Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:04

Hoe is het paard bij jouw gekomen? Je geeft aan dat je haar net 2 dagen hebt en dat dit al 3 maand zo is. Als ze toen op de trailer kon zal het nu ook vast lukken. Heb je haar niet gezien voordat ze bij jouw kwam? Wat was je doel met de aanschaf? Wat zegt de persoon waarvan je haar hebt?

Als het nodig is stop ik met liefde geld in mijn paarden (helaas al eens meegemaakt), echter gaan met dit verhaal mijn haren overeind staan.

Als een bedrijf/persoon een paard ter adoptie geeft horen ze jouw op de hoogte te brengen van medische problemen. Niet hij doet dit al 3 maanden, succes de kosten zijn voor jouw om uit te zoeken waarom hij pijn heeft. Ik denk dat ik in dit geval het paard terug had gedaan en de adoptie kosten had terug geëist. Daarna melding gemaakt bij 114.

Dit klinkt naar misbruik maken. Of jij adopteerd hem of hij moet kreupel doorwerken. Als die persoon eigenaar is van het paard had deze persoon kunnen kiezen om te stoppen met rijden.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:07

Popstra schreef:
Hoe is ze bij jou gekomen dan? Lopend?
Schandalig dat men het zo ver heeft laten komen en ik vind het na latig je er niet ommiddelijk een DA bij laat komen of op zn minst metacam op haalt om de pijn te stillen!!

Ze hebben haar (van wat ik heb gehoord, ik kon er zelf helaas niet bij zijn) met meerder mensen met behulp van een deur de trailer in geduwd. Ze is er uiteindelijk wel zelf weer uitgekomen Ik sta hier bij de dierenarts nog niet in het systeem als eigenaar omdat ik haar papieren nog niet heb, daarbij kan je niet zomaar pijnstiller ophalen zonder onderzoek van de dierenarts.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:11

scrabbel schreef:
Hoe is het paard bij jouw gekomen? Je geeft aan dat je haar net 2 dagen hebt en dat dit al 3 maand zo is. Als ze toen op de trailer kon zal het nu ook vast lukken. Heb je haar niet gezien voordat ze bij jouw kwam? Wat was je doel met de aanschaf? Wat zegt de persoon waarvan je haar hebt?

Als het nodig is stop ik met liefde geld in mijn paarden (helaas al eens meegemaakt), echter gaan met dit verhaal mijn haren overeind staan.

Als een bedrijf/persoon een paard ter adoptie geeft horen ze jouw op de hoogte te brengen van medische problemen. Niet hij doet dit al 3 maanden, succes de kosten zijn voor jouw om uit te zoeken waarom hij pijn heeft. Ik denk dat ik in dit geval het paard terug had gedaan en de adoptie kosten had terug geëist. Daarna melding gemaakt bij 114.

Dit klinkt naar misbruik maken. Of jij adopteerd hem of hij moet kreupel doorwerken. Als die persoon eigenaar is van het paard had deze persoon kunnen kiezen om te stoppen met rijden.

Dat klopt inderdaad, echter koos die persoon ervoor om niet te stoppen met rijden omdat ze geen interesse hadden in een "nutteloos" paard. Er zaten verder geen adoptiekosten bij, ik kon haar gratis overnemen anders zou ze moeten doorwerken tot het eind en dan zou ze naar de slacht gaan (de afspraak hiervoor stond al voor over 3 maanden). Ik wist dat ze deze problemen had en daarom heb ik al voor de aanschaf contact gehad met de dierenarts, apart genoeg heeft die niets bijzonders geconstateerd aan haar houding of manier van lopen toen hij op bezoek kwam.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Morgen ochtend gelijk een afspraak maken dan dat ze dezelfde dag nog moeten komen!

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:15

MarjanB schreef:
Heb je een foto of filmpje hoe ze erbij staat? Afvallen is wel echt een symptoom van pijn.. wellicht is inslapen het meest humaan dus zou gewoon een da bellen en die vragen om zijn of haar mening

Ik heb een aantal foto's geupload bij het aanmaken van de topic, als deze niet bij de topic staan zal ik het hier even proberen maar Bokt doet hiermee wel een beetje lastig

Amber_anne

Re: Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:19

Ts ik neem aan dat je in het buitenland woont?

