Nu wel of niet enten tegen Rhino?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:12

Als een paard geent wordt, dan duurt het 2 weken voordat het gaat werken. In die 2 weken krijgt hij een klein beetje Rhino, zodat het lichaam anti-stoffen aanmaakt. In die 2 weken is hij dus veel vatbaarder dan gewoonlijk. Rhino schijnt een Herpes virus te zijn en die krijg je al mens ook in vatbaardere tijden. Verder hebt enten alleen tegen de verkoudheidsvariant, dus niet tegen de 2 ernstigere varianten. Mijn idee is dus niet enten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:05

Volgens mijn dieren arts helpt het wel tegen alle3 de varianten.
Maar in Bit stond een artikel dat de abortusvariant wel 4x/jaar geent moet worden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:14

Waarschijnlijk is jouw dierenarts dan niet goed geinformeerd.
De enting werkt idd ook tegen de abortusvariant bij minimaal 4x per jaar enten. (volgens mij doet (bijna) niemand dat). Tegen de variant die verlammingsverschijnselen veroorzaakt heb enten volgens mij niet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:20

Jawel hoor, onze dierenarts is heel goed geinformeerd. Ik denk meer dat het een kwestie is van verschillende meningen van dierenartsen. Knipoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:30

Scum schreef:
Jawel hoor, onze dierenarts is heel goed geinformeerd. Ik denk meer dat het een kwestie is van verschillende meningen van dierenartsen. Knipoog

Maar hoe vaak moet je dan enten tegen de variant de verlammingsverschijnselen veroorzaakt?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:45

Tja, ik ben ook geen expert maar onze dierenarts zei 2x per jaar.
Ik heb hem ook gevraagd (voor het geval dat ze het nou toch krijgen) wat de vooruitzichten waren.
Voor de verkoudheidsvariant waren de vooruitzichten redelijk goed. Abortus daar valt achteraf natuurlijk niks aan te doen. Maar als ze dan toch de verlammingsvariant kregen.... Dan valt er dus weinig meer aan te doen. In de Bit stond wel dat er soms iets aan te doen was maar ... zoveel mensen, zoveel meningen denk ik.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:47

Even gecopieerd uit het verhaal van Utrecht:

Preventie
In hoeverre het mogelijk is paarden preventief te beschermen tegen rhinopneumonie hangt af van de vorm. Een vaccinatie tegen de verkoudheidsvorm is redelijk betrouwbaar, maar moet tenminste tweemaal per jaar worden gegeven. Een vaccinatie tegen de abortusvorm is veel minder betrouwbaar en dient tenminste vier maal per jaar te worden gegeven. Ondanks vaccineren kunnen er op een bedrijf toch merries aborteren. De vaccinatie biedt dus geen volledige bescherming tegen abortus. Tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie is vaccineren waarschijnlijk niet effectief. Wel kan vaccineren van een gehele stal het rondgaan van het virus verminderen. In het geval dat er al een besmetting aanwezig is, is vaccineren sterk af te raden.

Sommige dierenartsen laten zich alleen adviseren door de verkopers van entvloeistoffen, tja, die zullen uiteraard zeggen dat het volledig dekkend is.....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:49

Volgens mij is dat ook het stukje wat in Bit stond.

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:51

waarmee moet je je paard dan enten?

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:49

DA opbellen en vragen of je paard een rhinoprik kan krijgen..

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:54

Verplicht ben je voor influenca en tetanus te enten als je wilt starten of je paard/pony voor wilt brengen op een keuring. Rhino is NIET verplicht en veel andere argumenten zijn er ook niet om voor rhino te enten, zie hierboven.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:07

Eleonoor schreef:
Rhino is NIET verplicht en veel andere argumenten zijn er ook niet om voor rhino te enten, zie hierboven.

Idd, de eigenaresse van de opfok opperde het idee vorige week, maar ik denk dat ik er nog maar even over ga praten. Enten tegen Rhino heeft eigenlijk maar heel weinig zin en kost alleen maar extra.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:09

Bij mij op stal worden ALLE paarden standaard 2x per jaar geent tegen IT en Rhino. Het zit bij het stallingsgeld inbegrepen.

ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:32

mijn da zegt precies wat eleonoor neer had gezet,het is voor mij zinloos om te enten tegen rhino,zeker omdat er maar zoweinig worden geent hier tegen bij ons op stal,en geen drachtige merries hebben staan/lopen.

TinkerSilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:35

Precies, het is alles enten of niets enten....

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 07:38

hoeveel kost zijn rhinoprik dan? en mag je hem ook geven als er nog geen rhino is geconstateerd? en de hele stal waar je op staat moet dan toch ook geent worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:02

Hannelore schreef:
Mijn collega is gepromoveerd op rhino. Hij is degene die ze erbij halen als er vermoedens van rhino zijn. Hij heeft mij hetvolgende advies gegeven:

Wil je enten doe dan de hele stal en dan om de 8 tot 10 weken. Anders heeft het geen nut. Door zo frequent te enten behoud je betere beveiliging. 1 of 2 keer enten per jaar heeft helemaal geen nut.
Tevens is enten geen garantie. Geeft alleen tegen bepaalde vormen een betere veiligehied en niet tegen alle vormen.

Hij is zelf ook paardenliefhebber maar ent niet.

Nou als ik deze info zou krijgen dan is het toch al wel duidelijk? Of weten wij het met zijn allen beter?

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:07

irish_lady"]
[quote="Hannelore schreef:
Mijn collega is gepromoveerd op rhino. Hij is degene die ze erbij halen als er vermoedens van rhino zijn. Hij heeft mij hetvolgende advies gegeven:

Wil je enten doe dan de hele stal en dan om de 8 tot 10 weken. Anders heeft het geen nut. Door zo frequent te enten behoud je betere beveiliging. 1 of 2 keer enten per jaar heeft helemaal geen nut.
Tevens is enten geen garantie. Geeft alleen tegen bepaalde vormen een betere veiligehied en niet tegen alle vormen.

Hij is zelf ook paardenliefhebber maar ent niet.

[/quote]

waarom ent hij zelf niet dan?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:13

mijn vorige da vond het ook alleen maar geldklopperij geeft geen garanties dat je paard niet de verlammingsvorm krijgt en als de rest van de stal niet (regelmatig) ent heeft het ook geen nut. Dus mijn oudje is niet geent.

mariska18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:38

ons paardje wordt niet tegen rhino geent. Het is toch geen 100% zeker dat hij het dan niet krijgt en dan zou de hele stal het ook moeten doen. Dat is bij ons niet het geval dus daarom enten wij niet.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:22

mijn pony is nu wel tegen rhino geent, maar er zijn dus pony's bij ons op de manege die er verschijnselen van hebben, heel veel hoesten enz. er zijn 4 paarden met dezelfde infectie op de longen, maar dat zal er denk ik neit veel mee te maken hebben...

jessielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:58

Ik hoorde gister op de tv dat het gevaar zoiezo nu bijna voorbij is, omdat het Rhino virus van de maanden Mei tot November niet kan toeslaan, omdat het dan te warm is! Knipoog

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:06

ahh mooi zeg jessielover, maarja wel oppassen Knipoog