Help, paard wordt met de dag slechter!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 23:48

Vanavond belde de dierenarts, de pony heeft niets aan haar nieren en lever.
Over het bloed en urine onderzoek van mijn paard wist ze nog niks, waarschijnlijk donderdag pas.

Wat ze wel in het bloed van de pony zag, is dat ze te weinig eiwitten in het bloed heeft en te weinig (witte) bloedlichaampjes, maar het kon zijn dat dat normaal ook zo is bij haar.
Verder heeft de pony mischien een lichtte hartinfarct gehad, waar we toch wel van schrokken , ook al wisten we sinds vrijdag dat ze een hartruisje heeft (had ze vorig jaar ook nog niet).
Verder kan zij met het bloed een test doen om wat history van de laatste weken te ontdekken, en daarin vond ze aanwijzingen dat de pony hoge inspanningen geleverd zou hebben, maar dat kan onmogelijk tijdens het rijden zijn geweest, we waren rustig weer aan het opbouwen na een half jaar stil staan.

Er wordt geadviseerd om in Kesteren een hartfilmpje te laten maken, en haar daar verder binnenste buiten te laten keren.
Mogelijk heeft ze een ontsteking ergens in haar lichaam dat eiwitten tegenhoudt, mischien in de darmen, of haar hart is slecht, en een hele kleine kans volgens de da op een virus.

Toen zij vrijdag kwam voor het onderzoek, dacht ze bij de pony ook aan Cushing, door lichtte golven op de hals, rare buik, snel vermagerd, sloom, stijf enzovoorts, wat ik hierboven al beschreef.
Nu blijkt het dus geen Cushing te zijn (is niet aangetoond iig).
Toch blijft ze bij mijn paard aan dat hele Cushing verhaal hangen, omdat ze daar lichtte aanwijzingen voor heeft gevonden in het bloed.
Het paard en de pony hebben echter de zelfde symptonen, bijna tegelijkertijd gekregen, ze eten hetzelfde voer en staan op het zelfde erf te grazen.
En als het toch al zo is dat 75%van de paarden boven de 12 jaar enige vorm van Cushing hebben, wie zegt dan dat mijn paard daar zo ziek van is, wie weet had ze dat al jaren onder haar leden, en zit dat daar nog heel rustig en doet het nog weinig....
Ze kan toch even al iets anders hebben, ook al heeft ze Cushing Scheve mond

Als de uitslag inderdaad donderdag lichtte Cushing is, moet ik daar dan haar ziektebeeld op afschuiven, of zal ik mijn paard beter ook mee kunnen nemen naar de kliniek met de pony????

Ik ben zo bang dat er hier iets over het hoofd wordt gezien
De eetlust is nog goed, mijn paard is redelijk stabiel en attent op dit moment, maar de pony verslechterd nog steeds.

Ze laat haar onderlip bijna de hele dag hangen, is duf, hangt met haar hals naar de grond, knarst de kiezen op elkaar, wordt kwaad bij aanraking buik en flanken, stijve lippen, soms wijde wilde ogen, soms slaperig, in de bak begon ze ineens heel erg te bokken en te galloperen, om vervolgens weer in een hoekje te gaan staan wegkwijnen.
Ze drinkt emmers vol water weg, als we de hoeven uitkrabben staat ze te wankelen op haar benen.
En ze staat typies naar voren te hangen op haar benen.
Normaal is ze een vechter, nu schijnt ze de moed op te geven.

Wie oh wie herkent dit Verward
Wat moeten we hier nu mee??

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 00:05

Nou, volgens mij heb ik hiervoor al geschreven wat je hier mee moet... Naar een andere goede dierenarts!!
Ik vind persoonlijk dat je huidige dierenarts niet voldoende en in ieder geval niet snel genoeg reageert. Je paard gaat in een relatief korte periode snel achteruit, dan is er gewoon meer aan de hand als een licht chronische storing die zich langzaam aan't ontwikkelen is.
Omdat beide paarden gelijkwaardige symptomen hebben dan maar aannemen dat de jouwe het zelfde heeft als die andere is helemaal onverantwoord!! Heel veel symptomen kunnen duiden op verschillende afwijkingen en twee paarden die tegelijk Cushing krijgen is wel erg onwaarschijnlijk.
Daarom is het juist zaak om verder te zoeken dan op alleen één afwijking, anders weet je nog niks.

