Westnijl virus, vaccineer jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Westnijl virus, vaccineer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:36

Volgens mij is de enting hier iets van 75 euro? Ik heb 5 paarden, dus tel uit je winst :D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:37

Ik las niet goed.

75 euro vind ik nog meevallen, ik dacht eerst te lezen 175 euro. Heb maar een paard, dat scheelt.
Laatst bijgewerkt door miereneter op Vandaag, 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:38

Ibbel schreef:
Volgens mij is de enting hier iets van 75 euro? Ik heb 5 paarden, dus tel uit je winst :D

En dat is dan voor 1 enting, de basisenting moet 2 keer dus dan ben je 150 euro kwijt het eerste jaar.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:09

Hier is het 86,29 euro per enting inclusief btw, en dan uiteraard nog je bezoekskosten die erbovenop komen.

2 paarden en bezoek kwam bij mij dus op een kleine 230 euro. Factuur van 2 weken geleden.
Valt in het niets tov wanneer ze flink ziek zijn, maar ik vind het ook niet weinig wanneer het risico van ziek worden laag is. Maar dat risico is lastig in te schatten vind ik.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:30

De dierenartsen hier in de omgeving adviseren het nog niet, dus ik ent niet. Ik woon in Zuid-west Frankrijk.
Rhino is hier trouwens verplicht als je aan evenementen mee wil doen. Ook voor rally's, dat zijn georganiseerde buitenritten.
Ik doe nergens aan mee, dus ent ook niet voor rhino. Wel voor tetanus /influenza.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

Ik ent er niet voor, heb in mijn omgeving ook nog niemand waarvan ik weet dat ze er wel voor enten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:58

6 jaar terug waren ze 60 per stuk, dus de basis was 120 euro. Ben benieuwd wat ik nu weer moet betalen.

Goed het is altijd een dure cocktail want Rhino zit er ook bij en ook nog even een bloedafname voor de PPID. :+

Maar hier dus zelfs West Nijl + Rhino en nooit klachten. Hooguit een beetje een stijve nek, maar zelfs dat niet altijd. Is heel paard afhankelijk of ze reageren.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:04

Ik heb mijn paard dit jaar wel voor het eerst laten enten voor West Nijl. Hij heeft toevallig gisteren de tweede prik (booster) gehad. Er zijn zoveel vliegjes altijd in de zomer. Liever het zekere voor het onzekere :o

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:06

miereneter schreef:
Wel goed om in de gaten te houden, als het aantal gevallen groeit wil ik de Westnijlvaccinatie zeker overwegen.

Het lastige is dat je vooraf niet weet of jouw paard nou net bij die groep 'groeiend aantal gevallen' gaat horen. Dan ben je dus te laat.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:08

Overigens wel grappig dat de paspoorten er niet vanuit gaan dat je paarden ouder worden dan 20 jaar ofzo, want er zijn te weinig regels om de entingen op te schrijven.
Andere entingen dan influenza, die pagina's. Betreft de eerste paspoorten die uit gegeven werden...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:10

Mijn dierenarts had me trouwens uitgelegd dat wanneer een paard geprikt wordt door een besmette mug dat de kans op besmetting en ziek worden vele malen hoger lag dan bij mensen en dat dat mede de reden is dat mensen nog niet geënt worden hiervoor. Ik vroeg me dat dus af of het niet gek was dat ik mijn paard wel ging enten maar mezelf niet.

Bovenstaande heb ik trouwens ook gehad. Ik kocht hem op 20 en mede dankzij de dubbele entingen (Rhino) per jaar ging het heel snel. Hij leeft nu op een reserve blaadje. :+

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:14

Ik moet hier €70 betalen per enting. Mijn pony altijd gedaan, maar is overleden. Mijn paard nog niet, zit een beetje in dubio.
Ze is nog jong en ik heb werkelijk nog geen idee hoe en of ze reageert op bijwerkingen. Daarop stel ik het een beetje uit.

Hoe is dat gegaan bij jullie? Last van gehad?

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:15

Saaams schreef:
Ik moet hier €70 betalen per enting. Mijn pony altijd gedaan, maar is overleden. Mijn paard nog niet, zit een beetje in dubio.
Ze is nog jong en ik heb werkelijk nog geen idee hoe en of ze reageert op bijwerkingen. Daarop stel ik het een beetje uit.

Hoe is dat gegaan bij jullie? Last van gehad?

Mijn pony heeft nergens last van gehad, hoogstens wat stijf in de beweging. Maar hij reageert ook niet op de normale enting.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:24

Wij enten ook sinds een jaar of 3-4 tegen West Nijl. Net weer gedaan, 55,50 per paard.

Ik ben er wel blij mee. Afgelopen najaar verscheen het bericht dat in Zuid Holland de eerste klinische casus West Nijl bekend was geworden. Van mijn dierenarts hoorde ik dat het ging om drie paarden, waarvan er twee langere tijd in een sling hebben moeten staan, de derde was gelukkig nog goed genoeg om zelf te kunnen staan.
Als je bedenkt dat slechts 10% van de paarden dergelijke heftige symptomen krijgen betekent dit automatisch dat veel meer paarden besmet zijn geraakt met West Nijl. Ook paarden die wellicht minder symptomen hadden waarbij de eigenaar het af deed als 'o, een paar dagen wat minder lekker' of misschien door een dierenarts een andere diagnose aan gehangen.

Het komt dus wel echt deze kant op.
Ik zou het mijzelf nooit vergeven als een van mijn paarden ernstig ziek wordt terwijl dit voorkomen kan worden met een simpele inenting.

Ze hebben er trouwens helemaal geen last van gehad.

Mijn hoefsmid gaf aan dat hij de helft van zijn paarden had ge-ent (maar goed, die heeft er een stuk of 10 :') ) en dat, om verspreiding van het virus tegen te gaan, belangrijk is om vooral in de zomer de waterbakken goed schoon te houden zodat muggenlarven zich daarin niet kunnen vermenigvuldigen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

Ik vaccineer al een aantal jaar tegen West Nile, alle 4 de paarden. Ik woon met ze in het bos dus beschermen tegen muggen gaat gewoonweg niet. Een aantal jaar geleden toen er een vogel met het virus werd aangetroffen heb ik het opgestart. Ik weet van een vriendin die dierenarts is dat het ineens heel hard om zich heen kan grijpen dus ik vond het zinvol om dat voor te zijn met enten. Hopelijk zet het niet verder door, maar ik hoef in elk geval niet te denken "had ik maar... ".

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:57

Een stal in Naarden had uit niks opeens een paard met West-Nijl, arme dier is er nog steeds niet helemaal bovenop. Dirct is de stal gaan enten, en terecht..... die mug kan gewoon overal lukraak opeens opduiken. En voorkomen is in mijn ogen altijd beter dan genezen.
Het is niet 1 prik de eerste keer, je moet na x weken herhalen. Dus de eerste keer is relatief duurder dn de volgende jaren.
ik zou het verstndig vinden, ik was er makkeljk in en dacht "oh, komt zo weinig voor" en opeens is het letterlijk 1 km van mijn huis gebeurt...

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:15

Lieser schreef:
Het lastige is dat je vooraf niet weet of jouw paard nou net bij die groep 'groeiend aantal gevallen' gaat horen. Dan ben je dus te laat.

Dat klopt zonder meer. Daarom zeg ik ook: risico-inschatting, niet risico-uitsluiting. Ik ga ook nog de veearts om advies vragen.