Hoe houden jullie het oudere paard goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-26 22:23

xLiez schreef:
Ik heb ook een oudje, hij is momenteel 24 jaar. Ik heb eigenlijk nog niks hoeven te veranderen in zijn voedingspatroon. Hij eet nog goed hooi, brokjes etc. Is ook echt niet mager gelukkig.

We voeren hem nu wel eiwitten in de vorm van esparcette. Hij staat niet op het gras. Grasbrok zou voor die van jou wel een goede optie zijn!

[ Afbeelding ]

Hij ziet er goed uit. Ik merk wel verschil voordat die van mij 18 was en nu. Moet wel meer voeren om hem goed te houden.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-26 22:24

snorkel1986 schreef:
Hier oma van rond de 30 idd jaar rond op gras helpt en priores er bij tegen en brok.. en dan zijn we weer jaartje verder...[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ze doet niks meer ivm bult op voor been en niet zuiver dus

Hoeveel voer je dan op een dag aan brok en alle andere dingen?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-26 22:24

raket schreef:
marleen_88 schreef:
Bij mijn oudje zijn vorig jaar alle tanden getrokken ivm EOTRH. Vanaf de diagnose krijgt hij meer bijgevoerd. Een eiwitrijke muesli en Agrobs Myo Proteïne.

Hopelijk snel het land op, dat doet hem ook altijd goed.

[ Afbeelding ]

Lukt het gras eten nog? Binnenkort worden er bij de mijne fotos gemaakt om te bepalen wat er uit moet.

Ik heb een 25 jarige. Springt om de week nog in de les. Wordt 3 á 4x per week gereden. Mist alleen 3 kiezen en een voortand.
Op gewicht blijven is lastig. Maar de All in Soup en soms wat extra weightlift gaat het goed.

[ Afbeelding ]

Ow wauw! Die ziet er ook goed uit.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-26 22:28

hiphorse schreef:
Vorig jaar een shet van 28 jaar opgevangen, ondertussen is mevrouw 29 geworden. Ze leeft op hooi in de winter en zomers gras.
Ze krijgt 2 keer per dag basis brok van pavo. Ze wil ook niks anders :+

Van de winter toen het echt koud was wou ze wel seniors priores, maar moest wel op de juiste temperatuur zijn (stomend warm en niet te nat). Anders at ze het niet...

Nu het weer warmer is wil ze weer alleen basis brok en wil ze niks meer van de seniors weten. (Dus zit nu met ongeveer 3 kwart zak seniors)

Gelukkig blijft ze redelijk goed op gewicht, iets schraal maar met zo kieskeurige eter is het gewoon lastig -O-

Die van mij is ook wat kieskeurig helaas. Goed dat jullie haar zo kunnen houden. Knap!

Freyr

Re: Hoe houden jullie het oudere paard goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 22:42

Seniors priors/senior crumbs en in beweging proberen te houden is hier het recept!

Mijn merrie wordt 29 en ik merk soms wel dat het moeizamer gaat ondertussen. Vorig jaar is ze gewoon nog mee naar de Veluwe gegaan en ook nu geniet ze nog van een fanatiek buitenritje. De jonkies van stal gaan allemaal vrolijk achter haar aan <3

Verder zijn er zoveel verhalen dat seniors priors slecht zou zijn, maar ze doet het hier écht het beste op. Ondertussen heb ik zoiets 'Het zal wel'. Nou moet ik wel zeggen dat mijn paard echt een goed gebit nog steeds heeft en alles gewoon kan eten. De tandarts heeft een jaar of 5 geleden ook gezegd: Juist niet meer elk jaar laten behandelen, in de gaten houden en ik laat even checken als ze er toch is.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-26 22:47

Tancreda4 schreef:
Mijn 23 jarige dame kan niet samen met andere paarden staan. Nooit gekunt. Ja met mijn shetlander, maar ook dat is geen koek en ei. Ergens vind ik het jammer dat ze daardoor niet naar een echte pensioen stal kon, dat gunde ik haar. Maar ik denk eigenlijk dat ze nu beter staat. 24/7 buiten, zomer 24/7 op meer dan genoeg land waardoor ik geen hooi hoef bij te voeren voor iig 3 a 4 maanden ivm meer dan genoeg gras. Dat is verder niet veranderd dan afgelopen jaren.