Dus nogmaals mijn advies: Morgen direct een afspraak maken om nog deze week (en dus liefst morgen al!) met je paard naar een goede paardenkliniek of van mij part Utrecht te rijden. Hoe langer je wacht, hoe verder je paard achteruit gaat en hoe slechter haar conditie wordt (en dus haar kans op een snelle genezing ook achteruit gaat). Ik vind de hele combinatie van syptomen dusdanig verontrustend dat ík persoonlijk mijn paard zo nog geen dág zou laten staan zonder dat er daadwerkelijk iets gedaan werd om het paard te helpen. En dan heb ik het over meer dan een bloedje trekken! Ik ben helemaal echt niet zo iemand die voor elk pukkeltje naar de dierenarts loopt, maar als een paard zo duidelijk aangeeft dat er iets echt niet goed is, dan moet je daar op reageren.
Oh, knarsetanden wijst zowiezo op pijn trouwens! Lijkt me op zich al genoeg rede om snel uit te zoeken wat ze heeft.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 00:26

Ik begrijp dat je dat zegt, je hebt ook gelijk, maar ik wil geen dingen door elkaar gaan gooien en eerst zeker weten of mijn paard dan wel Cushing heeft, en van daaruit weer verder gaan naar een kliniek.
Ik heb een goede dierenarts, als zij ook maar zou denken dat het gevaarlijk wordt, neem ik aan dat ze dat ook zou zeggen toch?

Het komt vast verkeerd over wat ik nu zeg, maar ik wil duidelijke conclusies, en niet van hot naar her rennen, met allemaal halve onderzoeken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 00:42

Ik snap wel wat je bedoelt, maar dan zou ik toch op z'n minst bij m'n huidige dierenarts aandringen op snellere/meer aktie. Cushing is een relatief ongevaarlijke afwijking waar paarden heel oud mee kunnen worden. Niet iets accuuts dus. Jouw paard heeft sypmtomen die in een relatief korte tijd verergerd zijn en dat wijst naar mijn idee op iets accuuts. Voor mij zou dat dus rede zijn om in ieder geval niet twee weken op een uitslag te gaan zitten wachten maar ondertussen actie te ondernemen, al was het maar sympoombestrijding. Zoals ik het nu lees wordt er niets ondernomen om het je paard aangenamer te maken of pijn te bestrijden, terwijl ze toch duidelijk pijn heeft. Veel drinken, wankelen... als ik het zo hoor (en let op, ik ben GEEN dierenarts, en pretendeer dus ook niet dat ik weet wat er precies zou moeten gebeuren) zou een infuus met één of ander ook geen kwaad kunnen (vocht, electrolyten?... ik gil maar wat?) Dat zijn dus dingen waar van je in ieder geval kunt vragen of dat zin heeft o.i.d.
En verder kijken dan alleen naar één afwijking hoeft echt niet te betekenen dat je dingen door elkaar gooit. Je kunt gewoon 'alles tegelijk' onderzoeken i.p.v. één afwijking tegelijk... Op die manier kan het n.l. nog wel eens heel lang gaan duren voor je er achter bent wat het is...
Maar goed... ik schrijf altijd over wat ik ZELF zou doen in zo'n situatie, puur om advies te geven over hoe ik dingen zou aanpakken. Wat een ander daar mee doet is geheel aan die persoon.
Ik ken de dierenarts én jouw paardje niet, ik ken de situatie alleen van wat ik lees, maar bij wat ik lees zie ik toch een behoorlijk ziek paard die snel op z'n minst wat verlichting zou moeten krijgen.
In ieder geval veel wijsheid, sterkte en succes en laat ons weten hoe het afloopt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 07:56

heeft het paard ook vochtophopingen elders op het lichaam?
kan nierfilterontsteking zijn, hierdoor worden ze ook heel erg ziek, en zie je dus geen eiwitten in het bloed.

kan komen door hartontsteking, suikerziekte en auto-immuun ziektes

bij suiker drinken ze ook erg veel...
hebben ze daar al op getest??

als ik ga zoeken op inetrnet kom ik ontzettend veel dingen tegen die het kunnen zijn. o.a beten van een teek die ziektes overbrengen. griepvirus..kan best wel veel zijn...

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:16

sorry...als ik dit zo lees bleef ik niet langer wachten op uitslagen en bracht ik de beide paarden ook weg. Straks hebben ze totaal iets anders en de aandacht wordt zo op Cushing gericht. Ook goede dierenartsen maken fouten! Dat is menselijk. Misschien zien ze iets over het hoofd. Ik zou zeker een second opinion willen en naar een goede paardenkliniek gaan....en zeker niet te lang meer wachten. Je weet niet wat voor schade het op dit moment allemaal aanricht in het lichaam van de paardjes.
Niet te lang wachten lijkt me en een second opinion gaan vragen!

succes en sterkte ermee!

