Droes? Ik wordt gillend gek!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:03

Ik wens je heel erg veel succes.
Ik kan me voorstellen dat je nu heel erg bang bent!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 21:03

Ik heb Bravo vanmiddag voor het eerst geen water meer voor hoeven houden, want ze kan eindelijk haar hals net ver genoeg naar beneden doen om bij de waterbak in de wei te kunnen. Ze heeft vandaag 3 x slobber op en wat hooi. Vanavond ga ik nog een keer kijken of ze daar geen koliek van heeft gekregen omdat ze toch 2 dagen niets heeft gegeten en gedronken. Ze loopt nog steeds erg wankel. Helaas kan ze zelf nog niet bij het hooi op de grond. Ze staat er dan heel zielig boven te kijken en kijkt dan maar weer eens naar mij of ik het aan kan geven (wat ik dan ook doe). De DA heeft weer een ontstekingsremmende spuit gegeven en bloed afgenomen waar ik morgenmiddag de uitslag van krijg.
Ik moest wel met de trekzalf blijven smeren voor alle zekerheid.
Ik hoop dat alles goed blijft gaan en dat ze er weer snel bovenop komt.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:05

gelukkig dat ze nu wel gegeten heeft!
kun je het hooi anders niet in een kruiwagen doen?
of iets anders dat ze er makkelijk bij kan?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 08:24

ben benieuwd wat het bloedonderzoek zegt

Iljar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 08:54

bij ons help et wel!! Haha!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:05

Iljar schreef:
bij ons help et wel!! Haha!

Wat helpt?

Iljar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:23

peniceline

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 16:04

peniciline verhelpt echt alleen bacteriele infectie en als het idd droes is dan komt dat door een virus, niet door een bacterie,

gelukkig eet ze nu weer bravura, hopen dat ze snel opknapt en dat je weet wat het nou geweest is, sterkte en beterschap voor dr!

aa_yslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 16:57

ow laat het ons echt weten! ik vind ut heel zielig voor je en voor het paard natuurlijk ook! het zou wel pijn hebben! nou laat het ons weten hoor :wink:

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:25

En, is de uitslag van het bloedonderzoek al bekend?

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:15

Peniciline is iets anders dan AB.
Peniciline mag je wel geven. Dit is een pijnstiller. Ik kreeg voor mijn paard Quadrisol. Als zijn temperatuur te hoog werd boven de 40.5 dan gaf ik hem dat en dan stond hij binnen 2 uur er weer levendiger bij en kon dan ook wat eten.
AB is uit den boze bij DROES omdat het idd een virus infectie is.
Dus Peniciline wel maar geen antibiotica !

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:34

Penicilline een pijnstiller?
Dacht het niet, het is een antibioticum.
Als je geen antibiotica mag geven dan zeker ook geen Peni.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 19:02

sorry ik geloof dat ik dan het verkeerde woord gebruikt heb.. maar het was me zo vertelt..
Al met al ik mocht wel Quadrisol geven... dat werd mij verteld dat dat de koortsverlager/pijnstiller was...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 20:22

Ok, het bloed van Bravo had de normale waarden (eiwit, lever etc), het enige dat er uit gehaald kon worden was dat ze een wat lage waarde had mbt uitdroging. Dat was niet vreemd omdat ze twee dagen niets at en dronk. Nu drinkt ze ook nog steeds slecht maar ik geef haar slobber
(1 1/2 kg) met zeer veel water (2 1/2 liter). Ook neemt ze zelf af en toe een slok water. Ze staat nu weer binnen 's nachts en ik heb er twee afgemeten emmers water staan om te zien wat ze binnen krijgt. Haar keel is weer dikker geworden en vanavond had ze weer koorts (38 graden). Ik heb met de DA afgesproken door te gaan met de trekzalf en maandag weer even te bellen (tenzij het noodzaak is, bel ik natuurlijk eerder). Ze kuchte straks ook wat, maar dat kan van het hooi komen. We houden haar en de andere paarden scherp in de gaten....van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.

Ik vind het doffe ellende en maak me steeds weer zenuwachtig. Frusty

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:01

jeetje zeg...
ik hoop echt dat het snel weer wat beter gaat!

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:29

Mijn paardje heeft 7 weken geleden ook een flinke droes-infectie gehad. Ze at slecht en dronk ook vrijwel niets. Na overleg met mijn dierenarts hebben we besloten haar op de pijnstillers te zetten om te zorgen dat ze weer ging drinken en eventueel ook eten. Als ze lang niet drinken of eten gaan ze alleen maar achteruit, ze worden steeds slapper.

