Mijn 23 jarige dame kan niet samen met andere paarden staan. Nooit gekunt. Ja met mijn shetlander, maar ook dat is geen koek en ei. Ergens vind ik het jammer dat ze daardoor niet naar een echte pensioen stal kon, dat gunde ik haar. Maar ik denk eigenlijk dat ze nu beter staat. 24/7 buiten, zomer 24/7 op meer dan genoeg land waardoor ik geen hooi hoef bij te voeren voor iig 3 a 4 maanden ivm meer dan genoeg gras. Dat is verder niet veranderd dan afgelopen jaren.
Verder kijk ik naar wat ze nodig heeft. Vorige winter was ze in de winter meer dan 50 kilo afgevallen en best wat spieren kwijt geraakt. Ze is op het land bijgetrokken maar daar heb ik deze winter op geanticipeerd door rijker hooi te voeren. En wat minder grof hooi vanwege haar gebit. Ze is deze winter maar 25 kilo afgevallen dus dat was een goede keuze

Ik geef haar senioren spul van hartog bij. Toen ze even minder at kreeg ze daar meer van en een ruwvoer vervangers, nu ze weer beter eet krijgt ze daar weer minder van.
In de winter een deken (therapie dekens), ze moest deze winter een korte periode dikker omdat ze het koud had, maar later ging dat weer beter.
En verder hou ik haar in beweging. Wandelen, oefeningen aan de hand. Wat ze zelf aan kam doe dag want dat verschilt soms per periode.
Verder komt de osteopaat nog steeds 3x per jaar en wordt ze om de zoveel maanden faciaal behandeld. Zo blijft ze zo soepel en goed mogelijk.
Oh, en ze krijgt een supplement voor haar artrose. Ik heb er 2 die ik afwissel, een met en een zonder duivelsklauw.
Mijn shetlander is ook wat ouder maar qua "krachtvoer" is daar nog niets veranderd. Wel krijgt zij nu sinds een jaar ook ander hooi, voornamelijk minder grof hooi omdat ze dat moeilijker weg krijgt
Als je het leuk vind is er ook een kletstopic voor onze oudjes:
[PW] Topic voor de oudjes deel 2.