Eviels schreef:Ik ben me aan het verdiepen in de ingrediënten in paardenvoer en ik schrik hier best erg van.
Zo wil ik graag enkele van mijn bevindingen delen en naar ervaringen polsen.
Voedermerken zoals
roossens steken bijvoorbeeld
Propyleenglycol in hun eten. Dit is antivries en giftig voor paarden. (gebruiken ze als bindmiddel en langere houdbaarheid)
Ook heb ik gevonden dat Hartog zijn gras uit bermen in oostbloklanden haalt, waar dus gewoon ook afval en giftige planten in kan zitten.
tot 2024 deden ze dit zelf:
https://hartog.eu/grasdrogerij-hartog-f ... vtvTVXBe_MDaarnaast zie ik dit ook vaak op zakken staan:
Melasse: Een stroperig restproduct van de suikerwinning (suikerriet of suikerbiet). (bindmiddel)
Bierbostel: Restproduct uit de bierbrouwerij.
Aardappelpersvezels: Restproduct van de aardappelverwerkende industrie.
Tarwegistconcentraat: Bijproduct bij de productie van alcohol uit tarwe.
....schroot: schroot is letterlijk het afval (bv sojaschroot)
Echt erg hoe ver merken gaan om de kilo prijs te drukken!
Om nog maar te zwijgen over 'graanvrij'... soja en rijst zijn ook granen...
Wat goed dat je je aan het verdiepen bent in paardenvoeding! Daar ga je veel profijt van hebben.
Maar mag ik opmerkingen dat ik wel in de val trapt waar veel mensen dan vrij snel in trappen? je verliest perspectief.
Veel van de feiten die je opduikelt zijn niet omwaar maar de conclusies die je er aan verbind zijn dat vaak wel.
Je gehele aanname dat restproducten slecht zijn is het mooiste voorbeeld. Sterker nog: we moeten nog veel meer toe naar een kringloop samenleving. Dat is beter voor ons en voor de planeet.
De voorbeelden zijn talrijk. Maar om het wat in perspectief te plaatsen:
Stro is een restproduct. Lijnzaadolie (of juist de schroot) is een restproduct. Afhankelijk van je doel is de één of de ander zelfs de betere variant.
Jouw kleding is een restproduct van de olie industrie of de vleesindustrie. (of net andersom, maar net wat op dat moment meer opbrengt en wat je definitie is vaan een restproduct.
En sec bekeken ben jij zelf ook een restproduct van vergane, verteerde cellen die je weer tot je neemt om je lichaam te onderhouden.
Veel van de stoffen die je nu benoemt als slecht zijn dat ook helemaal niet per definitie.
Water werd al genoemd: bij te veel inname ga je dood.
Maar zonder suiker ga je ook vrij vlug dood. Wat voor jou/ je paard een gezonde hoeveelheid suiker is hangt af van heel veel omstandigheden. Of die suiker perse in de vorm van melasse binnen 'moet' komen is dan weer een andere discussie.
Maar het is echt zo dat het merendeel van onze paarden echt geen problemen krijgen van de hoeveelheden suiker die ze van dat % suiker in melasse in brokken binnen krijgen via hun voeding.
Dan de conserveringsmiddelen: ja en nee.
Wil je dat de samenstelling gegarandeerd blijft voor de houdbaarheidstermijn van productie tot dat jij het gaat voeren? Dan kun je er niet echt makkelijk omheen.
Kun je accepteren dat de voedingswaarde of smakelijkheid gaat teruglopen binnen die normale termijn, dan heb je meer opties. Kun je het zelf steeds vers samenstellen zonder ontmenging? Ook een mooi alternatief.
Om het weer op jezelf te betrekken: zelf wel eens een zuurdesembrood gebakken zonder toevoegingen? Super lekker, doe het vooral eens. Maar heb je dat brood wel eens gegeten na 2 of 3 of 4 dagen. (als je die kans al krijgt, want dan staat er al schimmel op....)Droog, taai, smakeloos.
Vertaal dat nu eens naar jouw voerton waar de schimmel je binnen de korstte keren tegemoed komt.
Bindmiddel valt in diezelfde categorie: je wil wel dat iedere schep hetzelfde bevat ongeveer. Niet dat het product ontmengt en dat de laatste schep bijvoorbeeld alle mineralen bevat. En/Of dat je op het einde meel aan het voeren bent, die je paard dan weer niet wil eten.
Dus er valt genoeg te leren. En misschien wil je inderdaad bij sommige voer soorten weg blijven. Omdat ze daadwerkelijk minder zijn. Of omdat ze niet bij jouw paard passen
Maar even nóg iets verder kijken kan ook geen kwaad.
Dus blijf je vooral verdiepen.
Voor humane voeding maakt deze meneer leuke video's over het perspectie blijven zien:
https://www.instagram.com/reel/DVq9yP5D ... BiNWFlZA==