaar een ander paard met een kieswortelontsteking hadden. Deze kies is er inderdaad uitgestempeld in de kliniek. De behandeling daarna was erg intensief.

Voorlopig blijft de tweejarige nog thuis, zodat ik hem goed in de gaten kan houden. Hij ziet er nu al beter uit, alleen de linkerkant van de kaak is nog dik. Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:00

De veearts is vandaag bij Wizkid wezen kijken...

Dit http://members.home.nl/anya/bult3.jpg blijkt een botontsteking te zijn als gevolg van een schaafwondje. Hij heeft een ontstekingsremmende zalf en het moet binnen vier weken duidelijk minder zijn Lachen

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 17:55

Het zag er ook al heel anders uit, de bult zit bij Wizkid onderaan de kaaklijn en die van mijn hengst aan de bovenkaak Lachen

Lijkt me bij Wizkid ook wel goed komen, succes in ieder geval.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:30

lang leve de huis-tuin- en keuken DA OK dan! !

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 20:47

Citaat:
lang leve de huis-tuin- en keuken DA !

ja, joh hartstikke goed van hem he? omdat de kliniek geen tijd had, heb ik hem gebeld. Ik dacht nog: nou ja, hij kan in ieder geval AB spuiten als dat nodig mocht zijn.Het leek in eerste instantie niet zo best allemaal.
Hij vond het zelf ook geweldig. Is vandaag zelfs nog even langs geweest (zonder dat ik hem heb gevraagd). Je ziet niets meer van een dikke kaak! Pling

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 16:48

Racer had dit ook toen hij net op het land stond. Eerst links, en daarna beiden kaken.
Een trap kon het dus niet geweest zijn. Ik heb het even eengekeken en nu 1,5 weken later is het gewoon weer weg Verward