paard ontiegelijk stijf en ziek na chippen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:17

beautyfull_mickey"]
[quote="Anita_D schreef:
Nachtmerrie!

Ik ben absoluut anti-chip!!!!!!

helaas moet je wel als je op concour wilt....

[/quote]

Dan ga je voor het alternatief: DNA!! Heb ik ook.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:27

Hoe gaat dat in z'n werk dan Eleonoor??

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:54

youngster schreef:
Hoe gaat dat in z'n werk dan Eleonoor??

idd?

ik kreeg toen te horen dat mickey gechipt moest worden anders mocht ik niet op concour,dus hebben we haar laten chippen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:12

Is ook te lezen in de reglementen van de KNHS. Als je bezwaar hebt tegen het chippen kan je paard/pony ook dmv DNA worden geregistreerd. Het is nog duurder dan chippen, maar we zijn druk bezig de kosten omlaag te krijgen. Mijn paard had al een DNA nummer (door controle afstammeling bij de KWPN) en werd zo omgezet op zijn paspoort. Chippen MOET niet, MAG wel. Registreren MOET wel, echter is dus de keus chippen of DNA.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:21

enige tijd geleden heeft Sonja een topic neergezet over chippen en dna, hierbij gaf ze aan dat er nog een derde alternatief is volgens mij, dat zou een relatief goedkoop alternatief zijn.
Dus zoek op de naam Sonja en je zult dat topic vinden

over enten, mijn niet wedstrijd paarden en pony's zijn de laatste jaren niet meer ge-ent, zijn nooit ziek geworden, hebben er nooit iets van gekregen Haha! Ik zie het nut van eindeloos enten nog steeds niet in, maar dat is een andere discussie.
overigens is mijn pony zeker 15 jaar niet meer ge-ent, is bijna 28 jaar geworden, zonder enge ziektes OK dan!

biepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 18:38

Eleonoor schreef:
Is ook te lezen in de reglementen van de KNHS. Als je bezwaar hebt tegen het chippen kan je paard/pony ook dmv DNA worden geregistreerd. Het is nog duurder dan chippen, maar we zijn druk bezig de kosten omlaag te krijgen. Mijn paard had al een DNA nummer (door controle afstammeling bij de KWPN) en werd zo omgezet op zijn paspoort. Chippen MOET niet, MAG wel. Registreren MOET wel, echter is dus de keus chippen of DNA.

Ja, dat zou idd een goede (veilige!) optie zijn!
Daar heb ik ook nog over zitten denken maar dat vonden mijn ouders (net nieuw paard, nieuwe toebehoren etc.) wel erg veel van het goede worden (en ik kan ze hierbij eigenlijk geen ongelijk geven Bloos )
Maar het zou idd (achteraf) goed en misschien nog wel goedkoper alternatief geweest.
(inmiddels is de DA hier bijna dagelijks geweest, ik zorg wel dat ik niet thuis ben als de rekening straks op de deurmat ligt Schijnheilig )

De DA is net trouwens weer geweest.
er zat een ontsteking bovenin haar hals, dat bovenste stuk waarin de manen zitten.
Ze had er duidelijk last van, is super chaggerijnig etc. dus toch maar weeeer de DA gebeld.

Die kwam dus net en ze heeft nieuwe pijnstillers gekregen (metanogwat) en ontstekingsremmers. Als het over een paar dagen niet beter is moet ze toch wel echt aan de antibiotica, maar de DA wilde liever eerst kijken of het zo beter werd.

Ik hoop er maar het beste van, maar het gaat iig al wat beter dan zondag Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:26

geral schreef:
nog een derde alternatief is volgens mij, dat zou een relatief goedkoop alternatief zijn.

Bedoel je irisscan??

Ik heb vorig jaar ontheffing aangevraagd en ben absoluut tegen chippen.
Na dit soort verhalen helemaal Boos!
Mijn paard is keurig DNA geregistreerd.

Ongelofelijk dat mensen dit dieren aandoen. En waarom??? Eigenlijk alleen maar om er geld aan te verdienen Verdrietig

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:11

biepp schreef:
Ik kreeg net van Jantien op bokt per PB de volgende uitleg:

Door het chippen kan er een ontstekingsreactie ontstaan (net zoals ook bij inenten of iedere keer wanneer je iets injecteert kan gebeuren).
Het lijkt erop dat dat hier ook is gebeurd.

Door de ontsteking gaat het weefsel zwellen, heeft dus ruimte nodig. In de halsspieren zitten veel bindweefselschotten. Hierdoor is er niet veel ruimte voor de ontsteking. En dat is dan erg pijnlijk (vergelijk het met een hoefzweer, in de hoef is ook geen plek, paard is stokkreupel, als de druk er af is, dan lopen ze meteen stukken beter).

Het verklaart ook wel waarom ze haar voorbenen slecht beweegt. Er zijn een aantal spieren die vanuit de hals komen die ook gebruikt worden bij het lopen. En het is dus ook pijnlijk om die te bewegen.

