Derde keer gaskoliek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:33

Dank je Elisa!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:54

Mijn pony is een heel kieskeurige eter sinds ze op prascend staat. Gewoon hooi wilde ze niet meer eten (bij meerdere boeren baaltjes hooi geprobeerd). Ze valt tegenwoordig snel in dus uithongeren en zo dwingen hooi te eten wilde ik niet. Tanden etc allemaal gecheckt.

Dus toen ten einde raad over gestapt op voordroog. Dat at ze wel. In 27 jaar had ze hooguit een of twee keer zandkoliek gehad. Maar in haar laatste jaar heb ik een stuk of 7x de dierenarts erbij gehad voor koliekklachten. Dat zal deels door de leeftijd komen, maar wel toevallig dat het na de overstap naar voordroog opeens vaker voor kwam.

Er zat een keer een net wat nattere baal tussen en toen heeft ze een poos diarree gehad. Ook weer de dierenarts erbij, want ik had al een zandkuur en wormenkuur gegeven en ik was yeasacc gaan bijvoeren. Maar de klachten bleven.

Uiteindelijk had ik het onderbuik gevoel dat ze wellicht maagproblemen had. Ze at toen ook heel slecht haar voordrooghooi. Dus toen in overleg met de da 10 dagen gastroguard gegeven en ik was begonnen met bietenpulp bij voeren. En ik heb een nieuwe poging gedaan om toen weer terug te gaan naar onverpakt hooi. En tot mijn verbazing begon ze dat mondjesmaat te eten.

En nu is ze al 2 maanden van de diarree af en ze eet weer gewoon onverpakt hooi zoals vroeger. Geen idee wat nou precies de reden was dat ze weer gewoon hooi is gaan eten, maar ik ben er blij mee

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:44

Ik zou zand echt niet uitsluiten, ik ken verschillende paarden ( waaronder mijn vorige paard) die verschillende keren een soort van gaskoliek hadden waarbij de oorzaak zand bleek te zijn. Inmiddels zijn er gelukkig meer klinieken waar je terecht kan voor foto's van de dikke darm, daarop is zeker te zien of zandkoliek aan de orde kan zijn. Dan wordt het spoelen en spoelen met Parafine met Psyllium, dat doen ze op de kliniek.
Daarna kan je het onderhouden met lijnzaadolie of Psyllium, je doet het echt pas op het laatste moment bij de slobber en geeft dan wel een heel smakelijke slobber.

JoannevZ

Re: Derde keer gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:49

Heb er 1 gehad die gaskoliek kreeg van brokken. Alleen een balanser ging wel goed.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:14

Zandkoliek wordt onderzocht, mijn dochter had alleen heeeele kleine handschoenen en nu had ze er een van de DA gekregen en ze gaat over op hooi.
Dank jullie wel.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

De handschoenen test is echt niet betrouwbaar, ik spreek uit ervaring helaas. := Bij mijn paard kwam er heel af en toe verwaarloosbaar zand in de handschoen, tot ze ineens doodziek stond en met spoed open gemaakt werd. Daar kwam een speciekuip zand uit.
Het beste is om een röntgen foto te laten maken van de darmen, dan heb je direct uitsluitsel.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:02

Kaitlyn dank je, ik geef het door!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:26

Ja, zand komt er met golfjes uit zeg maar, zo heb je een paar dagen niets en dan ineens wel weer wat. Ik raadde daarom ook de buikfoto aan, dan heb je zekerheid of het dat wel of niet is. Het is een sluipmoordenaar!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:35

Ik zou toch zeker stresskoliek ook niet uit sluiten...ik ken het paard niet...maar dat word wel eens over het hoofd gezien..