Doorgezakte rug bij 3-jarige hengst

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:41

Misschien is er hier dan iemand die hem voor meer dan de slachtprijs op wil kopen ? Knipoog Want aan het eind van deze week zou hij bij de slager terecht komen. Het is een lieve (wat onbenullige) hengst. Of het echt nog goed komt betwijfel ik, maar ja...op deze foto's vind ik het eigenlijk nog minder opvallen dan in het echt. Die rug lijkt me brak, zelfs voor een 2 - 3 jarige.

Het lijkt me zeer onwaarschijnelijk dat de eigenaar (zelfs na het lezen van dit verhaal) het paard nog een jaar in de wei laat lopen. Denk dat geld voor hem belangrijker is.
Verder weten lageveld en ik weinig tot niets over zijn verleden, dus ook niet of hij gedekt heeft.
Volgens de eigenaar heeft het dier wel goede papieren. Mij lijkt er veel tuigerbloed in te zitten. En "ellepel", ik denk niet dat er draver bij in zit. Ik zie echt helemaal geen trekken van de draver bij hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 21:11

Ik betwijfel of die rug weer goed komt, wat ik al eerder zei: Paard is niet zo extreem overbouwd maar heeft echt een diepe rug.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:00

Nou pipo dat ben ik niet helemaal met je eens. Je ziet duidelijk dat de voorhand nog gelijk moet trekken met de achterhand. Mijn paard van 2 heeft dit namelijk ook. Je moet hem idd even de rust gunnen om te volgroeien. Sommige paarden zijn nou eenmaal wat later met "volwassen"worden dan andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:02

Nou nou nou, wat een conclusies direct allemaal hier zeg, de helft wil hem nieteens de kans geven volledig uit te groeien. Mijn paard zijn rug ligt ook iets te diep (Een echt badkuipje Haha! !!!) maar die is heel prima te rijden !

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:13

tuigers tsaan er wel en beetje om bekend he die doorgezakte rug.... en waarschijnlijk is hij ook niet helemaal uitgegroeid.... dus ik zou zeggen wie geeft dit beestje een kans????

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:33

Ik vind de rug wel meevallen hoor, ben eerder geneigd te zeggen dat hij gewoon nog wat bij moet groeien. Helemaal strak zal het er wsn niet uitzien, maar ach...

Ik heb een paard verzorgt dat met anderhalf op de baan uitgebracht is, die had pas een ingezakte rug... Indien gewenst zal ik wel ff een foto zoeken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:35

Peachy schreef:
Nou pipo dat ben ik niet helemaal met je eens. Je ziet duidelijk dat de voorhand nog gelijk moet trekken met de achterhand. Mijn paard van 2 heeft dit namelijk ook. Je moet hem idd even de rust gunnen om te volgroeien. Sommige paarden zijn nou eenmaal wat later met "volwassen"worden dan andere paarden.

Trek maar een lijntje van de schoft naar de achterhand. Een overbouwd paard ziet er heel anders uit. Een klein beetje diepe rug hoeft geen probleem te zijn. Maar deze rug doe je dat paard geen plezier mee.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:35

Nou als hij gratis kan staan zou je het een jaartje kunnen proberen, kijken of het nog wat recht trekt... als het zo blijft is er geen zadel voor te vinden, en ik moet zeggen dat zo'n paard voor de wagen me ook niet ideaal lijkt. Hij gaat toch last krijgen van z'n beperkingen lijkt me...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:40

Zadel is er zeker wel voor te vinden, in fact, ik heb er nog 1 te koop Schijnheilig Gewoon een zadel met een hele hoge boom... Werkte bij Pervinco ook perfect.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:54

Nou Pervinco, kom maar op met de foto's! Knipoog
Wij kunnen deze hengst in elk geval niets bieden. En eigenlijk ben ik het wel met Pipo eens, ook mij lijkt het geen overbouwing, maar het lijkt erop dat er toch wel mensen zijn die hem nog een jaar zouden gunnen.
Wie weet...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:03

ik ken een paard met zo'n rug. Paard doet het super onder het zadel (L dressuur, net begonnen) en voor de kar. Onder het zadel zie en voel je er nisk van!

Tja..zou het aankijken..afmaken zou denk ik geen optie zijn!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:21

U vraagt, wij draaien. Pervinco had er iig wel degelijk last van. Nou ja, combi van denk ik. Pees- en rugproblemen en geen motivatie om te werken... Daar kon je met de zweep achteraan rennen en hij verplaatste zich 2 meter, dan zit er bij deze hengst heel wat meer in.

Afbeelding
Afbeelding

Af laten maken zou ik die hengst iig niet, je zegt dat er geen optie is om hem te houden. Probeer hem eens voor bv slachtprijs kwijt te raken... Denk dat je genoeg reacties krijgt!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 08:57

Afbeelding
Op deze foto staat zijn voorhand naar voren, waardoor zijn kont hoger komt te liggen dan zijn kont. Logisch dat het lijntje niet recht is.

Afbeelding
Op deze foto is het echter andersom. Zijn schoft hoort hier hoger te liggen, wat dus niet het geval is. Lijntje loopt nog steeds naar boven. Conclusie, zijn voorhand moet nog omhoog. Ik zeg niet dat het dan goed is, maar vast en zeker minder.