Dit is eigenlijk de reden om niet in de hals te enten. Daardoor kan ook zo'n soortgelijke ontsteking ontstaan.

nu snap ik meteen waarom zoveel mensen tégen chippen zijn.... Scheve mond

sjeej.. k*t zeg Scheve mond
sterkte Ach gut

biepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 19:11

*update*

Het gaat HEEL SLECHT met Diva

We zijn doodsbang dat ze blijvende schade heeft/krijgt....
We hebben net een andere DA gebeld voor een seccond opinion, want haar hals heeft nu een giga bult en is zo dik als ik weet niet wat, verder is ze weer onwijs kreupel en net ging ze in de wei weer meteen liggen Huilen

Ik voel me zooooo ***....
Ik moet echt huilen, ik voel me vooral ook zo schuldig...

Net is er iemand van de verzekering langsgeweest want de DA-kosten reizen de pan uit nu hij bijna elke dag moet komen....
We moeten de DA aansprakelijk stellen, ik weet niet helemaal hoe dit in zijn werk gaat, maar ik vind het wel "eng"...

Toen ik net bij haar was legde ze haar koppie op mijn schouder en keek ze me echt aan alsof ze zoveel pijn heeft, ik moet echt huilen als ik er aan denk... mijn arme kleine meisje Ach gut

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:36

Jemig meid, wat ongelofelijk rot voor je en je paardje! Ach gut
Ik wens je echt alle sterkte, en laat je inderdaad juridisch adviseren want dit wens je niemand toe. Huilen

Skattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:26

Hey lieve biep,

Ik hoop dat het snel weer beter gaat met Diva!! Het is gewoon zo'n schatje!!

Ik hoop dat de DA morgen je ook wat meer kan vertellen wat het nu precies is, zodat je een beetje weet wat je te wachten staat!!

Als ik Diva zo op stal zie staan dan krijg ik ook tranen in mijn ogen, maar ik hoop voor dat alles snel weer goed komt, want ik weet dat Diva in een korte tijd echt enorm veel voor je betekend!!

Ik snap dat je je schuldig voelt, maar jij kan er niks aan doen!!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:23

ik weet dat ik verder weg woon, maar je kunt altijd bij me terecht, je hebt mn mob. nr, msn ... kom maar als je me nodig hebt

verder onwijs veel sterkte, voor jullie allemaal Ach gut
vind het echt supererg voor je.. ik keek er zo naar uit om jullie te meeten... Verdrietig

biepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 23:13

bedankt voor de lieve reacties!

Ik ben net (23:00 uur) met mijn (super lieve) instructrice nog even naar Diva gegaan, en ze had 38,6 koorts, dus nog verhoging terwijl ze al een paar dagen aan de antibiotica is...

morgen om half 9 de second-opinion... ben zo zenuwachtig...

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 23:29

Sterkte morgen Ach gut ik hoop dat het gauw weer goed komt met Diva!
38.6 is gelukkig nog niet al té zorgwekkend...
laat je ons morgen weten hoe de second opinion was ?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 00:15

jemig zeg zo'n verhaal heb ik nog nooit gehoord! wat klote zeg!!

hoop dat ze snel opknapt!!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:06

biepp schreef:
bedankt voor de lieve reacties!

Ik ben net (23:00 uur) met mijn (super lieve) instructrice nog even naar Diva gegaan, en ze had 38,6 koorts, dus nog verhoging terwijl ze al een paar dagen aan de antibiotica is...

morgen om half 9 de second-opinion... ben zo zenuwachtig...

k heb voorr je geduimd... en?

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:10

Jeetje wat een verhaal Scheve mond
Verschrikkelijk als je je paardje zo ziet lijden. Hoe is de second opinion gegaan? En hoe is het nu met je paard?

Sterkte hoor! Ach gut

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 14:49

biepp schreef:
[Trouwens: Ik had écht precies hetzelfde: hij heeft het wel bijgeschoren, maar niet helemaal kaal gemaakt zoals bij mijn vorige pony, of hij het wel of niet heeft ontsmet weet ik niet meer het ging zo snel...
Ik vond dit ook al vreemd (van dat scheren dat er nog haren zaten) en zei dit ook al heel hinterig tegen mijn vader zo dat hij het wel móest horen, maar neen hoor dat hoefde niet.....

eigenlijk precies hetzelfde verhaal dus.
Maarja wie moet je dan aansprakelijk stellen?
Zie het maar eens te bewijzen Scheve mond
[/quote]

Nu ik dit lees verbaast het me niks dat er een ontsteking ontstaan is, de plek waar gechipt wordt hoort voor het cippen goed kaal geschoren te worden, haren verwijderd en ontsmet te worden (laatste kun je niet missen, grote bruingele vlek van de jodium).
Daarna pas de chip erin en nogmaals ontsmetten.
Deze veearts kun je nu via de tuchtraad geloof ik aanspakelijk stellen voor alle schade die je nu en in de toekomst lijdt wegens nalatige verzorging om het chippen heen (even aan je verzekering vragen).

heel veel sterkte en hoop dat het nog goedkomt met je meisje. heb je al bericht van de andere veearts?

biepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 18:08

super bedankt voor alles lieve reacties OK dan!

