Verbod veetransport boven 30gradan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:03

Cayenne schreef:
DuoPenotti schreef:
Heel veel is geconditioneerd transport.
Ik zie erg weinig vrachtwagens nog rijden met die open zijkanten.
Maar allemaal dicht zodat juist de temperatuur geregeld kan worden.

Hier zit in de buurt een bekende grote varkensslachterij en het stikt werkelijk van de vrachtwagens met open zijkanten.
En veelal worden ook nog eens afgekoppeld aan de rand van het natuurgebied waar ze vervolgens midden in de zon staan te wachten tot er ruimte is bij de slachterij.
Gelukkig letten ze daar nu beter op, maar toch gebeurt het ieder jaar nog geregeld.
Die hijgende bekkies die door de kieren naar buiten snakken ;(

Echt waar?
Hier zit een grote transporteur, maar die heeft geen open wagens meer denk ik.
Ook een ander 15 km verderop zie ik regelmatig rijden maar ook altijd dicht.
Vandaar dan waarschijnlijk mijn valse waarneming

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

pol013 schreef:
Marjo schreef:
Persoonlijk vind ik ook dat er bij de grens van 25 graden al maatregelen moeten komen. Ik vind het namelijk bizar dat je inschrijfgeld kwijt bent op het moment dat je terugtrekt in het welzijn van het paard. En als jij een mooie trailer/vrachtwagen hebt met airco dan kun je prima gaan, maar voor degene die dat niet heeft moet er een mogelijkheid zijn om kosteloos af te melden vind ik.

En waar blijven die kosten dan? Het is niet dat omdat jij niet komt, de kosten en inspanningen van de organisatie ineens niet meer bestaan.

Als je dat risico weg legt bij de organisatie zijn er enkele mogelijke scenario's:
- de kosten per start geen flink omhoog om dit risico te kunnen lopen. Dat een wedstrijd die wel doorgaat de gemiste inkomsten van een andere kan opvangen.
- er worden geen wedstrijden meer georganiseerd in mogelijk warme maanden
- er worden helemaal geen wedstrijden meer georganiseerd.

Het percentage wat afgedragen wordt naar de KNHS kan sowieso al geschrapt worden, en gemiste inkomsten zijn geen kosten. Helemaal geen wedstrijden lijkt me overigens overdreven, want zó vaak gebeurt het nou ook weer niet.

En misschien dat organisaties dan zelf ook indd beter nadenken over of ze wel of niet een wedstrijd moeten organiseren of door moeten laten gaan.
Het is ook niet zo alsof het pas een uur van te voren bekend is dat het te warm wordt op zo'n dag ;)

Dit lijkt mij echt een kwestie van risico van de organisator, en als de KNHS wil dat er wedstrijden georganiseerd worden zullen zij ook een verantwoordelijkheid moeten pakken voor het paardenwelzijn en ook hierin meedenken met organisaties die anders financieel in de knoop komen ;)

Cioccolato

Re: Verbod veetransport boven 30gradan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:24

Nog hogere kosten voor de startpas dus.
Sws worden de kosten hoger maar als het vaker gebeurd wennennwe er ook aan. We zullen andes gaan plannen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:38

Ik moet bij dit soort artikelen altijd terug denken aan vroeger.... Dan gingen we om 7 uur weg, om 3 uur (als je geluk had) nog ff parade rijden van een uur en dan nog terug. Ik heb foto's van geel verdorde weilanden van de hitte en geen mens die zeurde. :')

Inmiddels ben ik zelf ook wat kritischer geworden, maar het ligt ook echt aan de dag. Hoeveel wind is er, is het 's nachts warm gebleven waardoor het om 8 uur ook nog warm is. Dat soort dingen. Maar mijn vorige paard reed 10x liever bij +30 dan bij -10....

Ik sta ook aan de organisatie kant en er zijn ruiters die voor elke windvlaag of zonnetje of sneeuwvlok afmelden, dat is ook echt woest irritant.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:39

Kinderen ook maar thuislaten bij >25 graden? warm weer (boven 25°C) kan het leervermogen van kinderen merkbaar verminderen. Dat is vrij goed onderzocht.

