Paardentandarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:32

Wij hebben op stal ook een hele goede. Hij is niet alleen tandarts maar doet ook accupunctuur enzo. Ik vind hem heel er goed, hij is heel rustig en heeft veel geduld met je paard!! Het lijkt soms wel alsof hij met paarden kan praten!!
En wat ik ook heel fijn vind is dat hij heel goed uitlegt wat hij precies gaat doen en gedaan heeft...

Hij praat wel een beetje met een raar accentje, hij is Duits ofzo Knipoog

Equine Dental & Health Care
F. Schiedemann
073-5217806 of 06-13017798
schiedemann@home.nl

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:58

Als ik jou was zocht ik gewoon een goede paardenkliniek bij jou in de buurt, daar kunnen ze je het beste helpen en mogen ze ook alle nodige handelingen doen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:45

Maarten21 schreef:
Hoi,

laten we allereerst effe een onderscheid maken tussen de twee beroepen paardentand-ARTS en de gebitsvergzorger.

Niemand is het toegestaan om zich beroepsmatig arts te noemen (en zo te werken) indien deze geen universitaire medische studie heeft gevolgd en succesvol heeft afgerond.
Paardentandartsen die men noemt, zijn in feite volgens de wet, geheel terecht, gebitsverzorgers. Zij kunnen niet meer dan een normale dierenarts.
Uiteraard ben ik van mening dat de gemiddelde dierenarts niet altijd 100% deskundig is, maar de erkende paardendierenartsen zeer zeker wel.
Sterker nog: zij kunnen veel meer dan de gebitsverzorgers.
De gebitsverzorgers mogen volgens de wet geen handelingen verrichten bij het paard waar bloed bij ontstaat en mogen ook zeer zeker geen sedativa (zoals rompun(xylazine), domosedan(detomidine), etc) toepassen. Deze twee dingen beperken hun bezigheid dus tot een beperkter scala aan mogelijkheden, welke een DA wel allemaal kan doen.
In de praktijk heb ik dikwijls paarden gezien die echt niet zonder een goede dosis sedatie kondern worden behandeld. Zou je dus in die gevallen in eerste instantie een gebitsverzorger erbij hebben gehaald, welke dus uit oogpunt van veilig en verantwoord werken toch sedatie nodig blijkt te hebben. Dan zal deze alsnog een DA erbij moeten halen.
Met andere woorden, kans op een dubbele rekening (los van het feit dat het meerendeel van de erkende paardenDA-en een hoger kennis -en praktijknivo hebben). Indien men mij niet geloofd: toevallig vorige maand nog een dergelijk geval meegemaakt...

Er zijn een aantal paardendierenartsen in NL die zich extra hebben verdiept en toegelegd op het gebit. Indien U het beste wilt voor Uw paard, dan zit U bij dezen zeer goed.

Groetjes,
Maarten

een ding staat vast, de door jou zo afgekraakte paardengebitsverzorgers krijgen gemiddeld meer paardengebitten voor hun vijl dan de meeste erkende paardenartsen. simpele rekensom: meer gezien, meer ervaring, meer handigheid, ook in het behandelen van "moeilijke paarden".

uiteraard kunnen niet alle paarden zonder sedatie behandeld worden, maar vele wel. en het beschadigen van de wang is niet het meest erge, dat er kan gebeuren. er lopen ook nog slagaders in de mond die beschadigd kunnen worden als het paard een plotselinge onverwachte beweging maakt. paarden die dat doen kunnen inderdaad beter een sedatiemiddel toegedient krijgen. Kleine moeite om de dierenarts erbij te halen als dat nodig is.

natuurlijk weet iedereen dat gebitsverzorgers wettelijk niet mogen sederen. So what, dan komt er toch en dierenarts bij om dat te doen. Wat is het probleem?

en wat het geval betreft dat je vorige maand mee hebt gemaakt, kan ik ook nog wel wat feiten uit de kast halen.....

redhet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:02

Mariek87 schreef:
Een vraagje over de paardentandarts.

Wie kent er een goede gecertificeerde die ook bij mij in de buurt (Overijssel) aan huis komt?

Ik kan er namelijk geen vinden hier in de buurt.

Kan een DA ook GOED het gebit nakijken en behandelen, is dit duurder of goedkoper of kan ik beter een gecertificeerd paardentandarts laten komen?

www.equinedental.nl, is een hele goede en vooral goed voor je paard, paardentandarts, hij komt overal, aanrader!

redhet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:03

Sosha schreef:
Als ik jou was zocht ik gewoon een goede paardenkliniek bij jou in de buurt, daar kunnen ze je het beste helpen en mogen ze ook alle nodige handelingen doen.

Ik ken ook een hele goede, Olav Franzel, van www.equinedental.nl, hij legt je alles uit, behandeld je paard met geduld en respect en is echt helemaal niet duur! OK dan!

redhet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:07

jackie schreef:
een ding staat vast, de door jou zo afgekraakte paardengebitsverzorgers krijgen gemiddeld meer paardengebitten voor hun vijl dan de meeste erkende paardenartsen. simpele rekensom: meer gezien, meer ervaring, meer handigheid, ook in het behandelen van "moeilijke paarden".

uiteraard kunnen niet alle paarden zonder sedatie behandeld worden, maar vele wel. en het beschadigen van de wang is niet het meest erge, dat er kan gebeuren. er lopen ook nog slagaders in de mond die beschadigd kunnen worden als het paard een plotselinge onverwachte beweging maakt. paarden die dat doen kunnen inderdaad beter een sedatiemiddel toegedient krijgen. Kleine moeite om de dierenarts erbij te halen als dat nodig is.

natuurlijk weet iedereen dat gebitsverzorgers wettelijk niet mogen sederen. So what, dan komt er toch en dierenarts bij om dat te doen. Wat is het probleem?

en wat het geval betreft dat je vorige maand mee hebt gemaakt, kan ik ook nog wel wat feiten uit de kast halen.....

Dit vind ik iets te overdreven van je, Maarten, want paardentandarts is een woord uit de volksmond, juist de meeste dierenartsen maken er een potje van, omdat ze denken dat ze nu ze arts zijn ook "even"een gebit kunnen vijlen, nou...dus niet.
Het is een beroep op zich, waar veel geduld, kracht en een beetje moed voor nodig is, ook dekhengsten moeten gedaan worden.
Ik hou niet van mensen die direct een verdoving in je paard spuiten even kijken en dan weer weg gaan, ik haal liever iemand bij mijn paard zonder kapsones en met liefde voor zijn vak, ookal is hij dan geen "arts" het wordt in ieder geval goed gedaan en dat is van sommige dierenartsen die bijbeunen niet te zeggen. Dankjewel!

redhet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:10

Mariek87 schreef:
Een vraagje over de paardentandarts.

Wie kent er een goede gecertificeerde die ook bij mij in de buurt (Overijssel) aan huis komt?

Ik kan er namelijk geen vinden hier in de buurt.

Kan een DA ook GOED het gebit nakijken en behandelen, is dit duurder of goedkoper of kan ik beter een gecertificeerd paardentandarts laten komen?

Olav Franzel, Aanrader! mijn paard gaat weer goed nu! wat ik hoorde trouwens, Je kan alleen een gecertificeerd paardentandarts zijn in Amerika, in Nederland is dit beroep nog een "vrij"beroep, geloof dus niet iedereen die zegt gecertificeerd te zijn.