Hengstige merrie's!!! Wat doe je eraan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:17

Rosanna dat streng zijn helpt bij mij dus niet. Die van mij wordt nl. heel sloom, extra been, sporen, zweep werkt averechts aangezien ze dit 'lekker' vindt. Ik kan wel gewoon dressuur rijden alleen gaat alles dan langzamer dan normaal. Gelukkig is het bij haar alleen in de lente.

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:05

Da's i.d.d. wel lastig dan! Als mijn merrie sloom zou worden met de hengstigheid, zou ik het op die dagen gewoon wat rustiger aan doen. Da's wel jammer, maar ik kan me voorstellen dat je die sloomheid toch niet makkelijk oplost. Is ze lang hengstig of steeds een paar dagen? Die van mij begint in maart met hengstig worden, de eerste keer is ze het dan 10 dagen achter elkaar! Maar gaandeweg het voorjaar, neemt de duur af. Vanaf mei/juni, is ze steeds maar 4 dagen hengstig.

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:16

Ik heb de antwoorden eigenlijk al gegeven in een eerdere reactie.
Is ook al 2x gequote dus vast niet moeilijk te vinden Haha!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:23

De merrie van mijn vriendin is altijd extreem lang en extreem vaak hengstig. Ze krijgt nu van die homeopatische korreltjes (Cimicifuga D12), wat goed helpt OK dan! !

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:04

caranthir schreef:
Ik heb de antwoorden eigenlijk al gegeven in een eerdere reactie.
Is ook al 2x gequote dus vast niet moeilijk te vinden Haha!

O.K. Sorry Bloos . Ik ben ondertussen aan het werk en had niet de tijd om het hele topic weer te lezen Haha! Succes met je merrie verder Knipoog

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:49

Met arzu ruilen, beest is niet hengstig te krijgen Tong uitsteken

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:03

ff een vraagje: Mag je een pony die hengstig is en snel hinnikt een mep geven??? iemand die ik ken doet dat namelijk. Boos!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:42

Als ik d'r zat ben, doe ik het ook wel eens, ze moet zich niet zo aanstellen Boos!

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:52

Het helpt, helaas, meestal voor geen meter Boos!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:00

Nee, dat is waar, maar ze mag best weten dat ik het er niet mee eens ben Haha!

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:05

Clown mijn merrie is heel lief als ze hengstig is! Heb ik even geluk.

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:31

volgens mij kan je er niks aan doen ik heb 2 merrie en een ruin
die 2 merries allebei hengstig
shet er elke keer op die ruin Haha!
hij kan er niet bij Haha! Haha! Haha!
whhahahha ziet er echt lollig uit *LOL* Haha! Tong uitsteken

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:20

Mijn merrie is ook echt stipt na 3 weken weer hengstig, duurt een dag of 6 en dan is het weer over. Ik geef haar Moody Mare, dat helpt aardig. Zij is anders echt volledig van de planeet, snapt helemaal niets meer... omdraaien, voetjes geven niets. Nu gaat het stukken beter, behalve dat ze zo vreselijk gaat hangen Boos! Laatst zat ik klem tussen haar en de boxwand en kon ik tussen haar benen doorkruipen om te ontsnappen Scheve mond Als ik bij haar achterhand aan het poetsen ben plast ze wel, maar verder is ze tamelijk normaal in de omgang. Eigenlijk wat aanhankelijker dan anders en dan vooral bij mij, de ruinen zijn niet eens interessant Haha!

Ik lees hier allemaal verhalen over baarmoederontsteking enzo, dus ik krijg een beetje de zenuwen. Of is dat vooral bij merries die bijna continue hengstig zijn?

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:40

Ik denk niet dat jouw merrie een hengstigheidsPROBLEEM heeft, aangezien ze iedere 3 weken hengstig is. Ze is dan alleen wat heftiger...
Bij echte problemen zijn ze gevaarlijk!!! In ieder geval mijn verzorgmerrrie.
Ik zou me geen zorgen maken dat ze iets mankeert, ze lijkt me niet gevaarlijk (afgezien dat je iets beter moet uitkijken in haar periode!!) als ze hengstig is.
Don't worry dus!!
Gr. @nnemiekie

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:46

annemiekie schreef:
Ik denk niet dat jouw merrie een hengstigheidsPROBLEEM heeft, aangezien ze iedere 3 weken hengstig is. Ze is dan alleen wat heftiger...
Bij echte problemen zijn ze gevaarlijk!!! In ieder geval mijn verzorgmerrrie.
Ik zou me geen zorgen maken dat ze iets mankeert, ze lijkt me niet gevaarlijk (afgezien dat je iets beter moet uitkijken in haar periode!!) als ze hengstig is.
Don't worry dus!!
Gr. @nnemiekie

Nee, gevaarlijk is ze absoluut niet, een beetje onhandig dat wel Haha! Ik dus maar door me vooral nergens druk over te maken. Wil haar volgend jaar graag laten dekken en ik zag ineens spoken verschijnen...
Bedankt voor geruststelling.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:27

laten dekken *LOL*

mijn moeder haar merrie is ook zoveel hengstig want vorige winter heeft het er zelfs toegeleid dat ze de hengst zo had uitgedaagd dat ie gewoon uitbrak en haar gedekt heeft en toen wast gedaan Lovers

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:48

Het nadeel is alleen dat je dan ook met een veulentje zit, en dat is niet voor iedereen een optie!

