corland schreef:kun je de zalf over de korsten smeren?????
ja gewoon erover heen. hierdoor komen ze ook lostezitten en gaat het mok, in de meeste gevallen, weg!
sterkte verder! denk er wel aan, mok is besmettelijk.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kimberley77 schreef:Gossie had het een keer heel erg, toen kreeg hij van de boer waar wij staan, antibioticazalf voor koeien, geloof dat het droogleggers zijn
Karin schreef:Die van ons krijgt het van een natte stal, maar ook van een droge zonnige wei.
Djimmert schreef:Honing erop smeren, klinkt raar maar 1 van onze friezen heeft hele erge mok er is al van alles aan gedaan, zelfs in de kliniek, maar het komt iedere keer weer terug. Nu hebben we er honing op gesmeerd omdat we dat in een programma op tv hadden gezien en je gelooft het niet maar het helpt! Het schijnt de bacterieen eruit te trekken. Niet alle mok is helaas het zelfde maar wellicht kun je het eens proberen als je er niet meer uitkomt.
SSandy schreef:Die van mij heeft het alleen niet als het een hele tijd heel droog is, en verder ontsmet ik het met groene biotex (werkt echt) een daarna sudocreme. maarjah hij krijgt het steeds weer!!!
Iemand nog een ander idee om het te behandelen zodat het niet weer terug komt?
Coby schreef:Ik heb als advies van de DA gekregen. 1 keer per drie dagen wassen met betadine scrub, vervolgens goed afdrogen met een handdoek. En 2 keer per dag insmeren met ivermectine (zalf verkrijgbaar bij de DA). Norita had al een hele poos mok, wat zo nu en dan de kop weer opstak. Nu heeft ze na een kleine week bijna helemaal geen mok meer.
Jinanda schreef:Zinkzalf!!
Mijn merrie heeft heel lang last gehad van mok, ik heb van alles uitgeprobeerd tot aan dure zalfjes van de DA aan toe. Maanden liep ze ermee en ik kwam er maar niet vanaf![]()
Totdat ik zinkzalf ging gebruiken, binnen twee weken was ik er van af.
Twee keer per dag ruim opsmeren op de korstjes en dan regelmatig met een droge handdoek de plekken goed schoonmaken, zit het toch teveel onder de modder of zand dan goed wassen met betadine schampoo en heel goed droogmaken, maar het wassen zoveel mogelijk beperken.
SvenErik schreef:Coby schreef:Ik heb als advies van de DA gekregen. 1 keer per drie dagen wassen met betadine scrub, vervolgens goed afdrogen met een handdoek. En 2 keer per dag insmeren met ivermectine (zalf verkrijgbaar bij de DA). Norita had al een hele poos mok, wat zo nu en dan de kop weer opstak. Nu heeft ze na een kleine week bijna helemaal geen mok meer.
Ivermectine lijkt me sterk, das een ontwormingsmiddel dat oa in Noromectin zit.