Stro eten; slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:00

Aramat schreef:
Maar dan lijkt t me dat je iets aan de verveling moet doen en niet aan t stro eten.. Als ze zich verveelt en geen stro heeft vind ze wel weer wat anders om de verveling tegen te gaan!

Daar ben ik het helemaal mee eens. Je moet proberen de oorzaak aan te pakken. Hoe ziet haar stal eruit? Kan ze andere paarden zien, aan ze snuffelen etc.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:04

Ik kwam dit een tijdje geleden tegen op internet:

Stro

Stro is een ogenschijnlijk simpel product, en toch is het ontzettend waardevol voor paarden, zoniet onmisbaar. Een paard heeft veel vezels nodig om zijn darmen 24 uur per dag gevuld en actief te houden. Een paard dat stro tot zijn beschikking heeft, heeft doorgaans een betere stofwisseling.

De vezel (of ruwe celstof) in paardenbrokken is tot kleine stukjes kapot geslagen, en heeft voor de dunne darm en blinde darm geen waarde. Ook in het gras in de gangbare weiden ontbreekt het aan voldoende ruwe celstof.

De vulling van het darmenstelsel met vezels is om een aantal redenen noodzakelijk:
De blinde darm moet altijd gevuld zijn. De blinde darm zit onder de rug van het paard, als het paard belast wordt (trekken of rijden) en de blinde darm is leeg, dan krijgt het paard rugpijn.
Daarnaast is vulling van de (dunne) darm altijd noodzakelijk om de gal op te vangen. Een paard heeft geen galblaas. De gal die wordt geproduceerd, druppelt geleidelijk in zijn dunne darm. Als de darm ongevuld is, zal dit het paard irriteren. Een paard moet zowel overdag als 's nachts op stal dus altijd de mogelijkheid hebben om af en toe een hap stro te nemen om zo zijn darmen gevuld te kunnen houden.

Als u niet de mogelijkheid heeft om het paard op stro 'te zetten' , verstrek dan 's avonds bij het opstallen een plak stro in de ruif (naast hooi), hiervan zal het paard naar behoefte opnemen.

Welk soort stro?
Het stro met de meeste voedingswaarde is gerst. Echter het veiligste stro is tarwe. Bij een geperste baal tarwe blijven de pijpjes stro beter heel en hierdoor ventileert de baal beter. De eventueel meegeperste (vochtrijke) grassen in de strobaal zullen hierdoor minder snel gaan schimmelen. Schimmels kunnen in de darmen veel micro-organisme (bacteriën) kapot maken. Van stro zonder schimmels krijgt een paard geen koliek.

Krullen
Een paard dat (vaak) op krullen staat, krijgt vroeg of laat problemen. Is het niet direct, dan is het wel zodra zijn reserves op zijn. Als het paard 'op krullen staat' heeft het niet de mogelijkheid om zijn darmen gevuld te houden. De problemen die dat kan geven, zijn eerder in dit artikel genoemd. Toch zal het paard om in zijn behoefte aan ruwe celstof te voorzien eten van de krullen. Deze krullen zorgen voor een te zuur klimaat in de maag en de darmen. Door de hoge zuurgraad in de darmen zal het micro-organisme kapot gaan, met een slechtere vertering als gevolg.

haasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:52

Hoi. Lachen
Mijn paard at ook altijd haar box helemaal leeg, kreeg er geen koliek van, maar werd ontzettend dik.
Heb haar nu al een paar jaar op zaagsel staan en ze krijgt af en toe een plakje om te knabbelen.Heb ook wel eens gehoord dat ze paarden wat extra zonnebloem olie geven om alles beter door te smeren. Knipoog
Als ik op wedstrijd ben en een nachtje overblijft staat ze altijd op stro en het valt me op dat ze dat dan bijna niet aanraakt, blijkt dit inderdaad om roggestro te gaan. Dus... optie?

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:56

Ik ken iemand die heeft zijn paarden op stro staan en krijgen geen hooi en ook geen weidegang

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:58

shetlanders krijgen tegenwoordig ook steeds vaker stro i.pv. hooi...

haasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:01

Nog even dit, mijn paard heeft sinds ze op zaagsel staat inderdaad meer koliek aanvallen gehad dan voorheen en heeft er ook een nare gewoonte aan overgehouden.
Ze begon met likken aan haar voerbak en nu likt ze vrij irritant aan allerlei dingen, haar staldeur, hekken van hout of ijzer, maakt niet uit wat, als het maar glad is!

Ze is gelukkig geen luchtzuiger, maar je wordt er dood nerveus van!
Dus wat is beter. Verward

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:17

Van teveel stro eten kunnen ze wel degelijk koliek krijgen. Maar op zich is tegen stro voeren niks, een hele strostal leegeten kan wel degelijk kwaad.
Mn verzorgpaard staat op zaagsel (jawel, omdat ze anders te veel stro eet en dan koliek krijgt.) Als eten krijgt ze biks en een plakje stro, in de winter nog een plakje hooi erbij.
Ander strooisel zal wel ietsje duurder zijn (geen idee hoeveel), maar wat heb je liever: een paard dat zich nog eens doodeet, of wellicht iets meer kosten door ander strooisel?
En anti-verveling kun je er misschien een geitje bij kopen, voor de gezellie.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:28

Heyhey, ik laat roy gewoon (denk ik) 's winters buiten staan hoor, ze heeft immers een dek op,
denk trouwens dat elk paard wel stro eet of niet?
Royena in ieder geval wel, fjord he hihi alles eten wat te eten valt Schijnheilig
Ik denk dat het idd als ze niet dr hele stal leeg eet dat het wel wat mee valt, anders had roy nu al lang al wat gehad Scheve mond
En ik houd dr lekker op stro omdat ik vind dat het wel lekker is om wat te knabbelen te hebben, in het weiland eten ze ook kontinu.
Kijk als de hele stal nou leeg is de volgende dag is het wat anders.

nou ja gewoon kijken hoe het gaat toch ?? kus roos

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 18:48

Die boer wil geen ander stro halen, want hij kan gratis gerstestro van familie krijgen... Boos!
Ik wil mijn paard nu wel graag op stro laten staan vooral na dat verhaal van Anita_d (dankjewel trouwens!)
Maar dat gerste stro vind ze heel erg lekker.
En omdat het 't meest slechte stro voor een paard is......wat moet ik doen? Die boer overhalen Haha! ?