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:03

Cassidy schreef:
St. Janskruid of St. Jakobskruiskruid?

In Noord-Holland wemelt het van het St. Jakobskruiskruid, ook in de bermen. Het St. Janskruid ben ik hier nog niet zoveel tegengekomen.

Bij ons staat het St Janskruid. Is misschien een beetje plaats gebonden. Herken deze plant zo goed omdat ik zelf deze plant in mijn kruiden tuin heb gehad. Heb hem er echter uit gegooid omdat hij dicht bij de paarden in de buurt stond.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 17:20

Met mijn paard gaat het inmiddels stukken beter, ik heb gisteren eindelijk de uitslag van haar urine-onderzoek gehad, ze heeft geen Cushing!
Mijn da vond het vreemd, heeft meteen Utrecht gebeld en gezegt dat mijn paard wel de symptonen had, maar dat het niet in het bloed en urine zat.
Daar zeiden ze dat ze daar ook paarden in de kliniek hebben waarvan ze weten dat ze het hebben omdat ze er zo uit zien, maar waarbij het ook niet te vinden is... Verward
Beetje raar toch, ik heb zo'n idee dat ze gewoon haar gelijk wil ofzo, omdat ze er zo zeker van was.
Eerst zei ze dat ze het in het bloed kon zien, daar zat een lichtte aanwijzing in, dus hebben we urine opgestuurd naar de Gezondheidsdienst Dieren, daar zat niks in, en dan gaat ze alsnog haar school bellen (kliniek Utrecht)....
Nou ja, ik hou het er maar op dat ze het niet heeft, en in ieder geval niet ziek is geweest daarvan.
Volgens mijn da kan het nu toch mischien wel in het hooi zitten of in het voer of onkruid/ planten.
De pony van mijn zusje is nog steeds niet opgeknapt, zij gaat aankomende week naar Lienden en krijgt daar een uitgebreid onderzoek en er wordt een hartfilmpje gemaakt.

P.S. We hebben inmiddels wel ander hooi.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:25

heb je het voer nu al laten checken???
klinkt mij nog steeds als voedselvergiftigingachtig iets in de oren ...

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 17:34

Nee, dat gaat mee naar Lienden.

Berdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:40

Als ik jou verhalen zo lees, klinkt het inderdaad als Cushin disease. Mijn paard heeft het zelf ook. We konder haar jaren na het krijgen van een veulen nog steeds melken (waterig melk). Ze was heel suffig en niet vooruit te branden. Ze heeft een hele andere vacht (vrij lang haar) dan 'normale' paarden.
Een paar jaar terug kreeg ze koliek (dachten wij). Ze strapte met haar achterbenen naar haar buik en met haar tanden schraapte ze over de grond, later ging ze ook liggen.
Na een paar weken kwam ze weer thuis.
Een half jaar terug werd ze kreupel, dit keer gingen we naar een andere kliniek voor foto's. Toen we haar aan het uitladen waren zei die DA meteen dat ze Cushin had. Na een bloed/urine test bleek dit ook zo te zijn.
Al die jaren heeft ze bij ons gestaan zonder dat er een belletje ging rinkelen. Waarschijnlijk heeft ze het gekregen toen we haar net kochten. Als we het eerder hadden geweten, was het nu niet zo erg met haar geweest en hadden we het Cushin proces kunnen vertragen.
Ze is nu chronisch hoefbevangen, heeft een gekanteld hoefbeen, suikerziekte, bloedarmoede en staat op een zwaar dieet.
Ze is alleen nooit vermagerd, integedeel zelfs.
Met een bloed/urine test kan je Cushin uitsluiten. Nu waren deze testen bij jouw paardje negatief.
Maar omdat je twijfels hebt, hou het in de gaten!
misschien herken je in dit verhaal iets.

groetjes Berdien

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 15:28

Toen ze net ziek werd, nu ongeveer drie weken geleden, zag ze eruit zoals jij hierboven beschrijft.
Maar sinds een week is ze weer helemaal haar zelf en is ze inmiddels ook haar wintervacht bijna kwijt, ze is zo glad als een aal.
Ik weet nog niet hoe nu verder, ik ga de afgelopen weken niet negeren natuurlijk, wie weet wordt ze over een tijdje weer ziek.
Ik doe rustig aan met haar, ze loopt alleen buiten en aan de fiets.
Wie weet komt er iets uit het onderzoek van de pony in de kliniek maandag, wat ook op mijn paard slaat..
Iets wat met het eten te maken heeft ofzo.

