jacobskruiskruid

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:14

Mijn paardej krijgt wel natuurhooi, maar dan van een perceel dat gegarandeerd vrij is van St Jacobskruid gelukkig. Onze stalhouder heeft daar jaren geleden al specifiek naar gevraagd.

In onze tuin stond het wel heel veel na oplevering ervan. Ik ben echt weken bezig geweest om al die nare plantjes eruit te trekken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:11

Ik heb vorig jaar, nadat mijn mails eindeloos werden doorgestuurd op het ministerie van landbouw, telefonisch contact met ze gezocht. De reactie was als volgt:

- dit spul is niet uitgezaaid, maar via natuurlijke weg ons land binnen gekomen

- de gevaren voor vee zijn bij de bewuste afdeling niet bekend, of worden in ieder geval gebagatelliseerd

- men begreep niet waar ik me druk om maakte

- men was niet van plan er iets aan te gaan doen

Ik heb besloten het hier niet bij te laten zitten. Ik vind wel dat de KNHS hier wat meer aan mag doen, zij zijn nu immers de grootste paardensportorganisatie in Nederland. Weet iemand of zij al gerichte actie ondernemen (voordat ik verder contact met ze opneem)?

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:49

Cassidy schreef:
Maar zo lang als de ene organisatie wel actie onderneemt, en de andere niet, is het toch vechten tegen de bierkaai?

Jij kunt proberen je weiland vrij te houden, maar alle braakliggende stukken land die niet in bezit zijn van Natuurmonumenten die er wel vol mee staan, kunnen met een jaar weer voor een nieuwe besmetting zorgen.

Als iedereen zo redeneert, verandert er nooit wat!! Frusty

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:14

En als je vaak genoeg je kop stoot, leer je zo wel denken Lips are sealed

Zoals gezegd, ik ben bereid om persoonlijk mee te helpen met het vrijmaken van bermen en slootkanten. Als heel paardrijdend Nederland dat nu zou doen, dan was het plantje in heel Nederland in no-time verdwenen.

En Promptertje: natuurlijk zullen ze nooit toegeven dat er iemand een fout heeft gemaakt door die troep uit te zaaien. Het feit echter dat ze niet zien waarom je je drukmaakt toont wel dat ze geen benul hebben hoe gevaarlijk dat plantje wel niet is.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:23

Cassidy schreef:
En Joseline, waar ligt het dan wel aan? In Nederland kwam deze plant tot voor kort niet voor....Haha!

Ik weet even niet of er al antwoord is gegeven op deze vraag (ben te lui om het hele topic door te spitten), maar de plant is over zee naar nederland gekomen. In Engeland hebben boeren grote weides waar ze hun vee in houden, jarenlang was bij wet gereged dat die weides moesten worden gespoten. Ivm de milieuvriendelijkheid is deze maatregel geschrapt en wordt de verantwoordelijkheid bij de boer zelf gelaten. Je raadt het natuurlijk al: er werd ineens een stuk minder gespoten en plant heeft de kop weer opgestoken. Hoe hij daarna precies in Nl is gekomen weet ik niet, misschien via de vogels, de wind (meest waarschijnlijk) of geimporteerde dieren, ik weet het niet.

Wat betreft het uittrekken van de plant. Ik heb dat vorig jaar zonder handschoenen gedaan en heb daarna een paar dagen last gehad van een brandend gevoel in mijn handen.
Als je de plant hebt uitgetrokken moet je ze niet op de mesthoop gooien of in de container stoppen, maar verbranden. Na uittrekken vormt deze plant namelijk pluisjes, zoals de paardenbloem, en verspreid zich dan alsnog, hetzij vanaf de mesthoop, hetzij vanaf de vuilnisbelt.

Enkele topics van vorig jaar zijn:
[VMR] Wat is dit voor onkruid...giftig?
[MD] pas op! het giftige jacobskruiskruid (met foto)!!!
[VMR] St Jacobskruid?

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:22

Dit is wat mij is verteld:
Het Sint jacobskruiskruid is door rijkswaterstaat in bermen en andere door hun beheerde gebieden geplaatst. Hierbij werd ervan uitgegaan dat het een 2-jarige plant betrof. Het is een taaie, mooie plant die het goed zou doen in bermen e.d.

Daarbij zijn de taaiheid van de plant en zijn uitzaaiingsvermogen duidelijk onderschat.

Bovenstaand bericht stamt van voor er duidelijk werd dat er zulke sterke nadelen aan de plant zijn verbonden.
Sinds er door de groei en verspreiding problemen zijn ontstaan heeft men natuurlijk alle verantwoordelijkheid laten vallen en ontkent iedere betrokkenheid. Boos!

