Rhinofobie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:20

Margreet schreef:
Ruiming is niet effectief om verdere besmetting tegen te gaan omdat het virus zich ook verspreidt via onder andere internet. Totale afzondering van de buitenwereld zou het beste zijn, maar dit is in de praktijk niet haalbaar.
Het kent vele varianten die ook weer muteren tijdens de verspreiding, waardoor herkenning ook bemoeilijkt wordt. Er bestaat nog geen test die 100% betrouwbaar is.
Het levert overigens geen gevaar op bij menselijke consumptie.

Owww daar weten we een oplossing voor hoor Haha! Schijnheilig .

Niet voor menselijke consumpie : KANNIBAAL dat je er bent Bloos! .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:21

Mag ik van Rhinofobie besmettingsfobie maken?
Wij hadden op stal iemand die is opgestapt uit angst....heel triest.

Mijn paard heeft vorig jaar EVA gehad. Ze is toen afgezonderd in een aparte wei (met haar veulen en haar ponymaatje). Lanna zelf is erg ziek geweest, maar geen van de andere twee is ook maar verkouden geweest.

Ik had hele duidelijke informatie opgehangen. Incubatietijd, wijze van overbrengen etcetera. Voor de zekerheid hebben we de paarden twee weken na de genezing nog afgezonderd gehouden. Op een zeer warme dag haal ik mijn paard (die volgens veearts al lang niet meer besmettelijk was) uit de wei om haar af te spuiten (buiten spuitplaats).

Iemand komt de stal uitrennen met de melding dat ik mijn besmettelijke paard weg moet halen bij haar stallen vandaan (binnen achter gesloten deuren).

Ik heb haar gemeld dat ze allang niet meer besmettelijk was, alle voorzorgsmaatregelen hebben gewerkt (er is er zelfs niet 1 verkouden geworden in die tijd) en dat ik haar wilde afspoelen.

Haar antwoord: als ik niet onmiddelijk ophoepelde, dan haalde zij haar drie paarden weg. Daarmee is ze naar de staleigenaar gegaan.

Hij zei: de veearts heeft me verzekerd dat het paard van Anya al lang niet meer besmettelijk is. Dus Anya mag hier staan met haar paard. Zij zegt: dan haal ik mijn paarden weg. Het antwoord daarop was: dat moet je dan maar doen. Ik geloof de veearts namelijk en niet jou. Ze is vertrokken.

Ik heb me er beroerd onder gevoeld (toch inkomsten weg voor de staleigenaar), maar hij was heel erg duidelijk. Het is mijn stalling en ik luister naar de veearts, niet naar hysterisch gedrag!
Laatst bijgewerkt door Anya op 21-04-04 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:44

signor schreef:
waar in noord holland is er dan rhino?wie weet of het texel weeken doorgaat ik vind niks op startlijsten .nl dus ik ga er vanuit dat het gewoon doorgaat?wie kan mij hier meer over vertellen

Weer een mogelijke patient van deze zenuwslopende ziekte,...
Ach gut

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:53

Marije_jiplover schreef:
Gelukkig is de rhinofobie nu weer overgewaaid, hopen dat het volgend jaar wegblijft!

Alweer overgewaaid? Vorige week woensdag bij ons op stal nog niet. Daar was het erg duidelijk aanwezig.

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:38

ja mensen Rhinofobie is niets om mee te lachen: stel je dus voor dat dit virus muteert en een hele andere variant ontstaat. dus bv van rhinofobie virus type 1 naar type 4, wat zouden dan de consequenties kunnen zijn???
om maar eens even de pseudo-latinist uit te hangen, gaan we eens kijken wat het nou eigenlijk betekent.
Wat fobie betekent is natuurlijk alom bekend, namelijk 'angst voor....'
en Rhino betekent neus.
Dus stel je voor dat je lettelijk besmet zou zijn met een rhinofobievirus type 4, dan was je gewoon bang voor je eigen neus. Dan durf je vast ook niet meer door je neus adem te halen!!! en stel nu voor dat je zit of ligt of staat te eten, en je kunt even niet door je mond ademhalen. Dan ben je gewoon onwijs bang dat je door je neus moet ademhalen dus je stikt.
Of je bent zo bang voor je eigen neus, dat je hem koste wat kost wilt laten verbouwen, ondanks alle consequenties... dan zou het meer op een micheal jacksonvirus lijken...