Nou, ik ben super opgelucht!!

Gisteravond zag ik, ondanks de koorts al wel iets verbetering (ze was al iets alerter en ze at iig), Toen heeft mijn staleigenaar haar nog een extra schep antibiotica en pijnstiller gegeven, en vanmorgen wist ik niet wat ik zag!!

Ze was weer lekker knuffelig en alert, en ze liep ook weer best aardig! Oke, nog wel stijf, maar ze was in 1 nacht meer vooruit gegaan dan in een hele week Lachen Die extra antibiotica heeft haar dus echt goed gedaan! Alleen haar hals was nog erg dik in de strook waar de chip zat.

De DA voor de second-opinion was gekomen, en ze vond idd dat ze er weer goed alert uitzag, en naar omstandigheden weer aardig liep Lachen
Ze vond ook dat het chipgebied inderdaad niet goed kaal was, en gaf ons daarin dus zeker gelijk.
Haar hals vond ze inderdaad ook nog te dik en veel te gevoelig, dus we moeten haar nog een paar dagen op de antibiotica houden en de pijnstillers, maar de kans op blijvend letsel lijkt nu nihil.

Ik ben dus echt superblij!
Het heeft wel een hele week geduurd, met bijna dagelijks een DA aan huis, maarja, Diva komt er waarschijnlijk weer helemaal bovenop door de snelle actie met antibiotica ed. en dat is wat op dit moment even het belangrijkste is.

In overleg met de second-opinion DA gaan wij zelf met de andere arts overleggen dat wij niet zo tevreden zijn over de wijze waarop het chippen gebeurt is, en of hij het vriendschappelijk wil oplossen. (We hebben hem immers sinds vorige week vrijdag bijna dagelijks moeten laten komen, geen goedkope grap!) En we hopen dat hij een beetje tot een vriendschappelijke oplossing wil komen. Als dit niet lukt kunnen we hem hopelijk aansprakelijk stellen, maar we hopen natuurlijk dat we er gewoon uitkomen!

één ding weet ik nu wel zeker: ik denk voortaan 2x na voor ik mijn paard laat chippen...

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:26

Super joh, heel fijn dat ze zo vooruit is gegaan OK dan! Ik hoop echt voor je dat er inderdaad geen blijvend letsel zal zijn, maar wat fijn dat de vooruitzichten goed zijn.

Succes met de dierenarts, hopen dat hij het vriendschappelijk wil oplossen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:29

Nou gelukkig maar! Van onze zes paarden die geent zijn is er geen eentje ziek geworden! Dus 't is niet zo normaal!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:59

oohh bibi gelukkig zeg!
sjeej.. wat zat ik vandaag aan jullie te denken, en maar hopen en duimen
gelukkig, beterschap met t meisje Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:02

Heeej toppie dat er vooruitgang in zit. En 2x nadenken of je laat chippen, misschien beter 2x nadenken door WIE je laat chippen en controleren of het op de juiste wijze gebeurd, maarja dat laatste moet je ook maar net weten natuurlijk.....
Beterschapjes....

biepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 11:35

Vippie schreef:
Heeej toppie dat er vooruitgang in zit. En 2x nadenken of je laat chippen, misschien beter 2x nadenken door WIE je laat chippen en controleren of het op de juiste wijze gebeurd, maarja dat laatste moet je ook maar net weten natuurlijk.....
Beterschapjes....

ja daar heb je opzich wel gelijk in, maar meestal vertrouw je gewoon op je DA (ik had zoiets van: naja hij zal het wel weten hij heeft ervoor geleerd ik niet..)

Het is verder ook gewoon een erkende DA, dus wat dat betreft was er geen reden om hem niet te vertrouwen oid.

Vandaag was ze trouwens super! ze begint steeds lekkerder in haar vel te zitten, ze was weer lekker fris en vrolijk. haar als is nog wat dik, maar dat begint ook steeds minder te worden. Met een beetje geluk kunnen we maandag zelfs al weer een beetje opbouwend beginnen Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:44

Fijn dat je paard weer zo is opgeknapt! het lijkt er inderdaad op dat je DA de procedure niet netjes gevolgd heeft .

Mijn beide paarden zijn gechipt door iemand van het stamboek, geen DA dus, maar hij heeft wel netjes de plek kaal geschoren, en voor en na ontsmet, en ze hebben er allebei dan ook geen enkel probleem mee gehad.

Ik hoop dat jullie tot een schikking kunnen komen!