Verder kijk ik naar wat ze nodig heeft. Vorige winter was ze in de winter meer dan 50 kilo afgevallen en best wat spieren kwijt geraakt. Ze is op het land bijgetrokken maar daar heb ik deze winter op geanticipeerd door rijker hooi te voeren. En wat minder grof hooi vanwege haar gebit. Ze is deze winter maar 25 kilo afgevallen dus dat was een goede keuze :) Ik geef haar senioren spul van hartog bij. Toen ze even minder at kreeg ze daar meer van en een ruwvoer vervangers, nu ze weer beter eet krijgt ze daar weer minder van.

In de winter een deken (therapie dekens), ze moest deze winter een korte periode dikker omdat ze het koud had, maar later ging dat weer beter.

En verder hou ik haar in beweging. Wandelen, oefeningen aan de hand. Wat ze zelf aan kam doe dag want dat verschilt soms per periode.

Verder komt de osteopaat nog steeds 3x per jaar en wordt ze om de zoveel maanden faciaal behandeld. Zo blijft ze zo soepel en goed mogelijk.

Oh, en ze krijgt een supplement voor haar artrose. Ik heb er 2 die ik afwissel, een met en een zonder duivelsklauw.

Mijn shetlander is ook wat ouder maar qua "krachtvoer" is daar nog niets veranderd. Wel krijgt zij nu sinds een jaar ook ander hooi, voornamelijk minder grof hooi omdat ze dat moeilijker weg krijgt

Als je het leuk vind is er ook een kletstopic voor onze oudjes: [PW] Topic voor de oudjes deel 2.

Dankje voor de tips. Ik ga het topic volgen.

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om hem lang op het gras te houden. Niet op de huidige plek helaas.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-26 22:48

c_alsemgeest schreef:
Mijn merrie is bijna 30 geworden (kwpn) en eerlijk, er is eigenlijk niks veranderd aan haar voer haar hele leven.
Heeft altijd op weinig krachtvoer gestaan en voornamelijk voordroog.
Ze is altijd wat aan de "volle" kant geweest en mooi in de bespiering.
Het enige verschil is dat ze de laatste paar jaar iets meer op het land stond. Maar ze was ook gewoon nog in het werk.

[ Afbeelding ]
Mijn merrie met 29 jaar oud.

Ik zou gewoon voeren op zicht... gaa ze invallen, spieren kwijt raken oid. Dan wat veranderen, gebeurt er niks, gewoon blijven voeren wat je al doet.

Een mooie leeftijd en prachtig paard! Nee ik ben idd ook van kijken wat nodig is. Maar heb zelf te weinig ervaring met ouder worden van een paard. Tegenwoordig is er zoveel op de markt, maar wat is nou goed hè? En dit paard kan niet in een groep en dat maakt het wellicht voor later wel lastiger.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 22:49

Gizeppie schreef:
snorkel1986 schreef:
Hier oma van rond de 30 idd jaar rond op gras helpt en priores er bij tegen en brok.. en dan zijn we weer jaartje verder...[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ze doet niks meer ivm bult op voor been en niet zuiver dus

Verschilt beetje met het weer maar savonds laat een 12 liter emmer geweekte priores in de winter smorgens ook priores en 18+ muesli en klein halfje brok ( rust herstel eet ze nu op moment) vroeg in de avond als ze op stal komt halfje brok en musli in de winter onder deken en ook nu met regen krijgt ze deken op
zomer( zo als nu gras groeit weer) savond laat 3/4 geweekte priores smorgens samen halfje ( brok en musli) avond vroeg ook samen 1/2 je brok musli overdag loopt ze op een ruime wei met genoeg gras ( ook in de winter heb ik dit gelukkig) hooi propt ze zowel fijn als grof en ze is maar een kleine welsh. ( mocht je de hoeveelheid mee vallen ) en daar doet ze het momenteel goed op in de winter blieft ze haar avond priores wel warm anders eet ze het niet en met fases gaat er slibbermix van subli door ivm ineens laten staan van voer
Hoeveel voer je dan op een dag aan brok en alle andere dingen?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-26 22:56

har166 schreef:
Ik volg even mee met dit topic. Ik was bij dezelfde lezing en hoopte eigenlijk op wat tips voor 'signalen' om problemen te voorkomen. De standaard dingen als invallen en proppen maken ken ik wel, maar er is vast nog veel meer om in de gaten te houden.