Ik weet niet wat jouw dierenarts daarvan vindt? Mijn paard kreeg Fynadine, pijnstiller, geen antibiotica. Ze heeft dat 3 weken gehad en tijdens die drie weken ook weer redelijk gedronken en gegeten.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:30

Even een paar onduidelijkheden verklaren:
Droes is een bacteriële infectie (voor de liefhebbers: veroorzaakt door Streptococcus equi), en dus geen virus (zoals rhino wel is).

Penicilline is een van de eerst ondekte antibiotica......
Quadrisol werkt ontstekingsremmend en koorstverlagend, het is namelijk een NSAID (zoals aspirine).

De reden dat je bij droes geen AB geeft is omdat je daarmee het ziekteverloop sterk kan verlengen, en de kans op het ontstaan van verslagen droes groot wordt.
Alleen helemaal in het begin van de infectie (wanneer de lymfeknopen nog niet ontstoken zijn) kunnen AB de infectie nog stoppen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 23:12

He, Tequila, dat is de moeite waard om daar eens naar te vragen. Ik schrijf het op en vraag er maandag direct om of dat zin heeft. Eten doet ze (weer/nog wel) maar drinken is maar matig. Mijn ouders gaan straks weer kijken dus dan hoor ik of ze iets gedronken heeft uit de emmers. Ik vind het alleen vreemd dat ze wel slobber en hooi eet maar bijna geen water drinkt, terwijl ze toch regelmatig bij de drinkbak staat te flodderen.

Kan iemand mij vertellen hoe het hele droesproces er uit ziet? Ik heb het nl nooit zelf gezien en vraag me toch ook nog steeds af of het wel droes is.
Alles past in het plaatje, de warme klieren onder de kaak, de opgezette keel...Maar de leeftijd past er niet bij volgens de DA...Hoe lang duurt het voordat het openbreekt (heb al gehoord dat het 2 weken kan duren), en is het dan zeker dat de anderen het ook krijgen of hoeft dat niet?
Isoleren was al te laat nl. Hoe groot wordt zo'n klier voordat het openbarst? Hoe benauwd gaat ze het dan krijgen?

Wat ik mij ook afvraag is; stel de keel slinkt weer en het zou toch droes zijn geweest, zou het dan naar binnen zijn geslagen of hoeft droes niet perse uit te breken?

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:14

Droes; het ziektebeeld ::

Droes is een ziekte die veroorzaakt wordt door de streptococ-bacterie. Na besmetting met deze bacterie kan het 2 tot 10 dagen duren (incubatietijd) voordat de eerste verschijnselen zich openbaren. Het begint met een koortsaanval, vaak in combinatie met een vrij heftige keelontsteking. Daarna zullen de keellymfeklieren gaan veretteren en opzetten. Hierbij scheidt het paard via de neus een geelachtig snot af.

Aan de buitenkant resulteert dit in de regel in bulten in de hals en / of op het hoofd. In het verdere verloop van de ziekte zullen de opgezette klieren doorbreken, waarna er vrij snel herstel op zal treden.

Gevaar hierbij is wel dat de etter in bijvoorbeeld de luchtwegen terecht kan komen door het naar binnen toe openen van de klieren. Infecties aan longen en andere inwendige organen kunnen dan plaatsvinden die meestal de dood tot gevolg hebben.

Verder spreken we van verslagen droes als lymfeklieren op een andere plek in het lichaam besmet raken, deze klieren hebben vaak niet de mogelijkheid tot opbreken aan de huid. Hierdoor kan de infectie door blijven groeien en de bacterie kan op die wijze in de bloedbaan terechtkomen, ook dit vaak met dodelijke gevolgen.

Zijn paarden met droes eenmaal genezen, dat zullen zij voor de rest van hun leven immuun zijn voor de ziekte.

Droes komt relatief vaak voor bij veulens en jonge paarden, zij hebben immers nog weinig antistoffen en weerstand opgebouwd. Vooral bij veulens is het erg belangrijk om goed in de gaten te houden dat de luchtwegen niet worden afgesloten door de abcessen, mocht dit wel het geval zijn dan zal dmv slangen, etc de luchtwegen vrijgehouden moeten worden.