Of kunnen we er gewoon vanuit gaan dat gezonde kinderen en dieren best in staat zijn om dat wat ze altijd doen en kennen ook prima kunnen die paar dagen per jaar dat het hier echt warm is?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:47

Daantjuh88 schreef:
Ik moet bij dit soort artikelen altijd terug denken aan vroeger.... Dan gingen we om 7 uur weg, om 3 uur (als je geluk had) nog ff parade rijden van een uur en dan nog terug. Ik heb foto's van geel verdorde weilanden van de hitte en geen mens die zeurde. :')

Inmiddels ben ik zelf ook wat kritischer geworden, maar het ligt ook echt aan de dag. Hoeveel wind is er, is het 's nachts warm gebleven waardoor het om 8 uur ook nog warm is. Dat soort dingen. Maar mijn vorige paard reed 10x liever bij +30 dan bij -10....

Ik sta ook aan de organisatie kant en er zijn ruiters die voor elke windvlaag of zonnetje of sneeuwvlok afmelden, dat is ook echt woest irritant.

Nou vind ik er wel een groot verschil zitten tussen 'een sneeuwvlok' en 'er ligt zo'n dikke laag sneeuw dat je 40 rijdt op 80-wegen en het door RWS afgeraden wordt de weg op te gaan'.

Net als 'een windvlaag' en 'code rood vanwege zware windstoten'.

Zelfde verhaal gaat dan op voor 'een zonnetje' of 'het is 25+ met een gevoelstemperatuur van tegen de 30 in de volle zon'.

En zulke extreme weersomstandigheden hebben we gelukkig niet vaak, maar als ze er zijn vind ik dat je kostenloos voor het welzijn en de veiligheid van je paard moet kunnen kiezen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 51 min geleden

Marjo schreef:
Het percentage wat afgedragen wordt naar de KNHS kan sowieso al geschrapt worden, en gemiste inkomsten zijn geen kosten. Helemaal geen wedstrijden lijkt me overigens overdreven, want zó vaak gebeurt het nou ook weer niet.

En misschien dat organisaties dan zelf ook indd beter nadenken over of ze wel of niet een wedstrijd moeten organiseren of door moeten laten gaan.
Het is ook niet zo alsof het pas een uur van te voren bekend is dat het te warm wordt op zo'n dag ;)

Dit lijkt mij echt een kwestie van risico van de organisator, en als de KNHS wil dat er wedstrijden georganiseerd worden zullen zij ook een verantwoordelijkheid moeten pakken voor het paardenwelzijn en ook hierin meedenken met organisaties die anders financieel in de knoop komen ;)

Je mag uiteraard je eigen standpunt hebben. Maar ik vraag me wel af HOE je dat werkelijkheid ziet worden?

Wedstrijden plannen en regelen veel zaken weken en dágen van te voren. Het is niet zo dat je opstaat en denkt: laat ik morgen eens even een wedstrijd uit de grond stampen. Weer berichten zijn vaak de dag van te voren pas enigszins betrouwbaar. Hoe combineer je dat?

En risico bij de organisator? je snapt dat dat al geen vetpot is hé? Dat is een wereld van een dunne spoeling qua geld en daarnaast uren en uren aan vrijwilligerswerk. Denk jij dat die mensen dat doen voor hun eigen eer en glorie? Of dat ze dat doen voor jou als wedstrijdruiter met de hoop om er nog iets van over te houden voor hun club( en zo dus de kosten van lidmaatschaap laag kunnen houden)
'Gemiste inkomsten zijn geen kosten?' Nee qua definitie heb je gelijk. Maar de opbrengsten zijn bedoeld om de kosten te dekken. Als je die mist heb je alleen kosten.... En een financiële kater.

Als zei hogere risico's moeten lopen. Waarom zouden ze er dan nog aan beginnen?

De clubkas leegtrekken omdat een wedstrijd niet door kan gaan en ruiters niet willen meedragen in het risico klinkt als een verrekt slechte deal in mijn oren. En gelukkig is dat ook niet de huidige regel.
Je zou wel gek zijn om iets te gaan organiseren.

Al helemaal als die grens al bij 25 graden ligt. Dat waren afgelopen jaar 29 dagen in de Bilt. En in het zuiden zelfs 40-48 dagen. Succes met iets organiseren.