Dat had ik dus ook, daarom dat ik het topic geopend heb.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-26 22:58

Maddy_Paola schreef:
Dat vond ik gister bij de lezing van de paardenkamp wel interessant. Zij houden ze zo lang mogelijk zonder bijvoer, een deel op de paddock paradise waar ze voerplekken hebben met netten van 10 bij 10, ook de paarden met getrokken tanden eten daaruit, degenen die sneller mager worden gaan wel als eerste gras op, hebben die het lekkerste op gaan ze na 10 tot 14 dagen op volgende wei en gaat de groep die gras kan hebben maar niet perse aan hoeft te zetten erop.
Alleen op hun laatste boerderij weken ze voer, maar eigenlijk zijn zij geen fan van priores. Zij gebruiken fiber beet en de 18 plus sensitive, en als ze niet alles uit de sensitive goed verteren gebruiken ze de podo start, en tarwezemelen door het voer bij de paarden die geweekt krijgen.

Wel veel pavo producten maar dat zal dan toch een reden hebben.

Na de lezing was ik nog even naar de stand gelopen, zij hebben de original heel lang in brokvorm gebruikt, brok werd niet verkocht maar speciaal voor hun geproduceerd. Nu de sensitive uit is gebruiken ze die.
Zij waren ook wel heel duidelijk in hun visie als een paard zelfs geen gras meer kan eten of dagelijks pijnstillers nodig heeft is het klaar. Hard, maar wel echt een lijn om vast te houden, zie zoveel mensen die maar doorgaan, terwijl de kwaliteit van leven achteruit gaat.

Nachtlampje, ik zou cushing laten testen als je dat nog niet gedaan hebt, daarmee zijn ze gevoeliger voor hoefbevangenheid.
Qua muesli sluit de 18 plus sensitive misschien wel aan?

Ts ik had op fb ook al op je gereageerd, ieder paard is anders, zou me niet vooraf druk maken, maar vooral met die oudjes is op het oog voeren belangrijk. Gras is het makkelijkst als ze hogere energiebehoefte hebben, maar goed blijven kijken en (blijkbaar) het voer niet te moeilijk maken

Dit is idd wat ze op de lezing gedeeld. Dankjewel voor je reactie.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-26 23:00

Marije_jiplover schreef:
Ik heb mijn inmiddels overleden senior (33 jaar geworden) lang goed gehouden met 24/7 buiten en dekens en een schuilstal.
Ik voerde aanvankelijk Hartog Compact Gras bij, een hele baal per keer in de Hartog voerbox.
Daarnaast kreeg hij ook nog gewoon ruwvoer van stal in kleinere beetjes en ik gaf hem geweekt voer op basis van bietenpulp, grasbrok, zemelen en Pavo 18+.

Op een gegeven moment ging het hooi van stal er echt niet meer in, en werd het Compact Gras ook te stug, toen ben ik Grasmix gaan voeren, afgewisseld met Senior Care 5* ofzoiets, en afgewisseld met Optiform van Mijten.
In de winter ging de gift van het geweekte voer omhoog, in de zomer weer omlaag, want gras ging nog heel lang best aardig naar binnen.
Ik heb hem tot het laatst best heel redelijk op gewicht gehouden en ook redelijk goed in de bespiering.
Uiteindelijk is een vermoedelijke tia hem fataal geworden, maar op een heel respectabele leeftijd.

Hij had overigens ook ppid, maar dat heb ik met prascend ook nog heel aardig onder controle kunnen houden.