Maandag 24 mei moet de pony dus naar de kliniek in Lienden, ben benieuwd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:51

Je blijft roepen dat je denkt dat je dierenarts iets over het hoofd ziet en als iemand dan zegt zoek een andere dieren arts verdedig je de dierenarts die je nu heb. Je kan toch gewoon een keer een andere dierenarts laten kijken? Wie weet kom je daar verder mee. Wat ik niet snap is dat stel je paard heeft Cushin hoe kan het dan dat de pony het ook heeft?? Sirieus ik zou een andere dierenarts laten kijken. Je hoeft dan toch niet gelijk naar die over te stappen?? Hou ons op de hoogte en heeel veel sterkte ermee!! Groetjes Jamie

jacky11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:47

ik wens jullie veel sterkte toe
en veel beterschap wij hier op bokt leven met je mee

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 18:01

sjemie schreef:
Je blijft roepen dat je denkt dat je dierenarts iets over het hoofd ziet en als iemand dan zegt zoek een andere dieren arts verdedig je de dierenarts die je nu heb. Je kan toch gewoon een keer een andere dierenarts laten kijken? Wie weet kom je daar verder mee. Wat ik niet snap is dat stel je paard heeft Cushin hoe kan het dan dat de pony het ook heeft?? Sirieus ik zou een andere dierenarts laten kijken. Je hoeft dan toch niet gelijk naar die over te stappen?? Hou ons op de hoogte en heeel veel sterkte ermee!! Groetjes Jamie

Ik begrijp jou reactie wel, ik zou waarschijnlijk net zo reageren als ik dit allemaal las.
MAAR (daar ga ik weer) we gaan nu maandag naar de kliniek, wat we achteraf gezien veel eerder hadden moeten doorzetten, en ik neem aan dat daar alles wel uitkomt wat er aan de hand is.
Mijn dierenarts doet heel erg haar best voor ons, en twee paarden kunnen wel Cushing hebben hoor, je doet net zo alsof de ene het kan hebben en de andere dan absoluut niet Verward
Het zijn individuen, wie weet hebben wij de pech dat ze het allebei hebben, uit recent onderzoek is gebleken dat zowiezo 75% van de paarden boven de 12 jaar het hebben.
MAAR de onze hebben GEEN cushing, want als je goed leest was dat al uitgesloten.
En een andere da erbij halen klinkt logisch, maar mijn da is er echt wel mee bezig en de afspraak bij de kliniek was al gemaakt, wat haalt een andere da dan uit als hij zo kort de tijd heeft??
De dierenartsen praktijk waar wij bij zitten daar lopen ook meerdere artsen, en er wordt daar echt wel meegedacht, iedereen is op de hoogte.
En er zijn immers al dingen in werking gezet.
Ik hou er niet echt van om van de een naar de ander te rennen en uiteindelijk weet je nog niks...
Iedereen heeft wel een menig, de een denkt aan een darmwand ontsteking, de ander denkt dat rattenurine in het hooi de oorzaak kan zijn Verward
En ga zo maar door.
Maar feit is, dat ze er alleen in de kliniek achter komen, want er zit niks in het bloed
Dus wat kan een andere da ervan zeggen Verward
Mijn da staat in contact met o.a. Utrecht en zij doet wat ze kan, wat dat betreft is het een echte speurneus, want ze was er ook al achter dat niemand het probleem met de hoeven van mijn paard kent...
Ze raad mij aan om foto's daarvan mee te nemen naar de kliniek maandag, maar nu zijn die hoeven net weer even dicht, zou je zien dat ze volgende week weer open liggen Verward

Nou ja, ik hou jullie op de hoogte, en ik waardeer jullie reacties en meedenken wel enorm hoor!
Bedankt!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:06

is de uitslag van het voer al binnen ?
ik denk nog steeds daaraan , omdat ze nu ( beide?) op aan het knappen zijn ?

