wat voor zalf /gebruiken jullie voor wonden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 08:37

ik gebruik speciale wondenzalf voor paarden. ben het merk ff kwijt. als het een korstje word smeer ik het in met vaseline. daar word het lekker soepel van

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:00

Wat heb beste helpt , ik spreek van jaren ondervinding Knipoog is de wonde schoon proper maken naturrlijk en erna gebruik ik een blauwe spray (noemt zo hier) en dat is een heel goed product dat de wonde eenerzijds BLIJFT ontsmetten en anderzijds een heeling proces (kortsvorming) heeft.Het wordt ook gebruikt voor runderen,etc.. Het enige nadeel is da je paard lang met een 'blauwe plek' rondloopt Knipoog

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:06

Mijn paardje is ontzettend gevoelig voor wondjes. Krijgt gelijk erg veel vocht er omheen, veel littekenweefsel en heeft er gewoon last van. Maakt niet uit of het op haar been zit of op haar oor (dus wat niet in de mest staat de hele dag).

Ik moet het gelijk met betadine afspoelen, goed schoonmaken en ik moet er gelijk goede zalf op doen. Van de DA heb ik dermagel gehad en ik moet zeggen dat het daar redelijk goed mee gaat.

Verder heb ik betadine, acedermzalf en acedermspray, calendula, blauwe spray, tea tree zalf, en calendula. Maar overal reageert ze slecht op... helaas.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 12:55

Ik gebruik altijd yellow cream. Geweldig spul, dit kun je op allen wonden en wondjes smeren. Het geneest veel sneller, geen wild vlees en geen ontstekingen. Perfect spul

hANKY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 14:08

eeej,
als een paard een wontje heeft spuit ik het eerst af en dan doe ik er acederm op dat is een spray

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 15:41

Ik gebruik Betadine..
Als het wondje dicht is smeer ik er uierzalf/vaseline op!

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:07

Ik gebruik met wondjes acederm zalf/spray of betadine net wat ik in mijn kastje heb staan.

ankyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:57

hydrokortiderm helpt er goed!!! vooral voor mok!!!!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:35

Sudo créme of uierzalf, maar Marilyn heeft vaak geen wondjes.
*Gelukkig*

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:36

calendulan

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:16

als het ff kan helemaal niks.

Dan is het alleen even schoonmaken met betadine.

Als de wond dicht is kan er toch niks meer bij.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:46

Schoonspoelen en dan naar de ernst van de ond kijken.
Meestal acederm erop
Als de wond dicht is smeer ik er levertraanzalf op, dat bevordert de haargroei

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:59

Bij voorkeur niks kleine wondjes hele vanzelf als het maar schoon is.. anders Clendulan dat smeer ik praktisch overal op ook op mezelf.. dit zorgt in iedergeval voor een soepel kostje en minder lidtekenvorming.. Ik doe ook Calendulan op plekjes van zomereczeem .. bij mezel op schaaf en brandwonden.. ik heb zowel thuis als op stal een tube liggen!!

Bij kneuzingen, zwellingen met of zonder schaafwonden (van bij voorbeeld een trap) gebruik ik traumeelgel.. Ben ik ook ernstig fan van smeer ik ook rusig op mezelf als ik weer eens iets blauw of geneusd heb.. Superspul en ik heb het op mezelf getest het prikt beiden niet...

Als er echt een snee zit laat ik het meestal schonbloeden .. afspuiten en dan blauwsel of jodium. Blauwsel (blauw spray in ieder geval die baluwe zooi die je nooit meer uit je kleren krijgt) werkt ook goed bij beginnend rotstraal omdat het mooi opdroogt.

Livado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:19

eerst afspoelen met water ( niet te koud , anders gaat het weefsel kapot)
daarna acederm erop

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:23

Als de wond nog open is, schoonmaken met water, en ontsmetten met betadine. Droog en schoon houden.
Als de wond dicht is, niks opsmeren, dit maakt de huid alleen maar week, en zo duurt het genezingsproces langer. De harde korst is een natuurlijke bescherming voor het vormen van een nieuw huidje wat eronder gebeurt. Zit er geen harde korst, word er geen nieuwe huid gevormd. Als je gaat smeren blijft de huid week, en kan er geen korst ontstaan.
Bij een gezond paard met goede conditie groeit er binnen no-time een korst op, als de korst erafvalt, niet aan gaan pulken van te voren, zit er een gloednieuw mooi kaal huidje onder, en het haar zit er ook snel weer op.
Dus, open wond, reinigen en ontsmetten.
Dichte wond vanaf blijven.
Als het een serieuze wond is, of als deze gaat ontsteken, veearts inschakelen, beter een keer te veel, dan een keer te weinig.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:52

Bij een oppervlakkige wond:
eerst goed schoonmaken en ontsmetten en daarna een hele dikke klodder uierzalf erop. Is ook licht ontsmettend en doordat ik het zo dik doe kan er dan ook geen troep in de wond komen. (vooral belangrijk als ze op stal staan en dus in de stront kunnen gaan liggen)

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 23:34

ik kijk even wat voor wond het is, maar ik spuit het altijd eerst af, en dan doe ik er of uierzalf op, of betadinezalf, of betadinepoederspray, of acederm..

Yooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 00:03

Tallie1979 schreef:
Spuit het af, kijk hoe diep het is en hoe het eruit ziet..

Als het een mooie schone wond is doe ik er nooit wat op. Als het nog een beetje bloed dan doe ik er vaak acederm op Haha!

idd acederm helpt goed vind ik

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 00:35

oppervlakkig: traumeel, acederm; later teatree balsem
kloofjes: zinkzalf (babyzalf), vaseline

verder heb ik ook nog calendula, blauwsel en betadine liggen.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:51

Ik gebruik altijd tea trea zalf van de paardendrogist. Dit helpt echt super. Mijn bonte ruin is nogal een knokker, maar vangt ook altijd alle klappen op, dus zit altijd onder de wonden. Smeer er 1x tea trea op en er komt een hele mooie schone korst op en het wondje is zo weer over!! Haha!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:31

Ik gebruik meestal Betadine of Rescue creme, maar als ze op wei staat en de wond heeft goed ddor gebloed en is niet te diep, laat ik liever de natuur z'n werk doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 08:50

Calendulan zalf of Rescue Remedy creme. En als ik dat toevallig niet in huis heb (wat overigens bijna nooit het geval is) gebruik ik uiercreme.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 12:51

ankyfan schreef:
hydrokortiderm helpt er goed!!! vooral voor mok!!!!

Dit is toch een hormoonzalf en mag je niet te lang achter elkaar gebruiken?? Zal wel goed helpen denk ik..

Ik gebruik zelf nu sinds kort kruiden wondzalf van de firma Brugman. Heet nu herbal skin nog wat.... Plakt niet en echt het helpt super...

Eerst had ik wondzalf van simicur.. Ook goed maar idd wordt erg vies omdat het zo plakt...

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:12

Ik gebruik Acederm, werkt heel goed.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:56

bij een oppervlakkig wondje gebruik ik altijd calendula zalf