Oww wauww! Dat is een mooie leeftijd.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 23:01

Mijn paard is 22. Komt in de zomer een paar uurtjes op het gras maar geen volle dagen. Maar hij is niks te dun.

Voordroog verdraagd hij niet meer goed dus hij staat zoveel mogelijk op droog hooi en verder een balancer en een bekertje slobber om zijn PPID-pil mee te geven. Oudere paarden hebben inderdaad een wat hogere eiwitbehoefte. Helaas werkt dat voor die van mij niet, hij gaat dan vocht vasthouden. Ik kan verder niks voeren met harde stengels maar dat heeft denk ik niet met zijn leeftijd te maken.

De bovenlijn is wat minder geworden maar verder ziet hij er nog top uit. Krijgt dagelijks beweging en wordt 2 tot 4x p wk gereden.

Hij gaat van Pension naar een particulier met zorg op maat, ik hoop hem op deze manier zo lang mogelijk gezond te houden.

Afbeelding

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 23:48

Hier een senior van bijna 27 jaar, zonder tanden ivm EORTH. Nu heb ik het geluk dat ik ze aan huis heb staan en gigantisch rijk ruwvoer van eigen land heb, dus het enige wat hij krijgt is onbeperkt ruwvoer in de paddock met een net van 4.5x4.5cm en op stal ook uit een tas. Als het weer meezit gaat ze momenteel ook smiddags de wei op, poort naar de bak blijft open, dus ook toegang tot ruwvoer.

Hij heeft van 2019 tot 2022 bij mijn zusje in Zweden gewoond en die had arm ruwvoer en in combinatie met zijn laatste tanden en kou niet dik te houden, en nu hij hier is Hollandswelvaren kan ik zeggen op puur ruwvoer.

Gaat om de vos.
Afbeelding

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 05:38

ons paard 22 loopt nog in de eventing , iedere winter zegen we we zien wel of hij het cross seizoen nog aan kan, hij is dit jaar de winter uit gekomen als een spiegeltje van vacht .
zijn gewicht mag zelfs iets minder .
krijgt smorgens een kiloaction sportbrok en 300 gram action condition slobber dat zijn de eiwitten daar mag hij 600 gram per dag van
tussen de middag kwart brok en 100 gram condition
savonfs 1 kilo spotbrok en 200 gram condition

in de winter smorgens om 6 uur voer en onbeperkt hooi rond half 10 op de paddock
half 12 weer binnen onbeperkt hooi en zijn voer 14 uur weer 2 uur op de paddock
vanaf 16 uur onbeperkt hooi tot smorgens 6 uur weer
om 18 uur laatste x brok

in de zomer eind april lekker overdag van 10 tot 16 uu r op de wei opgebouwd de rest paddock en stal met zijn hooi en voer

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 06:30

Hier eentje van 27, jarenlang alleen hartog senior bijgevoerd met een klein beetje muesli. Vorig jaar at hij slecht en zelfs s zomers kon ik hem niet meer op gewicht houden. Bleek hij ppid te hebben. Inmiddels is hijweer redelijk goed op gewicht. Hij krijgt een half tabletje voor de ppid, 1 grote schep Digest van Hartog (senior laat hij staan), 2 normale voerscheppen havens snior crumb, handje muesli en marstall force)
De avond voor de hoefsmid krijgt hij een tabletje Equioxx. Gaat gewoon wat soepeler dan.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 08:16

In de winter voerde ik mijn oudje maismeel bij (in de vorm van slobber), das echt wel een dikmaker. Daarnaast kreeg ze onbeperkt voordroog. Altijd naast de reguliere voerbeurten ook een hooinet in haar stal.
Wat voor ons ook erg belangrijk was om te blijven bewegen. Kracht en uithoudingsvermogen voor zover dit gaat. Lenig houden en vaak rijden/mennen/longeren, dagelijks naar buiten.

