hoe kun je mok heb beste behandelen????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 08:39

corland schreef:
kun je de zalf over de korsten smeren?????

ja gewoon erover heen. hierdoor komen ze ook lostezitten en gaat het mok, in de meeste gevallen, weg!
sterkte verder! denk er wel aan, mok is besmettelijk.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 09:32

Wat wij altijd deden is of met betadine wassen of zn hoef in emmer metbleekvrijebiotex/groenezeep zetten, korstjes eraf weken en eraf halen wat er nog zit, afspoelen en dan met een handdoek erg goed droog wrijven. Voordat je hem in het land zet of gaat rijden er uierzalf op smeren zodat het idd soepel blijft, maar vooral zodat er geen vocht bij kan komen. Na het land of rijden de uieralf eraf wrijven en insmeren met mokcure.( Gossie had het een keer heel erg, toen kreeg hij van de boer waar wij staan, antibioticazalf voor koeien, geloof dat het droogleggers zijn). Het kost wat tijd, maar met zorgvuldig smeren en behandelen kan het in een week minder of zelfs over zijn. Je paard zal er waarschijnlijk altijd erg gevoelig voor blijven, bij ons wel en uit voorzorg smeren wij er in de herfst en winter altijd vaseline op voor het in de bak gaan.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:37

Kimberley77 schreef:
Gossie had het een keer heel erg, toen kreeg hij van de boer waar wij staan, antibioticazalf voor koeien, geloof dat het droogleggers zijn

De fokker waar mijn paard vandaan komt raadde mij dit ook aan. Alleen gebruiken bij de echt hardnekkige gevallen. Het is te koop bij de Welkoop.

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 09:48

Honing erop smeren, klinkt raar maar 1 van onze friezen heeft hele erge mok er is al van alles aan gedaan, zelfs in de kliniek, maar het komt iedere keer weer terug. Nu hebben we er honing op gesmeerd omdat we dat in een programma op tv hadden gezien en je gelooft het niet maar het helpt! Het schijnt de bacterieen eruit te trekken. Niet alle mok is helaas het zelfde maar wellicht kun je het eens proberen als je er niet meer uitkomt.

SSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:50

Karin schreef:
Die van ons krijgt het van een natte stal, maar ook van een droge zonnige wei. Haha!

Die van mij heeft het alleen niet als het een hele tijd heel droog is, en verder ontsmet ik het met groene biotex (werkt echt) een daarna sudocreme. maarjah hij krijgt het steeds weer!!!
Iemand nog een ander idee om het te behandelen zodat het niet weer terug komt?

SSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:52

Djimmert schreef:
Honing erop smeren, klinkt raar maar 1 van onze friezen heeft hele erge mok er is al van alles aan gedaan, zelfs in de kliniek, maar het komt iedere keer weer terug. Nu hebben we er honing op gesmeerd omdat we dat in een programma op tv hadden gezien en je gelooft het niet maar het helpt! Het schijnt de bacterieen eruit te trekken. Niet alle mok is helaas het zelfde maar wellicht kun je het eens proberen als je er niet meer uitkomt.

Moet je dan die honing gewoon op de kloven smeren? en verder nix er aan doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:19

SSandy schreef:
Die van mij heeft het alleen niet als het een hele tijd heel droog is, en verder ontsmet ik het met groene biotex (werkt echt) een daarna sudocreme. maarjah hij krijgt het steeds weer!!!
Iemand nog een ander idee om het te behandelen zodat het niet weer terug komt?

Verhuizen, in sommige streken schijnt het ook in de grond te zitten. En kijk eens wat je aan de weerstand van je paard kan verbeteren. Een slechte weerstand maakt paarden ook gevoeliger voor mok.

spongebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:18

Mijn paard heeft ook een keer hele erge mok gehad, toen was de dierenarts langs geweest en moest ze eerst goed gewassen worden met betadine. Daarna heel goed droog gemaakt worden en moest ik er 2x per dag hydrocortiderm opsmeren. Dat hielp bij haar heel goed.

