hoesten alleen 3x bij het losrijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:18

Wildwestwill, hoe oud is jouw paard?
Onze pony van 21 geeft vaak 1 hoest bij het aandraven.
De DA heeft wel eens naar zijn longen geluisterd. Zat een lichte ruis in, maar acceptabel voor een pony van 18 (dat was hij toen). Het is ook nooit erger geworden.

Maar als je een jong paard hebt, zou ik er niet zo makkelijk over denken!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:04

mijn oudje van bijna 32 kucht ook vaak als hij in ene ervandoor gaat in het land en vroeger met rijden ook. Hij heeft ook last van stof. Toen hij nog op de manege liep hoesste hij vaak tijdens het rijden maar als hij losliep en opgejaagd werd in ene niets meer te horen. Hij moest weg omdat hij tevaak hoeste en er werd bronchitus geroepen. Ik heb hem na laten kijken en was hij alleen gevoelig op de voorste luchtwegen. Bij mij heeft hij sinds 5 jaar 1 x echt gehoest zeg maar op stal ook enzo. Dus dat enkele of 2 maal hoesten wat hij vaak doet neem ik maar op de koop toe hij ziet er verder best uit ook.

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 17:33

Miss-jumpy mijn paard is 10 jaar maar ik heb nu al zo veel verschillende reacties dat ik door de bomen het bos niet meer zie en zolang hij alleen een paar keer hoest bij het losrijden en daarbij geen snotneus of kortademig is maak ik me geen zorgen meer. groetjes will en dude

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:27

ken het... gewoon je gevoel af gaan. Voelt je paard zich lekker dan is het ok toch.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:26

Het is niks hoor!

Zal er geen poedertjes of andere dingen gaan geven.
Als je paardje het alleen in het begin doet wanneer jij begint aan te draven,komt dat doordat er frisse lucht zijn longe ingaat.
En dan kriebelt dat en gaat jou paardje kuche, dus zolang hewt alleen dan is is het helemaal niks.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:29

meisje schreef:
Het is niks hoor!

Zal er geen poedertjes of andere dingen gaan geven.
Als je paardje het alleen in het begin doet wanneer jij begint aan te draven,komt dat doordat er frisse lucht zijn longe ingaat.
En dan kriebelt dat en gaat jou paardje kuche, dus zolang hewt alleen dan is is het helemaal niks.

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens, een gezond paard hoest NIET, ook niet aan het begin van het rijden!!!!
Vraag het de DA die heeft er voor gestudeerd!
Succes verder.

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 12:09

De DA kan helemaal niets vinden zelf niet met bloedonderzoek die nagekeken is

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:42

Is er een bronchoscopie gemaakt????????

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 23:29

Nee, en ik ga niet meer verder met lezen , het word me nu te eng

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:12

wildwestwill schreef:

Struisvogelgedrag? Verward

Rosalien wil nog wel eens hoesten als je net aandraaft en je dan ondertussen lekker het zadel uitsleuren. Ik ben er van overtuigd, dat ze niets aan haar luchtwegen mankeert, ik denk dat het een aanwensel is.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:17

wildwestwill schreef:

Nee moet je vooral niet doen, lekker verwaarlozen zo'n hoestje!!!! Boos!
Sorry hoor hier kan ik zo kwaad om worden als iemand hoesten niet serieus neemt, laat het niet chronisch worden AUB, ga naar een goede DA en laat er naar kijken, er zijn medicijnen hoor, het kan heus wel over gaan, mits je er bijtijds bij bent.

Sterkte ermee!!

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 13:54

Nou Nou rustigaan hoor . Hij is helemaal na gekeken en de DA kon niks vinden en hij zei zelf dat 3 van de 5 paarden dit doen .als het niet medisch is kan het ook een lelijke gewoonte zijn, zo van: ik hoest dan ga mn baasje wel stappen die paarden heb je ook zei hij .Maar zolang hij er geen snotneus ofzo bij heeft gan ik me geen zorgen meer lopen maken .IK hou het wel goed in de gaten NATUURLIJK.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 15:30

Alfie doet het ook, maar alleen binnen. Rijden we buiten, dan heeft hij nergens last van. Toch is de binnenbak niet stoffig. Een bronchoscopie is gemaakt en er is niks aan de hand. 't blijft vreemd.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 15:31

Ik heb het ook...Gewoon een kuchje bij het aandraven, waarschijnlijk doordat de alles weer in beweging komt ofzo...

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:10

Mijne doet het ook!! Ik denk dat het gewoon komt doordat je actief begint en dat er dan wat loskomt! Ik heb er nooit bij nagedacht om er een veearts naar te laten kijken! Als ie het tijdens het hele rijden doet, laat ik DA komen!

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 11:06

Had mijn DA toch gelijk dat heel veel paarden het doen . Yolynn bedankt voor je pb tje ik hou het goed inde gaten hoor !!

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:52

Mijn pony kan juist van de zomer wel eens hoesten bij het losrijden: als ze dag en nacht buiten staat (dus van het stof kan het niet komen) en haar pens wat te vol gevreten heeft. Dan volgt er vaak een hoop gezucht en gesteun en 2 of 3 keer een fikse kuch. Dan is ze alle kriebels (en luchtbellen??) weer kwijt en loopt ze stukken lekkerder. Ik wéét gewoon dat het daardoor komt en daar hoeft dus ook geen DA voor langs te komen.

Natuurlijk mag je kuchjes nooit verwaarlozen, maar daar is bij wildwestwill niet echt sprake van geloof ik. Ze geeft diverse keren aan dat er toch echt onderzoek naar gedaan is!

Maar inderdaad, omdat er over af en toe een kuch vaak zo panisch gedaan wordt, ga je je afvragen of jouw paard de enige is met een gek hoestje zo af en toe. Haar vraag is dus niet zo heel vreemd.

Zo lang het bij een enkele kuch blijft en je paardje zit verder volstrekt goed in z'n vel, dan zou ik me geen zorgen maken. Gaat het om een "onverklaarbare" kuch (op een raar moment of als je verder je paardje, al is het maar heel weinig en door een ander niet waarneembaar, niet helemaal lekker in z'n vel vind zitten) of gaat het om een paard waar je nog niet lang of niet vaak mee werkt, dan is het een ander verhaal en dan is de DA erbij halen wel het enige verstandige advies, ook al is het maar 1 kuchje...

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:01

zo, kom ik nog eens even olie op het vuur gooien:

Graag wil ik een ervaring delen met een hoestend paard. Op stal hebben wij sinds februari een paard die met het losrijden een keertje hoest. Ook nog lang niet altijd. Begin deze week begint het paard kortademig te worden. Natuurlijk naar de dierenarts gegaan. Deze heeft het paard onderzocht en hoorde eigenlijk aan "de buitenkant" niet veel. Er werd gedacht aan stof - of pollenallergie. Grote zak over de neus gedaan en hem laten ademen. Binnen no time was hij buiten adem, iets wat beslist niet goed is. Even van binnen gekeken dmv bronchoscopie.. en wat blijft: de luchtwegen zitten vol push. De dierenarts gaf zelf toe, dat het hem zeer verbaasde, omdat aan de buitenkant niet veel te horen was. Dus bij twijfel zou ik toch zo'n inwendig onderzoek laten uitvoeren... Je weet het dan zeker en de medicijnen kunnen worden aangepast. Lachen Bij dit paard vulden zich de luchtwegen. Als hij nu meer had gehoest, haden we eerder ingegrepen.Dus mijn ervaring: onderschat de kuch niet!!