Lisanne_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 09:07

Hier een oud shetlandertje met de mooie leeftijd van 30 jaar die helaas sinds afgelopen winter hard achteruit aan het gaan is, kreeg al sinds de winter ervoor een senioren slobber bijgevoerd en staat hele dagen op de wei (alleen met de vorst en sneeuw snachts binnen geweest)
Beestje is niet van mij dus zomaar dierenarts of tandarts laten komen is helaas geen optie (vermoed slechte tanden want ze maakt proppen van hooi (en gras!)
En zeer zeker cushing(ppid) want al jaren een mega dikke stugge wintervacht die ze haast niet meer loslaat, al doet ze dit jaar goed haar best met verharen

Afbeelding

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 08:54

Ik vond het ook lastig om in te schatten wanneer mijn paard nu echt met pensioen zou moeten.

In 2023 heeft hij zware mok gehad bij zijn achterbenen. Sindsdien heeft hij daar littekenweefsel zitten wat de doorbloeding verslechterd. Hij had altijd al aanleg voor stalbenen aan zijn achterbenen, en dit is sinds dien nog sneller zo. Dik bij te veel inspanning en dik bij te weinig. Dat was voor mij het lastigst om een balans in te vinden, omdat hij in zijn hoofd nog steeds eerder 6 dan 26 is.

Hij schommelt snel qua gewicht, maar dit heeft ie al zn hele leven gehad. Altijd eerder te dun dan te dik, dus dat werkt nu als senior niet in zijn voordeel.

Heeft een hele poos op agrobs myo flakes gestaan, maar inmiddels overgegaan op de volgende(omdat dit niet nat hoeft te zijn en dus makkelijker door anderen gevoerd kan worden);
- vitalstyle weight & condition
- vitalstyle active & protein
- Hartog senior lucern
(en aanvullend krijgt ie wat oerbalans & brandnetel)

Momenteel kan hij nog goed eten en heeft ie nergens last van qua tanden, maar de tandarts vermoedde de laatste keer wel EOTRH en volgende keer dat 'ie aan de beurt is gaan we röntgen nemen om te zien hoe het van binnen is.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb even geen recente foto van de zijkant, maar je ziet zo wel van de voorkant/achterkant dat hij ielig is, maar niet echt mager.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 11:05

Voor de oudjes waarvoor gras niet beschikbaar is, maismeel door de slobber in combinatie met luzernebrok werkt heel goed. Ons oudje krijgt slobber van Brunsveld. Oudje daarvoor kreeg senior priores maar dat is echt van slechtere kwaliteit dan deze slobber van Brunsveld in Ijzerlo.

Het is en blijft altijd zoeken per paard wat nodig is en wat werkt. En de behoefte kan ook weer anders worden als je weer 1 jaar verder bent.

Oudje wat wij nu hebben krijgt 5x daags slobber, met luzerne brok en maismeel omdat deze geen ruwvoer meer kan eten. Grasbrokken krijgt hij nog wel weg, maar kost hem wel moeite. Waarschijnlijk was dit ook de laatste winter voor hem maar wij bekijken het per seizoen.
Volgende week weer naar de kliniek voor een controle van zijn kiezen, uitslag gaat dan doorslag geven of hij nog de zomer door kan.

dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 15:08

Hier 2 fjorden van 29.
Maken dan wel, dan weer niet proppen.
Zij kunnen juist slecht hooi eten en wel voordroog. Dit is heel fijn en vrij kort gras, wat gewoon gedroogd is op het land en toen gewikkeld.
Verder krijgen ze 1xp/d slobber: 1/2 pulp, 1/4 zemelen, 1/2 grasbrok en 1/2 lucernebrok. En ze zien er top uit,ondanks dat de kuil minder gaat.
Verder krijgen ze nog 1/3 brok, 1/4 muesli en een 1/2 koek van pavo.
Nu staan ze inmiddels weer 3 uur p/d op de wei en zit ik er aan te denken om de pulp wat te gaan minderen. Zeker als ze straks langer op de wei gaan.
Afbeelding

