Me pony schuurt ze hele staart kapot!!!!!! help!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:20

Ik heb dit zelf ook gehad met mijn ijslander (heeft geen zomereczeem). die schuurde altijd op stal tegen de deur.
Toen heb ik op zijn vaste schuurplek een bezemborstel opgehangen. Dit vond hij dus wel erg prettig. Lekker schuren, maar geen wonden en staartharen die verdwijnen of stekelig gaan staan.
Een erg makkelijke en goedkope oplossing, want als ze het eenmaal doorhebben schuren ze alleen daar nog tegenaan, tenminste die van mij dan.

ebbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:29

Toen mijn pony dat vorig jaar had gebruikte ik klitwortel, gewoon bij de kruitvat.
Ik geloof dat iemand op bokt dat tegen me gezegd had en het hielp nog ook! Lachen
succes

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:46

niet gaan bandageren hoor! grote kans dat je het te strak doet en de staart afknelt(hebben foto's van op bokt gestaan, was geen prettig gezicht ) of dat je het juist te los doet en de bandage losraakt en ze er met haar benen in komt te zitten, met alle gevolgen van dien

je kan het beste de staart een paar x wassen met betadine shampoo en er verder afblijven

de zomer komt er weer aan, en veel paarden beginnen dan te schuren
ik heb er hier 3 op stal, 1 heeft zomereczeem en schuurt staart+manen
1tje schuurt aleen haar staart maar met regelmatig wassen(en heel erg goed uitspoelen!!!) gaat t steeds beter
en de 3e schuurt ee enkele keer, maar daar rij ik wedstrijden mee dus die wordt sowieso geregeld gewassen

je paard kan ook schuren omdat ze tijdens t werken flink heeft gezweet ook tussen haar benen/billen en dat opgedroogde zweet kan behoorlijk jeuken! dus als je haar afspuit na het rijden, ff staart optillen en tussen de benen het (meestal witte schuim) zweet afspoelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:55

Ik heb ook een fjord die dat doet! Ik smer er uierzalf op..lekker invetten! Helpt echt

roos_numan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 22:59

als ik tussen zijn billen spuit of wat dan ook gaat ie zitten dus dat werkt niet..! en hij zweet nooit tussen zijn billen maar die bandage's hebben volgensmij niet echt veel zin ik heb nou al heel veel mensen over die klitwortel gehoord en ik ga dat toch ook maar even halen. en uierzalf ligt nog op stal dus dat smeer ik er ook ff op en helpt penaten baby poeder ook? want dat had ik gelezen op bokt.

roos_numan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 23:01

maar dat wassen met die betadine shampoo, is toch alleen bedoeld voor als het open is?

roos_numan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 23:02

en de paarden bij ons staan van de zomer nooit meer op stal dus die borstel aan de muur heeft ook geen zin

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 09:42

Wassen met betadine shampoo is des-infecterend, da's altijd goed. Heb ik met de manen van m'n IJslander ook gedaan..dan wordt het goed schoon.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:27

Mijn pony (kleine maat appaloosa) heeft zomereczeem. In principe werk bij elk paardje wat anders eigenlijk is het uitproberen waar jou fjord het beste op reageerd. Ik heb zelf ook het een en ander geprobeerd en heb momenteel iets homeopatisch het heet Culico en allegrium ofzo. het ene moet door het voer heen en de andere met water in de mond spuiten. ik gebruik het nu voor het 2de jaar en mij pony heeft totaal (+vorig jaar) 5x geschuurd. Dus ik kan zeggen dat het echt werkt bij de mijne.

wcb0rstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:05

Pure azijn al geprobeerd? Bloos

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:04

tipisch zomer eczeem.
voer hem knoflook poeder bij!
en smeer de jeuk plekken in met ouder wedse groene zeep.
helpt echt

roos_numan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 17:28

ik voer hem al een tijdje knoflook en heb een vliegendeken op een een netje voor z'n ogen. maar waar haal je die groene zeep en moet je het uitspoelen?of laten zitten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:34

zeep altijd uitspoelen.
En ik denk dat, als je begint aan de Boett deken, je pony geen andere middeltjes meer nodig heeft.

Knoflook helpt in mijn ogen niet echt afdoende tegen muggen en vliegen. En te lang knoflook voeren is ook niet goed voor de lever.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:35

Betadine wil echt super helpen... Was bij mijn fjordje al genoeg

roos_numan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 15:24

maar die boett dekens hoeveel kosten die????

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:11

Tja er zijn zoveel redenen waarom ze hun staart kapot schuren.
Een aantal zijn al genoemd zoals: zomer eczeem, wormen, stof of vuiligheid, te veel eiwitten, weerstand vermindering, luis, schurft, mijten.
Er zijn er nog meer maar dan moet ik even gaan zoeken.
Zoiezo kan het geen kwaad om azijn te gebruiken, mijn da heeft mij dat ook eens geadviseerd, maar dan niet uitspoelen.
Ook is wassen met betadine altijd ok. *LOL*
Bij de zaak weerstandvermindering kun je echinacea force gebruiken, kan geen kwaad.
Als het iets is zoals luis e.d. zou ik even een antibioticum vragen aan de da.
Veel succes

jedine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:47

Ik heb als tip gekregen teerschampoo,ik weet niet wat het kost moet er nl zelf ook nog voor gaan kijken...
Maar hier staan ook wle wat handige tips bij

