Mijn opmerking was trouwens aan algemene, niet zozeer aan iemand specifiek gericht. Het valt me alleen op dat tegenwoordig overal een supplement voor is, en dat vind ik eigenlijk een beetje vreemd. Als je met gewoon voeren een hele zooi supplementen bij moet voeren, zit er dan niet gewoon te weinig in het voer?
Pavo is daar natuurlijk ook weer handig op ingesprongen... Nerv control? Grappig.
Renske_
Geplaatst: 20-03-04 14:25
nerv control van pavo werkt bij de mijne niet, nervo horse druppels wel hij liep normaal in een vreemde binnenbak op de binnen hoefslag in paniek rond te rennen, heb zo 3 indoor seizoenen gereden, had er toen genoeg van, nervohorse gegeven en hij loopt overal langs, inmiddels ook zonder nervo horse
maar er zijn idd mensen die hun paard wel heel veel supplementen geven, voor ieder dingetje hebben ze wel iets ik probeer alleen iets als ik verder alles al heb geprobeerd en heb in totaal 2 dingen geprobeerd, vit E omdat ie een kramptrekker is, dat werkt super en nervo horse omdat ie echt stuurloos was en in paniek raakte in zn eentje in een vreemde binnenbak, en ja na 3 seizoenen geduld bewaren geen verbetering, dan probeer je eens wat anders en gelukkig hielp Nervo Horse
ibikus
Geplaatst: 20-03-04 14:59
Je kan beter zorgen dat ze een complete brok krijgen, daar zit meer dan genoeg Vit. E in. Als je dan toch denkt dat ze het nodig hebben, reken het dan iid na! Ga niet zomaar dat spul erbij zitten gooien want inderdaad is Vit. E geen vitamine die ze bij overdosering wel gewoon eruitplassen/mesten! Overdosering kan dus wel en is absoluut schadelijk.
Anoniem
Geplaatst: 20-03-04 15:16
jammer genoeg krijgen de dieren bij ons op stal allemaal dezelfde basisbrok. ik heb het uitgerekend en daar zit dus maar heel weinig vita E in. dat is de reden dat ik het erbij voer. zeker omdat mijn dier volop in de groei is en vrij hard werkt
Josefien
Geplaatst: 20-03-04 16:58
Renske: heb je er aan gedacht dat als je paarden met herten in 1 wei laat grazen, dat je ook moet ontwormen tegen longwormen?
cornelie
Geplaatst: 20-03-04 18:00
Van wessum zei tegen mij::: 1 mg vit E per kg lichaamsgewicht. In de meeste brok zit ong 100 mg vit E per kg dus dan kan je zelf berekenen hoeveel kg brok je paard zou moeten hebben. Kom je dan tekort dan kan je er iets aan doen. Mijn paard krijgt nu gewoon brok waar al 500 mg per kg inzit dus dat zit nu goed.
Renske_
Geplaatst: 20-03-04 22:46
Josefien schreef:
Renske: heb je er aan gedacht dat als je paarden met herten in 1 wei laat grazen, dat je ook moet ontwormen tegen longwormen?
grazen is een groot woord zoveel gras staat er niet helaas....
maar ik ontworm ze altijd goed, eerst stonden er 4 hertjes in onze wei en een ezeltje naast de wei, buurman heeft t ezeltje toen verplaatst omdat die graag met zn neus tegen de neus van mn pony stond, en ezels hebben ook longwormen
ik ontworm ze om de 3 maanden de ene keer met furexel/eqvalan/eraquell en de andere keer met Equimax van Virbac(ofzoiets, dat grijze doosje is dat, die met appelsmaak, kijk zo wel ff in de kast hoe die precies heet) die is tegen alles incl lintworm, neem aan dat die ook tegen longwormen is. pony staat alweer 6 jaar samen met de hertjes, Quentin 4 jaar en desire 3 jaar en ze zijn nogsteeds gezond dus volgens mij zit het wel goed
de herten worden trouwens ook 2x per jaar ontwormd.
Gerrie
Geplaatst: 21-03-04 16:30
Rodinde heeft op haar lezing over rugproblemen ook eventjes aangehaald dat vit E best gegeven mag worden maar niet continue!
Je zult dus ook eens een tijdje ermee moeten stoppen aangezien vit E zich stapelt in het lichaam.
beautyfull_mickey
Geplaatst: 21-03-04 19:16
ik schreef dus ook in dit toppic dat ik mijn merrie ook equi vitamine e en selenium gaf.
nou sprak ik vandaag iemand op stal,en hun kennis,daar het paard van had een selenium vergifteging gekregen? hun gaven ook twee schepjes per dag.
bestaat dit?
ibikus
Geplaatst: 21-03-04 21:18
Dat kan absoluut, als de hoeveelheid die in het voer zit al toereikend is en je er toch bij gaat geven kan dit problemen geven, de lever draait overuren om alles af te breken wat dus niet lukt en je het paard dus vergiftigd. Daarom moet je dus eerst narekenen wat je paard dagelijks al via het gewone voer binnenkrijgt eer je er supplementen bij gooit.