Verder is het kruid ook via weide en natuurland grasmengsels verspreid. Daar is men voor zover ik weet inmiddels mee opgehouden. OK dan!

Enige wat ik er zelf over kan zeggen:

-zorg dat je het zelf niet in je weiland hebt.
Het is veel werk maar wel iets wat in eigen beheer is, dus -grof genoeg- ook wel een beetje je eigen schuld als je het niet doet. Scheve mond
-Als je twijfelt aan het hooi, NIET VOEREN. Zorgt dat je ander hooi krijgt. Een dag geen hooi is beter dan een dag hooi met kruiskruid!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:38

bedankt voor de tip van het vernranden ik gooide het nu steeds op de mesthoop.
Toen wij hier kwamen wonen stond alles vol met dat rotplantje kruiwagens vol heb ik (zonder handschoenen) uit de grond getrokken en ik heb zelf nergens last van gehad.

Het is wel de moeite waard geweest want deze keer hoefde ik nog geen halve kruiwagen vol uit de grond te trekken.
Afgelopen herfst hebben ze bij ons 2 weilanden helemaal dood gespoten.
nadeel is wel dat het her en der in de buurt wel in bermen etc staat dus het zal wel aldoor doorwaaien naar ons toe.

vandaag stond er een stukje in de paard&sport over Drethe en de gevaren van het kruid

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:27

Tody schreef:
Dit is wat mij is verteld:
Het Sint jacobskruiskruid is door rijkswaterstaat in bermen en andere door hun beheerde gebieden geplaatst. Hierbij werd ervan uitgegaan dat het een 2-jarige plant betrof. Het is een taaie, mooie plant die het goed zou doen in bermen e.d.

Klopt, in ieder geval voor Drenthe.
Ik zal het nog eens nazoeken maar het schijnt zelf dat er een standpunt van de provincie Drenthe is dat er wel gewaarschuwd wordt en dat er voorlichting wordt gegeven, maar dat men de bestrijding niet ter hand neemt aangezien dat vrijwel onmogelijk is Boos! .

Ik hoorde van oudere mensen hier uit de buurt dat de plant vroeger ook hier voorkwam, maar dat de boeren jarenlang alle moeite hebben gedaan om de plant uit te roeien en dat dat na jaren gelukt is (nu heb ik het dus over lang geleden).

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:08

Bij ons staan er ook altijd wel een paar plantjes in de wei.
DE paarden eten het echt niet. Ze laten het keer op keer staan.
Nu hebben ze bij ons voor de zekerheid gespoten en het spul is gewoon blijven leven! Nu laten we het maar zo.
Het is trouwens ook zo dat het pas giftig is als het paard 3-5% van zijn eigen gewicht binnen heeft gekregen....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:22

Vandaag nog een pol weggehaald, we letten er zó op en toch stond er ineens een pol langs de drafbaan, waar 's nachts pony's grazen. Ik neem geen enkel risico, als ik een plant zie haal ik hem eruit, zoveel moeite is het niet maar je paard blijft tenminste gespaard....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:28

Ik vind het zo gek...Ik zoek me rot hier in Twente, maar geen plantje van dat soort te bekennen tot nu toe. Gelukkig! Wel de kleurenafdruk voor de zekerheid maar in de stal gehangen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:57

In Engeland, 'anti-ragwort land' nota bene, stond het ook overal in de bermen Boos!. Bij ons in de buurt staat het echt overal, die krengen worden flink hoog dus je kunt ze echt niet over het hoofd zien!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:13

Het stond ook in en langs m'n weitje... druk aan't uitrekken geweest en zelfs als ik met de fiets ben en het langs de weg zie staan stop ik om ze uit te trekken... in de fietstas mee en thuis in een dichte vuilniszak in de container (ik mag hier geen vuurtje stoken waar ik woon).
Gelukkig laten de paarden het wel staan als het nog gewoon in de grond staat. Ik kwam vandeweek ook ineens weer een plant tegen in de wei, maar daar was netjes omheen gegraast en de plant was ongeschonden... totdat ik em uittrok Extreme duivel

Ben voor de zekerheid ook even naar een plaatselijke boer gereden waar ik de laatste keer hooi gehaald had en gevraagd of ze op jacobskruiskruid letten... ze keek me aan of ik Turks sprak... Had daar maar 3 baaltjes gehaald omdat m'n normale hooiboer door het hooi heen was, maar bij hun haal ik dus niet meer. Wel hun stukje land even bekeken en daar stond het zo op het eerste gezicht niet in. Maar al wel in de bermen vlak bij dat landje, dus je kunt er op wachten dat het er volgend jaar wél groeit.
Lastig wel hoor, om hooi te krijgen waar het niet in zit. Nu ik er specifiek naar vraag blijken toch veel boeren niet eens te weten waar je't over hebt. En als je't uitlegt krijg je zo'n reactie van 'ik voer het al jaren aan de koeien en ze lopen er allemaal nog...' Je wordt niet helemaal voor 'vol' aangezien hier... 'weer zo'n overbezorgd miepje' zie je ze denken.
Nu dus op zoek naar een boer die er wél op let...

