Welk hooi/voordroog mager paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:39

tengeltje11 schreef:
En een volle weide? Het voorjaarsgras is ideaal om bij te komen?

Als ik er eentje had die moest aankomen, ging dit met eender wat belange zo goed en vlot niet als een volle weide..

Dat weet ik, op dit moment prima weide maar daarnaast ben ik dus aan het oriënteren op extra voordroog/hooi.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:41

LaDonna75 schreef:
Als het kan, zsm op gras. Gras helpt vaak toch het beste om aan te komen. Verder zou ik toch getest hooi zoeken, dat niet arm aan eiwit en arm aan suikers is maar juist goed hoog in eiwit en het mag best wat suikers bevatten. En daar dan veel van voeren. Ruwvoer is de basis, ik geloof niet in brokken om paarden dik te voeren.

Klopt, testen is optioneel wmb.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:44

Popstra schreef:
lletam schreef:
@popstra, dierenfan en 996: dank voor de reacties maar ik zoek echt naar tips en info om (te proberen) zo optimaal mogelijk ruwvoer te vinden.

De cubes zijn ruwvoer. Je kunt zelfs je hooi vervangen en alleen maar cubes voeren.
Dat doe ik al jaren bij 1 ouder paard. In de US doen ze dat ook. Maar onbeperkt hooi is ook fijn uiteraard

Toch nieuwsgierig: welk product voer je? Grasbrok eet ie niet, heb een eigen merk hooibrok geprobeerd, maar at ie matig.

Moorkop

Re: Welk hooi/voordroog mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:37

Ik geef mijn ouder wordende maar nog steeds actief gereden paard op aanraden van de veearts Fibrebeet bij nadat hij vorige winter ineens toch schraal werd. Dat is ook ruwvoer en hij eet het graag. Hij is deze winter heel mooi op gewicht gebleven.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:02

lletam schreef:
Plus, elke partij/baal kan enorm verschillen dus hoe zinvol is dat testen?

Om nog even op de kern terug te komen; een goede fourage heeft een grote partij al laten testen. De Pavo test geeft daarvoor een prima indicatie.

Mineralen blijven in hooi en voordroog; wateroplosbare vitamines (vooral E) en eiwitgehaltes nemen af na langere periode liggen. Hooi is na de winter altijd een half jaar of meer liggend; paarden willen méér hooi eten om aan voldoende voedingsstoffen te komen.
Zodra het hooi getest is kan gericht bijgevoerd worden. Met een balancer, of bijvoer wat de tekorten compenseert.

Op het oog en neus hooi of voordroog analyseren zegt niets over de voedingswaarde; dat zegt alleen wat over de geur, of het goed is opgeslagen en verpakt, en niet muf of schimmelig ruikt.

Zodra een baal voordroog open is verandert de kwaliteit snel onder invloed van zuurstof. Helemaal als het niet snel genoeg opgegeten kan worden en een paar weken open ligt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:30

lletam schreef:
Beemsterkaas schreef:
Kleine verduidelijking: bij de keuze van voordroog is geur wel degelijk belangrijk. Dan gaat het niet om de tegenwoordig felbegeerde kruidige geur, maar om een gewenste geur: de geur moet gewoon kloppen als het uit de verpakking komt.

Verder zal iedere fouragehandelaar je altijd richtlijnen kunnen geven over de waardes, dus zelf gokken wat rijk en arm is, is gelukkig niet nodig.

TS zit dus zeker goed met haar voorkeur voor rijk voordroog. Daar komt een paard prima van op gewicht, ingewikkelder hoeft het niet te zijn.

Langsgaan, kijken en ruiken inderdaad, dat doe ik altijd al bij het voordroog wat de stal geeft. Door de jaren heen wel een idee gekregen van wat wel of niet goed spul is. Verschil is nu dat ik overweeg zelf extra ruwvoer aan te schaffen om nog meer te kunnen voeren, vandaar dit topic.
Daarnaast al vanalles geprobeerd aan bijvoeren, schroot, olie etc. Maar wil nu mijn gevoel volgen en terug naar de basis. Basisbrokje en ruwvoer tot het z'n neus uitkomt.

Dat je kunt zien of ruiken of het goed ruwvoer (inhoud) is kun je vergeten.
Mijn oud collega's moesten voor het eiken van een ruwvoer test ooit tig monsters insturen en zijn de uitdaging aangegaan: Van te voren oordelen en dat naast de analyse leggen.... klopte geen hout van.

je beste gok is:
- een grote ruwvoer levenarcier zoeken die meerder opties heeft en zijn werk serieus neemt en daar je wensen voorleggen.
- en/of die ene leverancier vinden die zelf een analyse heeft laten doen (en daarbij een monster uit meerder balen heeft genomen.
- of juist een kleinere die zelf weet hoe zijn ruwvoer bewerkt en gegroeid is en dus op basis daar van een inschatting kan maken

Overigens super goed dat je het bij de basis aan probeert te pakken +:)+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:06

Nou ja ik vraag met dus af of dit de basis is. Vandaar ook mijn vraag wat de oorzaak is van het mager staan. Als het paard een slecht gebit heeft of onderliggend lijden gaat de beste kwaliteit ruwvoer nog niet zorgen voor meer spek op de ribben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:11

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:38

Wat bizar dat hier gestruikeld wordt over het beoordelen van geur bij het uitkiezen van voordroog.

Voordroog moet een correcte geur hebben, klaar. Anders koop ik er geen hele partij van. Logisch toch.

En een paar weken een baal laten open liggen? Vervang dat maar door enkele dagen.