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:24

Zinkzalf!!
Mijn merrie heeft heel lang last gehad van mok, ik heb van alles uitgeprobeerd tot aan dure zalfjes van de DA aan toe. Maanden liep ze ermee en ik kwam er maar niet vanaf
Totdat ik zinkzalf ging gebruiken, binnen twee weken was ik er van af.
Twee keer per dag ruim opsmeren op de korstjes en dan regelmatig met een droge handdoek de plekken goed schoonmaken, zit het toch teveel onder de modder of zand dan goed wassen met betadine schampoo en heel goed droogmaken, maar het wassen zoveel mogelijk beperken.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:23

Coby schreef:
Ik heb als advies van de DA gekregen. 1 keer per drie dagen wassen met betadine scrub, vervolgens goed afdrogen met een handdoek. En 2 keer per dag insmeren met ivermectine (zalf verkrijgbaar bij de DA). Norita had al een hele poos mok, wat zo nu en dan de kop weer opstak. Nu heeft ze na een kleine week bijna helemaal geen mok meer.

Ivermectine lijkt me sterk, das een ontwormingsmiddel dat oa in Noromectin zit.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:25

ik zou gewoon 2x dgs met hydrocortiderm insmeren, hydrocortiderm is niet heel duur en het werkt goed (bij de meeste paarden).

SSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:23

Jinanda schreef:
Zinkzalf!!
Mijn merrie heeft heel lang last gehad van mok, ik heb van alles uitgeprobeerd tot aan dure zalfjes van de DA aan toe. Maanden liep ze ermee en ik kwam er maar niet vanaf
Totdat ik zinkzalf ging gebruiken, binnen twee weken was ik er van af.
Twee keer per dag ruim opsmeren op de korstjes en dan regelmatig met een droge handdoek de plekken goed schoonmaken, zit het toch teveel onder de modder of zand dan goed wassen met betadine schampoo en heel goed droogmaken, maar het wassen zoveel mogelijk beperken.

Maar als je pony nou van die harde korsten heeft moet je die dan ook eerst verwijderen met iets wat het wat zachter maakt, of kan je die zinkzalf er gewoon overheen smeren?

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:39

neej, zou het eerst ff met betadineshampoo wassen

SSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:53

SvenErik schreef:
neej, zou het eerst ff met betadineshampoo wassen

okay bedankt!!! Lachen

Ilonawillems

Re: hoe kun je mok heb beste behandelen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:56

hai

voor zover ik ook van mijn DA weet, moet je de korsten er goed afscrubben met betadine scrub (niet vaker dan 2 maal per week) en daarna de wondjes goed insmeren met vette uierzalf. In een aantal eerder geplaatste berichten staat vaseline en dit helpt inderdaad ook tegen het barsten, maar uierzalf heeft ook nog een ontsmettende, bacterie werende werking en daarom zou ik uierzalf aanraden.

Wat tandpasta betreft, dat lijkt me absoluut niet lekker. Waarschijnlijk bijt het in de huid en het droogt de huid uit. Smeer het maar eens om je mond... wordt je niet blij van! De huid in de kootholtes van paarden is ook gevoelig.

Afwasmiddel zou ik ook niet gebruiken door de ontvettende werking. Een paard heeft een natuurlijke vetlaag en deze mag je er niet afwassen!

succes!

groet, ilona

omaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 08:56

SvenErik schreef:
Coby schreef:
Ik heb als advies van de DA gekregen. 1 keer per drie dagen wassen met betadine scrub, vervolgens goed afdrogen met een handdoek. En 2 keer per dag insmeren met ivermectine (zalf verkrijgbaar bij de DA). Norita had al een hele poos mok, wat zo nu en dan de kop weer opstak. Nu heeft ze na een kleine week bijna helemaal geen mok meer.

Ivermectine lijkt me sterk, das een ontwormingsmiddel dat oa in Noromectin zit.

Ivermectine wordt gebruikt bij de behandeling van scabiës ofwel schurft!