Joseline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:34

Is de giftige stof dan niet uitgewerkt als het hooi een tijd gelegen heeft?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:52

Nee, jacobskruiskruid houd z'n giftige eigenschappen in gedroogde vorm. En erger... paarden herkennen het dan niet meer en eten het dan dus wel op (als het in de wei staat zullen ze het normaal gesproken niet eten, tenzij er helemaal niks anders meer staat).

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:44

Ook als paarden op een schrale wei staan zullen sommigen aan het kruid beginnen te "proeven". Verdrietig

En in tegenstelling tot wat Hippotha schreef...
De ingenomen hoeveelheid is cumulatief.. Het verdwijnt dus nooit meer.
1 plantje per jaar is dus al te veel!!!

Het is aangenomen dat er pas ziekteverschijnselen zijn na inname van idd 3-5%. Dit zegt natuurlijk niet dat minder niet al schadelijk is....

Dus... ook al lijkt het als of ze het niet eten. Loop het risico niet, want dit is niet volledig waar!!

Joseline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:47

Zaterdag stond dit in onze krant:
Jacobskruiskruid gevaarlijk voor dieren.
In Europa breidt het jacobskruiskruid zich sterk uit. Het plantje bevat alkaloïden die giftig zijn voor koeien, paarden en schapen. Als de dieren gedurende een langere periode kleine hoeveelheden van het onkruid opeten, kan dat leiden tot ernstige leverbeschadigingen.
Bij het grazen laten de dieren het plantje ongemoeid, maar het kan gemakkelijk in het hooi of kuilgras terechtkomen. Het kruid heeft zich kunnen uitbreiden omdat het in diverse natuurmengsels zit die worden uitgezaaid.
>;)

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:37

Wat ben ik blij dat ik dit zag!
Want ik wist dit helemaal niet!!
Ik ga vandaag meteen even de wei contoleren!
Waar bokt wel niet goed voor is Haha!

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:47

Heeft iemand een plaatje van hoe dit kruid eruit ziet als het uitgebloeid is. Ik heb namelijk het idee dat het in ons hooi zit. Scheve mond . Als ik een plaatje heb dan kan ik de eigenaar dat eens laten zien.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:10

SunnyBoy schreef:
Heeft iemand een plaatje van hoe dit kruid eruit ziet als het uitgebloeid is. Ik heb namelijk het idee dat het in ons hooi zit. Scheve mond . Als ik een plaatje heb dan kan ik de eigenaar dat eens laten zien.

Afbeelding
Afbeelding

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 00:30

Na het zien van de foto's ben ik gaan twijfelen of het bij mijn paarden ook stond.
Ik weet het niet 100% zeker maar heb geen risico genomen en heb dus gisteren 5! kruiwagens 'gele plantjes' uit de grond getrokken want ze leken er wel verdacht veel op Scheve mond
Beter het zekere voor het onzekere....toch?

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:10

steaming bedankt, maar ik bedoelde echt een plaatje dat het uitgebloeit is. Wij hebben namelijk in ons hooi pluisjes zitten. Als je dan goed kijkt zie je dat het een bloempje is. Iedereen zegt paardebloem maar volgens mij is het daar echt te klein voor......Vandaar mijn vraag.
Kan je het anders ergens naartoe sturen om het te laten onderzoeken ofzo?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:13

Die kolereplantjes!

Vorig jaar nog maar iets van 3 plantjes, dit jaar al 2 kruiwagens eruit gehaald. En ik ben niet eens op de helft!!! Boos!

Ze eten het gelukkig niet, maar ik wil het weg hebben, voordat er pluisjes op komen...

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:19

Citaat:
... ik bedoelde echt een plaatje dat het uitgebloeit is. Wij hebben namelijk in ons hooi pluisjes zitten. Als je dan goed kijkt zie je dat het een bloempje is.

kijk even op de (al eerder gegeven) site:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/kruiskruid.htm

daar staan ook foto's op van de plant in het beginstadium en als het uitgebloeit is.

kenmerkend in het hooi schijnt ook de rood paarsige stengel te zijn.
en er is een andere plant die erg op dit kruid lijkt (geen idee hoe die heet), maar je kunt het st jacobskruiskruid vaak goed herkennen aan die gekleurde stengel.

Joseline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:33

Die pluisjes in het hooi kan ook van distels komen.