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:21

Bieden schreef:
Ik snap niet dat de vorige eigenaar hem drie maanden zo laat staan ? En hoe is ie bij jou gekomen dan als met de trailer niet gaat ?
Het klinkt alsof euthanaseren geen slecht plan zou zijn als het dier zo al maanden lang staat.Ik had het geen dag aangekeken als dat mijn dier was.

Ze is hier wel gekomen met de trailer, maar alleen omdat 5 mensen haar met een deur de trailer in hebben geduwd. Zo'n oplossing heb ik hier niet tot mijn beschikking dus kan ik haar niet naar de dierenarts krijgen met de trailer. Haar vorige eigenaar vond niet dat er iets heel erg mis was met haar en wilde niet geloven dat ze pijn had. Ik heb wel gebeld met de dierenarts maar kon nog geen afspraak maken omdat ik nog geen eigenaar was en de assistente aan de lijn kon mij helaas ook niks anders vertellen dan een prijsindicatie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:22

Bieden schreef:
Ik denk dat hij achterover leunt om de druk van de voor benen te halen.

Of de schouders. Of het borstbeen. Kan van alles zijn.

TS, voelt het paard ergens raar aan? Voel je temperatuurverschil als je aan de huid voelt, of voel je strakke, harde of bultige plekken op de hals, schouders, borst of benen? Mag je het paard overal aanraken?

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:25

Koper schreef:
Bieden schreef:
Ik denk dat hij achterover leunt om de druk van de voor benen te halen.

Of de schouders. Of het borstbeen. Kan van alles zijn.

TS, voelt het paard ergens raar aan? Voel je temperatuurverschil als je aan de huid voelt, of voel je strakke, harde of bultige plekken op de hals, schouders, borst of benen? Mag je het paard overal aanraken?

Ja ik kan haar overal aanraken, geen opvallende plekken en haar hoeven zijn ook niet warm of verdikt. Ze is gewoon over het algemeen heel onrustig en ze lijkt wel heel specifiek last te hebben van haar voorhand. Het enige wat niet kan is haar hoeven optillen omdat ze dan totaal geen balans meer heeft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:29

Is dit serieus??

fjordjes
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:31

Ja ik vind het ook een beetje een vreemd verhaal. En het is niet waar dat je eerst de papieren van je paard nodig hebt om hulp van een dierenarts te krijgen, die kun je gewoon bellen. Zou wat zijn...

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:33

Cowgirl schreef:
Is dit serieus??

Helaas wel ja. Ik heb foto's geprobeerd te uploaden maar deze blijken niet zichtbaar te zijn? In ieder geval van wat ik begrijp uit de reactie van iemand anders. Ik heb vanmiddag al een mail gestuurd naar de dierenarts met de beschrijving en foto's maar ik wacht nog op reactie voor een afspraak, aan de telefoon kreeg ik geen informatie vandaar dat ik nu hier wat mogelijkheden probeer te vinden

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:37

fjordjes schreef:
Ja ik vind het ook een beetje een vreemd verhaal. En het is niet waar dat je eerst de papieren van je paard nodig hebt om hulp van een dierenarts te krijgen, die kun je gewoon bellen. Zou wat zijn...

Ik heb de dierenarts inderdaad gebeld, ik kreeg een assistente aan de lijn die mij helaas niks kon vertellen en omdat ik de pony vorige week nog niet had en niet wist in welke staat ze aan zou komen (ze moest toen namelijk nog de hele week mee) kon ik nog geen afspraak inplannen. Ik heb zoals hier al werd gesuggereerd inderdaad ook een mail gestuurd naar de dierenarts met de beschrijving en foto's maar hier heb ik nog geen reactie op gekregen. De assistente vertelde mij aan de lijn dat ik wel de papieren beschikbaar moest hebben omdat ik nog niet in hun systeem sta (ik denk om te bewijzen dat ik eigenaar ben??), die papieren krijg ik pas zaterdag dus ik hoop dat ik ze niet hoef te hebben als de dierenarts deze week zou kunnen komen.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