En wie wil die wedstrijden? Jij als ruiter of de KNHS?
en waar haalt de KNHS zijn geld vandaan?
Jij als wedstrijd ruiter bent de spil waar alles om draait.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 44 min geleden, in het totaal 2 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 48 min geleden

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30 min geleden

DuoPenotti schreef:
Cayenne schreef:

Hier zit in de buurt een bekende grote varkensslachterij en het stikt werkelijk van de vrachtwagens met open zijkanten.
En veelal worden ook nog eens afgekoppeld aan de rand van het natuurgebied waar ze vervolgens midden in de zon staan te wachten tot er ruimte is bij de slachterij.
Gelukkig letten ze daar nu beter op, maar toch gebeurt het ieder jaar nog geregeld.
Die hijgende bekkies die door de kieren naar buiten snakken ;(

Echt waar?
Hier zit een grote transporteur, maar die heeft geen open wagens meer denk ik.
Ook een ander 15 km verderop zie ik regelmatig rijden maar ook altijd dicht.
Vandaar dan waarschijnlijk mijn valse waarneming

Absoluut! In de zomer staan ze rijen dik bij het VION in Boxtel.
Daar hebben ze inmiddels wel een overkapping moeten maken zodat er een plek is waar de wagens uit de zon kunnen staan, maar vaak is dat overbezet en staan er alsnog een aantal afgekoppelde wagens in de bloedhitte.
Er zijn in het verleden meerdere keren demonstraties tegen geweest, maar het is echt nog niet veel verbeterd :(

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13 min geleden

pol013 schreef:
Marjo schreef:

Je mag uiteraard je eigen standpunt hebben. Maar ik vraag me wel af HOE je dat werkelijkheid ziet worden?

Wedstrijden plannen en regelen veel zaken weken en dágen van te voren. Het is niet zo dat je opstaat en denkt: laat ik morgen eens even een wedstrijd uit de grond stampen. Weer berichten zijn vaak de dag van te voren pas enigszins betrouwbaar. Hoe combineer je dat?

En risico bij de organisator? je snapt dat dat al geen vetpot is hé? Dat is een wereld van een dunne spoeling qua geld en daarnaast uren en uren aan vrijwilligerswerk. Denk jij dat die mensen dat doen voor hun eigen eer en glorie? Of dat ze dat doen voor jou als wedstrijdruiter met de hoop om er nog iets van over te houden voor hun club( en zo dus de kosten van lidmaatschaap laag kunnen houden)
'Gemiste inkomsten zijn geen kosten?' Nee qua definitie heb je gelijk. Maar de opbrengsten zijn bedoeld om de kosten te dekken. Als je die mist heb je alleen kosten.... En een financiële kater.

Als zei hogere risico's moeten lopen. Waarom zouden ze er dan nog aan beginnen?

De clubkas leegtrekken omdat een wedstrijd niet door kan gaan en ruiters niet willen meedragen in het risico klinkt als een verrekt slechte deal in mijn oren. En gelukkig is dat ook niet de huidige regel.
Je zou wel gek zijn om iets te gaan organiseren.

Al helemaal als die grens al bij 25 graden ligt. Dat waren afgelopen jaar 29 dagen in de Bilt. En in het zuiden zelfs 40-48 dagen. Succes met iets organiseren.

En wie wil die wedstrijden? Jij als ruiter of de KNHS?
en waar haalt de KNHS zijn geld vandaan?
Jij als wedstrijd ruiter bent de spil waar alles om draait.

Wij zijn een kleine vereniging en de kosten van lessen voor leden komt maar voor een deel uit contributie en de rest uit dingen als wedstrijden. Vorig jaar hebben we 3 van 4 wedstrijden moeten afgelasten vanwege het weer (hitte, zo rond de 30 graden en een keer code oranje voor onweer). We hebben hier als organisatie onze verantwoordelijkheid in genomen (daar waar anderen de wedstrijden door lieten gaan), maar het is inderdaad wel echt een aderlating.
Afdracht KNHS, gekochte prijzen (deels bederfelijk), inkoop kantine die sowieso alleen met evenementen open is, dus geen andere verkoopmomenten (broodjes etc) en nee een gebrek aan inkomsten zijn geen kosten, maar we gaan door zo'n jaar wel echt dik de min in. Om maar niet te spreken van al het werk wat er vrijwillig in zit.
We hebben alleen een buiten accommodatie, dus kunnen alleen meedraaien in het outdoor-seizoen en met huidige weersontwikkelingen wordt dat met de jaren lastiger en onvoorspelbaarder.

Neemt niet weg dat ik er volledig achter sta om met hoge temperaturen af te gelasten. Helaas nemen ruiters zelf hun verantwoordelijkheid niet gezien de boze reacties die we her en der kregen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11 min geleden

Daantjuh88 schreef:

Ik ben ook van die generatie maar of dat dan zo normaal was…?