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 18:18

Het voer nemen we maandag mee naar de kliniek, maar mijn da denkt niet echt dat het daar aan ligt.
Alole drie de paarden eten dat namelijk en de hengst is niet ziek geweest.
De pony is nog steeds ziek, zij knapt helemaal niet op maar blijft hetzelfde.
Zij gaat dan ook als eerste daar heen.
Mijn paard is wel zo goed als de oude en is in een half jaar niet zo goed gegroeid als de laatste twee weken!
Ze was namelijk heel mager geworden.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 00:20

Afgelopen maandag zijn we bij de kliniek in Lienden geweest.
Onze da had een fax gestuurd met daarin het hele verhaal.
Bij binnenkomst vroeg de arts wat de klachten waren.
Toen we dat verteld hadden, werden we wat vaag aangekeken en begon de arts met het onderzoek.
Er werdt geluisterd naar het hart en de ademhaling enzo, ze hoorde inderdaad een heel licht hartruisje, maar ze dacht niet dat dat iets met het ziektebeeld te maken had.
Er werd wat mest uit de darmen gehaald en onderzocht, dat was goed.
Vervolgens kreeg ik te horen dat we meer moeten ontwormen, we geven ze vier keer per jaar waarvan twee keer equimax, maar we moeten twee keer meer ontwormen.
Ze onderzocht de darmen met de hand, en dat voelde allemaal toch goed, dus was ze toch ook wel goed ontwormd Scheve mond
Daarna werd er urine uit de blaas gehaald en onderzocht, weer voor Cushing...
Ondertussen vroeg ik of ze wist van mijn andere paard, dat zij de zelfde symptonen had enzo, maar daar wist ze niks van (en ze ging er ook niet op in verder).
Toen ze even weg was heb ik gauw de fax gelezen, waar onder andere het verhaal van mijn andere paard in stond, en dat zij meer aanwijzingen had voor Cushing dan de pony enzovoorts.
Dat had deze arts dus niet eens gelezen Verward
Vervolgens kwam ze naar ons toe, of we buiten wilde wachten op de uitslag, want er moest zo een paard langs die foto's moest maken Verward
Tussen door kwam er een meisje weer bloed afnemen, en na een half uurtje kwam de arts naar buiten.
Het bloed ging mee naar Utrecht, waar de eiwitten gescheiden gaan worden.
Het kon van alles zijn, van een darmwand infectie tot vergiftiging tot een zeldzame ongeneeselijke spierziekte, en het was nu zaak om vanaf onderaan de lijst te gaan afstrepen en dan kijken wat we onderweg tegen komen...
De pony mocht weer mee naar huis, anders zou het alleen maar nuttelose kosten met zich mee brengen om haar daar al te stallen, want de uitslag van het onderzoek komt woensdag of donderdag pas.
Er werdt niet gevraagt naar het voer, we zeiden dat ze groene leem en paardebloem kreeg door het voer om te ontslakken, daar werdt ook nauwelijks op gereageerd, eigenlijk werdt er nauwelijks gereageerd op wat we zeiden.
Er werd alleen gepikeerd gereageerd op een blijkbaar dubbele vraag.
En ze keek ook raar op dat wij bij Utrecht vandaan komen en in de kliniek in Utrecht alle gegevens bekend zijn, met andere woorden, wat deden we dan hier Scheve mond
Maar ze ging in Utrecht wel even in de computer kijken wat er daar allemaal onderzocht is in het verleden.
Tja, en dan ga je naar een andere kliniek omdat je even genoeg hebt van Utrecht, krijg je weer een arts uit Utrecht....
Al met al schijnt zij heel goed te zijn in haar vak, ze heeft een specialisatie voor wat ze doet (ben 't even vergeten), dus onze hoop is op haar gevestigd...
Helaas zit ze daar alleen op maandag middag, dus hebben we pech dat het maandag Pinksteren is, ALS we dan al terug mogen komen, want dan zal het wel weer een week later worden...

Mijn vriendin schoot wel onwijs uit d'r vel toen ze dit aan hoorde, zij heeft zoiets van stel dat het van binnen foute boel is, dat pruttelt dat nu al bijna vier weken door

Ik weet het effe niet meer Huilen
Je kan wel iedereen opjagen en je bekkie opentrekken, maar dan zeggen ze straks helemaal van bekijk jij het even
Maar ik begin er nu toch echt slapelose nachten van te krijgen en sta wel op het punt om als we de uitslag krijgen te zeggen dat ze nu echt opgenomen MOET worden!!!!!!
Want straks is het te laat.....

Ludmilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:18

Mijn paard heeft net zoiets gehad.
Ze kon niet meer vooruit komen en sleepte ook heel erg met haar achterbenen. ze wilde ook alleen maar liggen en als ik bij haar flanken kwam dan reageerde ze geiiriteerd.
ze kon niet meer mesten en plassen.
ze had een baarmoederontsteking maar dan zo erg dat de andere ingewanden ook angetast waren.
ze had zoveel pijn dat ze niet meer normaal kon lopen vandaar t slepen met de achterbenen en ze wilde alleen maar in de voerbak hangen.
kherken wel veel in je verhaal kzou wel opschieten met hulp zoeken want dit klinkt echt niet goed.
heeel veel sterkte dr mee en laat ff weten wat ze prcs had!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 00:23

Het is inmiddels zaterdag en wij hebben nog steeds niets gehoord over de bloedonderzoeken
Ik begin mij serieus af te vragen wat er mis is met de artsen van tegenwoordig, of zou het komen omdat Sweetness MAAR een onbelangrijk Welshje is in hun ogen Boos!
Werkelijk waar, we kotsen van deze hele situatie Misselijk

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 00:55

Vreselijk zeg dat je zo lang moet wachten totdat je iets weet. Hopen dat je gauw wat hoort, zal nu wel na de pinksteren worden.
Maar ik zou het zo bekijken: geen nieuws is goed nieuws.

Heel veel sterkte

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 01:00

Tja, dat zou kunnen, maar je kunt het ook zo bekijken: geen nieuws is niks gevonden, en wat is het dan??
Dan gaan we zowiezo beginnen met inwendige onderzoeken, darmen, lever, maag enz enz...

griebelsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 12:30

Pff wat een verhaal. Ik zou zo niet weten wat het is. Vind het wel ontzettend raar hoe ze te werk gaan in Utrecht. Ik ben benieuwd wat hieruit gaat komen... Sterkte!

CherryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:57

Hoi Anita,

Bij mijn pony bestaat het vermoeden dat zij de ziekte van Cushing heeft.
Zij heeft de volgende symptomen:

1) zij supergevoelig is voor hoefbevangenheid (zelfs afgelopen winter op stal) en nu weer (terwijl maar 4-5 uur weidegang en niet dik)

2) zij voor het eerst superhengstig is (lijkt wel of haar cyclus voor het eerst van haar leven, ze wordt binnenkort 17, is aangewakkerd)

3) zij bij bijna elke buitenrit (lang of kort) moet plassen, dit had zij vroeger alleen bij de lange ritten

4) zij rare huidreacties heeft bij voerschommelingen. Bulten onderhuids (grote van een knikker tot pingpongbal) => vocht uit poriën (bult verdwijnt) => korstjes aan de haartjes + vocht => sommige haartjes laten los en een schaafwondachtige huid blijft achter

5) Ook komt zij dit jaar iets minder door haar rui heen (heeft nu op de zijkanten van haar borst, topjes van haar heupen en aan de zij-onderkant van haar kont golvend haar)

Hoe is jou pony getest (waar, wat en is het weggestuurd enzo?) en hoeveel kostte dit?? Volgens mijn DA was het in eerste instantie niet mogelijk en nu is hij navraag aan het doen, vandaar dat ik het vraag.

Groetjes, Cherry

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 23:32

Hoi Cherry,

Bij mijn paard is eerst bloed afgenomen, dat heeft de da zelf onderzocht, ik geloof dat ze daar al aanwijzingen in kan vinden, hoeveelheid suiker enzo, maar dat is niet water dicht.
In ieder geval zag zij lichte aanwijzingen, dus heeft ze bloed laten onderzoeken, ik weet niet of dat in Utrecht is gebeurt of bij de Gezondheidsdienst Dieren, de rekening heb ik ook nog niet.
Vervolgens heeft ze ook urine van mijn paard opgestuurd (weet ook niet waar heen), en dat geeft meestal een behoorlijk betrouwbaar beeld, en daar werd niks afwijkends in gevonden.
Ik ga er dus van uit, ook omdat ze nu uit haar vacht is enzo, dat het niks met Cushing te maken had.
In Utrecht kunnen ze trouwens een scan van de hersens maken, dat gebeurt helaas wel onder narcose, en dan kunnen ze het honderd procent vast stellen.
Dan kunnen ze ook zien of het vergevorderd is of niet.
Ook heb ik gehoord dat er wel eens geopereerd is, alleen weet ik niet wat de resultaten zijn.
Ik weet wel dat opereren over het algemeen niet gedaan wordt, omdat het een heel moeilijke plek is.

Mijn paard is trouwens bij vermoeden van Cushing, ook ingespoten met een vitamine spuit, kreeg ineens ander hooi en mocht niet meer grazen op het erf, dus waar ze nu ziek van geweest is of van opgeknapt is weten we niet...

Groetjes Anita