Ik pleit voor een streng eridicatieprogramma, waarbij alle besmette bronnen worden geruimd.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 20:08

eridictatieprogramma wat is dat?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 20:13

mooier woord voor elimineren, uitroeien

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:30

zal wel een typfoutje zijn, ik denk dat bij een eradicatieprogramma bij meer mensen een belletje gaat rinkelen. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:36

Die kent VanDale ook niet Haha!
En het Michael Jacksonvirus moet je zeker niet hebben Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:01

eradicate - kill in large numbers; "the plague wiped out an entire population"
annihilate, decimate, wipe out, eliminate, carry off, extinguish
decimate - kill one in every ten, as of mutineers in Roman armies
kill - cause to die; put to death, usually intentionally or knowingly; "This man killed several people when he tried to rob a bank"; "The farmer killed a pig for the holidays"
2. eradicate - destroy completely, as if down to the roots; "the vestiges of political democracy were soon uprooted"

vraag me alleen af of het om rhino gaat, of om de paarden

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:16

wij nuchtere en koele Friesen hebben geen last van dit soort rare afwijkingen... Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 08:27

ok dank je voelde me als blond maar denk vraag het toch maar even. Bij mij op stal is de fobie de kop ingedrukt gelukkig. De stalhouder heeft brieven opgehangen dat we volgens de praktijk in de buurt wel naar buiten mogen. Daar zijn nl op stal hele ruzies over geweest

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 09:56

Ik word er eerlijk gezegd ook een beetje kriegelig van. Ik heb dagelijks de site van de KNHS en ZZGP in de gaten gehouden en NIETS duidde er op dat er een Rhino uitbraak in Nederland woedt.

Ik begrijp best dat als er op jouw stal een Rhino geval geconstateerd is, er de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen moeten worden.

Maar denk eens na: als er echt een besmettingsgevaar zou bestaan, waarom laten ze dan aankomende dagen de gehele dressuurtop starten?? Zou dan eigenlijk een erg hoog risico zijn om het Olympische Team aan zo'n besmettingshaard te laten blootstellen....

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:12

Ja, hier blijven ze ook maar overal in geloven. De veearts mag wel komen, maar naar buiten rijden mag niet?
Grietjes van een andere stal mogen ook gerust langs komen om de paarden te aaien, maar stel je voor dat ik een lekker buitenrit ga maken???

Ach, het waait volgens mij wel aardig over, maar ja ik heb (na geinformeerd te hebben bij een aantal in mijn ogen betrouwbare mensen) me er toch al niks van aangetrokken, enkel de geruchten voor alle zekerheid goed in de gaten gehouden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:24

Mhh de rhino waait nu over wat voor een penny ziekte kunnen nu nog beginnen?. Waar weer een aantal mensen van over de zeik gaan en in paniek raken *zucht*.

Als ik een flinke griep of verkoudheid heb ga ik mij denk ik ook maar opsluiten en afzonderen (kan namelijk ook dodelijk zijn).

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:37

inderdaad eradicatie --- haastige typspoed is zelden goed haha

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 01:00

Waar ik kriegel van wordt is dat je over andermans ellende lacherig doet en erover praat alsof het aanstellerij is.

Rhino in Eemnes, weer een nieuw adres, maar laten we het vooral níet serieus nemen!! Boos! Lachen jullie ook nog als het om je eigen stal/paard gaat??

En wie begint te zeuren over dat het wel weer een gerucht zal zijn: bel De Vallei in Woudenberg maar. Daar zit de dierenarts van mijn stalgenoten en die hebben het bovenstaande geval bevestigd. + zie bericht onder 'waar is Rhino' van iemand die in Eemnes staat.