Droes; de behandeling ::

Op het moment dat de diagnose droes gesteld kan worden (vaak dus op het moment van bultvorming en uitscheiding van snot uit de neus) is het te laat voor antibiotica. De bacteriën zijn inmiddels in zulke grote getale aanwezig dat antibiotica het verloop van de ziekte alleen maar vertraagt waardoor het herstel alleen maar langer op zich laat wachten.

Met enkele weken tot een maand breken de abcessen (bulten) door en hersteld het paard vrij snel. Ongeveer 1 tot 2 maanden na dit herstel scheidt het paard nog de bacterie uit.

Is er reeds een droesgeval op stal bekend, dan verdient het aanbeveling om de overige paarden dagelijks te temperaturen. Stijgt de temperatuur boven de 38,6?C dan kan verondersteld worden dat het paard ook besmet is. Hierbij kan een behandeling met antibiotica (bv. penicilline) soelaas bieden, u bent dan namelijk nog op tijd.

Bij verslagen droes wordt er wel antibiotica gebruikt, dit om de doorontwikkeling van de bacterie te remmen in verband met de eventuele dodelijke gevolgen.

BRON: http://www.meldpuntdroes.nl/

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 23:26

Dank je Biepmiep, ik had er ook al veel over gelezen, maar nog steeds niemand gehoord die het van dichtbij allemaal heeft gezien. Ik was eigenlijk benieuwd naar een praktijkvoorbeeld om te weten wat me precies te wachten staat. Heb jij het hele proces weleens gezien? Verward

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:30

Kim heeft,toen ze 3 was,ook droes gehad.Ze had 41 (!) graden koorts.Ze was zo duf als een konijn,maar bleef gelukkig wel eten en drinken.
Ik heb haar ingesmeerd met laurierzalf.Ze is op 4 plaatsen (2 onder de kaak,2 vlak achter de kin) doorgebroken.Na het openbreken van de laatste bult knapte ze heel snel weer op.
Alles bij elkaar heeft het een week of 4 geduurd.
Heel veel succes en sterkte Ach gut

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 07:57

Bravura schreef:
Heb jij het hele proces weleens gezien? Verward

Nee alleen dus dat geval dat het erop leek. Koorts en een bult.

Waar ik nu rijd hadden de paarden laatst allemaal een snotneus en koorts en aten 3 dagen niet. Is nu helemaal weg.

Sterkte!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:21

@Bravura: weet je heel zeker dat het droes is en niet een ontstoken kaak/kies oid ??

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 00:29

Ik weet niks zeker. Ik heb vandaag de DA er weer bij gehad omdat ik dacht dat ze serieus aan uitdroging leed. Kennelijk ben ik overbezorgd. Het was ok. Er zijn nu drie verschillende DA's van de kliniek geweest en allemaal zeggen ze dat het droes is, dus ik moet het dan echt maar geloven.... Ik was net na het werk nog even op stal. Ze had geen verhoging en had zowaar gedronken, wel 3/4 emmer! Ik had 5 eetlepels denneknoppensiroop in het water opgelost en doe nu 1 eetlepel zeezout in de slobber. Het zout houdt vocht vast en de denneknoppen maakt het water wat aantrekkelijker voor haar en verzacht toch wel iets de keel, denk ik. Het belangrijkste is dat ze in ieder geval weer drinkt.
Sinds vanmorgen heeft ze wel opgelopen achterbenen en dat schijnt weer in het plaatje van droes te passen....Nu maar hopen dat de rest het niet krijgt (en Bravo straks ook weer "gewoon" water wil drinken)! Ik slaap denk ik weer wat beter nu ik weet dat ze drinkt.

Groetjes Armanda

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:57

Mijn paard heeft in 1'97 droes gehad en zag er net zo uit als op jouw foto's. Zelfs toen haar keelabces doorgebroken was, kreeg ze nog een bult boven haar oog. Klieren zitten nml overal in het lichaam.
Ik maakte het abces schoon met biotex blauw en krabbelde er dan voorzichtig aan, dat maakte haar huid dunner en zo brak het eerder door. Door het wassen haalde ik er ook zo steeds de zalf af en na het droogmaken (schone doek steeds) ging de zalf er weer op.
Zij at dus ook totaal niet, ik stopte natte zemelen in haar mond. Mengen met maismeel is ook lekker en voedzaam.
Als eerste brak bij haar haar keelgezwel door naar binnen, de troep kwam er via haar neus uit. Ze snurkte ook heel erg want alles was dik aan de binnenkant.
Ze is er binnen 2/3 weken doorgekomen, alleen het snurken is gebleven maar wel veel minder geworden.