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:18

Egoistisch om zo te zitten zeiken over de kosten!! Ten eerste vind je het zelf vervelend omdat ie geen staart meer over houdt, maar ten tweede (en 10x belangrijker): het is toch sneu voor je paard dat ie jeuk heeft!! Daarom vind ik het ook gemeen om de wei met schriklint af te zetten (wat fionaenco ook al zei): stel je eens voor dat je zelf jeuk hebt, dan krab je toch ook? Of je haalt een middel bij de drogist (of zit je moeder dan ook te zeuren dat het zo duur is, en laat ze jou dan ook maar zitten met de jeuk??)
Paarden zijn duur, en je kunt je paard niet met die jeuk laten staan omdat je de middeltjes een beetje duur vindt.
Ik zou zeggen: probeer de shampoos, haal desnoods de dierenarts erbij en als blijkt dattie zomereczeem heeft, dan moet je maar zo'n boett deken aanschaffen. Dat zal best wat kosten, maar dat is je verantwoordelijkheid tegenover je paard. Vraag er anders een voor je verjaardag (ik zal geloof ik dat je bijna jarig bent?!?) Dan vraag je een deken aan je ouders, en de shampoos en dergelijke aan je familie / vrienden / klasgenoten.
Probleem van het geld opgelost!!
Als je een paard hebt, moet je er gewoon goed voor zorgen, ook al kost het wat meer. En als je er geen geld voor hebt, moet je je paard maar verkopen (dan verkoop je 'm meteen aan iemand aan de kust, daar hebben ze minder last van zomereczeem!!!)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:28

Ik heb een IJslander met zomereczeem.
Ik heb voor hem een bus vloeistof gekocht, 500ml a 33 euro.
Toen het naar buiten kwam, paar weken teurg, doe ik dat om de 3 dgn op. Nu om de week.
Daarbij draagt ie een eczeemdeken, die ik voor nog geen 90 euro gekocht heb.
Heb gisteren ook manen en staart weer gewassen met Betadine.
Op zich gaat het goed met hem... blij toe. Deken is jammer, maarja, als ik het zo bekijk is ie beter af zo.

Annemiekie schreef:
Daarom vind ik het ook gemeen om de wei met schriklint af te zetten

Dat is niet gemeen. Als ie zich overal zou kunnen schuren en zich open schuurt, da's gaaf! En... als je gaat schuren, wordt het alleen maar erger. Ga jezelf maar na.

Paarden met zomereczeem doe het alleen beter aan de kust, als ze er direkt naast staan en bijv regelmatig overgoten worden met zeewater.
Laatst bijgewerkt door Branca op 28-05-04 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:51

Nee, je wei met schriklint afzetten, dat is echt een goede oplossing voor je paard: dan wordt ie toch gek van de jeuk!!! Dat vind ik ook een egoistische oplossing: 'anders wordt zijn staart zo lelijk'! En je paard maar staan met die jeuk. En vergeet niet: een wei heeft ook nog een grond. Wel eens paard op zijn achterwerk zien zitten? Waarom zou dat nou zijn? Nou dan.
En als degene die dit onderwerpje heeft geplaatst al zit te zeiken over de prijs van een shampootje, dan moet je vooral de wei af gaan zetten, dat is echt een goedkope oplossing.
Trouwens, het is helemaal geen oplossing. Je haalt de jeuk er niet mee weg.
Ik ben het wel helemaal met je eens dat je een eczeemdeken hebt en een bus goede vloeistof, die echt werkt. Die roos numan wil het liefste geen geld uitgeven, maar als je paard echt zomereczeem heeft, helpen lapmiddeltjes volgens mij niet meer. Dan moet je gewoon iets kopen dat echt werkt. Dan kost het wel ietsje meer, maar dat ben je verschuldigd tegenover je paard.
Dus: gewoon een goede deken en een goed middel aanschaffen. De wei afzetten 'want dan blijft zijn staart heel' vind ik echt egoistisch. Plaats desnoods een stevige paal (met beton in de grond) met borstels erop, dan kan hij zijn jeuk wegschuren zonder zich te verwonden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:00

Mijn fjord schuurt alleen zijn staart soms.. Als ik dat zie dan was ik zijn staart aan de bovenkant met betadineshampoo, dan is het vaak weer weken weg.. Als hij het dan weer een keertje doet dan was ik hem weer..

Hij heeft een onwijs dikke staart, daar zal het ook regelmatig onder broeien.. Lachen Denk dat hij daarom soms schuurt.. Manen schuurt hij overigens nooit Knipoog

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:34

Pekelharing lotion, kan je halen bij de drogist.
Helpt bij mijn paard super, als ik het 1 dag niet indoe gaat hij schuren, anders niet OK dan!

FAiRY_LOvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:37

heeft ze geen zomereczeem(sorry als iemand het al had geschreven ik heb de rest van de berichten niet gelezen)

ons paard heeft dat namelijk ook, er bestaan wel van die zalfjes en pillen voor... maar de vraag is alleen oz ze helpen want ik denk dat dat bij ieder paard weer verschillend is

LoveDunc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 09:48

Het kunnen ook luizen zijn..Mijn shetlander had ook luizen, en hij schuurde zn hele staart kapot! Ik waste het iedere dag met Anti luis shampo, en nu is het zogoed als weg! Je kan ook idd sn staart gewoon bandageren..

Succes!

PinoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 09:51

Onze shetlander schuurt ook in de zomer, denk een lichtere vorm van zomereczeem. Vorig jaar zei iemand tegen ons dat we eens moesten proberen om de plekken die die schuurt, staart en manen, in te smeren met baby-olie, dat zijn we gaan doen en het werkt, dus misschien is dit ook een idee voor jou.