Volgens mij kunnen we het meer over RhinoRealiteit-fobie hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 07:48

Gail het gaat erom dat mensen helemaal in paniek raken van een Rhino golf, terwijl er in nederland nog steeds meer mensen doodgaan aan griep. Als er griep heerst blijf jij toch ook niet angstvallig binnen, en als jij een goede conditie hebt en je zit goed in je vel danoverleef je een griep wel, net zoals een gezond paard die goed op conditie is ook Rhino wel overleeft, dus idd paniek helemaal nergens om

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:42

Ja, het is uiteraard hartstikke erg voor de mensen die wel getroffen worden (nou ja, hun paarden Knipoog), maar dat wil niet zeggen dat Nederland nu 1 grote rhinohaard is.

En zo werd het in Zuid Holland hier wel een beetje gebracht. Opeens vielen in alle dorpen om me heen zogenaamd paarden dood neer aan rhino.
Alle stallen die uit voorzorg gesloten werden, daar heerste natuurlijk ook rhino Verward . En als je van je paard hield, dan haalde je hem zn box niet meer uit, om hem tegen de buitenlucht te beschermen. Rhino kan namelijk kilometers vliegen door de lucht!

Niet dus!

Bollee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:29

O ja, klopt, gelukkig heb ik het niet opgelopen, maar het blijkt ook dat mensen met een gezond verstand er van nature imuun voor zijn...

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:07

Gail schreef:
Waar ik kriegel van wordt is dat je over andermans ellende lacherig doet en erover praat alsof het aanstellerij is.

Rhino in Eemnes, weer een nieuw adres, maar laten we het vooral níet serieus nemen!! Boos! Lachen jullie ook nog als het om je eigen stal/paard gaat??

En wie begint te zeuren over dat het wel weer een gerucht zal zijn: bel De Vallei in Woudenberg maar. Daar zit de dierenarts van mijn stalgenoten en die hebben het bovenstaande geval bevestigd. + zie bericht onder 'waar is Rhino' van iemand die in Eemnes staat.

Volgens mij kunnen we het meer over RhinoRealiteit-fobie hebben.

Als er echt rhino in eemnes heerst is dit pas het derde adres (na Woerden en Amsterdam). Ben het met je eens dat het absoluut niet leuk is voor de eigenaren van de paarden die ziek worden, maar er word zoveel overdreven. Zelfs dierenartsen gaan van geruchte uit omdat ze zelf ook niet altijd precies weten wat er aan de hand is. Maar vervolgens zijn ineens gevallen "bevestigd" Verward
Wat ik wel raar vind is dat dat meisje uit Eemnes zegt dat er nog niks officieel is bekend gemaakt, maar vervolgens bevestigd jou dierenarts het wel??? Verward

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:35

mijn mams had er net erg last van, volgende week gaan er wat bokkers naar mijn paardje en veulen, die staat 70 km hiervandaan, maar 15 km hiervandaan is wel rhino, zegt ze dan mag die meeting niet doorgaan... terwijl al die bokkers aan de andere kant van nederland wonen en dus niets met de rhino hier vlakbij te maken hebben Tong uitsteken

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:15

frunnik schreef:
Wat ik wel raar vind is dat dat meisje uit Eemnes zegt dat er nog niks officieel is bekend gemaakt, maar vervolgens bevestigd jou dierenarts het wel??? Verward

Wat is een officiele bekendmaking?? Ze hebben zelfs stallen in de buurt gewaarschuwd! Bel de Vallei en je krijgt je bevestiging.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:04

Iedereen die dingen zeker wil weten: bel een DA uit de regio op en je krijgt antwoord! Ze weten er allemaal van. Heeft iedereen bel-angst ofzo Verward

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:38

En wat dan ook nog een hartnekkige bijverschijnsel is van de rhinofobia, de slachtoffers hebben daarbij ook nog dovemansoren voor adviezen van gerenomeerde paardenklinieken. Zou zelfs de leeftijdsgrens willen verhogen, de eigenaren van de stallen in ZH die nog steeds de boel dichthouden zitten boven de 26 jaar.