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:58

Marloez schreef:
Die boer wil geen ander stro halen, want hij kan gratis gerstestro van familie krijgen... Boos!
Ik wil mijn paard nu wel graag op stro laten staan vooral na dat verhaal van Anita_d (dankjewel trouwens!)
Maar dat gerste stro vind ze heel erg lekker.
En omdat het 't meest slechte stro voor een paard is......wat moet ik doen? Die boer overhalen Haha! ?

dat is helemaal niét het meest slechte stro. neem toch gewoon niet alles wat een keer gezegd wordt klakkeloos aan Knipoog . in het (zeer ware!) verhaal van anita-d ging het over de houdbaarheid van tarwestro tov. gerstestro. gerstestro is zachter, en zou het geperst worden als het (nog) niet volledig droog is 'zou' het kuunen gaan schimmelen. maar als het (normaal) droog geperst is, is het gewoon goed voor een paard.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 19:00

Ja ik heb vaker gehoord hoor dat gerstestro slecht is voor een paard., (zelfs die boer wist t)

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 08:25

Ach slecht, het probleem met gerste stro is dat het gewoon slecht verteert. De meeste mest afvoerbedrijven willen om die reden geen mest waar gerstestro in zit en ook de boeren hier uit de buurt willen er niets van weten, omdat het ook in de grond slecht verteert. Het staat mooi zo'n wit pak stro in de paarden box en zelfs de niet stro-eters vinden het lekker, maar............ gerstestro neemt nauwelijks vocht op en kan dus wel degelijk voor een forse verstoppings koliek zorgen. Wij zijn er mee gestopt, omdat zelfs absoluut niet koliek gevoelige paarden die ook geen extreme stro eters waren , er mee in de problemen kwamen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 16:49

Hm ja... ik zal het die boer nog eens even extra duidelijk maken!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:32

Ik weet niet wat voor soort stro je hebt, maar er zit verschil in wat ze graag eten en wat niet. Ik heb het gehad op school, maar kan het me zo niet meer herinneren.
Wij voeren namelijk 's avonds een halve plak stro aan de paarden voordat de lampen uitgaan, dit eten ze gewoon op, terwijl ik ook wel eens een paard op stro had staan, wat die niet op had, daar hadden we dan anders stro voor, ik kan er zo niet opkomen hoe dat heette, lekker blond weer Haha! Schijnheilig

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 19:02

gerste stro eten ze graag, maar is erg ongezond

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:29

Waar staat die van jou op dan?

Er is nog een soort stro wat ze graag eten, en wat niet ongezond is..

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:30

Ik ben erachter, wij voeren haverstro, en voor in de stal gebruiken we wel eens tarwestro (alleen bij paarden waar zaagsel problemen oplevert, voor de rest heb ik ze op zaagsel staan).

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 19:38

Mijn paard staat helaas op gerstestro.

snuffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:49

haasier schreef:
Nog even dit, mijn paard heeft sinds ze op zaagsel staat inderdaad meer koliek aanvallen gehad dan voorheen en heeft er ook een nare gewoonte aan overgehouden.
Ze begon met likken aan haar voerbak en nu likt ze vrij irritant aan allerlei dingen, haar staldeur, hekken van hout of ijzer, maakt niet uit wat, als het maar glad is!

Ze is gelukkig geen luchtzuiger, maar je wordt er dood nerveus van!
Dus wat is beter. Verward

Apart, die van mijn likt ook aan van alles en nog wat. Maar ik word er eerlijk gezegd niet nerveus van. Het is een nogal onschuldige vorm (stal)ondeugd. Ik vind het zelfs wel een grappig gezicht Tong uitsteken

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 13:41

Mijn paard lebbert alleen als ze net iets op heeft (d'r biks of een paardensnoepje). Om het beter weg te krijgen denk ik.
Maar welke soorten stro zijn onschuldig?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:10

als ze toch veel aan eten denkt, is hier een tip tegen verveling.
zo'n bal met brok erin, je kan er gewoon brok indoen, en als ze ermee speelt vallen er steeds een paar brokjes uit. Tip is wel er eerst 1 te lenen, om te kijken hoe ze er op reageert, snapt ze het wel? wordt ze er niet te onrustig van? kan ze het dekseltje niet openkrijgen?
zo'n ding is best duur, maar als het werkt wel de moeite waard, en misschien heeft iemand nog wel een 2de-hands.
houd haar gegarandeert bezig.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 11:12

Ik heb al eens zo iets gehad, maar ze ramt er gewoon met haar hoef op zodat ie kapot gaat, ze is er dus eigenlijk juist té slim voor haha.

Maar bedankt voor je tip hoor

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:14

Scheve mond daar heb je idd ook niks aan Haha!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 11:16

nee haha.
Maar ik denk dat ik ee andere strosoort ga proberen.
Ik ga extra slijmen bij die boer ghaha Haha!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:20

succes