(Nouja, nadeel, maar is niet voor iedereen te doen..)

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:07

Mn merrie heeft al vanaf haar 3 jaar elk jaar een veulen gekregen, en is vanaf dit jaar voor het eerste jaar niet gedekt. Echt vreselijk als ze nu hengstig wordt Scheve mond . in de omgang blijft ze min of meer hetzelfde, misschien wel een beetje onrustiger... Maar om te rijden is ze echt gevaarlijk. Leg er een zadel op en wandel er een paar passen mee, en ze begint een heuse rodeoshow te geven!!!! Nu ga ik haar gewoon op wei laten staan tot de bui over is denk ik Scheve mond . Misschien ook maar best eens die moody mare gaan geven Verward .

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:10

Moody Mare begint pas na een paar weken te werken hoor, het zijn kruiden dus dat duurt altijd even, àls het al werkt.
Ik vind die prikpil wel erg interessant klinken, maar ik wil volgend jaar graag een veulen fokken en ik ben als de dood dat het door die pil ineens niet meer kan. Dan zou ik mezelf echt eeuwig voor mijn kop slaan.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 14:35

Ik heb helaas hetzelfde probleem. Mijn merrie is erg lang hengstig (meer wel dan niet) en is dan moeilijker te rijden (slomer, strak op de rug, erg afgeleid etc.). En in het wedstrijdseizoen is dat niet echt prettig.

Ik heb mijn DA gevraagd en zij zoekt e.e.a voor me uit. Je kan je paard een prikpil geven, dit kan tot 4 maanden werken (maar ook al veel eerder uitgewerkt zijn, dit is afhankelijk van de merrie). De prik kan veel pijn veroorzaken en een lelijke plek en of ik haar dat wil aandoen...

Daarnaast is er een middeltje waarmee je de hengstigheid kan uitstellen (net als bij vrouwen de pil, als je die doorslikt, etc.). Ze zoekt voor me uit hoeveel dat kost. Ik laat het jullie nog wel even weten.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 15:36

Ik heb mijn toenmalige merrie BronsCure gegeven, weet zo niet hoe duur het is, maar is superspul, werkt erg goed!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 15:38

Gewoon rijden; rijden is werken en opletten! Dus net zo rijden als de hengsten. Werken is niet ouwehoeren, maar opletten en erbij zijn! Sinds ik haar tijdens de hengstigheid aanpak, weet ze dat er met mij niet te sollen valt. Tosca is extreem makkelijk tijdens de hengstigheid Haha!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 15:39

Mariek87 schreef:
Ik heb mijn toenmalige merrie BronsCure gegeven, weet zo niet hoe duur het is, maar is superspul, werkt erg goed!

Wat doet dat? Uitstellen, helemaal niet meer hengstig of minder? Ik ben heel benieuwd, want Hester is nu ook weer zo hengstig. Ik kan amper de achterhoeven krabben want ze piest me helemaal onder, met poetsen en zadelen zit ik compleet klem tegen de wand etc etc. Met rijden reageert ze wat vertraagt, maar ze doet nog wel haar best. Dus tegen dat ik erop zit is de ellende voorbij...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 15:40

Het onderdrukt als het ware de overdreven verschijnselen, en reguleert de hengstigheid, zodat ze een normaal hengstheidsschema krijgt.

Mijn merrie was altijd superlastig, meppen, niet te rijden, met hoeven optillen helemaal op je hangen, en ze was erg vaak en lang hengstig.
Met BronsCure is de heleboel weer een beetje op de regel gebracht, en was ze helemaal niet lastig meer!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 15:47

Oke, mijn merrie is stipt een week hengstig, dan 3 weken niet dan weer een week wel. Dus de regelmaat is er wel, dat is niet het punt. Ze is ook niet gemeen, alleen nogal lomp en je dringt niet meer tot haar door. Dus als ze je tegen de wand drukt zal ze niet meer teruggaan als je terugduwt. Dat is best tricky, maar met een kruiwagen hooi voor haar neus kan ik een boel verhelpen Lachen