Afbeelding

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 16:09

Toen een van mijn ouwetjes 29 was, was zijn gebit zover versleten dat hij geen hooi meer kon eten.
De tandarts kon ook geen hulp meer bieden. Gras lukte nog wel.
Hij kreeg seniores priores, geweekte biks, geraspte appel en wortel door de SP en een grote teil Pavo Daily plus.
Pulp kreeg ik er niet in.
Op dat dieet is hij in goede conditie conditie 32 jaar geworden.
Helaas heeft hij toen vermoedelijk een tumor in zijn ruggenmerg gekregen waardoor hij heel progressief atactisch werd en we hem moeten laten inslapen.
Hij zag er toen nog puik uit. (Net als die twee Fjordenmannen van Dust trouwens)
Een ander ouwetje dat 29 geworden is had geen kauwproblemen, maar we gaven haar SP en geweekte grasbrok naast haar hooi.
Ze zag er wel ouder uit, maar is nooit een gratenpakhuis geweest.
Eentje die 22 geworden is en die we hebben moeten laten gaan vanwege steeds ernstiger wordende astma, verloor wel conditie, maar weigerde SP, pulp, voederbiet e.d. te eten.
Ze smeerde dat allemaal aan de muur of gooide het buiten haar box. Ze had vele allergieën daardoor was het erg moeilijk passend voer voor haar te vinden dat ze wel wou eten.
De andere oudjes die resp. 22 , 24 (2 stuks) en 28 geworden zijn, hebben er altijd puik en glanzend uitgezien zonder speciale dingen. Gewoon op brok, hooi en gras.
Het is dus heel verschillend.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-26 07:56

nowylover schreef:
Hier een senior van bijna 27 jaar, zonder tanden ivm EORTH. Nu heb ik het geluk dat ik ze aan huis heb staan en gigantisch rijk ruwvoer van eigen land heb, dus het enige wat hij krijgt is onbeperkt ruwvoer in de paddock met een net van 4.5x4.5cm en op stal ook uit een tas. Als het weer meezit gaat ze momenteel ook smiddags de wei op, poort naar de bak blijft open, dus ook toegang tot ruwvoer.

Hij heeft van 2019 tot 2022 bij mijn zusje in Zweden gewoond en die had arm ruwvoer en in combinatie met zijn laatste tanden en kou niet dik te houden, en nu hij hier is Hollandswelvaren kan ik zeggen op puur ruwvoer.

Gaat om de vos.
[ Afbeelding ]

Hij ziet er fantastisch uit!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 08:42

Je kunt gewoonweg niet opvoeren tegen uren goed gras (of extreem goed ruwvoer) eten.

Als de zomer zo droog is dat er weinig gras is, als er sneeuw ligt waardoor ze minder gras kunnen eten of als we aan het einde van de winter even minder gras hebben zie je dat meteen aan mijn 30 jarige. Daar kan ik niet tegen op voeren met 3,5kg topsport brok + bietenpulp + fibrebeet + grasbok. Al is het maar omdat hij op een gegeven moment stopt met dat te eten. Omdat je ze dan 'van de bak afvoert'.
Of je moet 4-5 keer per dag kunnen gaan voeren. En dat lukt al helemaal niet op een pensionstal vermoed ik.

Ik kan nu echt weer krachtvoer en prutjes minderen nu het gras weer de grond uit bulkt. Hij is gewoon weer echt rond en gezond. Terwijl hij in de bovengenoemde gras arme periodes echt de mininmale versie van zichzelf geweest is. Niet mager, maar niks over. Geen vet, weinig spieren.

Dus alle tips die je hier krijgt zijn vast heel goed. En werken zeker de eerste jaren pefect.
Mijn assortiment voer is zeker aanvullend nodig en onmisbaar. Zelfs al is hij zijn hele leven eerder te dik geweest.

Maar als ik jou was zou ik me toch gaan oriënteren naar een toekomst met meer gras (en dus ook beweging). Dat mes snijdt aan 2 kanten.

24/7 gras hoeft niet perse. Maar een uurtje of 8 met van dat scheenbeen hoge malse gras, en je oudje ziet er weer uit als een jonge god....
En hooi ipv voordroog. Dat kunnen ze met een slechter gebit makkelijker weg krijgen omdat het sneller breekt in kleine stukjes. (niet omdat voordroog slecht is overigens, puur vanwege dat makkelijker klein krijgen met ontbrekende of korte tanden)