Als de eigenaar hem niet wil houden vraag ik me af waaromhij hem in de eerste instantie heeft gekocht. Ik kan me niet voorstellen dat het toen een mooi gelijk paard was, met een goede rug. Zet het diertje te koop voor de slachtprijs, en leg de situatie bij de advertentie uit. Hij wordt vast wel verkocht.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 09:08

Wat kan die super lopen
Zonde om hem naar de slager te brengen als hij er geen last van heeft ik heb wel erger voor de kar gezien Knipoog

Hij moet ook nog groeien en spieren krijgen dan komt het vast wel goed Haha!

Ik zou zelf gewoon wachten met slachten en anders evt verkopen er zijn vast mensen die verder dan zijn rug kijken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:22

Mystica schreef:
Op deze foto is het echter andersom. Zijn schoft hoort hier hoger te liggen, wat dus niet het geval is. Lijntje loopt nog steeds naar boven. Conclusie, zijn voorhand moet nog omhoog. Ik zeg niet dat het dan goed is, maar vast en zeker minder.

Mystica, je moet niet vergeten dat bij het maken van foto's je ook met de vervorming van de lens te maken kunt hebben. Vooral bij de Quarters wordt een stevige achterhand soms zo op de foto gezet dat de schoft wel degelijk lager komt te liggen dan de achterhand.

Bijvoorbeeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan ziet de rug er ook niet echt florissant uit.

Ik zou eerder willen aanbevelen dat een eventuele interessent even gaat kijken?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:33

mm ziet er niet bepaald overbouwd uit, ok hij is wel iets overbouwd, maar tis duidelijk dat de rug geen normale vorm heeft
voeding kan wel degelijk zulk soort problemen veroorzaken... bijvoorbeeld ene tekort aan bepaalde vitaminen , of een teveel aan bijvoorbeeld vitamine a ( geloof ik )
ik betwijfel dat t goedkomt
en rijden?
op latere leeftijd zal ie hier wel degelijk last van kunnen krijgen ...
net zoals bij mensen (boggel, scoliose, bolliose etc etc) kunnen ook paarden een afwijkende vorm rug hebben
ik heb in mijn onderrug ook een kronkel in mijn wervelkolom, gelukkig niet zo zichtbaar, maar wel met zwaar werk een probleemplekje...
gelukkig hoef ik geen ruiters te dragen , een paard wel en zal daar ook zeker last van kunnen krijgen
wat me ook opvalt is dat t beestje helemaal vreemd gebouwt is, hals is erg recht en lang, en de kont is ook zwaar gebouwd, t middenstuk klopt daar gewoon helemaal niet bij, dus vroeger de rug gebroken hebben kan ook een optie zijn ..

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:45

toch denk ik dat met de goede training het een heel eind kan verbeteren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:01

En toch denk ik dat niet ieder paard bereden hoef te worden, en dat hij een leuk leven tegenmoet gaat als hij voor de kar gezet wordt (moet hij ook maar geschikt voor blijken te zijn)
Ik blijf erbij dat krap 3 nog veel te vroeg is voor een doodsoordeel als het paard er verder (nog) geen last van heeft.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:03

Cassidy: OK dan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:06

dit paardje heeft een echt zadelruggetje!
zoiets moet je in het echt bekijken, en kun je vanaf foto denk ik niet zo goed zien.

ik heb zelf een paard gehad, een kruising draver/ tuiger.
vader tuiger en moeder draver..

en lijkt helemaal sprekend op het paard van de foto, vandaar dat ik met het idee van die kruising kwam, bij de verkoop was er ook helemaal niemand die er aan dacht dat er draverbloed inzat...

ik heb zelf op een stalling gestaan waar de dochter des huizes een merrie bezat met een rug nog extremer dan deze. met een aangepast zadel springt er rijd ze overal heen. merrie heeft naar mijn weten nooit ergens last van..

alleen toen ze haar wilden verkopen kwam natuurlijk het probleem: niemand had eigenlijk intresse....

kwam nog een stukje tegen op inet:

Een goede rug is gerelateerd aan de mogelijkheid tot flecteren. Hiermee wordt bedoeld dat een paard een bolle rug, zeg maar een kattenrug, moet kunnen vormen. Het flecteren bestaat uit een opwaartse en een zijdelingse beweeglijkheid. Paarden met een kortere rug hebben vaak meer opwaartse beweging, paarden met een wat langere rug kunnen makkelijk zijdelingse bewegingen (lengtebuiging) aan. In de hogere dressuursport kom je niet vaak een paard met een korte rug tegen. Een Duitse uitdrukking in deze is dat een paard 'ein Rib zu kurz' kan zijn, waarmee bedoeld wordt dat een langere rug gewenst zou zijn, teneinde in de oefingen waarbij zijdelingse buiging wordt gevraagd meer te kunnen buigen. Er zijn 2 extreme afwijkingen in de rug van een paard. Bij een karperrug is de rug extreem strak (bol), en een zadelrug geeft juist een hele weke (holle) rug. Beide afwijkingen zijn onwenselijk.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:12

maar dat is om het paard te berijden en ik las dat het een tuiger was Verward

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:12

karperrug zie je juist best wel vaak.
en die lopen ook lekker onder het zadel, voor de kar en in de wedstrijden!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:13

op een tuiger kun je ook rijden hoor..

Tong uitsteken

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:15

Hij is nu een beetje in de extreme groeifases maar er is iets mis met de 2de/3de rugwervel en volgens mij kan daar weinig meer aangedaan worden.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:16

ellepel schreef:
op een tuiger kun je ook rijden hoor..

Tong uitsteken

dat doen wij ook want ik sta op een trainings en handelsstal waar erg veel tuigers staan die zowel onder het zadel als voor de kar beleerd worden