Zijn appeltjes altijd een teken van gezondheid?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:55

Kusia schreef:
Soms zie je op de benen van die vlekken, dan moeten dan die appeltjes zijn Verward

als je bij mensen die rode soort kringetjes/vlekjes bedoeld, das een teken van slechte doorbloeding! ik heb dat nml tussen mn kuiten en mn enkels in op mn onderbeen dus, en das echt geen teken van gezondheid

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:57

Zijn appeltjes dan een teken van ongezondheid Verward
Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:59

ik heb het nu over mensen, daar had iemand het net over, als mensen hebben wat ik hier boven beschreef dan is dat een slechte doorbloeding en idd niet gezond

paarden die appeltjes hebbe hoeven helemaal niet gezond te zijn, die van mn moedr is te dik, heeft geen spieren, geen conditie en weinig beweging maar toch ieder jaar appeltjes
is gewoon een kwestie van de soort vacht donkerbruine hebben het vrij vaak, vosjes en gewone bruinen weer minder

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:01

Appeltjes zijn genetisch bepaald en behoren onder de aftekeningen. Het heeft dus niets met gezondheid te maken.

http://members.aol.com/battyatty/dapple.htm

Het is wel zo dat bij een korte en glanzende vacht de appeltjes beter te zien zijn.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:05

Renske20 schreef:
ik heb het nu over mensen, daar had iemand het net over, als mensen hebben wat ik hier boven beschreef dan is dat een slechte doorbloeding en idd niet gezond

paarden die appeltjes hebbe hoeven helemaal niet gezond te zijn, die van mn moedr is te dik, heeft geen spieren, geen conditie en weinig beweging maar toch ieder jaar appeltjes
is gewoon een kwestie van de soort vacht donkerbruine hebben het vrij vaak, vosjes en gewone bruinen weer minder

Omdat iemand ineens met appeltjes op paarden met appeltjes op mensen relateerde, deed ik het andersom. Knipoog

Volgens mij gaat het ook om de vachtkleuring. Het zou raar zijn, dat als het paard gezond is, dat sommige haren dan ineens andere pigment krijgen.
Dus ik dacht ook dat het gewoon aan de vacht lag en niet aan de gezondheid.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:07

als mensen vlekken op de benen krijgen zoals jij dat beschrijft, dan is dat juist een teken van goede doorbloeding...
witte vlekken betekenen slechte doorbloeding, maar rode een goede volgensmij hoor !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:07

Quote: It has also been said dappling indicates a state of good condition or good nutrition. It may well be that good nutrition has an influence in the expression of dappling. However, it doesn't explain why dappling seems to run in some families and not in others, and why dappling shows seasonal and yearly variations in horses that are well fed and in a constant state of good nutrition.

Source: http://members.aol.com/battyatty/dapple.htm

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 16:48

Dat is interessante info!! OK dan!
Dat wist ik dus echt niet!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:35

dacht ik dus al, omdat een 19 jarig paard zonder conditie ze wel heeft, en mn paard dat gewoon wordt getraind ze nog nooit heeft gehad
t zijn wel meestal donkerbruine paarden die ik er mee zie trouwens

crossmonster, ik heb op mn onderbenen boven mn enkel tot mn kuit zegmaar, rode rondjes/vlekjes en als je in mn been knijpt zie je die afdruk heel lang, en dat zijn 2 tekenen van slechte doorbloeding volgens mn HA Verward

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:41

Mijn paard zit onder de appeltjes, hij is donker bruin/zwart en heeft koper kleurige appeltjes echt heel grappig.
Dat ze niks met gezondheid te maken hadden wist ik al, dat is me al eens verteld in de kliniek.
Maar ik blijf ze leuk vinden die appeltjes.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:45

Ik heb zat paarden in niet zulke fijne omstandigheden en onder de schimmel, schurft, luis en mok geizne, welke vol zaten met appeltjes...

Ik denk dat dat wel genoeg zegt

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:54

Sjuimpje schreef:
Ik heb zat paarden in niet zulke fijne omstandigheden en onder de schimmel, schurft, luis en mok geizne, welke vol zaten met appeltjes...

Ik denk dat dat wel genoeg zegt

Ik ben er ook over uit dat appeltjes geen gezondheid uitstraalt, maar schimmel, schirft, luis en mok is toch uitwendig? Dat heeft dan toch niets met de gezondheid van binnen te maken, of wel Verward

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:12

Schimmel, schurft en mok komen vooral voor bij paarden waarbij de doorbloeding van de huid niet helemaal top is en waarbij de weerstand erg laag is.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:17

Sjuimpje schreef:
Schimmel, schurft en mok komen vooral voor bij paarden waarbij de doorbloeding van de huid niet helemaal top is en waarbij de weerstand erg laag is.

Dat wordt toch altijd door bacteriën veroorzaakt?
Ok weerstand heeft er inderdaad mee te maken, maar doorbloeding Verward

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:36

Mijn zwarte tinker zit zoals iedere zomer onder de appeltjes, ik vind het prachtig staan. Volgens mijn vroegere pensionbaas (boer) komt dat doordat ze teveel vet heeft Knipoog