Je hebt geen papieren nodig om je paard te laten onderzoeken en te laten behandelen. En dit klinkt redelijk spoed, dan is een dierenarts sowieso verplicht om te helpen

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

Bokt op zijn vriendelijkst weer.
Ik zou inderdaad advies vragen van een dierenarts,telefonisch en vragen om een afspraak.
Succes, fijn dat je het dier wil helpen. Helaas is inslapen bij zulke klachten misschien ook wel een overweging, klinkt niet als iets goeds op die leeftijd

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:45

Dahlia85 schreef:
Bokt op zijn vriendelijkst weer.
Ik zou inderdaad advies vragen van een dierenarts,telefonisch en vragen om een afspraak.
Succes, fijn dat je het dier wil helpen. Helaas is inslapen bij zulke klachten misschien ook wel een overweging, klinkt niet als iets goeds op die leeftijd

Bedankt voor de reactie en het begrip! Ik was er inderdaad al bang voor dat het vanwege haar leeftijd meer richting palliatieve zorg zou gaan maar ik hoop nog dat ze er bovenop kan komen. Als ik morgen nog geen reactie heb van de praktijk zal ik er nog een keer achteraan bellen en vragen om direct een dierenarts te spreken

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:49

MissyNr1 schreef:
Je hebt geen papieren nodig om je paard te laten onderzoeken en te laten behandelen. En dit klinkt redelijk spoed, dan is een dierenarts sowieso verplicht om te helpen

De dierenarts hier lijkt daar niet echt een boodschap aan te hebben, of misschien zien ze het in deze regio niet als spoed? De mensen die ik heb gesproken vonden het in ieder geval wel dierenmishandeling dat ze nog werd gebruikt in de les maar niet ernstig genoeg dat ze het automatisch nodig vonden om er een dierenarts bij te halen, de eigenaresse van de stal waar ze nu staat noemde het zelfs geldverspilling

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:11

Cowgirl schreef:
Is dit serieus??

Om hier nog even op terug te komen: dit lijkt misschien onrealistisch maar dat is vaak het geval met verwaarlozing en in deze post is natuurlijk meteen het meest heftige beschreven.

Als je dit verhaal leest krijg je in één keer een bult informatie maar voor de mensen die deze pony kennen heeft het zich heel langzaam opgebouwd en op een of andere manier voelt het dan minder extreem omdat het zo traag gaat. Dit is namelijk een proces dat maanden lang heeft geduurd, een beetje als het verhaal van de kikker in kokend water.

Dat is juist de reden dat ik deze topic ben gestart, andere mensen hebben waarschijnlijk meer ideeën over wat er aan de hand kan zijn en de mate van urgentie. De mensen die ik hier spreek vinden het niet alleen niet urgent, maar zelfs helemaal niet nodig om een dierenarts te laten komen. Het is namelijk heel makkelijk om een link te leggen tussen hoe ze er nu bij loopt en het intensieve werk dat ze heeft moeten doen, dus gelooft iedereen hier dat ze met alleen rust wel weer moet herstellen.

Ze is namelijk niet alleen maar verschrikkelijk slecht en krakkemikkig. Ze heeft wel goede gezonde eetlust en drinkt normaal, ze is alert, loopt niet duidelijk kreupel, kan goed met de andere paarden, heeft nergens op haar lichaam een duidelijke afwijking of pijn en ze komt je ook gewoon begroeten bij het hek. Ze heeft alleen hele rare momenten waarbij je ziet dat het niet helemaal klopt met haar, en die zijn hier juist beschreven in plaats van wat wel goed gaat.
Laatst bijgewerkt door YH05 op Gisteren, 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:14

Na uploaden moet je de foto’s aanklikken als ze in je foto rij staan op bokt. Als dat lukt zie je een code per foto in je bericht en dan klik je op verzenden.

Wat triest dat er mensen zijn in je omgeving die denken dat het oké is met deze pony.
Zeer onrustig, achterover hellen, afvallen en geen voeten kunnen optillen. Triest.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:17

Hannanas schreef:
Na uploaden moet je de foto’s aanklikken als ze in je foto rij staan op bokt. Als dat lukt zie je een code per foto in je bericht en dan klik je op verzenden.

Wat triest dat er mensen zijn in je omgeving die denken dat het oké is met deze pony.
Zeer onrustig, achterover hellen, afvallen en geen voeten kunnen optillen. Triest.

Oh oké dankjewel, ik zal even kijken of ik dat nog kan aanpassen. Hier zijn natuurlijk alleen maar mensen die deze pony kennen en als verandering zo langzaam gaat valt het minder op. Daarbij is het ook wel makkelijk om een deel van de klachten zoals haar onrust en geen voeten optillen toe te schrijven aan de manier waarop ze is behandeld de afgelopen jaren en haar leeftijd

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:20

De afbeeldingen die erbij horen:
Ze staat maar korte momenten op deze manier, dan buigt ze vaak nog iets verder door en daarna loopt ze weer weg. Ze heeft nergens op haar lichaam duidelijk pijn en haar hoeven zijn niet dik of warm

Afbeelding

Afbeelding
YH05 schreef:
Omdat de vorige topic schijnbaar is verdwenen:

Ik heb 2 dagen geleden een verwaarloosde 26 jaar oude pony geadopteerd en ze leunt ontzettend schuin naar achteren tot het punt dat ze soms zelfs bijna achterover valt.

Ze werd tot voor kort heel intensief bereden (4-5x per week hogere dressuur lessen en buitenritten van 1,5/2 uur) en hard aangepakt waardoor ze vrijwel continu heel erg gestrest en schrikkerig is.

Ik ken haar vorige eigenaar en ze leunt al ongeveer 3 maanden op deze manier, in diezelfde periode is ze ook ontzettend afgevallen. Op de momenten dat ze zo achterover leunt is ze echt helemaal van de wereld en wordt ze soms bijna omver geblazen door de wind (dit is niet overdreven).

Ze loopt de hele dag door en wil nauwelijks stilstaan om te eten, dit is de afgelopen dagen op de nieuwe stal wel minder geworden maar nog steeds niet helemaal over. Ze heeft ook ontzettend veel moeite met in- en uit de stal stappen en weigert te galopperen of de trailer op te lopen waardoor ik haar niet mee kan nemen naar de dierenarts.

Ik was van plan om een afspraak te maken bij de dierenarts voor deze week maar de uitrijkosten zijn hier erg hoog dus zou ik graag eerst een idee hebben van wat er aan de hand kan zijn zodat de dierenarts eventuele apparatuur alvast mee kan nemen.

Ik zat zelf te denken aan hoefbevangenheid of hoefkatrolonsteking, ze kreeg de afgelopen maanden wel enkel suikerarm hooi en ongeveer 5 wortels per dag dus dat lijkt mij geen heel typisch dieet voor hoefbevangenheid.
Laatst bijgewerkt door YH05 op Gisteren, 23:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:25

Slaapt ze en gaat ze regelmatig liggen? Ik ken helaas wat paarden die dit doen als ze chronisch slaap tekort hebben. Kan eventueel zijn dat ze zich niet veilig voelen en niet durven te gaan liggen of niet voldoende ruimte of kracht hebben om weer over overeind te komen.

Ik zou pijn proberen uit te sluiten maar ook dit goed in de gaten te houden. Sterkte en ik hoop dat je het probleem vind en dat het opgelost kan worden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:25

Zwaar hoefbevangen op die eerste foto lijkt het, hier moest toch al lang een dierenarts bij zijn. Je moet de DA bellen voor een afspraak, niet voor advies op afstand.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:28

Och jeetje, als die van mij was, had ik nu direct de Da gebeld

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:30

Ik moet toch ook aan bevangenheid denken als ik de foto's zie en je verhaal hoor. Al past het velen lopen daar weer niet perse bij. Maar wellicht speelt er meer en loopt ze door stress?

Ik zou echt de dierenarts erbij willen hebben en iig medicatie regelen tegen de pijn. Wat ontzettend sneu, dit diertje moet echt veel pijn hebben